Gjest synseren Skrevet 30. april 2005 #1 Skrevet 30. april 2005 Når jeg kjøper baskilikum i potte så holder den seg aldri lenge. Er det noen av dere som har tips til hvordan jeg kan få den til å vare lenge?
Felicia Skrevet 30. april 2005 #2 Skrevet 30. april 2005 Jeg har aldri klart å ta vare på urter i mer enn noen få dager før en barmhjertig sjel forbarmet seg over meg med verdens beste urtetips: Urtene skal aldri ha vann oppi krukken. Hver 3. dag fyller jeg kaldt vann i oppvaskkummen (5 cm ca) og lar urtene stå å trekke i dette i 2-3 minutter. Har hatt urtene mine i flere måneder nå og de stortrives! (Kan ikke garantere for alle urter, jeg har rosmarin, basilikum. timian og koriander)
Gjest synseren Skrevet 30. april 2005 #3 Skrevet 30. april 2005 Takk for tips, dette skal jeg prøve. Blir dyrt å kjøpe nye urteplanter hele tiden. :-)
Gjest Gjesta Skrevet 1. mai 2005 #4 Skrevet 1. mai 2005 Sett dem ut i hagen når det er vår, de kommer igjen og igjen Funker dårlig på vinteren, da.......
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #5 Skrevet 1. mai 2005 Ikke sett dem ut i hagen riktig ennå da! Særlig basilikum er var for kulde. Vent til slutten av mai, så er risikoen for nattefrost over (som kverker husvarme urter). Forøvrig prøver jeg også å holde liv i basilikum inne - vanskelig!
Armonia Skrevet 1. mai 2005 #6 Skrevet 1. mai 2005 Har hørt at iallefall Basilikumen blir plantet for tett. Så det hjelper å ta vekk noen av "stenglene", så de får litt mere plass. Jeg plantet basilikumen ut i fjor, den holdt seg kjempe bra, Fikk "hard"stamme, og små hvite blomster....
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #7 Skrevet 1. mai 2005 det stemmer at basilikumen står planta for tett i potta, når du skal ta av noen til mat, trekk opp hele stilken og rot. vær nøye på hvor i potta du tar ut stengene, ikke ta alt fra et hjørne. følger du dette enkle trikset, varer basilikumen din til du har spist den opp. (den fortsetter å vokse, la gjerne bladene bli store og tykke,da smaker de mer)
Cupcake Skrevet 2. mai 2005 #8 Skrevet 2. mai 2005 Hva vis man har sådd basilikumen selv da? Hva er "for tett"?
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #9 Skrevet 2. mai 2005 så tett, og når plantene er store nok til å flyttes på, planter du de om med ca 1-2 cm mellom. plant de gjerne om i terrakotta, det puster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå