Orthia Skrevet 30. april 2005 #1 Skrevet 30. april 2005 Jeg har en fireåring. For litt siden fikk han en Thorbjørn Egner samleplate; og jeg skal si jeg sperret ørene opp da lillegutt kom syngende av full hals på Lille Hoa. Jeg husker sangen fra da jeg var liten, men med 2005-ører skurrer det unektelig litt med stadige betegnelser av "negergutt" (firepringen min trodde riktignok det var snakk om en "jegergutt") Etter litt detektivarbeid fant jeg flere viser i samme tralten, bl.a. en om lille negergutt Sambo som skulle på kjøretur med Amandus Dokkemann. Nå blir det jo litt dramatisk å sensurere Egner, men samtidig ønsker jeg ikke at negerbetegnelsen skal være del av dagligtalen til gutten min- like lite som jeg syns det er nødvendig at han hører tekster med banneing og skjellsord. Noen synspunkter?
Gjest LoisLane Skrevet 30. april 2005 #2 Skrevet 30. april 2005 Nå er det noen tiår siden Egner laget den teksten. Det aller beste må jo være å la negergutten være jegergutt, men det må også gå an å forklare en fireåring at det var et ord man brukte før, men noe vi ikke sier i dag. Har falt litt utenfor hele negerdebatten, jeg. Er det like ille å si neger som å banne?
tommeline Skrevet 1. mai 2005 #3 Skrevet 1. mai 2005 Det der er noe som har slått meg også... Er nok ingen som ville laget en sånn tekst i dag. Men hvordan man forklarer det til en fireåring har jeg desverre ingen løsning på...
Orthia Skrevet 1. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 1. mai 2005 Jeg er ikke ute etter å kritisere Egner; negerbegrepet var gangbart nok da sangene ble skrevet (på 50-tallet antar jeg). Men språket og ordenes konnotasjon har forandret seg siden den gang. Om "neger" er like stygt som å banne? Tja, jeg oppfatter hvertfall ordet som nedsettende, omtrent i samme gate som "guling" eller "mongo". Dette er det jo også en stadig debatt om, hvor enkelte tviholder på sin rett til å kalle folk hva de vil, mens andre er lydhøre overfor at visse betegnelser kan virke krenkende på de som blir omtalt. Jeg personlig bruker ikke ordet "neger", og som forelder må jeg også tenke på hvilke verdier jeg vil formidle til barna mine. Jeg hadde også syntes det hadde vært rart om barna lærte sånne tekster i barnehagen. Men så spørs det da, hvor rigid man vil være, og om ikke sangtekster uansett går inn det ene øret og ut det andre på småbarn.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #5 Skrevet 1. mai 2005 Neger er helt greit i dag også, bare pk-fjols som er oversensitive som ikke bruker det.
Catzy Skrevet 1. mai 2005 #6 Skrevet 1. mai 2005 Jeg skjønner veldig godt poenget ditt. Men da sangene ble skrevet, så hadde man et helt annet syn på "disse negerne". Hvis du ser en del gamle reklamer, så ser du at negere blir brukt i veldig mange reklamer for mye rart. Det var selvfølgelig før man hadde opptøyer i USA for å stoppe segregering. På en annen side, på den tiden skulle alle mødre være hjemme og far være gud i huset. Sånn sett har jo verden gått videre. Går ungen din i barnehagen? Du kan jo høre med de ansatte der om hvordan de ville takle det. Og så kan du evt. brenne en ny versjon av plata, uten de litt mer problematiske sangene, og heller ta neger-samtalen når ungen blir litt større. Catzy
philippa starck Skrevet 1. mai 2005 #7 Skrevet 1. mai 2005 For meg er ikke neger et stygt ord, det er bare en betegnelse. Men det er mulig at jeg ikke følger helt med, altså... Hva med hottentott? Er det også på linje med neger/svarting/guling?
Orthia Skrevet 1. mai 2005 Forfatter #8 Skrevet 1. mai 2005 (...)Og så kan du evt. brenne en ny versjon av plata, uten de litt mer problematiske sangene, og heller ta neger-samtalen når ungen blir litt større. Catzy Det var noe sånt jeg også tenkte på. Men sangen er også (med illustrasjoner) i to ulike sangbøker vi har. Skal jeg begynne å klippe ut sider i bøker også? Det kjennes også litt ekstremt. Egentlig syns jeg vel forlaget som gir ut musikken/bøkene burde hatt en holdning om at ikke dette fungerer idagens samfunn, og unnlatt å utgi stadig nye versjoner av disse sangene.
Catzy Skrevet 1. mai 2005 #9 Skrevet 1. mai 2005 "Ja, men, de er jo en del av den norske KULTURARV! Alle barn MÅÅÅ jo vokse opp med Torbjørn Egner!" Tror man fint kan vokse opp uten Torbjørn Egner. Mannen var litt for naiv for dagens samfunn. Jeg har ennå ikke tilgitt ham for å insistere på at Reven i Hakkebakkeskogen må spise grønnsaker. Hallo? En kjøtteter spiser kjøtt, selv om det er vennene hans. Dårlig plan å begynne å skrive om snakkende dyr, når du ikke tar høyde for at et finnes biologiske konflikter der ute. Da har faktisk Anne Cath Vestly klart seg litt bedre. Men 4-åringer har vel sett nok mennesker med mørkere hud, så det er kanskje greit å forklare at man ikke trenger å kalle disse negre, selv om det er sånn i sangen. Det å være pirat er heller ikke noe helt OK yrke, selv om man synger om Kaptein Sortebill. (Eller Sabeltann.) Catzy
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #10 Skrevet 1. mai 2005 Jeg er neger, tror du jeg faller sammen om du bruker det norske ordet neger? Det finnes andre ting å bry seg om enn sånne trivielle ting. Slapp av, det er bare en sang.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #11 Skrevet 1. mai 2005 Men hva betyr egentlig neger da? Hvorfor er det et negativt ord mener jeg.
~sikka~ Skrevet 1. mai 2005 #13 Skrevet 1. mai 2005 Hvorfor må alt være så politisk korrekt hele tiden da? Begynner å bli et så utvasket begrep. Ta sangene for det de er og la ungen kose seg med de. Neger er forøvrig ikke et negativt ord for meg heller. De er jo negere så hvorfor kan vi ikke kalle dem det liksom...
Gjest Purple Skrevet 1. mai 2005 #14 Skrevet 1. mai 2005 Ikke helt innenfor debatten kanskje, men jeg har tenkt litt på Karius og Baktus jeg. Blir ikke den og litt "feil" egentlig? Det er jo Karius og Baktus man får sympati med, mens tannbørsten og tannlegen er store stygge monstre. Kanskje ikke den helt rette metoden for å lære barna å pusse tennene?
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #15 Skrevet 1. mai 2005 Nå hadde kanskje ikke Egner noen intensjoner om å være politisk korrekt heller da... Mange gamle sanger som inneholder ukorrektheter i dag pga. en annen kulturell kontekst. Skal man sensurerer disse, blir det ikke mye igjen av tradisjonene.........
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #16 Skrevet 1. mai 2005 Morrison, jeg synes det er flott at du tenker på hvordan barnet ditt skal forholde seg til andre. Hadde alle foreldre lært sine barn toleranse hadde samfunnet vært litt enklere å leve i for mange mennesker, tror jeg. :dagensrose:
Gjest Lille Solstråle Skrevet 1. mai 2005 #17 Skrevet 1. mai 2005 Det er vel ikke bare ordet "neger" jeg reagerer på i sangen "Vesle Hoa", men at barna får et inntrykk av at afrikanere har fjær på hodet sitt og ring på tommeltåa, bukse av strå, som de liker godt, fordi de er ekte hottentotter, leirhytter osv. Sangen ble jo skrevet på en tid hvor man hadde et helt annet syn på ting, og sangen blir jo litt rasistisk anno 2005. Egner var en fin forfatter i sin tid, og jeg kommer nok til å synge endel av sangene hans for mine barn en gang i tiden, men utelukke sanger som "Vesle Hoa" ....Og "Den Glade Familie" for den sakens skyld, den sangen gjør meg litt kvalm i dag :-)
Orthia Skrevet 1. mai 2005 Forfatter #18 Skrevet 1. mai 2005 Det er vel ikke bare ordet "neger" jeg reagerer på i sangen "Vesle Hoa", men at barna får et inntrykk av at afrikanere har fjær på hodet sitt og ring på tommeltåa, bukse av strå, som de liker godt, fordi de er ekte hottentotter, leirhytter osv. Sangen ble jo skrevet på en tid hvor man hadde et helt annet syn på ting, og sangen blir jo litt rasistisk anno 2005. Egner var en fin forfatter i sin tid, og jeg kommer nok til å synge endel av sangene hans for mine barn en gang i tiden, men utelukke sanger som "Vesle Hoa" Nettopp. Men når sangen dukker opp på samlecd'er og nyutgivelser av sangbøker blir den jo etablert på nytt. I fremtiden skal jeg sjekke litt nøyere hva som i cder og bøker jeg kjøper. Tror også jeg skal skrive en liten mail til forlaget. Hadde vært artig å vite om de har tenkt noe over dette, eller om alt materiale ukritisk gis ut på nytt.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #19 Skrevet 1. mai 2005 Politisk korrekte er så utrolig irriterende, sensurere ditt sensurer datt. Tror du gutten vokser opp til å bli rasist eller? Det er en sang, en sang om en negergutt. Det er det. Skrive til forlaget tsk tsk
Catzy Skrevet 1. mai 2005 #20 Skrevet 1. mai 2005 Rasisme kommer av fordommer, og fordommer kommer av å ha helt feil oppfattelse av andre mennesker. Det finnes forsåvidt bushmenn fremdeles, men det betyr ikke at alle som bor i Afrika springer rundt med spyd. Folkeopplysning stopper fordommer. Torbjørn Egner er IKKE folkeopplysning. Det finnes så mye annen god barnelitteratur, at enkelte T.E. ting fint kan skrives ut av den norske barnelitterære kanon. Catzy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå