Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest munina
Skrevet

Eier en leielighet i sentrum, og bor med to venner som jeg overhode ikke holder ut med lenger! Hvordan ber jeg dem på en pen måte om å flytte? Har ikke lyst å skape såre følelser og dårlig stemning... Takk for forslag.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er forståelig at man ønsker å bo alene etter ei stund når man har bodd sammen med venner for en tid.

Ei venninne av meg har bodd sammen med en kamerat i mange år nå, men nå føler de begge at det er på tide å flytte fra hverandre, og begge ser fram til det.

Du sier ikke noe om vennene dine føler det på samme måte som deg - hadde de gjort det hadde det jo vært enklere å ta denne samtalen.

Jeg syns du skal legge det fram på en fin måte jeg, at du føler for å bo alene snart. Kanskje føler vennene dine det samme, uten at de har hatt lyst til å si noe de også - for å ikke såre/bli misforstått? :wink:

Syns det er lurt at dere flytter fra hverandre nå - før vennskapet kanskje må lide under samboerskapet. Går det for lenge, blir det kanskje vanskeligere å ta ting opp på en ålreit måte...

Å bo med venner er noe man gjør for en begrenset periode, og det forstår sikkert vennene dine også! :)

K

Skrevet

Skjønner at dette er en vanskelig situasjon. Har selv bodd sammen med en venninne der det til slutt ble for mye. Heldigvis flyttet vi fra hverandre, og vi er veldig gode venner i dag. Tror ikke vi hadde vært det hvis vi hadde fortsatt å bo sammen.

På bakgrunn av det syns jeg du bør ta det opp med dem, at samboerskapet deres ikke fungerer slik du ønsket. Og at det er best dere skiller lag. Tror det er det beste, spesielt hvis du fortsatt ønsker å ha kontakt med dem som venn.

Hvis det er helt konkrete ting som er irritasjonsmoment går det jo an å prøve å finne løsning på akkurat de problemene.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vet du om de har noen alternativer da?

Er de fex studenter med dårlig råd som har regnet med å få dele bolig med deg i så og så lang tid...?

Skrevet

Vanskelig situasjon det der... Du må bare fortelle dem at du rett og slett har lyst til å bo alene. Siden det er din leilighet, betyr det at de må flytte. Gi dem god tid på å finne noe nytt. Er dere studenter er det naturlig for dem å finne seg en ny leilighet når det nye semesteret begynner.

Det er ihvertfall viktig å trå forsiktig her, slik at du ikke ødelegger vennskapet mellom dere. Fortell dem dette, at du er glad i dem og vil ha dem som venner, og at du er redd for at dette kan ødelegge mellom dere...

Gjest Snart medlem?
Skrevet

Går det ikke an å fortelle dem akkurat hva det er som du ikke takler, og si at det er grunnen til at du ønsker at dere skal flytte fra hverandre? Eksempelvis at du føler arbeidsfordelingen ikke er bra, eller at døgnrytmene deres ikke passer sammen eller noe deromkring?

Å bo sammen med noen er en såpass viktig ting at dersom det ikke fungerer bør man kunne fortelle det til hverandre.

Bor selv sammen med venner, og det fungerer, men jeg tror det rett og slett er fordi vi har satt opp noen premisser i forhold til hverandre, og fordi vi på mange måter er på samme stadium i livet.

Gjest Gjesta
Skrevet

Tanken på å bo sammen med venner høres i grunnen koselig ut, men jeg er såpass sær og det har jeg alltid vært , så jeg har hele tiden visst at det ikek hadde funket..

Jeg kan tenke meg at det er vanskelig å si ifra når du først har flyttet sammen med de.., men det er vel besat å si sannheten..at du har lyst til å bo alene tror jeg....

Skrevet

Hmm... Trådstarter har vel ikkje skrive at han/ho vil bu aleine? Men viss det er tilfellet, er det jo berre å seie det.

Viss du "kastar" vennane dine ut og tar inn andre leigebuarar blir nok ikkje det populært.

Du bør i så fall seie det som det er. Forklare at det er visse ting som irriterar deg og at du vil beholde vennskapet, og derfor ikkje synest det er ein god ide at dokke bu ilag.

Er nok ikkje enkelt å ta den praten, nei... :-?

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...