Gå til innhold

Må betale for barnepass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er ufør og har dårlig råd. Hun kjøpte seg nylig en bil, men har knapt råd til å kjøre den. Hun må spare bensin, for å ha til å besøke oss 1-2g i mnden, og handle osv. Vi bor 40min unna hverandre med bil.

Jeg ber veldig sjeldent om barnepass og ber henne heller aldri på besøk, for jeg tenker at hun kommer når hun selv kan og har råd. Hun pleier å komme på besøk 1-2g i mnden.

De få gangene jeg spør om hun kan komme, for å hjelpe til med noe, som er VELDIG sjeldent, må jeg som oftest bidra med litt bensinpenger. Greit nok. Jeg låner henne også penger, nesten hver mnd, og får de tilbake når jeg skal. Denne mnden har jeg gitt henne ett par hundre i bensinpenger, lånt henne tusen kr, og nå skal hun passe barnet mitt i helgen, og jeg må kjøpe inn mat, fordi hun har visst ingenting hjemme, og jeg blir ikke overrasket om jeg må betale mer bensinpenger også.

Jeg forstår at hun sliter. Men jeg blir så frustrert. Hun er i 50-årene, og lever på lånte penger hver måned. Nå er det en uke til hun får penger, og hun har 10,- på kontoen. Hvordan kan man leve sånn? Jeg er ikke sur for at jeg må hjelpe henne, for det er jo frivillig. Men når man har så dårlig råd, blir jeg oppgitt av å vite at hun bruker alle pengene sine på røyk, drar til Sverige for å handle hele kvota istedet for mat, og kjøper ting på avbetaling. Så får hun ting til inkasso, også hjelper jeg henne å rydde opp og kontakte kreditorer og ordne avtaler. Hun har aldri råd til å finne på noe med meg og barnet, som bare å gå ut å spise, reise ett sted. Men hun er ute å drikker ett par ganger i mnden og bruker penger på alkohol ute/på butikken. Jeg forstår at det er hennes liv, men hvordan kan jeg hjelpe henne å få orden i økonomien? Er det urettferdig av meg å få en voksen dame på 50år, til å prøve å endre livsstilen sin?

Anonymkode: d0ed2...d65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror hun må ville det selv. Høres ut som ett stusselig liv. 

Anonymkode: aeb72...815

AnonymBruker
Skrevet

skjønner at det er bittert. Desverre er det lite du kan gjøre. Din mor er så vant til denne livsstilen, at hun ikke vil endre seg med mindre hun VIRKELIG sliter. du tror du hjelper din mor med å låne henne penger, rydde opp imøkonomien hennes osv osv.. tro meg du gjør IKKE det.  Det du gjør er nettopp å bidra til at hun kan hold epå slik som hun gjør.

Ikke lån henne penger! Ille hjelp til med økonomien. Ikke noe som helst... La henne leve som hun vil, så ser vi hvor det ender. Spør hun om penger, så sier du bare at du ikke har råd.

Denne type menneske vil ikke endre seg med mindre de virkelig når bunnpunktet en dag, og inser alvoret.

Anonymkode: 3e0a7...c61

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lån henne penger. Bare si at du ikke har nok denne måneden. Kanskje du skal dra på besøk til henne i stedet? 

Hun er nok ikke interessert i at du skal fungere som økonomirådgiver. 

Jeg er ikke vant med å betale nære slektninger for å være barnevakt, og jeg forventer heller ikke betaling eller dekning av utgifter om jeg gjør noe for dem. 

Anonymkode: 150e7...8ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å låne henne penger. Betal bensinpenger når det er besøk fordi du trenger hjelp, men ikke lån henne feks 1000 kr utenom. Da regner hun med disse pengene, og passer ikke på hva hun bruker penger på, for hun får jo låne de 1000 kr med deg i slutten av mnd uansett. Jeg og søsknene mine var i samme situasjon og sa til slutt at der var slutt på lån av penger, og plutselig klarte de seg greit fra mnd til mnd allikevel.. For da visste de jo at det ikke var mulig å låne rentefritt fra oss og prioriterte litt annerledes. 

Anonymkode: bfe8e...e47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...