AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #1 Skrevet 13. juni 2019 Jeg og barnefar har bestemt oss for å gå fra hverandre. Vi har et barn sammen. Vi eier bolig sammen. Jeg har ca 400 000,- i egenkapital i boligen som jeg får ut når boligen er solgt. Ingen av oss har noe sted å flytte før vi har fått solgt boligen. Jeg blir fulltidsstudent fra august og har søkt om lån fra lånekassen. Noen som vet om jeg kan søke om overgangsstønad? Og evnt hva annet kan jeg søke om? Og hvor fort kan jeg søke, må jeg vente til boligen er solgt? Banken må jo vite hvor mye jeg kommer til å ha i inntekt for å kunne si hvor mye jeg kan få i lån hvis jeg skal kjøpe meg leilighet. Men har forstått det sånn at jeg ikke kan søke hos nav før de har fått bekreftelse på at jeg og eksen ikke er samboere lenger? Men jeg er jo avhengig av inntekt med en gang jeg flytter alene, og jeg kan ikke kjøpe bolig hvis ikke jeg vet hvor mye jeg kommer til å ha i inntekt. Noen som kan forklare dette til meg på en enkel måte? Skjønner ikke så mye av nav🙈 Anonymkode: 54b74...29e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #2 Skrevet 13. juni 2019 Du kan uansett ikke forvente å få lån som student, så du vil måtte leie til du får inntekt. Anonymkode: 55a0d...ea0 6
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #3 Skrevet 13. juni 2019 Hvordan blir samværsfordelingen? Dersom du har barnet(a) 60% eller mer kan du søke om overgangsstønad. Da må dere ha ulik folkeregistrert adresse. Du kan også søke om utvidet barnetrygd, da må du sende med meklingsattest. Og redusert foreldrebetaling dersom du har behov for barnehage/sfo. Og barnebidrag fra barnefar. Anonymkode: ec36d...4cc
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #4 Skrevet 13. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan blir samværsfordelingen? Dersom du har barnet(a) 60% eller mer kan du søke om overgangsstønad. Da må dere ha ulik folkeregistrert adresse. Du kan også søke om utvidet barnetrygd, da må du sende med meklingsattest. Og redusert foreldrebetaling dersom du har behov for barnehage/sfo. Og barnebidrag fra barnefar. Anonymkode: ec36d...4cc Og som nevnt over så må du nok inn på leiemarkedet før du kan få kjøpt deg bolig. Overgangsstønad regnes heller ikke som inntekt, det samme med stipend/lån. Anonymkode: ec36d...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #5 Skrevet 13. juni 2019 Enda en tråd om ei som har fått barn. har samlivsbrudd i ung alder, og som plutselig skal begynne å studere, men selvssagt KJØPE bolig... ... da står man med spørsmålet: Hvordan tyne staten for mest mulig penger? Mitt råd er: Begynn å ta litt ansvar for deg selv... Anonymkode: cbff7...655 7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #6 Skrevet 13. juni 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enda en tråd om ei som har fått barn. har samlivsbrudd i ung alder, og som plutselig skal begynne å studere, men selvssagt KJØPE bolig... ... da står man med spørsmålet: Hvordan tyne staten for mest mulig penger? Mitt råd er: Begynn å ta litt ansvar for deg selv... Anonymkode: cbff7...655 Hahahahah du vet ikke en dritt om meg så dette var bare komisk😂😂 Anonymkode: 54b74...29e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #7 Skrevet 13. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan blir samværsfordelingen? Dersom du har barnet(a) 60% eller mer kan du søke om overgangsstønad. Da må dere ha ulik folkeregistrert adresse. Du kan også søke om utvidet barnetrygd, da må du sende med meklingsattest. Og redusert foreldrebetaling dersom du har behov for barnehage/sfo. Og barnebidrag fra barnefar. Anonymkode: ec36d...4cc Takk for svar! Jeg vet ikke hvordan fordelingen blir enda, men det blir over 60%. Anonymkode: 54b74...29e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #8 Skrevet 13. juni 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan blir samværsfordelingen? Dersom du har barnet(a) 60% eller mer kan du søke om overgangsstønad. Da må dere ha ulik folkeregistrert adresse. Du kan også søke om utvidet barnetrygd, da må du sende med meklingsattest. Og redusert foreldrebetaling dersom du har behov for barnehage/sfo. Og barnebidrag fra barnefar. Anonymkode: ec36d...4cc Økonomisk incentiv for å ha barna mest. Systemet er skrudd ja, men du trenger ikke å oppfordre å bruke barn som sjakkbrikker for at mor skal få mest penger og far skal få gleden av å A: Se sine barn mindre og B: måtte betale for "gleden" av å se sine barn mindre (ironi) Anonymkode: 0684e...48e 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #9 Skrevet 13. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Økonomisk incentiv for å ha barna mest. Systemet er skrudd ja, men du trenger ikke å oppfordre å bruke barn som sjakkbrikker for at mor skal få mest penger og far skal få gleden av å A: Se sine barn mindre og B: måtte betale for "gleden" av å se sine barn mindre (ironi) Anonymkode: 0684e...48e Det er ikke sikkert faren går med på den samværsfordelingen uansett. Og hun må se langt etter for å kjøpe seg bolig som student og med OS. Anonymkode: 97384...c94
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #10 Skrevet 13. juni 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg vet ikke hvordan fordelingen blir enda, men det blir over 60%. Anonymkode: 54b74...29e Vil ikke far ha noe samvær? Du kan ikke bare velge at du skal ha mer en 60% vist ikke far er enig, men han er kanskje det? Har du utdannelse fra før? Da kan det hende du ikke får overgangsstønad. Det tar uanset mange mange måneder og behandle så du bør kanskje leie en periode før du tenker på og kjøpe. Anonymkode: fb5ad...375
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #11 Skrevet 13. juni 2019 For det første må dere til mekling for å få en meklingsattest (og evt sette opp samvær om dere kommer fram til en enighet der). Ingen stødnader for enslige forsørgere får man før man har flyttet fra hverandre. Når det har skjedd, kan du søke om utvidet barnetrygd og barnebidrag. Overgangsstødnad avhenger av to ting: barnet er under 8 år samt at mottakeren må være i aktivitet tilsvarende 50% eller mer. Utdanning regnes kun som aktivitet dersom Nav ser på utdannelsen som 'hensiktsmessig og nødvendig'. Det er altså Nav selv som avgjør det. Som oftest innebærer det at du ikke har utdanning fra tidligere som du kan nyttiggjøre deg, samt at du ikke har sagt opp en jobb 'kun' for å ta mer utdannelse'. Anbefaler deg å sette deg inn i regelverket framfor å kun gå etter hva noen på nettet sier: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far Anonymkode: 36656...44a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #12 Skrevet 13. juni 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke far ha noe samvær? Du kan ikke bare velge at du skal ha mer en 60% vist ikke far er enig, men han er kanskje det? Har du utdannelse fra før? Da kan det hende du ikke får overgangsstønad. Det tar uanset mange mange måneder og behandle så du bør kanskje leie en periode før du tenker på og kjøpe. Anonymkode: fb5ad...375 Far skal ha samvær, men barnet er under 3 år og derfor blir det ikke så mye samvær enda. Vi er enige om fordelingen. Har noe utdannelse fra tidligere. Anonymkode: 54b74...29e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #13 Skrevet 13. juni 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første må dere til mekling for å få en meklingsattest (og evt sette opp samvær om dere kommer fram til en enighet der). Ingen stødnader for enslige forsørgere får man før man har flyttet fra hverandre. Når det har skjedd, kan du søke om utvidet barnetrygd og barnebidrag. Overgangsstødnad avhenger av to ting: barnet er under 8 år samt at mottakeren må være i aktivitet tilsvarende 50% eller mer. Utdanning regnes kun som aktivitet dersom Nav ser på utdannelsen som 'hensiktsmessig og nødvendig'. Det er altså Nav selv som avgjør det. Som oftest innebærer det at du ikke har utdanning fra tidligere som du kan nyttiggjøre deg, samt at du ikke har sagt opp en jobb 'kun' for å ta mer utdannelse'. Anbefaler deg å sette deg inn i regelverket framfor å kun gå etter hva noen på nettet sier: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far Anonymkode: 36656...44a Ok, da skjønner jeg mer, takk for svar! Anonymkode: 54b74...29e
FrodeF Skrevet 13. juni 2019 #14 Skrevet 13. juni 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahahahah du vet ikke en dritt om meg så dette var bare komisk😂😂 Anonymkode: 54b74...29e Du er komisk. Det meste du siterte har du selv fortalt. Du har fått barn med en du ikke burde fått det med, du har dårlig økonomi og du prøver å suge penger ut av statskassa. Mulig at du ikke er ung og at du har studert før, men jeg tviler. Du er nok rundt 25 og skal nå fullfører sykepleierstudiet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #15 Skrevet 13. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Økonomisk incentiv for å ha barna mest. Systemet er skrudd ja, men du trenger ikke å oppfordre å bruke barn som sjakkbrikker for at mor skal få mest penger og far skal få gleden av å A: Se sine barn mindre og B: måtte betale for "gleden" av å se sine barn mindre (ironi) Anonymkode: 0684e...48e Hvor har jeg oppfordret henne til å bruke barna som sjakkbrikker? Jeg svarte kun på spørsmålet hennes, for at hun skal ha krav på noe må hun ha barnet(a) 60% eller mer for å kunne regnes som enslig forsørger hos nav. Hun får jo uansett ikke 60% eller mer dersom far ikke er enig.. Anonymkode: ec36d...4cc
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #16 Skrevet 13. juni 2019 1 time siden, FrodeF skrev: Du er komisk. Det meste du siterte har du selv fortalt. Du har fått barn med en du ikke burde fått det med, du har dårlig økonomi og du prøver å suge penger ut av statskassa. Mulig at du ikke er ung og at du har studert før, men jeg tviler. Du er nok rundt 25 og skal nå fullfører sykepleierstudiet. Det stemmer ikke i det hele tatt😂 Jeg har aldri skrevet at jeg er ung, jeg har aldri skrevet at jeg plutselig skal begynne å studere og jeg har ikke skrevet at jeg selvsagt skal kjøpe bolig. Jeg er ikke 25 og jeg skal absolutt ikke studere sykepleie.Så fritidsproblemer dere har, som sitter å angriper folk på nettet fordi de ber om hjelp😂 Dere vet ikke hva dere snakker om. Jeg spør jo fordi jeg ikke vet, det må jo være lov å spørre om noe uten å bli anklaget for å være mainstream. Jeg har aldri søkt om støtte hos nav før, så jeg vet ikke hva som er naturlig å søke om. Og jeg trodde 400 000 i egenkapital ville ha litt å si hvis man skal kjøpe seg bolig. Så feil kan man ta, det er visst bare å skyte meg med en gang. Anonymkode: 54b74...29e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #17 Skrevet 13. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke i det hele tatt😂 Jeg har aldri skrevet at jeg er ung, jeg har aldri skrevet at jeg plutselig skal begynne å studere og jeg har ikke skrevet at jeg selvsagt skal kjøpe bolig. Jeg er ikke 25 og jeg skal absolutt ikke studere sykepleie.Så fritidsproblemer dere har, som sitter å angriper folk på nettet fordi de ber om hjelp😂 Dere vet ikke hva dere snakker om. Jeg spør jo fordi jeg ikke vet, det må jo være lov å spørre om noe uten å bli anklaget for å være mainstream. Jeg har aldri søkt om støtte hos nav før, så jeg vet ikke hva som er naturlig å søke om. Og jeg trodde 400 000 i egenkapital ville ha litt å si hvis man skal kjøpe seg bolig. Så feil kan man ta, det er visst bare å skyte meg med en gang. Anonymkode: 54b74...29e Det skal mye til for å få boliglån med 400 000 EK når du i tillegg har ett barn. Anonymkode: 97384...c94 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå