Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har alltid vært opptatt av miljøvern, og for hver ny rapport om klodens tilstand blir jeg mer bekymret. Likevel får jeg meg ikke å legge om livsstilen i så mye mer miljøvennlig retning. Og jeg merker at det sliter på meg psykisk å ha dårlig samvittighet for å leve det som er et vanlig familieliv i dagens Norge. Jeg tenker ofte at vi burde spise mindre kjøtt, forbruke mindre og fly mindre. Noe får vi til, men jeg har ikke viljestyrke til å f.eks. droppe ferieturer utenlands. 

Det hadde nok vært enklere om det bare var meg, men jeg har en mann (som er enda mindre villig til å ofre noe for miljøet) og to barn som krever det som er vanlig når det gjelder bolig, bil, forbruksvarer, ferier etc.

Skjønner at mange sikkert synes jeg er helt kilo. Men er det flere som synes dette er vanskelig? Har dere gjort noen tiltak for en mer miljøvennlig livsstil?

Endret av ss82
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor MÅ dere dra utenlands med fly? Er ikke mannen villig til å ta en togtur eller ha norgesferie uten fly? Jeg reiser personlig ikke langt med tog og barn - man har jo begrenset med ferietid. Men til nå (barnet er 5 år) så reiser vi på ferie i Norge (ikke med fly). 

Jeg er ganske dårlig på å kutte kjøtt/matsvinn - men jeg har satt igang prosjekter for å kutte matsvinnet og vurderer å legge mer om i kostholdet. Dette med matsvinn er greiere fordi man kan bruke pengeargumentet (man sparer endel penger, iallefall ville vi gjort det). 

Mange kan velge å ta kollektiv/sykle til jobb - vi har ikke engang sertifikatet og dermed så bare blir det sånn :P Men, vi bor ikke landlig til uten kollektivtilbud. 

Du kan også velge å sjekke først etter brukte klær (jeg er dårlig på dette fordi jeg finner lite jeg liker).

Du/dere kan droppe å pusse opp unødig, og velge svanemerkede materialer eller mer «fiksbare» materialer når dere først må bytte noe. 

Vi prøver å få flere barn, og dersom det lykkes så kan det hende vi flytter til en annen by hvor en er langt mer avhengig av bil særskilt i helgene. Men da tenker jeg å kjøpe elbil i så tilfelle. Og så ønsker jeg å sykle til jobb, men det avhenger jo litt av avstanden.

Anonymkode: 033cb...d06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, svaret er jo at man er nødt til å ta et valg. Enten fortsetter man med den samme komfortable livsstilen og forbruker i samme skala som før - og innrømmer at man gir faen, ellers så gjør man aktive endringer som faktisk koster deg noe. Alle har viljestyrke til å droppe utenlandsflyvninger hvert år, det er bare å droppe å kjøpe billetten. Alle kan spise mindre kjøtt, det er bare å droppe å kjøpe den kjøttdeigpakka til tacoen, og heller kjøpe en pakke bønner. Det er naturlig at barn sutrer over å ikke få gjøre som alle andre, men det er de voksne som bestemmer. 

Man får ikke i både pose og sekk. 

Anonymkode: 116e6...4a6

• Liker 11
Gjest FirstNameLastName
Skrevet

Jeg har alltid vært fattig, så det er en godt innarbeidet vane å leve svært nøkternt. Og det å være tvunget til å vurdere hvert kjøp opp mot økonomiske og miljøhensyn faller helt naturlig for meg - dette er holdninger jeg håper å overføre til ungen. Men familielivet har ført til at vi bruker mer på mat og kjøtt enn jeg liker. Ellers er stort sett alt kjøpt brukt (unntak er sko, undertøy og hygieneartikler). Reiser er stort sett innen Skandinavia. Kommer til å bli 1-2 fancy flyreiser i løpet av oppveksten. Thats it.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, svaret er jo at man er nødt til å ta et valg. Enten fortsetter man med den samme komfortable livsstilen og forbruker i samme skala som før - og innrømmer at man gir faen, ellers så gjør man aktive endringer som faktisk koster deg noe. Alle har viljestyrke til å droppe utenlandsflyvninger hvert år, det er bare å droppe å kjøpe billetten. Alle kan spise mindre kjøtt, det er bare å droppe å kjøpe den kjøttdeigpakka til tacoen, og heller kjøpe en pakke bønner. Det er naturlig at barn sutrer over å ikke få gjøre som alle andre, men det er de voksne som bestemmer. 

Man får ikke i både pose og sekk. 

Hva har du valgt?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor MÅ dere dra utenlands med fly? Er ikke mannen villig til å ta en togtur eller ha norgesferie uten fly? Jeg reiser personlig ikke langt med tog og barn - man har jo begrenset med ferietid. Men til nå (barnet er 5 år) så reiser vi på ferie i Norge (ikke med fly). 

Jeg er ganske dårlig på å kutte kjøtt/matsvinn - men jeg har satt igang prosjekter for å kutte matsvinnet og vurderer å legge mer om i kostholdet. Dette med matsvinn er greiere fordi man kan bruke pengeargumentet (man sparer endel penger, iallefall ville vi gjort det). 

Mange kan velge å ta kollektiv/sykle til jobb - vi har ikke engang sertifikatet og dermed så bare blir det sånn :P Men, vi bor ikke landlig til uten kollektivtilbud. 

Du kan også velge å sjekke først etter brukte klær (jeg er dårlig på dette fordi jeg finner lite jeg liker).

Du/dere kan droppe å pusse opp unødig, og velge svanemerkede materialer eller mer «fiksbare» materialer når dere først må bytte noe. 

Vi prøver å få flere barn, og dersom det lykkes så kan det hende vi flytter til en annen by hvor en er langt mer avhengig av bil særskilt i helgene. Men da tenker jeg å kjøpe elbil i så tilfelle. Og så ønsker jeg å sykle til jobb, men det avhenger jo litt av avstanden.

Takk for gode tips. Prøver å handle en del brukt, kutte ned på kjøtt, sykler til jobb og har el-bil. Du har selvfølgelig helt rett, vi MÅ ikke reise utenlands. Tror utfordringen vår er at vi er glade i å reise og er vant til det, vi har råd til det og folk rundt oss gjør det. F.eks har svigers leilighet i Spania som vi kan låne gratis. Og så kommer dilemmaet hvorfor skal vi la være å dra dit den ene gangen i året når de flyr ned 3-4 ganger. Og «alle» andre reiser med fly. Det føles som at det ikke spiller noen rolle for kloden at vi dropper den ene flyturen, likevel får jeg dårlig samvittighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ss82 skrev:

Hva har du valgt?

Har valgt å gjøre det jeg kan for klimaet, innenfor mitt livs rammer. Har to barn. Vi spiser vegetarisk i ukedagene, kjøtt spises kun som noe ekstra godt i helgen. Vi sykler/reiser kollektivt til jobb og skole. Lager matplan for uka hver søndag, slik at vi ikke kjøper overflødig mat. Sorterer søppel og gjenvinner. Har ikke flydd på snart fire år. Barna er blitt vant til at vi reiser på ferier med tog eller eventuelt bil der det ikke er gjennomførbart. En del ting krevde litt tilpasning, men nå kjenner jeg egentlig ikke at jeg ofrer noe som helst. Vegetarmat er nydelig når man lærer seg gode oppskrifter, daglig sykling har gjort meg godt trent, og når vi reiser på tog/bilferie som familie så er reisen ofte like viktig som målet. Vi gjør stopp underveis og oppdager steder vi aldri ellers ville havnet om vi bare tok fly til en destinasjon.

Barn er forresten ofte mer tilpasningsdyktige og empatiske enn man tror, om man gir dem et dytt i riktig retning. Med mine barn har det hjulpet å se på programmer som f.eks. Planet Earth, som viser hvordan den fantastiske dyreverden og havet rammes av klimaendringer, hvordan store mengder insekter har forsvunnet. Vi har snakket mye om at våre handlinger her hjemme påvirker barn i andre deler av verden, som lever med flom, forsøpling, økende ressursmangel etc. Å bare snakke om "klimaet" blir for abstrakt, man må gjøre det konkret. Vår familietur til Mallorca vil være med på å ødelegge for en familie i en annen verdensdel, typisk en fattig familie som selv aldri har satt sine bein på et fly. Mine barn har blitt veldig opptatt av dette og er nå strengere enn hva jeg og pappaen er. 

• Liker 7
Gjest FirstNameLastName
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har valgt å gjøre det jeg kan for klimaet, innenfor mitt livs rammer. Har to barn. Vi spiser vegetarisk i ukedagene, kjøtt spises kun som noe ekstra godt i helgen. Vi sykler/reiser kollektivt til jobb og skole. Lager matplan for uka hver søndag, slik at vi ikke kjøper overflødig mat. Sorterer søppel og gjenvinner. Har ikke flydd på snart fire år. Barna er blitt vant til at vi reiser på ferier med tog eller eventuelt bil der det ikke er gjennomførbart. En del ting krevde litt tilpasning, men nå kjenner jeg egentlig ikke at jeg ofrer noe som helst. Vegetarmat er nydelig når man lærer seg gode oppskrifter, daglig sykling har gjort meg godt trent, og når vi reiser på tog/bilferie som familie så er reisen ofte like viktig som målet. Vi gjør stopp underveis og oppdager steder vi aldri ellers ville havnet om vi bare tok fly til en destinasjon.

Barn er forresten ofte mer tilpasningsdyktige og empatiske enn man tror, om man gir dem et dytt i riktig retning. Med mine barn har det hjulpet å se på programmer som f.eks. Planet Earth, som viser hvordan den fantastiske dyreverden og havet rammes av klimaendringer, hvordan store mengder insekter har forsvunnet. Vi har snakket mye om at våre handlinger her hjemme påvirker barn i andre deler av verden, som lever med flom, forsøpling, økende ressursmangel etc. Å bare snakke om "klimaet" blir for abstrakt, man må gjøre det konkret. Vår familietur til Mallorca vil være med på å ødelegge for en familie i en annen verdensdel, typisk en fattig familie som selv aldri har satt sine bein på et fly. Mine barn har blitt veldig opptatt av dette og er nå strengere enn hva jeg og pappaen er. 

#ParentingGoals

Skrevet

Jeg skjønner dilemmaet! 

Selv har jeg valgt å bli vegeterianer. Gikk ned tre kg som en bonus ☺️. Barna er halvveis, de spiser stort sett vegetar til middag, men får kjøttpålegg i matpakka. Jeg har ikke bil, tar heller taxi de få gangene det er helt umulig å ta kollektivt (masse penger spart uansett). Jeg kjøper utstyr og møbler brukt, klær til meg selv kjøper jeg nesten ikke, men barna vokser. De arver noe, men det er ikke like lett å få til. Så da selger jeg brukt tøy og utstyr etter dem, fremfor å kaste. Og så leveres ødelagt tøy til Fretex (de tar imot til resirkulering, man må bare merke sekkene.) 

Ift ferie: Jeg har bestemt meg for å ha maks én (t/r) flytur privat per år. Dvs at hvis vi drar på ferie med fly i sommer så blir det ikke jentetur i høst. Man kan jo feks si at annethvert år drar man på en skikkelig spennende ferie, og annethvert år gjør man det mer enkelt. Det går også an å ta interrail til svigers leilighet i Spania. Da får dere sett masse annet på veien. 

Andre småting: handlenett i stedet for poser, gjenbruker engangsplastikk før den resirkuleres. 

Jeg tenker ikke at jeg redder verden med dette, men hvis alle gjør noe så hjelper det mye mer enn hvis alle gjør ingenting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, ss82 skrev:

Jeg har alltid vært opptatt av miljøvern, og for hver ny rapport om klodens tilstand blir jeg mer bekymret. Likevel får jeg meg ikke å legge om livsstilen i så mye mer miljøvennlig retning. Og jeg merker at det sliter på meg psykisk å ha dårlig samvittighet for å leve det som er et vanlig familieliv i dagens Norge. Jeg tenker ofte at vi burde spise mindre kjøtt, forbruke mindre og fly mindre. Noe får vi til, men jeg har ikke viljestyrke til å f.eks. droppe ferieturer utenlands. 

Det hadde nok vært enklere om det bare var meg, men jeg har en mann (som er enda mindre villig til å ofre noe for miljøet) og to barn som krever det som er vanlig når det gjelder bolig, bil, forbruksvarer, ferier etc.

Skjønner at mange sikkert synes jeg er helt kilo. Men er det flere som synes dette er vanskelig? Har dere gjort noen tiltak for en mer miljøvennlig livsstil?

Tenk at for hvert offer du ikke tar så må ungene dine gjøre 100 offer.

Livskvaliteten til barna dine vil uansett hva du foretar deg bli 100 ganger dårligere enn din er (på dine dårligste dager). Men du kan bidra til at de kanskje får lov til å faktisk bli voksne og få egne barn.

For det er nemlig nå ikke gitt lengre. Klimaendringer KAN godt føre til et total-kollaps der de heldige stryker med umiddelbart og de uheldige dør over flere tiår med lidelser, krig og dødsfall av tilfeldige sykdommer som i dag er behandlbare. Vi beveger oss retning en fremtid som i beste fall blir ubehagelig. I beste fall, ts. 

Og foreldre flest er likevel mest opptatt av at ungene ikke i de absolutt maks 10-20 årene med "superliv" vi har igjen ikke skal måtte sykle til skolen i regn. Spiller jo ingen rolle det, om de likevel ikke overlever ungdomstida. AT ting går til helvete er nå så sannsynlig at vi alle bør agere som om det går - nettopp - til helvete.

For å si det med ungdommen: det blir ikke krise om noen år. Det er krise nå. 

Anonymkode: 23011...d07

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenk at for hvert offer du ikke tar så må ungene dine gjøre 100 offer.

Livskvaliteten til barna dine vil uansett hva du foretar deg bli 100 ganger dårligere enn din er (på dine dårligste dager). Men du kan bidra til at de kanskje får lov til å faktisk bli voksne og få egne barn.

For det er nemlig nå ikke gitt lengre. Klimaendringer KAN godt føre til et total-kollaps der de heldige stryker med umiddelbart og de uheldige dør over flere tiår med lidelser, krig og dødsfall av tilfeldige sykdommer som i dag er behandlbare. Vi beveger oss retning en fremtid som i beste fall blir ubehagelig. I beste fall, ts. 

Og foreldre flest er likevel mest opptatt av at ungene ikke i de absolutt maks 10-20 årene med "superliv" vi har igjen ikke skal måtte sykle til skolen i regn. Spiller jo ingen rolle det, om de likevel ikke overlever ungdomstida. AT ting går til helvete er nå så sannsynlig at vi alle bør agere som om det går - nettopp - til helvete.

For å si det med ungdommen: det blir ikke krise om noen år. Det er krise nå. 

Anonymkode: 23011...d07

Det var da voldsomt! Det er vel ingen som kan vite at det kommer til å gå så ille? 

• Liker 3
Skrevet

Relax!!!! Hva vi spiser, hvordan vi reiser og bruker ting i løpet av året teller mye mer enn EN flyreise i sommeren! Så lenge du spiser mindre kjøtt, reduserer matsvinn, kjøper brukt klær og ting, tar kollektiv eller sykkel til jobb, kan du ta en flyreise i året med god samvittighet! Matsvinn, for eks har dobbel så mye utslipp enn alt transport i verden (inkludert familiefly). Sammen med forbruk av ny klær. Eller å spise kjøtt. Viktig å bry seg om klima men viktig å vite fakta også! ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er verre for miljøet enn få barn. 

Anonymkode: 75bfd...a6f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Feil. Du kan være barnafri og ha et par hund i huset og da er det allerede verre. Om du i tillegg flyr ofte, spiser kjøtt, kjører til jobben, osv er det da mye mye verre enn noen med flere barn (som bruker kollektiv, spiser ikke kjøtt og kjøper klær og ting på bruktbutikke)

Forresten, barn ikke er en aktivitet som å fly eller en eiendom som en bil så hele "har mindre barn" konseptet er ganske dumt faktisk! ;)

Endret av Ladypau
Typo
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vegetarianer og flyr lite, mye på grunn av miljøhensyn. Men! Nå må folk roe litt ned! En over her skrev at verden så og si går under i løpet av våre barns levetid. Chillax! DET er laaangt ifra sikkert. Jeg vil til og med si det er svært usannsynlig!

Ja, ting går i feil retning og planeten lider. Men det er ikke bare død og elendighet. Vi står ovenfor en enorm teknologisk revolusjon, hvem vet hva godt det kan føre med seg? Mest sannsynligvis mye som kan bekjempe miljøsvineri og helbrede planeten. I verste fall finner vi teknologier som holder menneskeheten i live til tross for råtten planet.

Bidra til en miljøvennlig verden, men ikke svartmal fremtiden helt heller da dere!

Anonymkode: 30406...2a7

• Liker 3
Skrevet

I forhold til kjøtt og miljø, så mener jeg folk kan kjøpe kjøtt produsert på norske utmarksressurser med god samvittighet! Det bedrer ikke miljøet å la beiteland gro igjen! 

