Gå til innhold

Kan et barm fly alene fra Alicante til Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
22 minutter siden, Kitcat skrev:

En 14 åring regnes som voksen i flyselskapet Norwegian. Kan reise alene og trenger ikke noen erklæringer eller assistanse. Med mindre denne 14 åringen har spesielle utfordringer så er det ikke noe problem å reise alene i den alderen.

Men husk at flyselskap og passkontroll har forskjellige regler ;) Hvis man må igjennom passkontrollen så holder det ikke med at barnet er over 14 år og flyr med Norwegian. Passkontrollen har egne regler og da er barnet "barn" til den er 18 år. 

Anonymkode: 1f834...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men husk at flyselskap og passkontroll har forskjellige regler ;) Hvis man må igjennom passkontrollen så holder det ikke med at barnet er over 14 år og flyr med Norwegian. Passkontrollen har egne regler og da er barnet "barn" til den er 18 år. 

Man går ikke gjennom passkontrollen ved OSL når man kommer fra Spania. Så TS trenger ikke bekymre seg for det. Det er uansett ikke problem for norske passholdere INN i Norge. Reiser man som mindreårig ut av Norge og ut av Schengen (feks til UK) eller ut av Europa er det lurt å ha med erklæring fra foresatte om at man kan reise alene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Kitcat skrev:

Man går ikke gjennom passkontrollen ved OSL når man kommer fra Spania. Så TS trenger ikke bekymre seg for det. Det er uansett ikke problem for norske passholdere INN i Norge. Reiser man som mindreårig ut av Norge og ut av Schengen (feks til UK) eller ut av Europa er det lurt å ha med erklæring fra foresatte om at man kan reise alene.

Jeg vet. Men kan være greit å ha med seg ett skriv uansett så er man på sikre siden. Ett brev har man plass til for å se til at barne ikke får noen problemer hverken her eller der ;) Og det tar 20 sekunder å skrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde det var snakk om et barn i overskriften, ikke en tenåring. Klart 14-åringen fikser det!

Anonymkode: c5546...c31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet. Men kan være greit å ha med seg ett skriv uansett så er man på sikre siden. Ett brev har man plass til for å se til at barne ikke får noen problemer hverken her eller der ;) Og det tar 20 sekunder å skrive. 

Man er alt på den skre siden. En på 14 bør få lov å reise uten brev fra mor og far. Trist noen ikke ser at det er viktig med selvstendighet og ikke tør slippe de halvt voksne barna alene. 

Anonymkode: 86bbe...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Her reiste 12 åringen til og fra England selv. Så ja. En 14åring burde klare reise hjem selv. Det er litt spennende, men går jo som regel bra. 

Det er jo sånn at enten reiser man selv som voksen eller så er det "reiser alene skilt" og hele pakka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han skal jo fly til norge!

Anonymkode: cb468...000

Så ikke det. Trodde hun dro begge veier alene. Ingen grunn til å tilte(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Rotemor skrev:

Ja, selvsagt. Mine barn har flydd alene siden de var 5.

Hvor?

Anonymkode: 266f2...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, men vil bare påpeke at til de land hvor det kreves fullmakt så holder det ikke med at foreldre sender med et vanlig brev i tilfelle noen skulle tro det. Det er ikke gyldig, og hjelper i prinsippet ingenting når det virkelig trengs. Skal barn reise alene ut av Schengen eller der hvor flyselskapene krever det (ikke Norwegian) må man ha en notarialfullmakt. Det betyr at den/de som har foreldreansvar må møte opp på politihuset med legitimasjon og signere fullmakt under påsyn. Et av mine barn har reist alene over store deler av verden pga idrett, og vi har gjort det noen ganger. Mener å huske det koster en liten sum, men ikke store gebyret. I dette tilfellet helt unødvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man er alt på den skre siden. En på 14 bør få lov å reise uten brev fra mor og far. Trist noen ikke ser at det er viktig med selvstendighet og ikke tør slippe de halvt voksne barna alene. 

