Gå til innhold

Skal jeg ta barnehageplassen?

Orthia

Anbefalte innlegg

Jeg har en fireåring. Han går i dag i privat barnehage. der har han fra første stund trives veldig godt; bestevennen hans går der, personalet er meget dyktig og vi er alt i alt fornøyd. Ulempen er at barnehagen ikke er full tid- den har åpent 25 timer i uken, og holder stengt i alle skolens ferier. til gjengjeld koster den ikke mer enn 1300 pr mnd.

Nå har -under over alle undre- han fått tilbud om plass i kommunal barnehage (er fjerde året jeg søkte, så ting tar tid i Oslo). Barnehagen han har fått tilbud i var mitt førstevalg, og den regnes som meget bra.

Likevel er jeg i tvil om jeg skal takke ja til tilbudet.

Det er et puslespill for oss i forhold til arbeidstid og den korte åpningtiden i barnehagen han nå går i. Samtidig får vi det til, fordi både mannen min og jeg kan tilpasse arbeidstiden vår. Det hadde likevel vært mye enklere med fulltidsplass, spesielt mht feriene.

Jeg vet likevel ikke om jeg har "hjerte til" å ta gutten ut av sitt vante miljø for å gjøre ting mer praktisk for oss foreldre. Det er bare to år til han begynner på skolen, og vi klarer alltids den samme tralten de to årene.

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Jeg tror jeg ville holdt ut de to årene som er igjen, dersom dere klarer det. Du risikerer at den nye barnehageplassen koster mer enn den smaker, alt tatt i betraktning.

Lykke til, uansett hvilket valg dere tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Kjenner han noen i den nye barnehagen?

Er det barn i barnehagen han går nå som skal begynne på samme skole?

Barna i gata, hvor går de?

Er det sånn at dere kan velge uten å tenke økonomi, og tidspress, er det disse tingene dere må se på.

Men han bør flyttes i år, ikke neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tante Fiolett:

Det er vel det jeg også tenker, og mannen min mener absolutt gutten skal få fortsette der han er.

Venninner syns motsatt; at det vil være vanvidd å ikke ta imot en fulldagsplass.

Jeg jobber 80% for å få til henting/levering, mannen min er selvst. næringsdrivende og jobber en del om kvelden. Selvfølgelig hadde det vært lettere for oss å ha normale arbeidstider. Mer penger ville det blitt av det også. Dette er vi likevel ikke avhengige av, og jeg føler meg priviligert som slipper stressende hverdager med lang bortetid for gutten min.

Samtidig: Jeg vet jo ikke hvordan sønnen min ville reagere på ny barnehage, og hvor godt vennskap osv sitter i en fireåring. Kanksje han vil ha det helt topp etter en uke i ny barnehage? Kanksje det vil være en lettelse for oss foreldre å ha friere spillerom mht arbeidstid osv?

Ikke lett dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Snakk med de som jobber på guttens avdeling, hvis du er i tvil. De kan si deg mye om hvordan gutten er i samspill, og også gi deg råd om hvorvidt de ville syns en flytting er heldig eller ikke.

Jeg jobber i privat barnehage, og før maxprisen kom var det mange som hadde barn hos oss, som søkte seg over til kommunal fordi det var billigere. Vi hadde ofte slike overflyttingssamtaler, der vi enten frarådet flytting, eller bare ga uttrykk for at det ville være ok med flytting.

Men jeg ville tenkt på hva gutta i gata gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner han noen i den nye barnehagen?

Er det barn i barnehagen han går nå som skal begynne på samme skole?

Barna i gata, hvor går de?

Er det sånn at dere kan velge uten å tenke økonomi, og tidspress, er det disse tingene dere må se på.

Men han bør flyttes i år, ikke neste år.

Han kjenner ingen i den nye barnehagen.

Barn fra både nåværende og ny barnehage skal begynne på samme skole.

Begge barnehager er i gåavstand fra der vi bor.

Økonomi er ikke avgjørende (selv om det selvfølgelig teller). Tidspresset er viktigere.

Hvorfor mener du det bedre å flytte ham nå enn om et år? For å styrke båndene til fremtidige klassekamerater, eller for at det ikke skal bli for mye nytt på kort tid? Annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Ut ifra det du har skrevet over her ville jeg valgt å ikke flytte gutten.

Hvorfor mener du det bedre å flytte ham nå enn om et år? For å styrke båndene til fremtidige klassekamerater, eller for at det ikke skal bli for mye nytt på kort tid? Annet?

Det er flere grunner, men klart at noe av det viktigste er å skape en trygg grunnpilar før skolestart. Det tar tid å komme skikkelig inn i en barnegruppe, og ti måneder er for liten tid å gjøre dette på. Videre er det naturlig å tenke på at om et år skal han være størst i barnegruppa, med den statusen det gir, eller ikke gir. Er du ikke allerede blitt en av gutta da, blir du det sannsynligvis ikke i løpet av det siste året.

Førskolegruppa i en barnehage er en sammensveiset gjeng, der tidligere felles erfaringer har mye å si.

Jeg ville derfor ikke flyttet et barn siste året i barnehagen, dersom det ikke var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsL

Den barnehagen han går i nå høres kjempefin ut for ham. Om du kan jobbe 80% i to år til så ville jeg anbefalt at du beholdt den gamle barnehagen. Det er ikke alle som har råd til å bruke mere tid sammen med barna sine mens de er små. Og du skrev noe om at du dere fikk mer lønn om du går opp i stilling, men veier det opp for det ekstra du må betale for den nye barnehageplassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Jeg heller nok mot å la ham fortsette. Det var en god ide å snakke med personalet der han er nå.

Forresten: "barna i gata" er spredd rundt omkring. Det er mange barnehager her, og enda flere barn.

Det kjennes jo litt absurd på vurdere å takke nei til barnehageplass når jeg har ventet i tre år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...