Gå til innhold

Rådvill ang hunden min

Anbefalte innlegg

Skrevet

For over ett år siden adopterte jeg en hund fra utlandet. Han kom til norge som bare valpen noe som passet meg helt perfekt da jeg kunne forme han *som jeg ville* og han var såppas liten at hans fortid mest sannsynlig ville svinne hen. 
Han er en fabelaktig snill hund, loyal og lydig. Men han har ett energinivå-meter som jeg føler jeg ikke får fyllt.
Han har ikke vert noe problemer å trene, men nå som han har bikket ett og ett halvt år har han blitt såpass *stor* ( les langbent ) enda han bare er en mellomstor hund *podenco/bodeguero. Merker jeg at barna og gjester trekker seg unna fordi han er så voldsom. Som *erfaren* hundeeier vet jeg at hormoner også spiller inn, å alle komadoer han har lært sitter der de skal han bare klarer ikke holde energien inne.

Leiligheten vi bor i er heller ikke den største, men med tanke på barn i skole og barnehage her har vi ikke mulighet for å flytte for å bygge feks hundegård. Å jeg har vert innepå tanken på omplassering, selv om jeg synes det er helt forferdig. Men samtidig føler jeg at hunden hadde hatt godt av å få brukt all energien han har..

Noen som har vert borti noe lignende ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Størrelse på leilighet har lite å si for hvor stor hund man kan ha. Hvis hunden får brukt seg fysisk og psykisk vil den høyst sannsynlig være roligere inne. 

Hvis du vet at hunden har fått brukt seg ute og bør være rolig kan du trene på å være i ro inne. Belønn hver gang han er rolig og ligger på plassen sin. 

Hvordan mosjonerer dere? Han er kanskje en type hund som bør få brukt hodet mye. Tren triks, lydighet, sporsøk etc. Løping og leking vil kanskje bare gjøre han mer oppjaget og føre til at han trenger mer og mer for å bli fornøyd. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du for å møte hans energinivå da?

Du sier ingenting om turer, du nevner bare "trening". hva legger du i det?

Anonymkode: 79560...7d6

• Liker 1
Skrevet

Han har fabelaktig luktesans og hørsel så vi bruker mye hjernetrim ellers jogger vi i skogen flere ganger om dagen pluss at han har mulighet til å gå i hagen. Men enda så virker det som det ikke holder mål. 
I julen var vi borte å hadde ikke mulighet til å ha med seg hunden så naboen ville gjerne ha ham en helg, men de ønsker ikke ha han mer da det var for mye. Disse er erfarende hundemennesker som har hatt hund i godt over 30 år. Synes det er veldig dumt å få ett negativt syn på han når han bare er energisk å glad egenetlig men når jeg som har hatt hund i ti år selv, før denne sliter, så blir jeg litt rådvill.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en podenco blanding du har, så skjønner jeg godt at han ikke får nok mosjon og energiutløp av et vanlig familieliv og noen joggeturer. Dette er hunder med et nærmeste utømmelig behov for å løpe, jakte og løpe. Løpe for fullt altså, ikke lunte avgårde i joggefart. Det er også skummelt å slippe dem løs, fordi de har så sterkt jaktinsinkt. De kan derfor bestemme seg for å drite i innkalling, og dra på jakt. Det er også båndtvang i Norge hele sommeren og våren, så det kan være vanskelig for en podenco å få nok fysisk trim. Sykling kanskje? Sånn at han må faktisk løpe ordentlig? 

Jeg leser på nett at podenco kan trenge opptil 2-3 timer med fysisk utløp for energien sin hver dag. Det er mye mer enn en vanlig familie greier å gi, om de ikke er ekstremt opptatt av friluftsliv og sykling.

Anonymkode: 4c720...86c

• Liker 2
Skrevet

Riktig. Han er halvt podenco.
Sykling har vi ikke prøvd enda da han bare var klumsete valpen i fjor sommer. Men skal absolutt prøvet ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager foregikk i hodet ditt da du bestemt deg for å adoptere denne valpen fra utlandet? Du har kun hatt ham i overkant av et år, og er allerede på nippet til å gi opp? Hvor veloverveid var den beslutningen egentlig?

Du blir sikkert sur av å lese innlegget mitt, men pokker heller. Hva har du lært av dette? Har du lært noe i det hele tatt?

Anonymkode: 15454...5f5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi har mange gjester og feks barn på besøk får ikke vår hund være sammen med oss. Kan det være en løsning og la han være på soverommet o.l. når dere har besøk? Hunden vår er veldig grei, men stresser litt fram og tilbake og vil ha kos av alle når vi får besøk. Liker heller ikke at han vil være med på leken hvis vi har flere barn på besøk og de herjer, roper osv. Da er et bedre at han får være på eget rom mens besøket pågår.

Anonymkode: 7a783...a12

Skrevet

Hva som foregikk ? Vi var en familie på 5 som ønsket og gi en firbent ett godt hjem og ville gjerne hjelpe en hund som hadde hatt det litt tøft. Jeg sier ikke at jeg vil gi opp jeg har sagt jeg har tenkt tanken om jeg føler energinivået går over til stress eller blir uheldig på vegne av hunden.

Hunden i seg selv er ikke noe problem men jeg føler at jeg ikke får oppfylt hans krav? 

Vet ikke helt hva du tar på vei for? Det er ikke din hund eller din situasjon og jeg ser ikke noe galt i og prøve å nå ut til andre hundeeiere som kanskje har hatt hunder med samme type energinivå for å få tips og triks på veien.

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo kjøpt en super-sprinter hund ..... til et familieliv... ? 

Jeg trenger ikke lese om rasen(e) engang, en ser jo bare på fysikken på hunden at dette er skapt for å løpe, lange bein, stort bryst med stor lungekapasitet/oksygenopptak. 

Du har gjort samme tabben mange gjør, blir såååå forelsket i lille valpen, men har ikke lest seg opp/ gjort undersøkelser om hva hunden krever av aktivitet og mental stimuli, lynne og personlighet og også størrelse når den er voksen. 

Sjekk med kennelklubb om de har noe fast opplegg med hundene i ditt område. Begynn å sykle med hunden, og prøv også agility trening om dere har det i nærheten. 

Anonymkode: 1d445...5a9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo kjøpt en super-sprinter hund ..... til et familieliv... ? 

Jeg trenger ikke lese om rasen(e) engang, en ser jo bare på fysikken på hunden at dette er skapt for å løpe, lange bein, stort bryst med stor lungekapasitet/oksygenopptak. 

Du har gjort samme tabben mange gjør, blir såååå forelsket i lille valpen, men har ikke lest seg opp/ gjort undersøkelser om hva hunden krever av aktivitet og mental stimuli, lynne og personlighet og også størrelse når den er voksen. 

Sjekk med kennelklubb om de har noe fast opplegg med hundene i ditt område. Begynn å sykle med hunden, og prøv også agility trening om dere har det i nærheten. 

Anonymkode: 1d445...5a9

Står på nettet at det er en fin familiehund i tillegg til de andre egenskapene, så skulle ikke tro det er uforenelig med familieliv å ha en sånn hund når den får joggetur og hodetrening daglig..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, marabellaa skrev:

Hva som foregikk ? Vi var en familie på 5 som ønsket og gi en firbent ett godt hjem og ville gjerne hjelpe en hund som hadde hatt det litt tøft. Jeg sier ikke at jeg vil gi opp jeg har sagt jeg har tenkt tanken om jeg føler energinivået går over til stress eller blir uheldig på vegne av hunden.

Hunden i seg selv er ikke noe problem men jeg føler at jeg ikke får oppfylt hans krav? 

Vet ikke helt hva du tar på vei for? Det er ikke din hund eller din situasjon og jeg ser ikke noe galt i og prøve å nå ut til andre hundeeiere som kanskje har hatt hunder med samme type energinivå for å få tips og triks på veien.

Ikke bry deg om de som kjefter. Det er alltid noen som sverger på at man skal beholde en hund, på død og liv, til døden skiller en ad. Det er liksom ikke lov å bli klokere i etterkant og innse sine begrensninger, og heller skjenke hunden til noen som kan gi den det livet den behøver.

Jeg mener det er ingen skam å snu. Har du funnet ut at dere ikke var rette familien til denne hunden, så begynn og lete etter noen som er mer aktive med hundene sine, og gjerne vil ha den i familien. Da tenker dere på hundens beste og det er det ingen skam å gjøre. Hunder er føyelige dyr, og på få måneder har de smeltet helt inn i sin nye familie og blitt like glad i dem.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

og heller skjenke hunden til noen som kan gi den det livet den behøver.

M-hm. les: kasteball på finn.

Anonymkode: 15454...5f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi har mange gjester og feks barn på besøk får ikke vår hund være sammen med oss. Kan det være en løsning og la han være på soverommet o.l. når dere har besøk? Hunden vår er veldig grei, men stresser litt fram og tilbake og vil ha kos av alle når vi får besøk. Liker heller ikke at han vil være med på leken hvis vi har flere barn på besøk og de herjer, roper osv. Da er et bedre at han får være på eget rom mens besøket pågår.

Hvordan er hunden din når han må være på eget rom? Min hund er vant til å være på stue/kjøkken og holder seg stort sett der(vil ikke på bad/soverom) selv om han har mulighet til og gå overalt. Hadde besøk en gang av noen barn som var redde for hund, så jeg måtte stenge han inn på et soverom. Da fikk han helt panikk og skrapte i stykker døren. Tror han har angst for å bli stengt inne på et rom. 

Anonymkode: 8ba5a...800

Skrevet

Min er blanding, og var helt spinnvill i starten. Jeg var på nippet til å omplassere han, men klarte det ikke. Blanding av engelsk setter, schæfer, buhund og golden retriever.

Når han bikket 2 år ble han mye roligere. Det hjalp også å kastrere han (han åpnet dører selv og stakk av konstant. Etter kastrering har han ikke stukket av en eneste gang, kan ha han løs så og si over alt).

Hvis du og barna er glad i hunden ville jeg ventet ett år til og vurdert kastrering. De kan roe seg veldig mye når "puberteten" er over 😄

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at han nå er i sin "verste" alder. Unghunder, spesielt av bruksraser, kan være ganske mye. Jeg ville sørget for at han får nok fysisk mosjon (løpe ordentlig fra seg) og nok mental trening (nesearbeid er gull her, samt nyinnlæring av triks. Det gir lite mental stimulering å trene på ting han allerede kan), også deretter trene på ro inne. 

Så jeg ville gjort noe tilsvarende dette:

1. Utløp for fysisk mosjon, dvs lang skogstur, sykle, svømme, løpe løs (innegjerdet område) osv.
2. Mental trening (lære ham å søke etter en bestemt gjenstand/lukt). I begynnelsen kan du starte med godbitsøk. Dvs at i stedet for å gi ham mat i skål, gi det på plenen/i grøfta så han må snuse det opp og spise det. (Hvis han ikke gidder gjøre det med tørrfor, start med supergode godbiter og bland gradvis mer tørrfor i det). Godbitsøk er også veldig lurt å bruke etter slik fysisk mosjon, for å få hunden til å "lande" spesielt når den er ung. Stå gjerne i minst 15-20 minutter med dette.
3. Etter fysisk mosjon og godbitsøk, gå inn, gi hunden et godt tyggebein evt en fylt kong og så ignorer den. Blir hunden hoppete og vill inne, fest den i kobbelet. Ikke adskilt fra deg, så nær som mulig, men sånn at han ikke fysisk når deg med hopping og napping osv.

Er du konsekvent med dette så vil han lære seg hvordan rutinene er og begynne å falle mer i ro inne. Men det forutsetter at han får utløp for det han har behov for, både fysisk og mentalt. Gi så mye av måltidene som mulig som godbitsøk, treningsgodbiter og i kong i stedet for å skål. Spesielt for aktive hunder er det mye bedre at de må bruke hodet og jobbe for maten en å få det servert gratis i skål. Unngå også slikt som stresser og girer opp (leking, herjing og ball/pinnekasting).

• Liker 3
Skrevet

Podenco er en form for  mynde ( var i myndegruppen tidligere) De er spinnville som valp/ unghund. Men du vil merke stor forskjell rundt 3 års alder. 

Hør om det finnes noen mynder i nærheten av deg som den kan spole med. Nå på sommeren kan sykling være et alternativ. 

De er ikke særlig glade i å bli utestengt fra flokken, da kan de protestere både høylydt og ikke minst ødelegge ting. 

Podenco er også en super spor hund- så meld dere på kurs.

Jeg bor i en liten leilighet med 3 store mynder uten hage, men de er rolige inne fordi de får nok fysisk trim ute. ( Både de og jeg hater triks og lydighet, så det driver vi ikke med 😜

Det er også helt normalt at mynder har en hjertelig velkomst når det kommer besøk, men de bruker å miste interessen fort- bare de får hilse.

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode råd over mtp å få ut energi. Har en hund som lett kan stresses/gires opp. Hjelper å ikke bruke stemme, sier jeg Nei! blir han mer gira, osv. Bruker tegn og kroppsholdning istedet. Funker bra. Han må være rolig før han får gå over dørstokken, før han får mat, før han får gå ut døra etc: Holder hånda litt som "stopp" foran han til han roer seg- han begynner å gjespe (roer seg selv ned), snur vekk hodet, ørefestet senker seg (.evt legger seg men det er ikke nødvendig) Dette kunne ta 10 min i starten, men han lærte raskt, nå går det ganske fort. Verdt et forsøk :-) 

Kastreting kan og anbefales. Alder hjelper ofte:-) Andre likesinnede hunder er nok supert. En nevnte Kong; fyll m leverpostei og putt i fryseren- må jobbe endel da :-) 

Få deg en hundepasser som kan løpe/sykle i tillegg til det du gjør? Noen ønsker kun turkamerat. Prøve kløv? Hører hunden bruker mer energi dAa? Lykke til!!

Anonymkode: ecd90...e75

AnonymBruker
Skrevet

Du er i verste tiden nå, innen et år så er det greit igjen 😊 forstår det føles litt håpløst men det går over og de lander igjen.

Anonymkode: 90ebe...d81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er på denne tiden de fleste hunder blir omplassert. Vent til han er over to år med å bestemme deg, han er unghund en stund enda.

Anonymkode: 453c9...57c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...