AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #1 Skrevet 13. juni 2019 Samboeren min gjør stort sett som har selv vil. Sier sjeldent ifra og avtaler sjeldent med meg om han har avtaler. Jeg tar meg stort sett av barna og han har det veldig fritt! Når jeg skal noe, en sjelden gang, så sier jeg gjerne ifra noen dager i forveien. Når jeg da minner han på det den dagen det skjer, da har han som regel glemt det og blir småsur og gretten fordi han må avlyse planene sine. Jeg overdriver ikke når jeg skriver at hver gang jeg skal noe, om det er jentekvelder, venninnebesøk, fau møter eller andre begivenheter så drar jeg med dårlig samvittighet fordi han må avlyse planene sine og er sur. Som regel dukker han også opp sent og tar over barna, slik at jeg kommer for sent til mine avtaler også. Jeg vet at jeg ikke skal bry meg, men jeg gjør det.. Jeg har snakket med han om det flere ganger, men det blir bare blåst bort. Og nå i dag når det kommer fra han: "jaja, jeg hadde jo egentlig avtalt å trene med gutta, men får bare si at jeg ikke kan komme." så kjente jeg at jeg er så dritt lei av dette! hvordan får jeg slutt på dette? Anonymkode: b76b5...2e6 2
altflyter Skrevet 13. juni 2019 #2 Skrevet 13. juni 2019 Har du tatt opp dette med ham? At det er en skjevhet i forholdet? Kanskje du skal begynne å si at du også har planer hver eneste gang han stikker ut? Prøv å snakke sammen. Hvorfor skal han ha frie tøyler mens du skal planlegge og legge til rette? Hvis dere ikke klarer å kommunisere dette til hverandre, så vil jeg anbefale familievernkontoret. Det er ikke rimelig at du skal måtte leve slik. Ungene er like mye hans ansvar. 19
solmåneogstjerner Skrevet 13. juni 2019 #3 Skrevet 13. juni 2019 Ååå! Har du gitt beskjed så har du gitt beskjed. Dra uten dårlig samvittighet. Og siden han er så vrang, så krev at han også gir beskjed i god tid om han avtaler noe. Legg opp felles kalender i google eller en app kanskje? Er jo ikke riktig at han kan gjøre som han vil når du ikke kan. Om jeg var deg så hadde jeg dratt mer ut. Og fau-møter/foreldremøter teller ikke som egentid. 20
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #4 Skrevet 13. juni 2019 Snu om på det en periode. Fortell ham at han ikke tar sin del av ansvaret og overlater alt til deg, så nå skal dere bytte en stund. Si at heretter har han hovedansvar for barna, og du skal ut hver kveld, hvis han vil gjøre noe annet må han spørre deg om barnepass først. Nekte så mye som mulig, kom sent. Ha det sånn en måned og se om han ikke snart er klar til å endre på noe. Egoistisk fyr. Anonymkode: 971f6...df3 30
Emma89 Skrevet 13. juni 2019 #6 Skrevet 13. juni 2019 Veldig enkelt. Lag en kalender. Be han fylle inn alle planene sine når han får avtaler. Og han skal være tilbake i GOD tid før du skal ut døren. Du er seriøst alt for snill. Lær han klokka! 13
Sensi Skrevet 13. juni 2019 #7 Skrevet 13. juni 2019 (endret) Du må egentlig bare snakke med han. Spør hvordan han ville følt det hvis du hadde gjort sånn. Han er egoistisk og skjønner ikke konsekvensen. Samtidig så glemmer han sikkert ikke med vilje. Så løsningen blir egentlig å ha et felles system. Har dere en felles kalender eller noe? Outlook hvor dere kan booke dere inn? Faste dager? Jeg ville sagt at det ikke fungerer for meg den måten dere organiserer avtaler etc. Spør han om han har en ide til løsning først. Det kan hende du lettere får han med på laget om han føler seg superinvitert inn i å lage planen. Edit: ser du har snakket med han og at det blir blåst bort. Du må sette ned foten. Si med bestemt stemme at dette ikke fungerer for deg og hvorfor og at dette må dere gjøre noe med? Har han forslag? Hvis han blåser av det så må du bare være bestemt. Han får gå ut to dager i uken. Du to. Er det foreldremøter etc så utgår alle andre planer. Begynn med kalender i Google/outlook (det som passer best for dere). Be han skrive inn sitt. Det kan ta litt tid å venne seg til nytt system. Og du får det ikke til om han ikke er med på laget. Så vær smart når du snakker med han om det. Endret 13. juni 2019 av Sensi
Kitcat Skrevet 13. juni 2019 #8 Skrevet 13. juni 2019 Vi har mye logistikk og bruker delt familiekalender på Iphone. Da kan vi legge opp både private og delte avtaler. Når vi skal noe som innebærer at den andre må involveres, legger vi inn avtalen som delt og med varsling. Du skal selvsagt ikke ha dårlig samvittighet for at mannen må styre hjemme mens du drar på møter og venninnetreff iblant. 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #9 Skrevet 13. juni 2019 Jeg hadde blitt møkklei. Jeg hadde nok blitt rimelig sur selv - på han og bedt han sluttttte å sutre og så bare gått på det du skal. Høres ikke ut som et balansert forhold sånn det er. Anonymkode: 17998...016 6
Ella Ellefantella Skrevet 13. juni 2019 #10 Skrevet 13. juni 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min gjør stort sett som har selv vil. Sier sjeldent ifra og avtaler sjeldent med meg om han har avtaler. Jeg tar meg stort sett av barna og han har det veldig fritt! Når jeg skal noe, en sjelden gang, så sier jeg gjerne ifra noen dager i forveien. Når jeg da minner han på det den dagen det skjer, da har han som regel glemt det og blir småsur og gretten fordi han må avlyse planene sine. Jeg overdriver ikke når jeg skriver at hver gang jeg skal noe, om det er jentekvelder, venninnebesøk, fau møter eller andre begivenheter så drar jeg med dårlig samvittighet fordi han må avlyse planene sine og er sur. Som regel dukker han også opp sent og tar over barna, slik at jeg kommer for sent til mine avtaler også. Jeg vet at jeg ikke skal bry meg, men jeg gjør det.. Jeg har snakket med han om det flere ganger, men det blir bare blåst bort. Og nå i dag når det kommer fra han: "jaja, jeg hadde jo egentlig avtalt å trene med gutta, men får bare si at jeg ikke kan komme." så kjente jeg at jeg er så dritt lei av dette! hvordan får jeg slutt på dette? Anonymkode: b76b5...2e6 Jo, selvfølgelig skal du bry deg!! Hvis han ikke klarer å forstå det via forslag over, så er det bare å bestille time på familievernkontoret så noen utenfra kan si det til han! 10
Mazarini Skrevet 13. juni 2019 #11 Skrevet 13. juni 2019 1 minutt siden, Kitcat skrev: Vi har mye logistikk og bruker delt familiekalender på Iphone. Da kan vi legge opp både private og delte avtaler. Når vi skal noe som innebærer at den andre må involveres, legger vi inn avtalen som delt og med varsling. Du skal selvsagt ikke ha dårlig samvittighet for at mannen må styre hjemme mens du drar på møter og venninnetreff iblant. Hvordan setter du opp/aktiverer sånn delt familiekalender på iphone? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #12 Skrevet 13. juni 2019 Høres ut som mannen min. Det klikker for meg når han surmuler over hvor stress dette blir for han, hvis jeg skal på trening eller noe for meg selv. Ødelegger jo hele gleden 😬 Anonymkode: f6bdc...762 7
Sensi Skrevet 13. juni 2019 #13 Skrevet 13. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som mannen min. Det klikker for meg når han surmuler over hvor stress dette blir for han, hvis jeg skal på trening eller noe for meg selv. Ødelegger jo hele gleden 😬 Anonymkode: f6bdc...762 Det skjønner jeg godt. Dere må bare si fra. Det er ikke greit med slike kommentarer. Si, det høres ut som du ikke syns det er hyggelig at jeg skal ut/trene/besøk. Mener du det? En normal person vil da si at Joda, selvsagt. Så sier du. Så bra da. Det var hyggelig å høre. Elsker deg. Hadet. Hjelp han til å bli bedre. Jeg tror på dette fremfor bare klaging tilbake. Da blir han oppmerksom på seg selv. Ikke forklar alt mulig. Du har jo allerede sagt fra mange ganger. Hold det kort og la han tenke selv. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #14 Skrevet 13. juni 2019 Hva med å ha hver deres uker der dere har det største ansvaret for ungene? For eksempel at du kan finne på spontane ting i partallsuker og han i oddetallsuker, med mindre det krasjer med faste avtaler, foreldremøter etc.? Det skal jo ikke være slik du forklarer, selv om altfor mange damer dessverre finner seg i det. Anonymkode: 5e604...3ff 3
Kitcat Skrevet 13. juni 2019 #15 Skrevet 13. juni 2019 47 minutter siden, Mazarini skrev: Hvordan setter du opp/aktiverer sånn delt familiekalender på iphone? Bruker Iphone standard kalenderapp som følger med. Der inne ligger det en ferdig «kalender» som er privat, men du kan opprette en til og kalle den hva du vil, feks felles. Under «del med» velger du Legg til person, og angir apple id til den eller de du vil inkludere. Personen får da en invitasjon til å delta i den kalenderen. Når dere oppretter en ny avtale må du angi om den skal i privat eller felleskalender. I felles vil avtalen legge seg i begges kalender. Har man da valgt varsling for hendelsen får begge (alle) varsling. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #16 Skrevet 13. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og nå i dag når det kommer fra han: "jaja, jeg hadde jo egentlig avtalt å trene med gutta, men får bare si at jeg ikke kan komme." Anonymkode: b76b5...2e6 Ikke napp på. Vær dønn seriøs tilbake. Legg ansvaret der det hører hjemme. "Ja, du må jo nesten det når du dobbeltbooker. Neste gang får du sjekke om du allerede har noen avtaler før du takker ja til noe nytt." Anonymkode: 1b083...864 14
Anim92 Skrevet 13. juni 2019 #17 Skrevet 13. juni 2019 "Jeg vet jeg ikke skal bry meg", jo du SKAL bry deg! Er det noen som bør ha bismaker det han. Mener ikke du skal lage dårlig stemning og gi han det altså. Men snakk skikkelig sammen er vel det standard rådet som gjelder også her.. 2
Dalila Skrevet 13. juni 2019 #18 Skrevet 13. juni 2019 Sånn oppførsel er døden for et forhold, og både du og han bør «bry dere», før det er for sent. Slutt å ta alt ansvar for alt, la han gå inn i den rollen en måneds tid og så kan dere diskutere hvordan dere egentlig vil ha det. 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #19 Skrevet 13. juni 2019 Utrolig merkelig og egoistisk av han. Vi pleier alltid å sende melding eller spørre hverandre om vi har noe den og den datoen før vi avtaler noe som helst. Også spør vi hverandre om det er greit for den andre å gjøre det og det. Passer det så unner vi hverandre det. Vi er jo et team og begge skal få ha like mye fritid og avtaler. Men vi flyr ikke så veldig mye ut at dette er noe stort problem da. Anonymkode: aaead...359 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #20 Skrevet 13. juni 2019 Jeg foreslår dette: Dere setter dere ned nå i helga. Så deler dere kveldene mellom dere. Likt. Og avlyser alt annet. Dersom han furter som en liten unge så spør du "så du synes, helt oppriktig, at min fritid er verdt mindre enn din?" "At barna våre er mer mitt ansvar enn ditt?" Og avslutter med "For dersom, vennen, det er sånn at vi er en voksen og 1 barn i dette rommet, så er separasjon det åpenbare valget. Jeg ble sammen med en voksen mann, ikke en uoppdragen tenåring" Og så avviser du absolutt alt av reaksjoner utover "jeg er fryktelig lei meg" og en reell plan om bedring som umodent tull. Dette gjør du klart, tydelig og med rene ord. Behandle det han kommer med som om det er fjas. Fordi det er fjas. Og to likeverdige voksne må si fra om slikt og drive voksenopplæring av hverandre. Må du "dikke" for han så er han deg såpass underlegen at brudd er eneste alternativ. Anonymkode: 90bd1...a96 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå