AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #1 Skrevet 14. juni 2019 Jeg har to i nærmeste familie som har hatt hudkreft (føflekk). Jeg er usikker på om jeg bør genteste meg eller ikke. Mitt søsken lever fremdeles (far død), så da er det vel mulig. Hadde du gjort det? Hvorfor (ikke)? Anonymkode: 2a482...4f3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #2 Skrevet 14. juni 2019 Jeg kan ikke skjønne at noen ikke ville gjort det. Hadde ikke klart å levd med å ikke vite. Anonymkode: 29df7...91a
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #3 Skrevet 14. juni 2019 Kan man ta en gentest for å vite om man er i risiko for dette? Uansett er det vel viktig å følge godt med på kroppen og fjerne heller litt for mange føflekker enn for få? Anonymkode: 2a79f...2c5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #4 Skrevet 15. juni 2019 Ja, man kan det. Jeg følger uansett med på føflekkene mine, og jeg er veldig bevisst på solkrem og å unngå sol på de verste tidene på dagen, eller å være veldig lenge i sola. Jeg har veldig mange føflekker og de fjerner ingen så sant de ikke er plagsomme. Føflekker i seg selv er ikke farlige, og man vet jo aldri hvilken/om noen blir farlige. Jeg er litt redd for å bli overoppmerksom. Jeg kan jo uansett ikke gjøre så mye annet enn jeg gjør i dag, selv om jeg skulle være disponert. Det er derfor jeg er usikker på om jeg skal genteste meg. Anonymkode: 2a482...4f3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #5 Skrevet 15. juni 2019 Jeg har hatt føflekkreft i ung alder og har et familiemedlem som døde av bukspyttkjertelkreft. Fikk derfor spørsmål om jeg ville teste meg og valgte det. Jeg tenkte mye fram og tilbake, men vurderte det til at om jeg hadde ekstra risiko ville jeg greie å ta nødvendige forholdsregler, og om ikke ville jeg bli lettet. Jeg hadde fine prøver og ingen forhøyet risiko, så angrer selvsagt ikke på at jeg testet meg. Anonymkode: 814f8...854 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå