Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare meg som er veldig nærtagende, eller ville dere også reagert?

Ei venninne og jeg var på kafe for en tid tilbake, da jeg sa at jeg og samboer hadde så utrolig lyst til å leie en leilighet i syden en uke. Venninnen min sa at vi måtte si ifra hvis vi ville ha henne og samboeren hennes med, for de hadde også lyst til å ta en liten ferie på den tiden. Samtidig sier hun at vi kan spørre et tredje felles vennepar om kanskje de også vil bli med. Dette var ikke noe jeg hadde tenkt på, men sa at det høres koselig ut, så det gjør vi.  Det tredje venneparet hadde ikke lyst da vi spurte dem, for de synes det var litt vanskelig å være så lenge på ferie med andre og "leve så tett" over tid (en uke), noe jeg respekterer. Vi er jo forskjellige sånn.

Men etter en liten stund får jeg vite at venninnen min og samboer og dette tredje venneparet har bestilt ferie sammen, bare de fire. 

Hvordan ville dere reagert på dette? 

Jeg tar det som et tegn på at det er oss dette tredje paret ikke vil feriere med, og ble egentlig ganske såret. 

Hva gjør jeg nå? Sier jeg at dette såret meg, eller bare overser jeg det og glemmer det hele? Jeg ble oppriktig lei meg, og har tatt litt avstand til alle fire. Er det å bare være sur og sær? Må si jeg tenker mye på dette altså, og er glad for svar om hvordan dere ville oppfattet dette.

Anonymkode: ecebd...66d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blitt ganske såret ja og følt det var oss de ikke ville reist med,men jeg hadde sikkert ikke nevnt noe om det,siden jeg er så konfliktsky og ikke hadde orket noe styr. Hadde nok sikkert trekt meg litt unna jeg og

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater sånne fjortiss-intriger! Hadde spurt de rett ut om det var jeg (vi) som var problemet og hva de hadde i mot dette. Mener vi er voksne mennesker og kan si sannheten og om den ikke er helt på vidvanke så kan man faktisk forandre seg

Anonymkode: e9529...3cd

• Liker 25
Skrevet

Det var veldig spesielt, jeg hadde blitt såret. 

Hvis du orker så bør du ta det opp med dem, om ikke annet for å rense luften. Kanskje har de ikke oppfattet ting på samme måte, eller trodd at dere hadde noe annet på gang. Det er jo synd å trekke seg unna hvis det beror på misforståelser og hvis dere ellers har et godt vennskap. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ja, jeg føler som om jeg er tilbake på skolealder da man kunne bli holdt utenfor, og trodde jeg skulle være ferdig med slike situasjoner, men "Here I am".  Så jeg beklager hvis jeg ødela kvelden din med denne problemstillingen, *AnonymBruker*. Men jeg er voksen, og kjenner på disse følelsene allikevel. Jeg er veldig konfliktsky, og venninnen min er ikke den letteste å konfrontere når det er uenigheter. Er redd jeg bare blir avblåst med at jeg overanalyserer det hele. Jeg kan liksom ikke helt se hva jeg kan ha misforstått her heller. Det tredje venneparet vil jo åpenbart reise når det bare er de fire. 

Men det er vel sikkert uansett mest riktig å spørre hva grunnen er.... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

det er livets komplikasjoner, dialog som ikke fører frem. Du førte pennen, men dine venninner står kanskje tettere sammen vs dere. Vi mennesker er rare. Det er ikke lett å forstå hvilke dialog som føres når du ikke er tilstede. Det er livets komplikasjoner. Det er ikke gått å bli oversett. Men ta det bare tegn som at du inviterte faktisk par nummer 1, tredje par var egentlig ikke dem du siktet til. Håper du og samboer fant deres tid med  hverandre uten at det uheldige omstendigheter fikk forstyrre deres prioriteringer. 

Men ta det som en lærdom og tegn for din fremtid. 

Anonymkode: 72575...c30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå at du er såret. Samtidig tenker jeg at man som voksen må få lov å bestemme hvem man vil reise på ferie og bruke mye tid sammen med. Det kan jo være faktorer med dere som par venneparet syns blir litt mye over flere dager? Ikke kjekt å tenke sånn om seg selv, men hvis du kritisk vurderer dere slik andre kan se dere, ser du da noen grunn? Er dere fanatiske på enkelte områder som er vanskelig å forholde seg til (trening, mat, alkohol), ønsker en av dere å bestemme, er dere de som alltid lar andre gjøre jobben, er en av dere veldig dominerende f.eks? Jeg syns du kan si til venninnen du opprinnelig avtalte tur med at du ble lei deg over at den turen ikke ble noe av, og at du hadde gledet deg til felles ferie. Alt etter svaret kan du jo også spørre om hun vet grunnen til at det andre paret ikke ville feriere med dere. 

Anonymkode: 14bf3...f04

• Liker 17
Skrevet

Det kan hende de syns det ble mange å reise med to vennepar. At et vennepar var nok? Er det bedre kjemi mellom de fire enn mellom dere fire? 

Det jeg syns er skolestart er dette andre venneparet som kom med ideen. Men kanskje de i utgangspunktet hadde tenkt å invitere det tredje venneparet? 

Her kan det være mange ting som gjør at det ble slik det ble. Jeg skjønner du er såret. Du kan jo høre med dem, men tviler på du får et ærlig svar? Spesielt hvis det er noe med dere som er litt stressende. Drikker for mye, for lite, over energisk, for slapp, vil ikke ditt eller datt, ikke alle har like god kjemi etc. At dere er litt for ulike da til tross for et ellers bra vennskap. Det er vanskelig å være ærlig hvis sannheten kan såre mer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg er utrolig selvkritisk, og tror ofte at JEG har gjort noe galt når det er ett eller annet. Ikke det at jeg går å sier eller viser det til noen, men tankene kverner rundt i hodet mitt, og tar ofte nattesøvnen fra meg. Så tro meg, jeg har gått mye i meg selv Jeg (vi) som alle andre har vel våre særegenheter. Men jevnt over føler jeg at vi er ganske "runde i kantene" og lette å omgåes. Det eneste jeg vet som er veldig ulikt de andre er alkoholinntaket. Vi bruker lite til ingenting alkohol, men har det gøy allikevel. Dette vet jo min venninne som foreslo om de kunne bli med. Og det er jo nettopp det, det var jo hun som inviterte seg med i første omgang, og la til at vi kunne spørre de andre også. Jeg sa bare at samboer og jeg kunne tenke oss en tur.   

Jeg tror som nevnt over her at hvis jeg spør, kommer jeg ikke til å få et ærlig svar på dette. Men når det har blitt sånn som dette, så blir det vanskelig å ha samme forholdet til dem føler jeg, og da blir det lettest å ta avstand. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt legitimt å bli såret. Og det er helt legitimt å si ifra om dette og. Kan du ikke sende en melding hvor du skriver at du ble litt skuffet når du oppdaget at de hadde bestilt ferietur uten dere, for ditt inntrykk var at dere var inkludert i ferieplanene? 

Hadde nok også tatt avstand fra de etter noe sånt, for man (hvertfall jeg) føler meg så dum når sånne ting skjer. Man tror man er venner og at man er inkludert, og når det da viser seg at noen går bak ryggen og aktivt ekskluderer så blir det bare så dumt. Jeg synes hvertfall det hjelper å si ifra, om ikke på vennskapet så hjelper det hvertfall på selvfølelsen og integriteten min. 

Anonymkode: 43532...0e2

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg er utrolig selvkritisk, og tror ofte at JEG har gjort noe galt når det er ett eller annet. Ikke det at jeg går å sier eller viser det til noen, men tankene kverner rundt i hodet mitt, og tar ofte nattesøvnen fra meg. Så tro meg, jeg har gått mye i meg selv Jeg (vi) som alle andre har vel våre særegenheter. Men jevnt over føler jeg at vi er ganske "runde i kantene" og lette å omgåes. Det eneste jeg vet som er veldig ulikt de andre er alkoholinntaket. Vi bruker lite til ingenting alkohol, men har det gøy allikevel. Dette vet jo min venninne som foreslo om de kunne bli med. Og det er jo nettopp det, det var jo hun som inviterte seg med i første omgang, og la til at vi kunne spørre de andre også. Jeg sa bare at samboer og jeg kunne tenke oss en tur.   

Jeg tror som nevnt over her at hvis jeg spør, kommer jeg ikke til å få et ærlig svar på dette. Men når det har blitt sånn som dette, så blir det vanskelig å ha samme forholdet til dem føler jeg, og da blir det lettest å ta avstand. 

Muligens vil du hun gi inntrykk av at de hadde glemt deg helt. Det at du ikke var der på rett sted til rett tid da de skulle bestille. Det er en velkjent hersketeknikk. Holder meg unna sånne.

Anonymkode: 7f406...bdd

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde nok blitt såret selv i en slik situasjon. Det beste hadde selvfølgelig vært å spurt direkte hvorfor det ble sånn, men jeg er nok litt konfliksky akkurat som deg og vet det er vanskelig. Men de vil vel reagere hvis du bare holder avstand også, tror du ikke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt legitimt å bli såret. Og det er helt legitimt å si ifra om dette og. Kan du ikke sende en melding hvor du skriver at du ble litt skuffet når du oppdaget at de hadde bestilt ferietur uten dere, for ditt inntrykk var at dere var inkludert i ferieplanene? 

Hadde nok også tatt avstand fra de etter noe sånt, for man (hvertfall jeg) føler meg så dum når sånne ting skjer. Man tror man er venner og at man er inkludert, og når det da viser seg at noen går bak ryggen og aktivt ekskluderer så blir det bare så dumt. Jeg synes hvertfall det hjelper å si ifra, om ikke på vennskapet så hjelper det hvertfall på selvfølelsen og integriteten min. 

Anonymkode: 43532...0e2

TS her.

Ja, jeg kan ikke noe for det, men jeg ble faktisk veldig såret og lei meg. 

Venninnen min er ganske "krass" når hun blir sagt i mot, og da er det enda verre for meg å starte en diskusjon. For det er nok slik det blir. Men det er vel mer realt å si ifra. Aghh... Tankene på hva det er "som er galt med meg" siden ikke de vil ha meg med, plager meg. 

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe galt med deg. Prøv å ikke plage deg selv med slike tanker.

Forstår som sagt veldig godt du ble såret. Du kan jo høre hva som skjedde. Du har jo ikke noe å tape på det. Spør hva som skjedde fordi du trodde dere var inkludert som foreslått tidligere i tråden. 

• Liker 7
Skrevet

Skjønner du ble såret og lei deg. Hadde blitt det selv. ❤️

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Sensi skrev:

Det kan hende de syns det ble mange å reise med to vennepar. At et vennepar var nok? Er det bedre kjemi mellom de fire enn mellom dere fire? 

Det jeg syns er skolestart er dette andre venneparet som kom med ideen. Men kanskje de i utgangspunktet hadde tenkt å invitere det tredje venneparet? 

Her kan det være mange ting som gjør at det ble slik det ble. Jeg skjønner du er såret. Du kan jo høre med dem, men tviler på du får et ærlig svar? Spesielt hvis det er noe med dere som er litt stressende. Drikker for mye, for lite, over energisk, for slapp, vil ikke ditt eller datt, ikke alle har like god kjemi etc. At dere er litt for ulike da til tross for et ellers bra vennskap. Det er vanskelig å være ærlig hvis sannheten kan såre mer. 

Idenne sitausjonen så høres det ut som dritt unskyldninger,

Anonymkode: 66eec...202

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forstå at du er såret. Samtidig tenker jeg at man som voksen må få lov å bestemme hvem man vil reise på ferie og bruke mye tid sammen med. Det kan jo være faktorer med dere som par venneparet syns blir litt mye over flere dager? Ikke kjekt å tenke sånn om seg selv, men hvis du kritisk vurderer dere slik andre kan se dere, ser du da noen grunn? Er dere fanatiske på enkelte områder som er vanskelig å forholde seg til (trening, mat, alkohol), ønsker en av dere å bestemme, er dere de som alltid lar andre gjøre jobben, er en av dere veldig dominerende f.eks? Jeg syns du kan si til venninnen du opprinnelig avtalte tur med at du ble lei deg over at den turen ikke ble noe av, og at du hadde gledet deg til felles ferie. Alt etter svaret kan du jo også spørre om hun vet grunnen til at det andre paret ikke ville feriere med dere. 

Hvorfor har denne fått så mange liks?

Er det virkelig sånn at voksne mennesker synes det er okay å oppfører seg på den måten?

Skam dere!

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har denne fått så mange liks?

Er det virkelig sånn at voksne mennesker synes det er okay å oppfører seg på den måten?

Skam dere!

Fordi folk faktisk selv må få bestemme hvem de vil bruke masse penger (og tid) på å reise på ferie med. Leser du på KG er det misnøye mot å reise med foreldre, stebarn, svigerfamilie og andre som er naturlig å tilbringe tid med, da må det i alle fall være lov å si nei til venner.

For det andre er ikke det ts kaller "små særegenheter" nødvendigvis så små når man skal dele leilighet og masse tid sammen i en uke eller to. Det kan være deres særegenheter gjør turen mindre kjekk for de andre, og at de derfor avstår fra å ville dra på ferie med ts og mannen. Folk som f.eks ikke drikker alkohol (som ts sier de nesten ikke gjør) har en tendens til å skulle kommentere og komme med besserwisser blikk og kommentarer til stadighet når andre koser med med alkohol på ferie. Et sånt par hadde ikke jeg giddet å reise med, jeg vil ikke oppleve guilt blaming når jeg tar et glass hvitvin til rekelunsjen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi folk faktisk selv må få bestemme hvem de vil bruke masse penger (og tid) på å reise på ferie med. Leser du på KG er det misnøye mot å reise med foreldre, stebarn, svigerfamilie og andre som er naturlig å tilbringe tid med, da må det i alle fall være lov å si nei til venner.

For det andre er ikke det ts kaller "små særegenheter" nødvendigvis så små når man skal dele leilighet og masse tid sammen i en uke eller to. Det kan være deres særegenheter gjør turen mindre kjekk for de andre, og at de derfor avstår fra å ville dra på ferie med ts og mannen. Folk som f.eks ikke drikker alkohol (som ts sier de nesten ikke gjør) har en tendens til å skulle kommentere og komme med besserwisser blikk og kommentarer til stadighet når andre koser med med alkohol på ferie. Et sånt par hadde ikke jeg giddet å reise med, jeg vil ikke oppleve guilt blaming når jeg tar et glass hvitvin til rekelunsjen. 

Ts, jeg skjønner deg, i dette tilfellet, hilsen en som har lest, burde venninnen din ha dratt på ferie med deg eller inkludert dere med på felles ferien.

Fatter ikke at folk tror at folk skal gidde å stille opp å være venner, når de er så egoistiske og hensynløse, 

dette er ingen venninne. Kutt henne ut med god samvitighet.

Dere hadde avtalen først, da burde hun ha overhold den.

eE hun 14?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ingen er perfekte, men jeg kjenner meg ikke igjen i at mine "særegenheter" er så sære at folk har problemer med å være sammen med meg. Vi er jo sammen ofte hjemme, og har det kjempekoselig, men mye latter og gøy, og har til og med fått høre av alle fire at vi har det så hyggelig sammen. Men jeg begynner jo å lure på om dette bare er snakk... Jeg er definitivt ikke en besserwisser som kommenterer og ser stygt på folk som koser seg med alkohol. Selv om de blir fulle ler jeg bare med og har det gøy. Problemet mitt er at jeg ikke liker alkohol, og da gidder jeg ikke presse det ned bare for å bli full. Hvor mye og når andre drikker, blåser jeg i.  

Jeg ville ikke ha reagert slik og blitt såret hvis disse to parene hadde avtalt ferie sammen og vi ikke hadde snakket om å dra alle tre først. Det var jo det som skjedde. Venninnen min og samboer ba seg selv med på vår tur,men ville også spørre et tredje par. Og når ikke disse vil, SÅ drar bare de fire isteden. 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...