Gå til innhold

Basilikum i potte

Anbefalte innlegg

Gjest synseren
Skrevet

Når jeg kjøper baskilikum i potte så holder den seg aldri lenge. Er det noen av dere som har tips til hvordan jeg kan få den til å vare lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri klart å ta vare på urter i mer enn noen få dager før en barmhjertig sjel forbarmet seg over meg med verdens beste urtetips:

Urtene skal aldri ha vann oppi krukken.

Hver 3. dag fyller jeg kaldt vann i oppvaskkummen (5 cm ca) og lar urtene stå å trekke i dette i 2-3 minutter.

Har hatt urtene mine i flere måneder nå og de stortrives!

(Kan ikke garantere for alle urter, jeg har rosmarin, basilikum. timian og koriander)

Gjest synseren
Skrevet

Takk for tips, dette skal jeg prøve. Blir dyrt å kjøpe nye urteplanter hele tiden. :-)

Gjest Gjesta
Skrevet

Sett dem ut i hagen når det er vår, de kommer igjen og igjen :wink: Funker dårlig på vinteren, da.......

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke sett dem ut i hagen riktig ennå da! Særlig basilikum er var for kulde. Vent til slutten av mai, så er risikoen for nattefrost over (som kverker husvarme urter).

Forøvrig prøver jeg også å holde liv i basilikum inne - vanskelig!

Skrevet

Har hørt at iallefall Basilikumen blir plantet for tett. Så det hjelper å ta vekk noen av "stenglene", så de får litt mere plass. Jeg plantet basilikumen ut i fjor, den holdt seg kjempe bra, Fikk "hard"stamme, og små hvite blomster....

Gjest Anonymous
Skrevet

det stemmer at basilikumen står planta for tett i potta, når du skal ta av noen til mat, trekk opp hele stilken og rot. vær nøye på hvor i potta du tar ut stengene, ikke ta alt fra et hjørne. følger du dette enkle trikset, varer basilikumen din til du har spist den opp. (den fortsetter å vokse, la gjerne bladene bli store og tykke,da smaker de mer)

Skrevet

Hva vis man har sådd basilikumen selv da? Hva er "for tett"?

Gjest Anonymous
Skrevet

så tett, og når plantene er store nok til å flyttes på, planter du de om med ca 1-2 cm mellom. plant de gjerne om i terrakotta, det puster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...