Gå til innhold

Bygge muskler med kaloriunderskudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ferdig nedslanket, prøver nå bygge muskler. Enkelte dager,som i dag, har jeg spist  ca 700 kcal i underskudd (ikke med vilje) men proteinmengden er svært riktig. Bygger jeg da muskler Så lenge jeg spiser nok proteiner eller MÅ man også ha kalorioverskudd?

Anonymkode: c59be...f93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss du er undertrent kan du det.

Er du godt trent så er du heldig viss du ikke mister muskler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, TomHm skrev:

Viss du er undertrent kan du det.

Er du godt trent så er du heldig viss du ikke mister muskler.

Hvor lenge blir man ansett som undertrent, jeg har trent i ca 3 mnd

AnonymBruker
Skrevet

700 kcal i underskudd er for lite. Forsett å spis mye protein, men hoold deg til 400 kcal i underskudd istedenfor. Du må ha fett og karbohydrater også. Fett er viktig for at kroppen skal bli god på å forbrenbe fett. 

Sundt fett:

Laks

Olivenolje

Nøtter

Avocado

Spis poteter ,masse grønnsaker, og masse protein.

Ha 400 i underskudd

Anonymkode: 91929...828

Gjest Raggy
Skrevet

Spis bra og næringsrik mat først og fremst. Du kan gjøre det enkelt og kjenne etter hvordan energien og kraften din er på trening. Øker du vekter hver uke slik du skal så spiser du bra nok. Det er når du ikke klarer å øke i stryke at du må se på hva du spiser, så lenge du ikke skal være som en proff da :)  

Laks, grønnsaker, litt nøtter, bær,havregryn, rent kjøtt og egg, er et lite eksempel på gode matvarer. Husk å få i deg nok fett feks via avokado.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge blir man ansett som undertrent, jeg har trent i ca 3 mnd

Kommer litt an på gener, hvor hardt du trener, hvor ofte, hvor mye underskudd, hvor mye fett du har på kroppen og hvor mye proteiner du spiser.

første 6-12 mnd vil jeg si.

De fleste kroppsbyggere ligger i 500 kalorier underskudd når de skal deffe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, TomHm skrev:

Kommer litt an på gener, hvor hardt du trener, hvor ofte, hvor mye underskudd, hvor mye fett du har på kroppen og hvor mye proteiner du spiser.

første 6-12 mnd vil jeg si.

De fleste kroppsbyggere ligger i 500 kalorier underskudd når de skal deffe.

Man daffer som regel etter bulking. Bulker for å bygge muskler, og deffer for å definere. I deffeperioden fokuserer man mest på å miste minst mulig muskler, ikke å bygge.

Anonymkode: 74cde...017

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man daffer som regel etter bulking. Bulker for å bygge muskler, og deffer for å definere. I deffeperioden fokuserer man mest på å miste minst mulig muskler, ikke å bygge.

Anonymkode: 74cde...017

Det er riktig som du sier, men er du relativt ny innen styrketrening kan du altså få muskler mens du mister fett.

Skjønner derfor ikke relevansen i at du forteller meg dette.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ferdig nedslanket, prøver nå bygge muskler. Enkelte dager,som i dag, har jeg spist  ca 700 kcal i underskudd (ikke med vilje) men proteinmengden er svært riktig. Bygger jeg da muskler Så lenge jeg spiser nok proteiner eller MÅ man også ha kalorioverskudd?

Du skriver at du er ferdig med slankingen. Hvorfor ligger du fortsatt i et såpass stort kaloriunderskudd? 

Optimale forhold for muskelvekst innebærer blant annet rikelig med mat, tilstrekkelige timer med kvalitets søvn, og et godt fundert treningsprogram som gjennomføres konsekvent og med hensikt. Og dette er ikke bare for muskelvekstens skyld, men for at du skal føle deg bra underveis, og ikke minst ha overskudd til å gjøre alt det andre du driver med i livet ditt.

Teoretisk sett kan man bygge muskler i et kaloriunderskudd, men dette gjelder i de fleste tilfeller mennesker som har fettlagre å ta av. Kroppen trenger kalorier for å ha energi. Når den ikke får tilstrekkelig med kalorier gjennom mat, så bruker den fett lagret i cellene i kroppen din. Dette har skjedd da du slanket deg. Men når du nå er ferdig slanket, så går jeg utifra at det ikke lenger er så mye fett å ta av på kroppen din. Da blir det vanskeligere.

Er du helt nybegynner på styrketrening, så vil nok kroppen din respondere uansett hva du velger å gjøre. Men den vil ikke respondere optimalt, og fremgangen vil være saktere og vil stoppe opp tidligere. 

Styrketrening er tungt! Det å følge et treningsprogram for muskelvekst over tid er ingen spøk. Kroppen din blir satt under stress, og fortjener å bli stelt pent med. 

Hvis jeg var deg ville jeg konsentrert meg om å få opp kaloriene mine. Sakte, selvfølgelig, siden du har ligget i underskudd så lenge. Prøv å øke med 100kcal/dagen hver uke til du ligger på vedlikeholdsnivå. Start treningen og se hva du liker og klarer. Du burde uansett øke inntaket i takt med treningsmengde. Energi ut krever energi inn.

Lover at du vil få mye bedre resultater på trening, og at du vil føle deg mye bedre underveis. 

• Liker 1
Skrevet

Morsomt at ingen bortsett fra SpankMe faktisk leser at TS ikke ligger i kaloriunderskudd med vilje. 

Svaret her er at reell muskelbygging er en mye mer tidskrevende og "usynlig" prosess enn fettreduksjon. Om du bygger muskler akkurat den dagen er irrelevant. Det er ikke optimalt å plutselig ligge i store underskudd ofte, men så lenge du ellers spiser formålstjenlig (kanskje til og med tar igjen underskuddet), så er ikke dette noe særlig problem.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Pierre Gynt said:

Morsomt at ingen bortsett fra SpankMe faktisk leser at TS ikke ligger i kaloriunderskudd med vilje. 

Hvordan i huleste kan du basert på svarene her komme fram til denne konklusjonen.

Anonymkode: c0b76...c62

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...