Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber full stilling som miljøterapeut i en kommunal bolig for psykisk utviklingshemmede. Jobber dag og kveld samt hver fjerde helg. Er nyansatt.

jeg reagerer på turnus. Det er lange vakter hver fjerde helg, noe som i utgangspunktet er supert fordi jeg trodde det genererte mer fri. Men motsatt! Den uka jeg jobber fredag kveld, lørdag og søndag (kl 8-21 både lør og søn) så jobber jeg mandag og tirsdag før helga og tirsdag onsdag og torsdag etter helga!!!😤 det er lagt opp til korte vakter på 6 timer og da blir det en helvetes masse oppmøter🤮 

og en annen ting: det lages ikke høytidsturnus. Så vi følger bare vanlig turnus og er man riktig heldig da så må man jobbe hver julekveld. Som meg: julaften og nyttårsaften kveld i 2018, 2019 og 2020 slik turnus er. Det går vel ikke an? Slik er det med påsken også. Aldri mer påskefri. Har snakket med verneombud som sier at det ikke er noe å gjøre noe med - slik har det alltid vært. Ledelsen orker ikke lage egen turnus - mye jobb. Mye gjennomtrekk i personalgruppa, SKYHØYT sykefravær og dårlig arbeidsmiljø. Begynner å skjønne hvorfor etter å ha jobbet et halvt år😫 

er det lov å ikke ha egen høytidsturnus? 

Anonymkode: a5a20...e69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes ut som en forferdelig turnus! Jeg ville tatt dette opp med noen som jobber høyere oppe. Det ville egentlig vært verneombudets jobb da, men det virker ikke som denne personen virker villig til å gjøre jobben sin. Dårlige turnuser sliter på helsa. 

Er dere organisert? Kanskje det er hjelp å hente gjennom fagorganisasjon?

På mitt arbeidssted er det egne turnuser for høytider, og man må jobbe halvparten av alle røde dager.

Anonymkode: 36a8b...be7

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fast rullerende turnus hos oss. Er du «heldig» treffer du jul hvert år. Men vi har lov å ta ut ferie, første mall til mølla, og folk er flinke å la ferien ved jul og annen høytid gå litt på rullering. 

Når vi jobber helg, er det man-tir (8timer) + fre-søn (12 timer), for så å være tilbake tirs-tors (8 timer). Det er stritt når man går av nattevakt mandag morgen, for så å måtte være tilbake på jobb tirsdag 14.00 😵 men nå er det slik det er lagt opp :vetikke:

Til gjengjeld så har vi i «normale» uker, dvs. uten helg, kun 4 dagers uker man-tors, så alltid langhelg da. 

Anonymkode: e1138...064

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det også sånn, men har en lokal «regel» på akkurat julaften kveld, at det skal gå 4 år mellom at man blir satt opp på senvakt julaften. Dette fordi belastningen skal fordeles på ansatte.

Jeg tror det står noe i avtaleverket at ansatt som har jobbet julaften kveld et år ikke skal settes opp på vakta neste år. Sjekk med tillitsvalgt!

Anonymkode: cfe0d...65c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som leder på tilsvarende sted. For det første er det ikke verneombud du skal ta dette med, det er tillitsvalgte.  Høytidsturnus skal arbeidsgiver og tillitsvalgte drøfte.  Det samme gjelder utstrakt bruk av 6-timers turnus. Det er ingen regel som sier at du ikke kan settes opp på å jobbe flere julaftener på rad(julaften er heller ikke en rød dag), men jeg som leder ville ikke latt det skje. Helt innenfor å måtte jobbe hver påske dersom tillitsvalgte og arbeidsgiver har blitt enige om at det er måten man skal følge unntak fra hovedregel i arbeidsmiljøloven ( her kan man velge annenhver røde dag eller gjennomsnittsberegning). God dialog er uansett løsningen,  både med din egen leder og også med tillitsvalgte. 

Anonymkode: 0826d...e55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...