Og ingen rikmannskjærring som flyr verden rundt i privatfly konstant skal fortelle meg at jeg må redusere kjøttinntaket for å redde miljøet! Hennes flyreiser har en så enorm konsekvens i forhold til de lammene jeg var med og slakta i høst. 

Vi trenger animalske produkter i dietten for å fungere. Sånn har det vært i noen hundre tusen år. Men vi ville gjort oss og miljørt en tjeneste om vi kutta ut høgraffinerte karbohydrater, ting i mye embalasje og matvarer som fraktes over lange distanser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært klimaendringer i alle tider.. dinosaurer døde ut, istid har kommet og gått, og det har naturen styrt helt selv!

Jeg er absolutt for å gjøre miljøvennlige valg, men jeg tror virkelig ikke at alt som skjer med klimaet er menneskeskapt.

Dessuten er det såå mange steder der folk gir fullstendig f***, hva hjelper det om vi her i lille Norge kutter ut å ta en ferietur i året, når Kina og Russland har null interesse av å gjøre industrien deres litt renere? 

Jeg ser selvfølgelig poenget i at å gjøre litt hjelper mer enn ingenting, men å ha dårlig samvittighet for å ha kjøttdeig fremfor bønner til tacoen er å dra det litt langt - etter min mening. 

Anonymkode: ef05d...eeb

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, ss82 skrev:

Takk for gode tips. Prøver å handle en del brukt, kutte ned på kjøtt, sykler til jobb og har el-bil. Du har selvfølgelig helt rett, vi MÅ ikke reise utenlands. Tror utfordringen vår er at vi er glade i å reise og er vant til det, vi har råd til det og folk rundt oss gjør det. F.eks har svigers leilighet i Spania som vi kan låne gratis. Og så kommer dilemmaet hvorfor skal vi la være å dra dit den ene gangen i året når de flyr ned 3-4 ganger. Og «alle» andre reiser med fly. Det føles som at det ikke spiller noen rolle for kloden at vi dropper den ene flyturen, likevel får jeg dårlig samvittighet.

Men som du sier: det ER forskjell på p reise til leiligheten 1 gang i året - og på om dere flesker til med Disneyland/shopping med venninnene osv. 

Jeg har ca 1 innenlands flyreise i året. Utover dette har vi ikke hatt utenlandsferie på 7 år, men for å være ærlig på årsak: det handler om økonomi, ikke klima. 

Vi bor også trangt, har fjernvarme osv. Igjen, det valget tar vi ikke av klimahensyn.

Tross for mye matsvinn og lite bruktkjøp så scorer jeg jo «klimaengel» på tester. 

Men om dere justerer pengebruken til mer opplevelser og mindre ting - så er jo det og bra for mer enn miljø/klima.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men som du sier: det ER forskjell på p reise til leiligheten 1 gang i året - og på om dere flesker til med Disneyland/shopping med venninnene osv. 

Jeg har ca 1 innenlands flyreise i året. Utover dette har vi ikke hatt utenlandsferie på 7 år, men for å være ærlig på årsak: det handler om økonomi, ikke klima. 

Vi bor også trangt, har fjernvarme osv. Igjen, det valget tar vi ikke av klimahensyn.

Tross for mye matsvinn og lite bruktkjøp så scorer jeg jo «klimaengel» på tester. 

Men om dere justerer pengebruken til mer opplevelser og mindre ting - så er jo det og bra for mer enn miljø/klima.

Har du link til den testen? 

Her er vi en voksen og et barn i husholdningen. Her har vi ca 1 middag med rødt kjøtt i uka, ellers er det fisk/ kylling. Går til barnehagen, tar kollektiv til jobben. Bor i Oslo og reiser hjem til nord 3 ganger i året med fly. For langt å reise med tog, som uansett stopper i Fauske og vi må videre nordover. Reiser ikke utenlands, iallefall ikke nå så lenge barnet er så lite at det ikke vil huske ferien uansett. Sitter like greit og plasker i et badeland i Norge som i Syden. Handler stort sett brukt av klær og utstyr til barnet, og har kjøpt noe brukt til meg selv, men stort sett kjøper jeg nye klær. Er en del matsvinn.

Anonymkode: 3a003...d34

AnonymBruker
Skrevet

Min holdning er helt elendig. Jeg tenker bare at jeg er glad jeg ikke lever når jorden går til helvete. Det går bare en vei. 

Anonymkode: 55428...3a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...