Gå til innhold

Elbilhat - hva er greia?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan og hvorfor kan hatet være så stort mot en type bil? 

De snylter ikke, de har tatt imot en gode som staten har gitt. 

De klager ikke på at bompenger kommer eller andre avgifter, dette visste dem før de kjøpte elbilen.

Folk sier det er en lekebil, dildo osv. Seriøst? Det er en bil og folk kommer dit dem trenger med dem.

Folk ler når de står å lader. Ganske deilig vil jeg tro å få full tank for 25 kroner mens de handler på kiwi, enn å betale 700,- etter å ha stått i kø fordi drivstoffet er noen ører billigere.

Ser i avisartikler når en elbil har vært i ulykke at folk ler, kommer med stygge kommentarer osv. Hva om det var deres ektefelle, kjæreste, barn osv?

Brenner en elbil ler dem. Vel, det brenner langt flere fossilbil enn elbiler i løpet av ett år.

Jeg forstår ikke hatet! Noen opplever tilogmed at folk gjør hærverk på bilene fordi det er elbil!

Det er en bil! Get over it!

Anonymkode: cb43d...fa6

  • Liker 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er en bil som ikke er egnet for alle! Den hadde heller ikke blitt mottatt som den er blitt, om man måtte betalt fullt opp med mva og avgifter, da hadde den blitt svindyr! Og det før bompenger/ferge hadde kommet på.

Husk og at elbilen er kun et nisjeprodukt fra bilfabrikkene. Bortsett fra Tesla. Elbilsalget her i landet går på steroider, ganske enkelt forklart.

Anonymkode: 59945...305

  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er en bil som ikke er egnet for alle! Den hadde heller ikke blitt mottatt som den er blitt, om man måtte betalt fullt opp med mva og avgifter, da hadde den blitt svindyr! Og det før bompenger/ferge hadde kommet på.

Husk og at elbilen er kun et nisjeprodukt fra bilfabrikkene. Bortsett fra Tesla. Elbilsalget her i landet går på steroider, ganske enkelt forklart.

Anonymkode: 59945...305

Det er ingen tvil om at de hadde vært for dyre med fulle avgifter nei, men det er jo derfor vi har incentivene. Den eneste måten å få ned produksjonskostnadene er å få opp volumet samt utvikle bedre batterier. Dette kreves at også dagens biler selges, og da trengs incentiver. Vi er snart der at det er rimeligere å produsere elbiler enn petrobiler, og da kan mva. innføres gradvis. 

Nissan Leaf kom med 24kWh batteri i 2011, i år kommer den med 62kWh til omtrent samme pris. De lavere produksjonskostnadene har altså foreløpig blitt brukt til å øke rekkevidden, men når man er oppe i ~60kWh så er det mer enn godt nok for svært mange (24kWh var det IKKE) og vi kan forvente fremover at kjøpsprisen senkes istedenfor at batterikapasiteten økes ytterligere. 

At de ikke er egnet for alle har vært helt klart, men de passer for flere og flere nå. Nå får man hengerfeste på noenlude rimelige biler, man får kjøpt store syvsetere og andre biltyper som f.eks pickup er på vei. Man startet selvsagt med de segmentene som selger best, så kommer de mindre segmentene etterhvert. 

VW girer vel også opp produksjonen nå til at elbil skal være langt fra noe nisjeprodukt hos de. Og i Kina er det flere produsenter som ikke lager noe annet enn elbiler, de fleste elbiler for tiden selges nettopp i Kina. De har også en enorm flåte av elbusser, noe som er på vei inn i Norge først nå. Så der henger vi klart etter Kina. Elferger er vi derimot verdensledende på.

  • Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er en bil som ikke er egnet for alle! Den hadde heller ikke blitt mottatt som den er blitt, om man måtte betalt fullt opp med mva og avgifter, da hadde den blitt svindyr! Og det før bompenger/ferge hadde kommet på.

Husk og at elbilen er kun et nisjeprodukt fra bilfabrikkene. Bortsett fra Tesla. Elbilsalget her i landet går på steroider, ganske enkelt forklart.

Anonymkode: 59945...305

VAR ett nisjeprodukt. Det finnes for øyeblikket ikke en fremtidig bilfabrikk som ikke har en el-bil strategi. 

Det stemmer at vi har stimulert el-bil salget; vi er av dem som tjener veldig mye samfunnsmessig på denne formen for stimulans, så det er naturlig. Det er også nødvendig for å få markedsdrevet infrastruktur bygging.

Avgiftshirarkiet på kjøretøy er historisk sett primært ment til å være forbruksstyrende , ikke budsjettsfinansiell, følgelig finnes det ingen utfordring knyttet til avgiftsdivergeringen.  Og innen 10 år er hele diskusjonen irrelevant, i og med at hele systemet uansett må bygges om fra bunnen for å ta innover seg at man slutter å kjøpe bil.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å subsidiere privatbiler er en mislykket miljøpolitikk, med alle de problemstillingene som er med elbil. Steder som Bergen har fårt renere luft, da, men det er vel omtrent det, så langt, til en vanvittig kostnad.

Personlig har jeg ingen sterke meninger rundt elbil, har en gammel Leaf selv fordi det gir mening økonomisk.

Men de trollene som er her på forumet - vi vet alle hvem det er - er bare sørgelige skikkelser uten noe liv. Det er enklest å ignorere dem, eller å trykke på det lille flagget ved navnene deres. De har til gode å bidra konstruktivt med noe.

Ellers i livet er vel dette bare et uttrykk for at folk er usikre på hva som venter dem. Noen er nok også opptatt av den (veldig bevisste, villete) ulike avgiftsbehandlingen. Men det er mye utrygghet angående hvordan livet som bilist blir fremover: Vi kan ikke alle bosette oss ved siden av et busstopp. Det er ikke tradisjon for det i Norge. Blir forbrenningsbiler virkelig forbudt solgt om få år? Vil batteriteknologien komme dit vi vil ha den?

Ubesvarte spørsmål gjør at noen sliter med å forholde seg til virkeligheten. De gir utrykk for det på ymse måter, det beste er å gi dem en klem og si at det ordner seg... :)

Anonymkode: 4ae48...69c

  • Liker 3
Gjest xfs367
Skrevet (endret)

Det har vel noe å gjøre med at el-bilister har blitt selve symbolet på en form for champagne-sosialisme hvor man øker klasseskillene ved å la de lavtlønnede med bruktbiler fra Finn sponse de mer bemidlede med gratis veier, parkering og hva har du. Det er forsåvidt også vel fortjent, ettersom el-bilister ikke akkurat har gått i bresjen for å rette opp urettferdigheten, men i stedet har tatt imot subsidiene med åpne armer, og rettferdiggjort det overfor seg selv med medlemsskap i klimamenigheten. Da kan man strengt tatt ikke forvente å få så mye kjærlighet i retur. Det blir litt sånn Marie Antoinette over det. Det neste blir vel at man får strafferabatt for å kjøre noen ned så lenge man gjør det med el-bil.

Endret av xfs367
Skrevet
54 minutter siden, xfs367 skrev:

Det har vel noe å gjøre med at el-bilister har blitt selve symbolet på en form for champagne-sosialisme hvor man øker klasseskillene ved å la de lavtlønnede med bruktbiler fra Finn sponse de mer bemidlede med gratis veier, parkering og hva har du. Det er forsåvidt også vel fortjent, ettersom el-bilister ikke akkurat har gått i bresjen for å rette opp urettferdigheten, men i stedet har tatt imot subsidiene med åpne armer, og rettferdiggjort det overfor seg selv med medlemsskap i klimamenigheten. Da kan man strengt tatt ikke forvente å få så mye kjærlighet i retur. Det blir litt sånn Marie Antoinette over det. Det neste blir vel at man får strafferabatt for å kjøre noen ned så lenge man gjør det med el-bil.

At det selges mye nye elbiler er en forutsetning for at det etterhvert skal bli rimelige, brukte elbiler å få tak i. Nå får man iMiEV til 30-40k og Leaf til 60-70k, så selv de lavtlønnede har stort sett mulighet til å anskaffe seg en elbil nå. 

Ellers er ikke bilavgiftene laget for å bedrive sosial utjevning, like lite som f.eks alkoholavgiftene. Det har vi andre mekanismer til. 

Alternativet til gulrot for å vri bilsalget i mer miljøvennlig retning er pisk, jeg er ikke så sikker på om det hadde blitt bedre mottatt... (f.eks 25,- ekstra avgift per liter drivstoff som svenske forskere mente var nødvendig for å få til skiftet kun med drivstoffavgifter)

  • Liker 3
Skrevet


Elbilene lures inn det norske samfunnet med falsk klimapropaganda.
Man får ikke hele sannheten om fotavtrykket til elbilen, fordi man tar ikke med bytte av batteripakke og gjenvinning av disse.

Paul Rosenquist har lang erfaring fra batteriteknologi, kjemi og lading og forklarer her særdeles interessant rundt hvorfor elbil er taperen og bensinbil vinneren, fortsatt.

Er det noen som vet hvordan batteripakker oppfører seg i bruk og over tid, så er det Paul Rosenquist.
Elbil-selgere hater nok mannen, fordi selgere sjelden liker sannheten.

Alle kan lære noe om elbil, energi, lading, batteriteknologi og klimalureriet i dette intervjuet.

 

 

Skrevet

Paul Rosenquist? Narr meg ikke til å le. Mannen er batteriekspert ja, på blybatterier. Han har utviklet ladere til slike. Hva har det med moderne elbilbatterier å gjøre? Ca. absolutt ingenting.

De siste dataene fra Nissan tyder på en levetid på 22 år for batteriene i Leaf. BMW har tidligere gått ut og sagt at de forventer 21 års levetid for i3-batteriene. 


https://electrek.co/2019/05/24/nissan-leaf-batteries-outlast-car/

  • Liker 6
Skrevet (endret)
5 hours ago, -jk- said:

Paul Rosenquist? Narr meg ikke til å le. Mannen er batteriekspert ja, på blybatterier. Han har utviklet ladere til slike. Hva har det med moderne elbilbatterier å gjøre? Ca. absolutt ingenting.

De siste dataene fra Nissan tyder på en levetid på 22 år for batteriene i Leaf. BMW har tidligere gått ut og sagt at de forventer 21 års levetid for i3-batteriene. 


https://electrek.co/2019/05/24/nissan-leaf-batteries-outlast-car/

Er du bilselger?  Bilprofittør....Elbil?
Ikke lag falskt negativt inntrykk av mannen. Han kan batteriteknologi - inkludert Lithium Ion og det som er på trappene fremover også, om det lykkes...
Du er opptatt av disse "22 år levetid", men hva slags bruksmønster gjelder for disse beregningene?
Det er de første spørsmålene man må stille, for det er stor forskjell på en bil som lades helt ut og opp stadig - og kanskje daglig+ sammenlignet med en som går en gang eller to pr uke og ikke belaster batteriet på langt nær samme måte.
Å gjøre narr av Rosenquist gjør bare en uvidende som kanskje ikke liker sannheten.

At en bilprodusent hevder/forventer over 20 års levetid, er ikke mye verdt når folk finner ut om 10-15 år at det ikke stemte. Vanskelig å klage da, fordi garantien bare er noen få år.
Selgere og deres salgargumenter er sjelden mye verdt.

Endret av slask
  • Liker 2
Skrevet
På 13.6.2019 den 8.43, AnonymBruker skrev:

De snylter ikke, de har tatt imot et gode som staten har gitt. 

Å snylte vil si å leve av andres midler, og det er nettopp det elbilistene gjør, de overlater til eierne av biler med forbrenningsmotor å betale bilavgiftene. 
Rikfolk er ofte omgitt av snyltere; de lever på eller får tilskudd fra rikingen. Det er ingen forbrytelser med i spillet, rikingen betaler frivillig. Snyltere er de like fullt, i og med at de lever på andre.