Skjønner ikke hvorfor du siterer meg. Jeg er helt enig jeg. Men ble selv oppringt fra flyplassen og min datter kom nesten ikke med flyet pga ett manglende brev om at barnet får lov. Å det at man sender med ett brev, gjør det at en 14 åring ikke føler man er selvstendig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Kitcat skrev:

Enig med deg, men vil bare påpeke at til de land hvor det kreves fullmakt så holder det ikke med at foreldre sender med et vanlig brev i tilfelle noen skulle tro det. Det er ikke gyldig, og hjelper i prinsippet ingenting når det virkelig trengs. Skal barn reise alene ut av Schengen eller der hvor flyselskapene krever det (ikke Norwegian) må man ha en notarialfullmakt. Det betyr at den/de som har foreldreansvar må møte opp på politihuset med legitimasjon og signere fullmakt under påsyn. Et av mine barn har reist alene over store deler av verden pga idrett, og vi har gjort det noen ganger. Mener å huske det koster en liten sum, men ikke store gebyret. I dette tilfellet helt unødvendig. 

Fikk ikke noe beskjed om at jeg måtte møte opp på noe politihus. Bare beskjed om å sende med brev neste gang om at hen har fått tillatelse å forlate landet på det og det flyet. De sa ingenting om at jeg måtte signere dette under påsyn. 

Min datter fikk lov å dra med flyet også uten dette brevet forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja selvfølgelig! Og han regnes ikke som barn heller lengre, men ungdom. De trenger ikke assistanse etter fylte 12 på fly. 

Anonymkode: dd171...1f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
11 timer siden, Nypåkg skrev:

Vil nok helst ikke ha ekstra tilsyn, har flydd mye. Og innenlands alene.

Null problem! Selv hadde jeg elsket det som 14 åring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk ikke noe beskjed om at jeg måtte møte opp på noe politihus. Bare beskjed om å sende med brev neste gang om at hen har fått tillatelse å forlate landet på det og det flyet. De sa ingenting om at jeg måtte signere dette under påsyn. 

Så bra, men da var det nok ikke noe krav fra det flyselskapet eller landet. Her er UDs info. (Legalisert erklæring er det samme som notarialbekreftelse, altså at en offentlig tjenesteperson bekrefter rett person og signatur.) 

På den linken er det også forslag til dekkende fullmaktstekst. Men igjen- ikke noe av dette trengs til eller fra Spania heldigvis. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/bistand-i-utlandet/konsular-bistand2/barn_reise/id2508045/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jo være helt bortkastet? Hvem som helst kan da skrive det brevet, er ikke som grensevakter i andre land har din underskrift og dremed vet du har skrevet brev.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er direktefly så kan du gjerne sende en 14 åring alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må jo være helt bortkastet? Hvem som helst kan da skrive det brevet, er ikke som grensevakter i andre land har din underskrift og dremed vet du har skrevet brev.

Det er korrekt, et slikt brev er ikke gyldig når det virkelig trengs. Man kan ha flaks å treffe på en «snill» kontrollør, men vil man være 100% trygg på at barnet ikke får problemer må man sende med en notarialfullmakt ved reise ut av Schengenområdet. Det gjelder barn u 18 som reiser alene, og faktisk også ved reise med andre voksne som ikke er foresatt. 

De fleste land i Europa er med i Schengensamarbeidet, men ikke England så der må man være litt obs. Ei venninnes datter ble stoppet på OSL da hun var 16 og fikk ikke reise til UK med kjæresten og hans familie tross hun hadde med et «vanlig» brev fra moren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte flyselskapet som sender deg fullmaktsskjema. legg ved kopi av passet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, galmamma skrev:

Du kan kontakte flyselskapet som sender deg fullmaktsskjema. legg ved kopi av passet ditt

Det kan hun sikkert, men HVORFOR, mener du? Alle andre her sier jo at det ikke er nødvendig til og fra Spania!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min reiste denne strekningen da han var 11-12 år. Og har reist innenlands fra han var 5. Har gått helt uten problemer.

Turen tar ca 3 timer og 40 minutter. Det som har endret seg siden da, er at flyplassen (El Altet) har blitt større, og det er lengre å gå til bagasjebåndene.

Sjekk også betalingsalternativer hvis det skal kjøpes noe ombord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...