Gå til innhold

Elbilhat - hva er greia?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Selvsagt har elbiler også deler som kan gå istykker. Men i all hovedsak har det vært mekaniske deler som har gått istykker på mine tidligere biler, deler som ikke finnes på elbiler. Jeg nevner i fleng eksosanlegg, svinghjul, girkasse, luftmassemåler, oljepumpe osv. 

Elektronikkfeil har det vært fint lite av. 

Batteripakker og ladere får man billig hos huggere, f.eks Grønvolds har stort utvalg. 90k vil noe bare koste om man insisterer på nye deler fra merkeforhandler og bruker verksteder med lite kompetanse på saken. Det popper opp verksteder nå som spesialiserer seg på elbiler (billigere å sette opp siden de slipper alt avgassutstyret osv.), disse vil nok ha kompetanse til å fikse slikt til en brøkdel av 90k. Elbilmek i Asker er en av de, en fikk nylig pris der på bytte av tilsvarende lader som i artikkelen. Det kostet 17k for brukt del og jobb. 

Artikkelen har en del håpløse utsagn, f.eks dette:
– Et tredje eksempel er ganske ferskt. En kar hadde kjøpt seg en brukt utgave av en de dyre, store elbilene med lang rekkevidde. 450.000 kroner hadde han betalt, for en tid tilbake. Nå viste det seg at det var en kortslutning i selve batteripakken og at denne måtte skiftes. Den alene koster 300.000 kroner. Stakkars fyr, det er ikke gøyalt det, sier Huse.

Dette kan jo ikke være noe annet enn en Tesla. Alle Teslaer solgt i Norge har 8 års garanti på batteripakken, på de minste batteriene begrenset til 200.000km og på de større ubegrenset. Så hvordan denne kunden kan sitte med en defekt pakke han må betale for skjønner jeg ikke, om han ikke har vært så dum å importere en US-bil selv da. Da bortfaller all garanti og bilen kan heller ikke hurtiglades i Europa. Dessuten fungerer ikke noe av infotainment-utstyret. Så det er nok ganske usannsynlig. 
Forøvrig får man også bruke Tesla-pakker hos Grønvolds til en brøkdel av den prisen. Ofte fra 1-2 år gamle biler. 

Endret av -jk-
  • Liker 2
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å ikke kjøpe meg elbil fordi det er underbetalte barn og kvinner som lager bilene. Da kjøper jeg heller en tysk bil der jeg vet hvem som lager bilene.

Anonymkode: 1452c...a6b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger å ikke kjøpe meg elbil fordi det er underbetalte barn og kvinner som lager bilene. Da kjøper jeg heller en tysk bil der jeg vet hvem som lager bilene.

Anonymkode: 1452c...a6b

Hehe, så tyskerne underbetaler de som produserer f.eks Audis elbiler, men ikke de som produserer Audis fossilbiler? ;)

• Liker 1
Skrevet
På 17.6.2019 den 11.52, Commander skrev:

Det er jo stort sett menn som kjøper ny bil. Snittalder på nybilkjøpere er 47 blant menn. Kvinner som kjøper ny bil er rundt 43 og de kjøper smått. Mini og Fiat 500 eneste modeller hvor kvinner er i flertall blant nybilkjøpere

Median inntekten til Tesla kjøper er 800.000 så de har penger nok til å kjøpe bil med lang rekkevidde og 500 hk og nok plass. De har en tendens til hovere over hvor fin bil de har og hvor lite de betaler. Mao hvor "dumme" de andre er.

Folk med lavere inntekt og barn  kan ikke kjøpe Tesla, for å dekke behovet er det gjerne eldre diesel som passat, V70 eller Mondeo.

Så de mindre bemidlede sponser i praksis rike 50år gamle menn som ler av dem?!

Hvor kommer hatet fra montro??

Hva voksne rike menn i Tesla mener om homofile veit jeg ingenting om men som stråmann fungerer det sikkert.....

Forskjellen på hvem som kjøper hvilke biler er vel annerledes nå enn i 2015 som jeg antar du har tallene dine fra. Det selges vel knapt Mini og Fiat 500. I alle fall er de ikke blant de 20 mest solgte merkene i 2018.

I forhold til 215 er andelen elbiler økt ekstremt.

Selv er jeg elbilist men hadde nok ikke råd til Tesla. Har en Ioniq som fungerer helt topp både til hverdags men vi har også dratt på ferie og kjørt strekninger på 60-70 mil om dagen uten noe problem. God plass er det både til folk og bagasje.

Jeg er langt i fra rik, jobber i offentlig sektor og har billån, noe jeg ville hatt om jeg skulle kjøpt fossilbil også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.6.2019 den 21.38, slask skrev:

Elbilene lures inn det norske samfunnet med falsk klimapropaganda.
Man får ikke hele sannheten om fotavtrykket til elbilen, fordi man tar ikke med bytte av batteripakke og gjenvinning av disse.

Paul Rosenquist har lang erfaring fra batteriteknologi, kjemi og lading og forklarer her særdeles interessant rundt hvorfor elbil er taperen og bensinbil vinneren, fortsatt.

Er det noen som vet hvordan batteripakker oppfører seg i bruk og over tid, så er det Paul Rosenquist.
Elbil-selgere hater nok mannen, fordi selgere sjelden liker sannheten.

Alle kan lære noe om elbil, energi, lading, batteriteknologi og klimalureriet i dette intervjuet.

Jo, det har da vært mange undersøkelser som har tatt med disse faktorene, og elbilen kommer fortsatt best ut. Du kan umulig ha fulgt særlig godt med.

Anonymkode: a23c6...9dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 15.6.2019 den 22.04, AnonymBruker skrev:

Vi liker dem ikke fordi at vi blir påtvingt de. De passer heller ikke for alle og enhver som man får høre. Noen bor i distrikstnorge, og vi vil ikke oppleve rekkeviddeangst. Her har vi heller ikke ladere overalt som i storbyene. Joda, mange har elbil her og, men de fleste har det som bil nr 2. Bil nr 1 er en tung dieselbil. 

Anonymkode: a82ff...de4

Til og med jeg som bor langt ut på bygda og jobber rundt om i Søndre Land og Dokka har elbil. Det er ladere overalt, til og med ved landhandlerier. Har fortsatt ikke hatt rekkeviddeangst.

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til og med jeg som bor langt ut på bygda og jobber rundt om i Søndre Land og Dokka har elbil. Det er ladere overalt, til og med ved landhandlerier. Har fortsatt ikke hatt rekkeviddeangst.

Ja, det har blitt ganske bra etterhvert. I det området er det vel hurtigladere på Dokka, Hov, Gran, Roa, Reinsvoll og Lygnasæter. Går ikke an å klage på det ;) Og nå skal Fortum bygge ut hele Finnmark med super-hurtigladere på 150kW. Tror det var snakk om 17 lokasjoner i løpet av året. Neste bilferie til Nord-Norge blir tydeligvis enklere enn de to forrige :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...