Gå til innhold

Be venner på besøk, de sier ja, men avlyser når det nærmer seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet et halvt år siden fra hjemplassen min til ny plass, ny jobb og kjæreste. Det tar bare ca 1 time og 20 minutter å kjøre til her jeg bor nå, og jeg er nesten ukentlig "hjemme" for å treffe familien og vennene mine.

Problemet er vennene mine. De har sluttet å invitere meg på ting, "du har jo flyttet". Selv om jeg sier gang på gang at det ikke er lange biten bort, og at jeg er ledig på ettermiddagene.

Så har jeg invitert dem til meg. Her på ny plass er de flinke på å arrangere konserter og små festivaler, generelt festligheter. Min kjæreste er også flink på å ha folk hjemme. Og hver gang inviterer jeg vennene mine. Vi har god plass til gjester på gjesterom. Men hver gang så sier de at det hadde vært kult, men så hører jeg ikke noe fra dem.

Til helga er årets happening her, festival over to dager. Jeg har invitert de, sendt link til arrangementet, sagt fra om billetter, ryddet klart gjesterom og ordnet med å ha vorspiel her. Dette har de visst om i flere måneder og vært positive. Så avlyser de i går, etter at jeg enda en gang sa fra om hvor gøy det blir... "Dårlige" grunner.

Jeg blir skikkelig lei meg og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre lengre. Føler jeg står på pinne for de, for å beholde vennskapet, mens de driter i om jeg finnes... Hva gjør man med slik? Er voksen, vanskelig å bli kjent med nye og få nye venner...

Anonymkode: 4a640...7f7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har selv valgt å flytte, og du kan ikke forvente at vennene dine syns det er så gøy å reise langt for å besøke deg. De ser jo deg uansett når du kommer til hjemstedet, så hvorfor skal de gidde?

Få deg en hobby, meld deg på et kurs eller bli med i en frivillig organisasjon der du bor.

Anonymkode: bc0b6...84a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

1 t og 20 min tur/retur en ettermiddag blir jo 2 t 40 min reisevei. Det hadde ikke jeg hatt tid til på ettermiddag etter jobb. Da er det henting i bhg, middag, aktivitet og så køye.

Anonymkode: 54da8...851

• Liker 10
Skrevet

Tror også du må senke forventningene dine. Behold vennskapet. Ville ikke sutret til dem. Se dem når du er hjemme. Fokuser heller på å danne nye relasjoner der du flyttet til. Regner med du jobber. Er det noen der du kan ha noe til felles med? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg hadde ikke orket tre timer i bil etter jobb en vanlig hverdag for å drikke kaffe med en venninne et par timer. Kanskje hvis det var en jeg aldri møtte som var i nabobyen, men ikke en som kom hjem med jevne mellomrom. Jeg er dausliten etter jobb, skal det tilbringes mange timer i bil etterpå er det for å komme seg på hytta og være der hele helgen. Du skriver at festivalen er årets happening der du bor, men det høres ikke ut som om du en gang har spurt de andre om de egentlig vil være med, bare sendt info og forventet at de kommer siden de ikke eksplisitt har sagt nei. Dersom du maser så mye på vennene dine som du beskriver her så forstår jeg at de blir lei. Tror du må innse at når du flytter vekk så er ikke ting slik de alltid har vært, og vennskap endres. Kanskje de rett og slett ikke har lyst å måtte overnatte når de er på besøk? Jeg er ikke så lang i det selv, så kan forstå at andre også vegrer seg. Kanskje de syns det er mye å bruke hele helgen på en festival de egentlig ikke er så interessert i? Kanskje de faktisk har mer lyst til å finne på ting hjemme? Kanskje du heller skal si at du ønsker besøk og be dem finne en helg som kan passe, og at de kan overnatte hvis de vil, eller så kan de f.eks kjøre til deg lørdag morgen og hjem igjen lørdag kveld. 

Anonymkode: f8d6d...6a9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om du inviterer og planlegger og hauser opp arrangementer, og når de (antar jeg) svarer noe som "Ja, det hadde vært kult" eller "Det kunne vært morsomt", så tar du det som et "Ja, vi kommer!".

1 time og 20 minutter å kjøre, for noen som ikke har flyttet på seg, det er ganske mye! Og de har jo hverandre. De trenger ikke å komme til deg. (Har alle disse egen bil?)
Det er litt dårlig gjort å slutte å invitere deg på ting. Men de ser nok ikke denne reiseveien som noe man kjører frem og tilbake for å møtes en ettermiddag.

Jeg har også flyttet et stykke fra vennene mine dag jeg var yngre. Da var det bare 20 minutter med bil, men over en time med kollektivtrafikk.
Og det ble jo automatisk mye vanskeligere å møtes. Både for vennene og meg.
Vi hadde (heldigvis?) en mulighet til å kunne "møtes på halvveien" ved at alle normalt sett reiste på jobb til samme sted, og kunne møtes rett etter jobb uten at det ble omvei for noen. Og alle konserter og andre aktiviteter var normalt der vi alle jobbet, og dermed lett kunne møtes. (Og reise rett hjem til oss selv utenom)

Jeg regner med du må "bevise" for dem at du kommer bare for en ettermiddag. Inviter deg selv! Gjør avtaler som innebærer at du kommer til dem.
Og om de snakker positivt om å komme på besøk til deg og overnatte og finne på noe, få dem til å forplikte seg!
Pass på at de faktisk betaler for billetter og at det er de som til en viss grad tar initiativ, ikke bare deg.

Og ikke minst, finn deg en hobby/aktivitet der du bor, så du kan bli kjent med noen nye.

Anonymkode: ba541...fc2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man får gi og ta litt i et vennskap. En god venn av meg har flyttet 5 timer å kjøre unna der jeg bor, men vi drar likevel på besøk til hverandre!

Og det ER dårlig gjort å virke positiv til ting, for så å si nei dagen før. Da sier man heller at man skal sjekke om man kan, også takker man nei i god tid på forhånd.

Anonymkode: 64fcb...b80

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
På 13.6.2019 den 7.18, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet et halvt år siden fra hjemplassen min til ny plass, ny jobb og kjæreste. Det tar bare ca 1 time og 20 minutter å kjøre til her jeg bor nå, og jeg er nesten ukentlig "hjemme" for å treffe familien og vennene mine.

Problemet er vennene mine. De har sluttet å invitere meg på ting, "du har jo flyttet". Selv om jeg sier gang på gang at det ikke er lange biten bort, og at jeg er ledig på ettermiddagene.

Så har jeg invitert dem til meg. Her på ny plass er de flinke på å arrangere konserter og små festivaler, generelt festligheter. Min kjæreste er også flink på å ha folk hjemme. Og hver gang inviterer jeg vennene mine. Vi har god plass til gjester på gjesterom. Men hver gang så sier de at det hadde vært kult, men så hører jeg ikke noe fra dem.

Til helga er årets happening her, festival over to dager. Jeg har invitert de, sendt link til arrangementet, sagt fra om billetter, ryddet klart gjesterom og ordnet med å ha vorspiel her. Dette har de visst om i flere måneder og vært positive. Så avlyser de i går, etter at jeg enda en gang sa fra om hvor gøy det blir... "Dårlige" grunner.

Jeg blir skikkelig lei meg og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre lengre. Føler jeg står på pinne for de, for å beholde vennskapet, mens de driter i om jeg finnes... Hva gjør man med slik? Er voksen, vanskelig å bli kjent med nye og få nye venner...

Jeg hadde sagt tydelig ifra jeg! At det er skikkelig dårlig oppførsel. 

Anonymkode: a7279...e69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 13.6.2019 den 7.56, AnonymBruker skrev:

1 t og 20 min tur/retur en ettermiddag blir jo 2 t 40 min reisevei. Det hadde ikke jeg hatt tid til på ettermiddag etter jobb. Da er det henting i bhg, middag, aktivitet og så køye.

Anonymkode: 54da8...851

De får jo overnatte.... Jeg reiser slik HVER dag til og fra jobb (1,5 timer hver vei). Det har jeg tid til, selv med 3 barn, 2 hunder og trening ;) At de ikke gjør dette av og til engang, synes jeg er rart/dårlige venner! Og ikke alle har barn, og de fleste med barn er jo med på noe av og til ;) I tillegg var de invitert, og hadde takket ja, for SÅ å avlyse. 

Anonymkode: 8aa08...6ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare fordi DU synes det er en ok reisevei betyr ikke det at andre synes at det er en ok reisevei.

For meg hadde det vært for langt. Jeg hater å kjøre bil selv og kollektiv. 

Du må slutte å forvente av andre det du gir fra deg selv, det kan være du ikke gir akkurat det samme til de som de forventer av deg også, men det blir mindre tydelig fordi det ikke handler om reisevei.

Folk er forskjellige. 

Anonymkode: daf94...bd1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får jo overnatte.... Jeg reiser slik HVER dag til og fra jobb (1,5 timer hver vei). Det har jeg tid til, selv med 3 barn, 2 hunder og trening ;) At de ikke gjør dette av og til engang, synes jeg er rart/dårlige venner! Og ikke alle har barn, og de fleste med barn er jo med på noe av og til ;) I tillegg var de invitert, og hadde takket ja, for SÅ å avlyse. 

Men dét er ikke greit.

Anonymkode: daf94...bd1

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har selv valgt å ha denne reiseveien daglig. Jeg er enig i at det er rart at alle avlyser dersom de i utgangspunktet hadde takket ja til å komme. Men er du sikker på at de virkelig mente å forplikte seg til å delta? For øvrig skjønner jeg veldig godt at det er vanskelig, særlig for folk med familie, å komme på besøk en hel helg. Dette krever jo at partner eller barnevakt kan være sammen med barna hele helgen. Når hverdagene er travle for folk er det nok også mange som ønsker å bruke helgen til å slappe av sammen med barna sine. Kanskje du må akseptere at det nå er du som har hovedansvaret for å ta reisen slik at man kan treffes, dersom vennene dine ikke synes dette er like enkelt som du. Er også enig i at du bør demonstrere at du virkelig gjerne reiser for å delta på helt vanlige treff midt i uken f.eks, slik at du slipper å føle deg ekskludert i disse sammenhengene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjipt gjort å avlyse i siste liten uten grunn selvsagt.

Men du har utrolig høye forventninger til at folk liker å farte rundt like mye som du.

Vi er mange venner/bekjente som bor i bare  30-60 min avstand, og selv da blir hyppigheten på treff utrolig mye redusert. Folk er slitne når helga kommer, og vi har alle behov for å hente oss inn.

Men heldigvis har ingen av oss veldig ulike forventninger.

Den ene venninnen min er mye mer fleksibel enn meg og liker mye på programmet, men samtidig: når jeg treffer henne går nesten hele dagen til det. Det er utrolig koselig selvsagt, MEN det er også en mindre dag i helga sammen med barnet mitt. Og sånt betyr mye for oss alle. 

Anonymkode: bfb64...9ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet. Det koster penger å reise, det er en lang og kjedelig tur frem og tilbake, bare for å bruke mer penger på en "festeligheter". Skjønner ærligtalt ikke at voksne mennesker aldri går lei av festivaler og konserter, heller. Det er KJEDELIG og bare det samme omigjen og omigjen. Støtter vennene dine. Du krever for mye.

Anonymkode: 214a1...cb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det har du valgt helt selv, du kan ikke forvente det samme av andre.

Og du, overnatting hos noen med 3 unger og 2 hunder høres enda mindre koselig ut enn når det virket som om det var bare deg og mannen i første innlegget. Da er det jo ikke avslappende venninnehelg i det hele tatt, det er tidlig vekking og bråk fra et fullt hus. Forstår godt at folk prioriterer å bli vekket av egne barn fremfor å skaffe barnevakt , kjøre langt vekk og høre på bråk fra dine unger. Høres ikke det minste koselig ut. Skaff deg litt selvinnsikt ts. Kanskje du heller skulle invitert venninne med mann og barn på felles familiebesøk en lørdag? Nok et eksempel på at ts ikke oppgir all relevant info i startinnlegget. 

Anonymkode: f8d6d...6a9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS

Ingen har barn, eller husdyr, eller forpliktelser utover 7,5 t jobb

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Da vet de heller ikke hvordan et slikt liv er. Er det noen du kan bli kjent med på det nye stedet?:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Nei?

Du skjønner ikke hva folk her prøver å formidle deg, og vil ikke forstå. 

Det understreker jo poenget: dere har veldig ulike forventninger og behov, og dine strekker seg nok endel lengre enn hos folk flest.

Aksepter det.

Anonymkode: bfb64...9ca

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å fortelle dem at du er redd for å miste de, du øsnker av hele deg å holde kontakten. Og be om en ordning, at dere møtes fast hver 6. uke eller noe. Hvis du legger frem hvor viktig vennskapet deres er så ser de jo den, og at du gjerne vil bli bedt og at du faktisk prøver så godt du kan å ordne det. Ser jo at du gjør det altså, men vennene dine trenger å få det baket litt inn i hodet. Og at du setter pris på om de kan komme til deg. 1t og 20 min er ikke så langt om de kan ligge over. Ser problemet ditt og er så enig med deg, vennskap må man jobbe for!! Og det er ikke slik at hvis en flytter så må den jobbe dobbelt så hardt som de andre.

Anonymkode: f4e3c...304

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke ts er urimelig her... Til dere som snakker om at er lang reisevei på en ettermiddag/kveld - det er ikke det hun snakker om i innlegget sitt... Og tror ikke hun forventer det heller. Men når det er helg, langhelg og andre fridager, hva er galt med å ville ønske seg besøk av sine venner?  Men folk i dag er veldig sløve og sitter gjerne i sin egen hule og sturer, heller enn å  pleie vennskap og gjøre en innsats.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...