Gå til innhold

Utforkjørsel, politiet påstår sjåfør sovnet, tar fra henne lappen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min hadde et trafikkuhell nylig. Hun feilbedømte en sving, og kjørte utfor. Ingen andre biler involvert, ingen andre i bilen, kun henne selv. Hun fikk et skrubbsår og bilen er vrak. Politi, ambulanse osv ble tilkalt av en sjåfør som kjørte forbi like etter. Hun ble tatt med til legevakta for sjekk, og ble så avhørt av politiet.

Hun har nå fått brev fra politiet. De har siktet henne for å sovne bak rattet, og gitt henne bot og tar fra henne førerkortet i seks måneder. Hun er helt fortvilt, hun sovnet ikke, og sa det til politibetjenten som avhørte henne på legevakten. Jeg prøver å oppfordre henne til ikke å godta forelegget, og gå til retten. Hun tør ikke, fordi om hun taper der blir boten høyere og hun må betale saksomkostninger. Hun er en sjenert og engstelig type som kommer til å ha det vanskelig for å stå i retten og snakke for seg.

Jeg er skikkelig sint på hennes vegne, politiet kan ikke bare finne på at hun har sovnet og ta fra henne førerkort! Men er det noen vits for henne å ta det videre? Jeg har null erfaring fra politiet og rettsvesenet. Jeg mener jo det er absurd at hun skal godta straff for noe hun ikke har gjort (jeg vet hun hadde fortalt meg om hun faktisk hadde sovnet, jeg stoler 100% på at hun forteller meg sannheten). I siktelsen har politiet skrevet feil kommune til og med for hvor ulykken skjedde.

Anonymkode: 024f8...2d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må hun klage og ta det videre. 

Anonymkode: 315fc...758

• Liker 4
Skrevet

Dette høres ikke greit ut. Problemet er att det muligens kan bli grise-dyrt, om hun taper...

Hadde tatt en telefon til -02800 og spurt etter Politijuristen som har saken jeg, -hørt med hen.

Er jo ¨gratis¨ råd å få, fra -studentspirer på fri rettshjelp o.l.

-Går til ¨kilden¨ jeg, -vi har det beste Politi, og Justis-System på denne kloden, trur jeg.

-Seff bare min mening.

a.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke pålagt å betale saksomkostninger i straffesaker. Dette gjelder kun sivile saker. Hun kan velge å ikke vedta forelegget og be om at saken tas opp i retten. Boten kan da som du sier ende opp med å blir noe høyere. Trafikklovens §3 har et ganske strengt krav til aktsomhet. Som fører av bil skal man føre bil på en slik måte at det ikke volder skade eller er til fare. Uansett om det skyldes at din søster har sovnet eller bare feilberegnet svingen har hun uten tvil ført bilen på en måte som volder skade og er til fare. Ved å kjøre av veien har hun vært til fare for seg selv, samt vold skade på bilen. Hun vil etter min mening ikke klare å forklare seg ut av denne boten i retten og bør vedta det forelegget hun har fått.

Anonymkode: bdc2d...71e

• Liker 14
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke pålagt å betale saksomkostninger i straffesaker.

Soning, Tap av førerkort, BØTER M.M.

...

HADDE Hørt med hen Som har ¨bukta -og begge endene¨ jeg. -IKKE En jurist-Spire :tommelopp:

a.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sliten&kjørt51 skrev:

Soning, Tap av førerkort, BØTER M.M.

...

HADDE Hørt med hen Som har ¨bukta -og begge endene¨ jeg. -IKKE En jurist-Spire :tommelopp:

a.

Ja? En bot er en straff, som man kan bli idømt å måtte betale. Saksomkostninger er de kostnadene som en rettssak medfører. Som sagt, man kan risikere å måtte betale saksomkostninger i en sivilsak, men ikke i en straffesak. Saken som ts tar opp er en straffesak da hennes søster er siktet jf straffeprosessloven for noe som er straffbart.

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

TS. -Ring 02800, hør med hen som KOMMER Til å bli aktor i saken, er mitt råd, -om du mener det er noe gæli.

a.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

TS. -Ring 02800, hør med hen som KOMMER Til å bli aktor i saken, er mitt råd, -om du mener det er noe gæli.

a.

Ingen juristspire her, men har mer grunnlag til å kunne komme med noen innspill på dette enn det fremstår som du kan. For all del, ring gjerne juristen på saken, men dette må søsteren gjøre selv, politiet og juristen har taushetsplikt. Hun vil få svar at hun enten kan vedta forelegget eller velge å ikke vedta forelegget og møte i retten. Hun kan da risikere å betale en litt dyrere bot, men ingen store saksomkostninger. Hvis hun føler den boten som foreligger er riv ruskende gal bør hun kanskje gå rettens vei. Men jeg tror som sagt ikke det vil ha noe for seg basert på det ts forklarer. Det er bare min mening. Du står fritt til å ha din :) 

• Liker 4
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du står fritt til å ha din :) 

J E G  Har ...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
MODIGE Anonym ... bdc2d...71e
Skrevet

Flott. 

Klarer man å feilbedømme en sving på den måten burde man ikke ha sertifikat. Hun er en livsfarlig potensiell morder og kan når som helst gjøre det samme igjen. 

• Liker 15
Skrevet

Og. Hvorfor i all verden er du forbanna på politiet? Det er bedre for henne at hun sovner og kjører ut enn at hun gjør det edru og ved bevissthet. 

På tide å vokse opp og innse at enkelte handlinger får konsekvenser. 

• Liker 11
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil etter min mening ikke klare å forklare seg ut av denne boten i retten og bør vedta det forelegget hun har fått.

Støttes fullt ut. Folk flest er ikke klar over hvor mye strengere det er blitt. Det er ikke rom lenger for å gjøre en tabbe i trafikken som får nevneverdige konsekvenser. Dette er gått altfor langt, spør du meg, men det er en annen diskusjon.
Vedta straffa, er også mitt råd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uansett har hun jo brudd vegtrafikklovens §3 om å kjøre aktpågivende og varsomt så det ikke oppstår fare, årsaken er i grunnen mindre relevant. Hun kan nekte å vedta boten å ta det til domstolen, men tviler på hun kommer særlig langt. 

Anonymkode: a9be3...c3a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Politiet har gjort det riktige. Du skal kunne bedømme svinger når du har førerkort. At de skylder på at hun sovnet er irrelevant. Hun er farlig i trafikken. Kanskje hun bør ta noen kjøretimer mens hun venter på å få tilbake førerkortet?

Anonymkode: e40e5...07f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett har hun jo brudd vegtrafikklovens §3 om å kjøre aktpågivende og varsomt så det ikke oppstår fare, årsaken er i grunnen mindre relevant. Hun kan nekte å vedta boten å ta det til domstolen, men tviler på hun kommer særlig langt. 

Anonymkode: a9be3...c3a

Jeg er enig her.

Hun mister vel ikke lappen fordi hun sovnet, men fordi hun ikke kjørte «aktpågivende og varsomt». Å sovne bak rattet er vel ikke et «eget» lovbrudd, men en av mange ting som sorterer under det med å være varsom så ingen kommer til skade. 

Sånn sett spiller det jo mindre rolle om hun sovnet eller bare feilvurderte svingen - begge deler er like uaktsomt. For så vidt kjipt at politiet har konkludert feil med tanke på hendelsesforløpet, men utfallet hadde antakelig blitt det samme uansett! 

Anonymkode: 98922...da0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min hadde et trafikkuhell nylig. Hun feilbedømte en sving, og kjørte utfor. Ingen andre biler involvert, ingen andre i bilen, kun henne selv. Hun fikk et skrubbsår og bilen er vrak. Politi, ambulanse osv ble tilkalt av en sjåfør som kjørte forbi like etter. Hun ble tatt med til legevakta for sjekk, og ble så avhørt av politiet.

Hun har nå fått brev fra politiet. De har siktet henne for å sovne bak rattet, og gitt henne bot og tar fra henne førerkortet i seks måneder. Hun er helt fortvilt, hun sovnet ikke, og sa det til politibetjenten som avhørte henne på legevakten. Jeg prøver å oppfordre henne til ikke å godta forelegget, og gå til retten. Hun tør ikke, fordi om hun taper der blir boten høyere og hun må betale saksomkostninger. Hun er en sjenert og engstelig type som kommer til å ha det vanskelig for å stå i retten og snakke for seg.

Jeg er skikkelig sint på hennes vegne, politiet kan ikke bare finne på at hun har sovnet og ta fra henne førerkort! Men er det noen vits for henne å ta det videre? Jeg har null erfaring fra politiet og rettsvesenet. Jeg mener jo det er absurd at hun skal godta straff for noe hun ikke har gjort (jeg vet hun hadde fortalt meg om hun faktisk hadde sovnet, jeg stoler 100% på at hun forteller meg sannheten). I siktelsen har politiet skrevet feil kommune til og med for hvor ulykken skjedde.

Anonymkode: 024f8...2d0

Å tro hun vil vinne frem med en slik sak i retten, er temmelig naivt. Om hun sovnet eller har kjørt uaktsomt uten å sovne er ikke relevant her. Hun har kjørt ut, totalskadet bilen og vist seg uskikket til å kjøre bil. Det utrolige her er både at du mener saken skal til retten og at politiet ikke tar saken til retten. 

Hun får seg jo også en sak med eget forsikringsselskap her. Bilen får hun neppe erstattet så hva skal hun da kjøre med uten førerkort? 

Anonymkode: 39cd6...33f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Feilbedømte en sving? Hvordan fikk hun lappen? Har hørt mye rart, men å feilbedømte en sving altså. Da tror jeg ikke en har så mye på veien å gjøre. At du sklir utfor fordi du feilberegnet farten på vinterføre, joda. Men hvordan i allverden går det til ellers? 

Anonymkode: 51281...4dc

• Liker 8
Skrevet
6 timer siden, FrodeF skrev:

Flott. 

Klarer man å feilbedømme en sving på den måten burde man ikke ha sertifikat. Hun er en livsfarlig potensiell morder og kan når som helst gjøre det samme igjen. 

Jeg er enig med deg, hun kjørte uaktsomt. Men uhell kan skje. Feks om det kommer et dyr i veien for bilen og man reagerer instinktvis ved å kjøre unna. 

Nå er jo ikke dette tilfelle her. 

Uansett mener jeg at rett skal være rett. Politiet kan ikke bare finne på noe. Og jeg vil tro at i en rettsak så må de bevise at hun sovnet hvis det er det som er saken. Når det kommer til forsikring så krever de også håndfaste bevis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feilbedømte en sving? Hvordan fikk hun lappen? Har hørt mye rart, men å feilbedømte en sving altså. Da tror jeg ikke en har så mye på veien å gjøre. At du sklir utfor fordi du feilberegnet farten på vinterføre, joda. Men hvordan i allverden går det til ellers? 

Anonymkode: 51281...4dc

Det lurer jeg også på. Om man feilberegner en sving, så er det vel egentlig farten som er for høy til at man tidsnok klarer å justere. Evt. er synet for dårlig til å kjøre bil uten hjelpemidler. 

Anonymkode: 6942b...378

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun får seg jo også en sak med eget forsikringsselskap her. Bilen får hun neppe erstattet så hva skal hun da kjøre med uten førerkort? 

1. Det vet du ingenting om. En utforkjøring er ikke nødvendigvis en forsikringssak.
2. Kjøre uten førerkort? Mulig du pleier gjøre det, men det er altså ikke lov og er risikabelt i og med at ansvarsforsikringa ikke gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...