Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg lurte på om det var noen som kunne hjulpet meg med å forklare hva som skjedde i Nord-Norge under 2. VK? Hvorfor dette var en viktig handling osv. Enkelt forklart til en 13-åring😊

Anonymkode: 2fed2...feb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du nok spesifisere hvor i nord norge. Vesentlig forskjell på finnmark, troms og helgeland f eks.

Anonymkode: 6151b...819

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da må du nok spesifisere hvor i nord norge. Vesentlig forskjell på finnmark, troms og helgeland f eks.

Mest Finnmark og Troms 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker liksom på nedbrenningen av Finnmark og slaget om Narvik, men synes det står for vanskelig forklart på Wikipedia osv.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker liksom på nedbrenningen av Finnmark og slaget om Narvik, men synes det står for vanskelig forklart på Wikipedia osv.

Ok, er ikke historiker men mange ukjente slag fra majavatnet helt sør i nordland og helt opp til finnmark. Altså nogså komplekst, noe som vil gjøre det vanskelig å forklare kort og enkelt.

Om finnmark står det vel litt om evakuering og nedbrenning av finnmark her: https://www.aftenposten.no/norge/i/n9zVJ/--Den-egentlige-krigen-skjedde-i-nord

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ser bort fra enkelthendelser som f.ex. Telavåg, så er det vel ingen som hadde så store lidelser som sivilbefolkningen i Nord-Norge.

Anonymkode: 52c24...374

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser bort fra enkelthendelser som f.ex. Telavåg, så er det vel ingen som hadde så store lidelser som sivilbefolkningen i Nord-Norge.

Anonymkode: 52c24...374

Tenker på nedbrenningen av Finnmark og slaget om narvik

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NRK har et fantastisk arkiv, hvis du går på nettsiden til NRK så finner du denne serien som heter Finnmark mellom øst og vest.

https://tv.nrk.no/serie/finnmark-mellom-oest-og-vest

Anonymkode: 1f2e5...216

Har dessverre ikke tid til og se hele serien dersom det er i morgen dette skal være ferdig!😊

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Jenteee skrev:

Har dessverre ikke tid til og se hele serien dersom det er i morgen dette skal være ferdig!😊

Hva med å gjøre hjemem-leksene dine selv, og begynn litt tidligere.... 

Anonymkode: 120be...5d2

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å gjøre hjemem-leksene dine selv, og begynn litt tidligere.... 

Anonymkode: 120be...5d2

Hva er hjemem-lekser? Går dessverre ikke på skole dersom jeg ble kastet ut... Har kun undervisning for meg sjøl og egne mål jeg setter meg😊

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til slagene og de siviles tap, var det også mye slavearbeid og krigsfanger. Les om blodveien og byggingen av Nordlandsbanen. 

Anonymkode: d934d...8c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...