AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #1 Skrevet 13. juni 2019 Misforstå meg rett. Jeg VET hva konfirmasjon er, men syns personlig at det er blitt mer en pengefest enn konfirmasjon av sin religiøsitet (hvis det nå er et ord). Jeg er ikke etnisk norsk, men er veldig norsk i andre sammenheng og meninger og tanker. Bodd her i snart 35 år. Så jeg forstår hva konfirmasjon står for. Opplevd både tiden da mine medelever på ungdomsskolen konfirmerte seg og nå mine barns. Religion er viktig for meg, så jeg forstår at ungdommer konfirmerer seg med tanker om at, før så valgte mine foreldre for meg, men nå tar jeg valget selv. Jeg bekrefter at jeg fortsatt føler tilhørighet til min Gud, og ønsker å følge hans vei. Men har fått inntrykk av at for mange av ungdommene så går det mer på hvor mye penger og gaver man har fått, sammenlignet med vennene sine. Tenker også på at for de mindre religiøse så har man borgerlig. Hva bekrefter man da? Jeg ønsker å bekrefte at jeg ikke ønsker å Guds vei, fordi jeg ikke vil eller ikke tror på han. Men egen fest vil jeg ha, og satser på at jeg får like mye som vennene mine. Da mine egne barn, dvs den eldste kom i den alderen, så prøvde vennene mine å påvirke meg til å la henne også konfirmere seg. Ihvertfall borgerlig. For stakkars hun som ikke konfirmerte seg, som den eneste i klassen. Jeg er IKKE kristen. Jeg er altså ikke kristen eller tilhører heller ikke en religion som ligner på kristendommen. I min religion så har vi ikke den type "overgang" til voksenlivet, og kjente at det ble helt feil for meg å ha konfirmasjon. Det hun heller fikk var en stor 20års fest med familie og venner og hennes beste venner fra barneskolen, ungdomsskolen, videregående og universitet. Det var en fin fest som varte i de små timene. Med både mat og drikke servering. Prøver egentlig å skjønne bakenforliggende årsak til de økte utgiftene med kirkelige og borgerlige konfirmasjon, og spesielt borgerlig konfirmasjon. I min egen ungdom, så fikk vennene mine rundt 8.000-10.000 kroner totalt i gave, pluss et par halskjeder i sølv, og har nå hørt om (på jobben) ungdommer som føler seg snytt når de har fått så "lite". Noen som kan forklare meg bedre? Anonymkode: 7a747...9b1 1
kaleidoskop Skrevet 13. juni 2019 #2 Skrevet 13. juni 2019 Det er få i norge som konfirmerer seg av reigion. Mange sier tradisjon og at nå er man ikke barn lenger, man går over til å være voksen. Men de er 14 år, lenge til de blir voksen. Jeg synes konfirmasjon er tullete, og som du sier TS, det er alt for mye penger. Men jeg kan jo ikke nekte mitt barn, hvis det har lyst. "eneste i klassen". Selv lot jeg være å konfirmere meg, både forde jeg ikke er troende og forde jeg viste jeg ikke fikk mye penger. På den måten var det lettere å komme unna "hvor mye fikk du til konfirmasjonen". Dette var 25 år siden, så det har alltid vært pengepress. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #3 Skrevet 13. juni 2019 Tradisjon. Ja, det er masse utgifter, men det er det med bryllup også.. Og det er hva man gjør det til selv. Man MÅ ikke bruke titusener. Men mange synes det er kjekt å gjøre stas på ungdommen, og samle familien og ha en litt høytidelig feiring. På samme måte som at mange velger å ha bryllup framfor å bare ha seremoni på rådhuset/i kirken og si takkforidag. Anonymkode: ca8b9...618
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #4 Skrevet 13. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tradisjon. Ja, det er masse utgifter, men det er det med bryllup også.. Og det er hva man gjør det til selv. Man MÅ ikke bruke titusener. Men mange synes det er kjekt å gjøre stas på ungdommen, og samle familien og ha en litt høytidelig feiring. På samme måte som at mange velger å ha bryllup framfor å bare ha seremoni på rådhuset/i kirken og si takkforidag. Anonymkode: ca8b9...618 Jeg skjønner det med å gjøre stas på ungdommen. Vi gjorde det på 20års fest. 50 gjester, baby og barnebilder, med morsomme og flaue bilder, med taler hvor vi gjorde poeng i å fortelle henne (noe hun visste) om hvor mye hun er elsket. TS Anonymkode: 7a747...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #5 Skrevet 13. juni 2019 11 minutter siden, kaleidoskop skrev: Det er få i norge som konfirmerer seg av reigion. Mange sier tradisjon og at nå er man ikke barn lenger, man går over til å være voksen. Men de er 14 år, lenge til de blir voksen. Jeg synes konfirmasjon er tullete, og som du sier TS, det er alt for mye penger. Men jeg kan jo ikke nekte mitt barn, hvis det har lyst. "eneste i klassen". Selv lot jeg være å konfirmere meg, både forde jeg ikke er troende og forde jeg viste jeg ikke fikk mye penger. På den måten var det lettere å komme unna "hvor mye fikk du til konfirmasjonen". Dette var 25 år siden, så det har alltid vært pengepress. Min eldste var den eneste i klassen som ikke konfirmerte seg. Hun ytret heller aldri ønske om det. Vi hadde tatt en prat om det i forkant, hva det gikk ut på, og hvorfor hun ikke skal konfirmeres. Min yngste skal snart begynne på ungdomsskolen, så ila det neste året så tar jeg en prat med henne også. Hun får derimot egen 20års fest. ☺️ TS Anonymkode: 7a747...9b1
kaleidoskop Skrevet 13. juni 2019 #6 Skrevet 13. juni 2019 41 minutter siden, AnonymBruker said: Min eldste var den eneste i klassen som ikke konfirmerte seg. Hun ytret heller aldri ønske om det. Vi hadde tatt en prat om det i forkant, hva det gikk ut på, og hvorfor hun ikke skal konfirmeres. Min yngste skal snart begynne på ungdomsskolen, så ila det neste året så tar jeg en prat med henne også. Hun får derimot egen 20års fest. ☺️ TS Anonymkode: 7a747...9b1 Personlig synes jeg det høres veldig fornuftig ut. Men samtidig er det å bli voksen å ta noen valg også en del av livet... Det er lett å gjøre som "alle andre". Jeg fikk ingen pes ved å ikke konfirmere meg, var ingen som sa noe. Men mamma arrangerte en liten middag/fest for meg likevel. Det synes jeg var veldig stor stas. Det er kjekt å bli satt pris på, på ene eller andre måten : )
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #7 Skrevet 13. juni 2019 Det er tradisjon. Det er ikke noe dypere enn det. Av samme grunn som at vi feirer jul. Anonymkode: 78c1e...c38
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #8 Skrevet 13. juni 2019 5 timer siden, kaleidoskop skrev: Personlig synes jeg det høres veldig fornuftig ut. Men samtidig er det å bli voksen å ta noen valg også en del av livet... Det er lett å gjøre som "alle andre". Jeg fikk ingen pes ved å ikke konfirmere meg, var ingen som sa noe. Men mamma arrangerte en liten middag/fest for meg likevel. Det synes jeg var veldig stor stas. Det er kjekt å bli satt pris på, på ene eller andre måten : ) Men de er jo ikke voksne når de er 14/15 år? De fleste i den alderen er uansett for umodne til å ta et veloverveid valg, som de kan stå for senere. Barna velger det de tror er forventet av de/det de får lov til av sine foreldre. Synes moren din høres ut som en flott dame😊 Mine får ikke ta det valget som 14-15-åring. Vi skal ikke ha noen konfirmasjon. Hvis de vil konfirmere seg, så kan de få gjøre det når de er 18. Så lenge jeg bestemmer, så får de ikke være medlem av noe trossamfunn. Anonymkode: 4e4dd...73d
Kittykat Skrevet 13. juni 2019 #9 Skrevet 13. juni 2019 (endret) Vi har hatt 3 konfirmasjoner og alle har vært humanistiske/borgelige. Alle barna våre valgte borgelig da de ikke er kristen. Vi prøvde ikke å lede dem i verken den ene retningen eller den andre. Dette valget tok de helt selv. Har hørt om flere foreldre som presser barna til å velge kristen konfirmasjon når ungdommen selv ikke vil det. Eller prøver å få de til å ikke konfirmere seg. Det blir i mine øyne fullstendig feil. Det er ungdommens valg, helt og holdent. Barna våre har konfirmert seg pga tradisjon, rett og slett. De har ikke konfirmert seg kun for pengenes skyld, heller. Penger er ikke alt, selv om mange tror og mener det. Vi brukte ikke flere ti tusener av kroner heller.. Og det er jo koselig å samle familien til en høytidelig feiring av ungdommen. Endret 13. juni 2019 av Kittykat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå