Gå til innhold

Hvordan koble riktig? (apple tv 4k, 4k lydplanke, blu-ray spiller)

Ariana807

Anbefalte innlegg

Jeg har denne tven: https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/55UA7706/thomson-55-3d-smart-led-tv-55ua7706

Den har kun 1 hdmi arc inngang. 

Jeg har allerede for få hdmi innganger, da jeg kun har 4 innganger og alt for mange maskiner jeg skulle ha koblet opp: altibox tv, apple tv, playstadion 4, playstadion 3, nintendo 64, nintendo switch, bluray spiller, sonefri dvdspiller.. ja det går ikke opp. Men for det meste fungerer det å bytte ut kablene og sette inn det jeg skal bruke.

Men nå får jeg et lite problem. Jeg skal oppdatere apple tv til 4k versjonen, kjøpe meg en lydplanke: https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/lydplanke/HTXF9000/sony-2-1-ht-xf9000-lydplanke-med-tradlos-subwoofer

Spørsmål angående oppkobling: Kan jeg koble apple tv 4k til lydplanken og så lydplanken in i tven i den ene HDMI arc inngangen jeg har? Og vil jeg med denne oppkoblingen fortsatt kunne bruke lydplanken og få lyd ut av den når jeg ser på blu-ray, spiller spill. ser på tv gjennom alltibox etc...? Eller blir da kun lydplanken brukerlig med apple tv 4k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan jo selvsagt sikker bare bruke den optiske kabelen som medfølger lydplanken og fortsette å ha alle hdmi innganger som nå da 🤔

Kan jo alltids spørre i butikken og høre hva de sier, erfaring tilsier at de ikke alltid har god greie på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker den optiske til lyd ihvertfall. Vet ikke om det går på annen måte. Bruker arc-hdmi og har chromecast og PC koblet gjennom planken. Hadde jeg hatt like mange greier som deg hadde jeg kjøpt planke med flest mulig innganger og koblet resten opp i ledige hdmi innganger på tv-en. Evt sjekket om det finnes noe form for hub, slik at man kan koble flere inn på hver inngang uten å måtte koble om hver gang. 

Anonymkode: 6a5c1...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker den optiske til lyd ihvertfall. Vet ikke om det går på annen måte. Bruker arc-hdmi og har chromecast og PC koblet gjennom planken. Hadde jeg hatt like mange greier som deg hadde jeg kjøpt planke med flest mulig innganger og koblet resten opp i ledige hdmi innganger på tv-en. Evt sjekket om det finnes noe form for hub, slik at man kan koble flere inn på hver inngang uten å måtte koble om hver gang. 

Anonymkode: 6a5c1...698

Har allerede vært ute å handlet. Uansett hvilken «vei» jeg valgte å koble opp lydplanken må jeg bruke en hdmi inngang... i følge innstruksene. 

Det ser ut som om det kun er hdmi-ut som er arc på lydplanken og ikke hdmi-inn. Så jeg har ført blu-ray inn gjennom lydplanken. Brukt en vanlig hdmi og optisk tilkobling for lyd. Og har appel tv 4k i hdmi arc inngangen i tven :) 

Fikk nå lyd da. Testet kun tv-altibox og apple tv. Får prøve meg på Nintendo switch, playstadion, bluray og alt det der i løpet av helga. Elkjøp har nå «åpent kjøp» så om dette ikke er het tip top så kan jeg alltids levere tilbake.

Men ser ut som om dette vil fungere. Ikke minst har jeg levd med tv-høytaler i 2 år, så dette blir en ganske nice oppgradering lydmessig 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man vil ha mange HDMI-innganger og ekstern lyd må man kjøpe en separat forsterker. Denne har 5 innganger: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/hjemmekinoreceiver/denon-avr-x550bt-hjemmekinoreceiver/

Går man mer opp i pris kan man få opptil 8. ARC er ment å brukes til å sende lyden tilbake til forsterkeren slik at lyd og bilde blir synkronisert selv om bildebehandling i TVen medfører forsinkelser. Det er ikke noen vits i å ha ARC på en tilkobling som går fra TVen til forsterkeren.

Anonymkode: f3db1...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...