Slik også med snyltebilister – staten har spandert moms og mange andre lettelser på dem, og da blir det logisk nok mer å betale for resten av skattyterne. Ergo snylter de, men fullt lovlig, selvsagt. Det eneste som kan hindre dem, måtte i så fall være deres egen samvittighet. Men det er nok et fremmedord.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som fnyser mest er notoriske Audi, Mercedes & BMW eiere... 🤣

De tåler ikke å ligge bak en elbil (forsåvidt ikke andre biler heller, men iallefall ikke en elbil!) 😂😂

Tror de er mest engstelig for å miste penisforlengeren sin 🙈😂 (vet ikke hvordan tankegangen funker, men noe sliter de med!) 😂🤣

Anonymkode: 72d28...9dd

  • Liker 2
Skrevet

Jeg har min egen teori på akkurat dette. Elbilhatet kommer av folk som har lavere utdanning -og sjalusi, selv om de ikke vil innrømme dette.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, SemperFi skrev:

Elbilhatet kommer av folk som har lavere utdanning

Hvor høy utdanning må man ha for å klare å kjøre en snyltebil? 
Jeg har bare 6½ år på universitetet; holder det, tror du?

Anonymkode: 4914e...f07

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy utdanning må man ha for å klare å kjøre en snyltebil? 
Jeg har bare 6½ år på universitetet; holder det, tror du?

Anonymkode: 4914e...f07

Det er ingenting som heter snyltebil. De som kjører elbil har tatt et smartere valg på et tidspunkt som du ikke gjorde. De som har tatt attraktive utdanningen vs de som har tatt kunst, etc, er de jobbsnyltere for at de har tatt et klokere valg?

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, SemperFi skrev:

Det er ingenting som heter snyltebil. De som kjører elbil har tatt et smartere valg

Du har rett i at disse bileierne tok et sleipt valg da de valgte å kjøpe snyltebil. Hvis man synes at å dytte utgifter over på andre er moralsk høyverdig oppførsel, er dette midt i blinken. For alle andre er smarting et skjellsord: En som karer til seg selv med ufine midler. 

Anonymkode: 4914e...f07

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett i at disse bileierne tok et sleipt valg da de valgte å kjøpe snyltebil. Hvis man synes at å dytte utgifter over på andre er moralsk høyverdig oppførsel, er dette midt i blinken. For alle andre er smarting et skjellsord: En som karer til seg selv med ufine midler. 

Anonymkode: 4914e...f07

Hvorfor er det sleipt valg, kan du utdype dette? 
Det er en bil som selges på lik linje med andre biler, ingen har holdt deg tilbake mot å kjøpe elbil selv.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, SemperFi said:

Det er ingenting som heter snyltebil. De som kjører elbil har tatt et smartere valg på et tidspunkt som du ikke gjorde. De som har tatt attraktive utdanningen vs de som har tatt kunst, etc, er de jobbsnyltere for at de har tatt et klokere valg?

Politikerne har bestemt/godtatt å gjøre det til et snylte-verktøy, sånn at det går hånd i hanske med klimapropagandaen.
Men det er ikke ELbil-kjøperne som snylter, det blir feil å si. Alle vil utnytte mulighetene politikerne legger opp til.
Det er de som lager et snyltesystem.

Ekspert på batteriteknologi og bil, Paul Rosenquist i videoen over sier en del om denne idiotien, som skakkjører hele systemet på falske premisser.

Endret av slask
Skrevet

Avgiftslettelsene på petrobiler har de siste 13 årene vært langt større i verdi enn hele avgiftsfritaket på elbiler, så om det er målestokken hjelper det ikke å kjøpe en hybrid heller. Vil du bidra med ca. det som bilavgiftene historisk var pr. bil må du rett og slett kjøpe en tung bensinsluker ;)

https://www.motor.no/artikler/2018/april/debattmote-om-bilavgifter-med-zero-og-elbilforeningen/

 

  • Liker 2
Skrevet

Paul Rosenquist mente forøvrig i 2014 at batteriene i en nybygde elfergen Ampere ville få en levetid på 5-6 år. Det er nå 5 år siden og de siste dataene viser at batteriet i praksis er like godt som nytt. Antageligvis vil det holde minst dobbelt så lenge som garantitiden på 10 år. Erfaringene er så gode at det er nå 70 nye elferger på gang som alle skal være i drift innen 2020. 

https://www.tu.no/artikler/batteriekspert-om-batterier-pa-skip-en-blindvei/225411

  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...