AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #1 Skrevet 14. juni 2019 Heisann! Er på utkikk etter en gammel gård, jeg er ung og null erfaring med oppussing og huskjøp - fant tilfeldigvis dette stedet: https://hub.em1.no/m...994bd#toolbar=0. Jeg har ikke så alt for mye å rutte med utenom dette, og trenger derfor å vite om dette prosjektet vil være veldig kostbart og om jeg tar meg vann over hodet. Tenkte i første omgang å ta litt og litt. Jeg har plenty av tid og tålmodighet, i tillegg har jeg flere folk rundt meg som er veldig handy og kan mye. Men akkurat om vurdering om dette vil være veldig kostbart, hadde vært fint å vite. Noen som har mulighet å ta en liten kikk på salgsoppgaven? 😄 Ville det beste være å rive ned alt? Vil det være vanskelig og kostbart å drenere, legge om rør? Noen som vet prosessen med å rense brønn og legge ledning mellom brønn og hus? Hva med råte i vegger og gulv, vanskelig og kostbart å fikse? Ellers noe annet man bør stille spørsmålstegn om? Hilsen en 22 år gammel fersking innen oppussing 🙊 Anonymkode: 3a84f...345
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #2 Skrevet 14. juni 2019 Som følge av manglende drenering og dårlig utført grunnmur med mye sprekker er det råteskader og fukt i kjeller og etasjeskiller mellom kjeller og 1etg... Er nok smartest å rive... Dyrt blir d uansett. Anonymkode: b0afc...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #3 Skrevet 14. juni 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som følge av manglende drenering og dårlig utført grunnmur med mye sprekker er det råteskader og fukt i kjeller og etasjeskiller mellom kjeller og 1etg... Er nok smartest å rive... Dyrt blir d uansett. Anonymkode: b0afc...ef3 Fader, var det jeg egentlig tenkte.. Ellers hadde det jo vært drømmestedet. Anonymkode: 3a84f...345
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #4 Skrevet 14. juni 2019 Det er flere kjempeproblem med riving: - Får du tillatelse til å bygge nytt? Det er ikke alltid gitt, særlig i LNF. - Må du bygge nytt, må du forholde deg til alle dagens forskrifter. Det er svært dyrt å bygge dagens dårlige hus, bl.a. med påtvunget ventilasjonsanlegg, som vil ha sine egne problemer og kostnader én generasjon fra nå. - Vil du unngå de to øverste problemstillingene må du "late som" om du bare pusser opp den gamle gården, og la noe av skallet stå mens du drenerer utvendig og river alt innvendig for å bygge opp på nytt. Svindyrt! Anonymkode: 007b0...d49 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #5 Skrevet 14. juni 2019 Nå har jeg ikke lest salgsoppgaven, men det er umulig for oss å vite uten å ha sett det i virkeligheten. Jeg vil anbefale deg å ha med deg en som har peiling, på visningen. Vi bor i et gammelt hus uten drenering, og hvor det er fuktig i kjelleren, men ingen råteskader. Perfekt sted å oppbevare poteter og grønnsaker. Ang. brønn så bør du spørre om den gikk tørr ifjor sommer, da det var så tørt. Det viktigste med en brønn er at den har vann både sommer og vinter, og at vannkvaliteten er god. Anonymkode: 5307a...009
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #6 Skrevet 14. juni 2019 Har ikke huset vannklosett engang? Her kjøper du deg mye arbeid de neste årene og er stygt redd du tar deg vann over hodet om du ikke er et spesielt menneske med høyt driv, langvarig motivasjon og kapital. For de fleste av oss er vedlikeholdsarbeid av gamle hus arbeid nok. Hus med godt synlig råte har gjerne mye råte du ikke ser før du begynner å rive.. Svindyrt som nevnt. Anonymkode: 6f8c7...0f0 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #7 Skrevet 14. juni 2019 Du er klar over at det er bo- og driveplikt på denne eiendommen? Anonymkode: f2f10...0af
Absol Skrevet 14. juni 2019 #8 Skrevet 14. juni 2019 Du må søke konsesjon. Tviler på at du får det innvilget...
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #9 Skrevet 15. juni 2019 Her kommer det helt sikkert fram mye mer om en skal begynne med renovering. Hadde heller søkt om rivning og bygging av nytt. Kostbart blir det uansett. Anonymkode: 0d7a8...c5a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #10 Skrevet 16. juni 2019 Dette er et drømmeslott du ikke bør vurdere engang. Kun 22 år og uten erfaring med renovering. For dette er ikke oppussing, det er en mye større jobb. Mye papirarbeid, søknader til høyere makter og store kostnader. Håper du har veeeeldig god økonomi... Anonymkode: 80e7d...a50 1
Vegglampe Skrevet 16. juni 2019 #11 Skrevet 16. juni 2019 Dette er _mye_ jobb. Det er ikke oppussing, men totalrenovering fra bunn til topp. Dette vil koste flere millioner før det har kommet til en ok standar. Du må påregne å sette bort mye jobb blant annet elektriker og rørlegger. Dette vil koste mye. Boligen har ikke vært bebodd på 4 år og vannet er avstengt. Du må påregne å gjøre noe med avløpsvannet som går ut av boligens også. Det koster noen hundre tusen. Mye råte, fukt og står skrevet noe om skadedyr i treverket blant annet. Anbefaler å styre unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå