Gå til innhold

Hybel til sønnen 2 km unna skolen... For langt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i ferd med å finne hybel til sønnen vår skal avgårde på videregående skole i nabokommunen til høsten. Har fått tilbud om en hybel, men den ligger hele 2 km unna vgs., uten kollektivtilbud. Er det dumt å velge en hybel såpass langt unna skolen? Noen med erfaring? På våren og høsten kan han vel kanskje sykle, men neppe på vinteren. 

Anonymkode: 2b3c6...dd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2 kilometer er jo ingenting :klo: 

Anonymkode: 16dfc...15c

• Liker 13
Skrevet

2 km er hva 15-20 minutter å gå, det er jo ingenting.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei det går vel bra. Jeg måtte gå ca 2 km til vgs selv. Gjennom en skog uten brøyta vei og lykter. Man blir vant til det.

Anonymkode: 20507...476

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk 2 km hver dag på barneskolen, så en på vdg greier vel det også....

Anonymkode: 5063f...9c2

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Nei, det er absolutt ikke for langt. Da jeg gikk på vidergående måtte jeg gå  litt over 3 km hver dag.

Endret av AthenaRavenLuna
Gjest Krampus
Skrevet

Unger går 2km til skolen, sommer som vinter. En tenåring klarer det uten problemer. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg seg som 16-åring og må gå 2 km hjem etter en lang dag på skolen med en blytung skolesekk på en ubrøytet vei med halv meter snø i 15 minus og stiv kuling.

Hadde ikke jeg giddet. 2 km er for kort til buss og for langt til å gå. Finn en som er nærmere eller lenger unna med offentlig transport.

Anonymkode: d07e1...23b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenk deg seg som 16-åring og må gå 2 km hjem etter en lang dag på skolen med en blytung skolesekk på en ubrøytet vei med halv meter snø i 15 minus og stiv kuling.

Hadde ikke jeg giddet. 2 km er for kort til buss og for langt til å gå. Finn en som er nærmere eller lenger unna med offentlig transport.

Det er litt surt under sånne forhold, særlig om det er motbakke hjem. Men det går - hadde det sånn da jeg gikk på videregående (Oslo).

Anonymkode: 73d31...4d5

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra om mye snø, mange kuldegrader, stiv kuling og ubrøytet vei? TS har ikke skrevet noe hvor i landet hun bor.

• Liker 1
Gjest Krampus
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, latskap ass. Når småunger klarer det med en halvmeter kortere bein så er det rimelig patetisk av en tenåring å skulle surve over det. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Arabella skrev:

Hvor har du det fra om mye snø, mange kuldegrader, stiv kuling og ubrøytet vei? TS har ikke skrevet noe hvor i landet hun bor.

Det er standard på vestlandet hver vinter iallefall. 

3 minutter siden, batcat skrev:

Herregud, latskap ass. Når småunger klarer det med en halvmeter kortere bein så er det rimelig patetisk av en tenåring å skulle surve over det. 

Bare fordi man KAN gå 2 km i snøstorm betyr det ikke at man MÅ. Har ts mulighet til å finne en hybel nærmere eller lengre ifra med bra offentlig transport er det mye bedre. Hvorfor skal man ha det dritt bare for å ha det? Du ville ønsket det beste for dine barn også, og det beste er ikke å gå i snøstorm. 

Anonymkode: 9b09d...5e7

AnonymBruker
Skrevet

Han bør skaffe seg et kjøretøy.

Anonymkode: b4963...8e8

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, batcat skrev:

Unger i Afrika går seks timer daglig bare for å hente vann. Det betyr ikke at det er toppen av latskap å ha vann i springen.

De færreste her ville gått 2 km til jobb hver dag, med bagasje på ryggen, i all slags vær i vinterlandet Norge. Så hvorfor skal man forvente at barn gjør det?

En tommelfingerregel: Om du ikke ville gjort det selv, ikke forvent at andre skal gjøre det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er skoleveien? Er det i hovedsak gjennom villastrøk, eller er det langs en hovedvei uten gang-/sykkelveg? Tenker dere bør ta det med i betraktningen. 

Anonymkode: 7b471...2b6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han bør skaffe seg et kjøretøy.

Anonymkode: b4963...8e8

Hest og slede er sikkert fint i vinterstormene, men noe plasskrevende. Bil er jo uaktuelt, med mindre det er en voksen videregåendeelev.

Anonymkode: 73d31...4d5

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du gode klær og god sekk, så går det bra. 

Anonymkode: 20507...476

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Unger i Afrika går seks timer daglig bare for å hente vann. Det betyr ikke at det er toppen av latskap å ha vann i springen.

De færreste her ville gått 2 km til jobb hver dag, med bagasje på ryggen, i all slags vær i vinterlandet Norge. Så hvorfor skal man forvente at barn gjør det?

En tommelfingerregel: Om du ikke ville gjort det selv, ikke forvent at andre skal gjøre det.

Amen.

Anonymkode: 9b09d...5e7

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Arabella skrev:

TS har ikke skrevet noe om at hun bor i Norge heller. Det kan jo hende hun bor på Marbella med solskinn året rundt, brosteinslagt skolevei og varm lunsj på skolen. Egentlig burde alle i denne tråden utestenges for skamløs spekulering.

• Liker 2
Skrevet

Hvis skoleveien er trygg og det ikke er 1000 høydemeter i tillegg er det da virkelig ingen problem. Ikke i det hele tatt. Jeg vil heller si at det er helt normalt. Det er da vel flere her i Norge som har 2-6 km (og dermed ikke rett til gratis skoleskyss) til videregående skole enn som har under 2 km?? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...