Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å si opp jobben Fordi jeg sliter psykisk, og denne arbeidsplassen hjelper ikke så mye i forhold til det, men jeg er veldig nervøs. Jeg startet der for rundt tre måneder siden. Jeg har blir satt opp til å jobbe masse i sommer da mange av kollegaene mine har ferie, Og jeg setter sjefen min i en vanskelig situasjon hvis jeg slutter, og jeg får super dårlig samvittighet. Men likevel vet jeg at jeg at det er best å slutte der for å klare å bli bedre. 

Noen tips?

takk på forhånd:) 

Anonymkode: 2da8f...ef2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå vet jeg jo ikke hvor ille du har det, men de fleste synes det er vanskelig å begynne i ny jobb. Man er nervøs fordi alt er nytt og man er redd for å gjøre feil. Det tar litt tid før man føler seg noenlunde komfortabel. Kan du ikke prøve litt til og se om det blir bedre? 

Har du mulighet til å få en ny jobb som er bedre for deg? For de aller fleste er det bra for psyken å være i jobb. 

Hvis du virkelig er sikker på at det er bedre for deg å slutte så kan du jo gjøre det. Husk i det minste på oppsigelsestiden du har. Og om du sier opp selv så har du en karensperiode før du kan få dagpenger. Ja, det setter arbeidsgiver i litt problemer, men slikt må de faktisk bare regne med at kan skje. 

Men prøv litt til!

Legger til: du skal ikke ha dårlig samvittighet fordi du setter din egen helse først. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Nå vet jeg jo ikke hvor ille du har det, men de fleste synes det er vanskelig å begynne i ny jobb. Man er nervøs fordi alt er nytt og man er redd for å gjøre feil. Det tar litt tid før man føler seg noenlunde komfortabel. Kan du ikke prøve litt til og se om det blir bedre? 

Har du mulighet til å få en ny jobb som er bedre for deg? For de aller fleste er det bra for psyken å være i jobb. 

Hvis du virkelig er sikker på at det er bedre for deg å slutte så kan du jo gjøre det. Husk i det minste på oppsigelsestiden du har. Og om du sier opp selv så har du en karensperiode før du kan få dagpenger. Ja, det setter arbeidsgiver i litt problemer, men slikt må de faktisk bare regne med at kan skje. 

Men prøv litt til!

Legger til: du skal ikke ha dårlig samvittighet fordi du setter din egen helse først. 

Takk for godt svar!!

Ja, du har noen veldig gode poeng. Men hadde det ganske dårlig før jeg fikk jobben, og tenkte det ville hjelpe. Men ble bare verre. I tillegg skal jeg flytte i august for å studere, og føler jeg er nødt til å bli bedre før den tid.. og derfor er det ikke veldig krise i forhold til å få seg ny jobb heller. 

Og det du sier er veldig sant, men likevel blir jeg super nervøs....

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du forholder deg til dine plikter (når det gjelder oppsigelsestid og slik), så er det sjefen som har ansvaret for å finne noen ny til å ta dine vakter i sommer. Så det skal du ikke ha dårlig samvittighet for.

Anonymkode: 9922d...a35

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar!!

Ja, du har noen veldig gode poeng. Men hadde det ganske dårlig før jeg fikk jobben, og tenkte det ville hjelpe. Men ble bare verre. I tillegg skal jeg flytte i august for å studere, og føler jeg er nødt til å bli bedre før den tid.. og derfor er det ikke veldig krise i forhold til å få seg ny jobb heller. 

Og det du sier er veldig sant, men likevel blir jeg super nervøs....

Først og fremst: ikke begynn å stresse med at alt må være mye bedre før du begynner å studere. Om du setter en dato for dette, tror jeg ikke hjelper. 

Vet du oppsigelsestiden du har nå? Husk at om du f eks har en måneds oppsigelsestid og du sier opp nå, så må du likevel jobbe til 31.juli (eller kortere om du ikke har oppsatte vakter helt frem til da), for den gjelder fra påfølgende måned. Men du har kanskje kortere oppsigelsestid pga prøvetid? Sjekk kontrakten din. 

Skal du flytte før studiene begynner så er du vel uansett ferdig på jobb senest 10. august? 

Ellers: jeg kjenner følelsen av dårlig samvittighet. Men du må virkelig prøve å legge den fra deg. Gjør det du føler er best for deg, men unngå å bryte oppsigelsestiden. Det kan gi deg økonomiske problemer, og ikke minst en dårlig referanse. 

Og masse lykke til med flytting og studier! Det kan være akkurat det du trenger. Nye impulser, fremtiden, nye mennesker og en frisk start 😊

Skrevet

Hvis du sliter psykisk er det kanskje en ide å rådføre seg med legen før du sier opp?

Det er virkelig ikke godt å gå i en jobb som tærer på psyken, det vet jeg nok om.. Lykke til, og god bedring 💜

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst til å si opp jobben Fordi jeg sliter psykisk, og denne arbeidsplassen hjelper ikke så mye i forhold til det, men jeg er veldig nervøs. Jeg startet der for rundt tre måneder siden. Jeg har blir satt opp til å jobbe masse i sommer da mange av kollegaene mine har ferie, Og jeg setter sjefen min i en vanskelig situasjon hvis jeg slutter, og jeg får super dårlig samvittighet. Men likevel vet jeg at jeg at det er best å slutte der for å klare å bli bedre. 

Noen tips?

Problemet med denne tankegangen er dette:

Å gi seg gir deg en negativ erfaring (du måtte gi opp)

Å fortsette vil muligens være hardt her og nå, men så lenge du er i stand til å stå opp og gå på jobb så er sjansen stor for at du på sikt vil vinne på det. Da tar du nemlig med deg erfaringen "jeg klarer det jeg vil" til studiene. Og studier er ikke ulikt en ny jobb - det vil medføre stress.

En kan ikke øve på å klare seg i jobb uten å faktisk være i jobb. En kan ikke øve på å takle feks angst knyttet til eksponering uten å faktisk utsette seg for det en er redd for og lære seg at "dette gjør meg enstelig, men jeg mestrer det". Det er som å lære seg å svømme: det må skje i vann. 

Jeg er fryktelig redd for at dersom du tar enkleste utvei nå så vil du også gjøre det til høsten når ting blir mer vrient. Å lære seg å gi opp er ikke nyttig. Oppsøk heller hjelp til å stå i situasjonen. 

Anonymkode: b5e23...cc4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 13.6.2019 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Noen tips?

Liker du å jobbe der? Trives du?  Hvordan tenker du å gjøre det med tanke på økonomien etter at du slutter (Få ting til å gå)?

Tenk på deg selv drit i sjefen eller bedriften. 

Så stor sak er det ikke, liker du ikke å jobbe der! Si opp og finn deg noe annet. Ikke noe kjærlighet dette her.  

Anonymkode: 3aee3...a04

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke si opp. Du må gå til legen og få sykemelding. 

Anonymkode: ee6da...e60

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...