AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #1 Skrevet 12. juni 2019 Jeg lurer på om det er lovlig å gå ut offentlig mot en arbeidsgiver som med viljen ikke har betalt ut sykepenger eller feriepenger til meg ved siste oppsigelse dag. Jeg har prøve å kontakte vedkommende flere ganger men ikke fått noe svar. Dette er en liten bedrift så det er min arbeidsgiver som og kjører ut lønn/feriepenger osv. Jeg sa opp jobben min under sykemelding p.g.a. at de ikke hadde mulighet til å gi meg en mindre stilling på grunn av min mentale helse. Jeg ble derfor sykemeldt ut hele oppsigelsestiden min og skulle i mai fått både 16 dager med sykepenger og mine feriepenger. Jeg er allerede i kontakt med nav angående sykepenger og skal i neste omgang sende et rekommandert brev til arbeidsgiver om utbetalings krav. Jeg vil helst løse dette uten å gå til forliksrådet, men må jeg så må jeg. Anonymkode: da4da...bf6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #2 Skrevet 12. juni 2019 Offentlig betyr i denne sammenheng pressen. Det bør du vente med, prøv krav og forliksrådet først. Anonymkode: 4dc69...eac
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #3 Skrevet 12. juni 2019 Hva mener du med "offentlig"? Om du mener pressen så bør man hvertfall ikke gjøre det med mindre det er absolutt siste utvei. Rekommandert brev og eventuelt forliksrådet (og til syvende og sist rettsapparatet) er derimot helt legitimer virkemidler mot folk som ikke oppfører seg og nekter å betale ut sykepenger/feriepenger. Anonymkode: 2860f...e60
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #4 Skrevet 12. juni 2019 Jeg begynt med å poste samme innlegget på facebook. Deretter be venner om dele innlegget. Da blir media interessert i saken din og lager en sak ut av dette. Når media tar kontakt med arbeidsgiveren i forbindelse med dette, da får lønnen utbetalt (de hadde plutselig lønn nok til dette nå.) Anonymkode: 2c875...393
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #5 Skrevet 12. juni 2019 Du bør gjøre dette på den riktige måten så du ikke lager mer bråk enn nødvendig. Kan du trenge arbeidsgiveren som referanse noen gang? Info fra Arbeidstilsynet: Når lønnen uteblir: Påkrav Hvis du ikke får utbetalt lønnen din til avtalt tid, sender du så fort som mulig et rekommandert kravbrev (påkrav) til arbeidsgiver. I kravbrevet må det stå hva kravet gjelder, hvilket beløp arbeidsgiver skylder deg og opptjeningsperioden. Gi arbeidsgiver en ukes frist til å betale. Manglede betalingsvilje: Send et rekommandert brev til arbeidsgiver med ditt krav og be om oppgjør innen kort frist, for eksempel en uke. Skriv at du kommer til å forfølge saken videre hvis arbeidsgiver ikke betaler innen fristen. Hvis arbeidsgiver ikke betaler innen fristen eller du ikke får tilbakemelding, kan du bringe saken inn for Forliksrådet i den kommunen hvor arbeidsgiver holder til. Rådet vil hjelpe deg med å sette opp forliksklage, og det blir deretter innkalt til forliksmøte. Saken løses da ved forlik, dom eller blir henvist videre til rettsapparatet. Hvis saken blir henvist til retten, bør du søke juridisk hjelp for å finne ut om det er grunnlag for å bringe saken inn for domstolen. Blir resultatet av behandlingen i Forliksrådet et forlik eller en dom, og arbeidsgiver fremdeles ikke betaler, må du sende saken til namsfogden for tvangsinndrivelse. Anonymkode: 7ec8e...311 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #6 Skrevet 12. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om det er lovlig å gå ut offentlig mot en arbeidsgiver som med viljen ikke har betalt ut sykepenger eller feriepenger til meg ved siste oppsigelse dag. Jeg har prøve å kontakte vedkommende flere ganger men ikke fått noe svar. Dette er en liten bedrift så det er min arbeidsgiver som og kjører ut lønn/feriepenger osv. Jeg sa opp jobben min under sykemelding p.g.a. at de ikke hadde mulighet til å gi meg en mindre stilling på grunn av min mentale helse. Jeg ble derfor sykemeldt ut hele oppsigelsestiden min og skulle i mai fått både 16 dager med sykepenger og mine feriepenger. Jeg er allerede i kontakt med nav angående sykepenger og skal i neste omgang sende et rekommandert brev til arbeidsgiver om utbetalings krav. Jeg vil helst løse dette uten å gå til forliksrådet, men må jeg så må jeg. Anonymkode: da4da...bf6 Hva tror du media skal gjøre med saken? Og tror du media lager oppslag på alt de blir bedt om å offentliggjøre? Er du ikke fagorganisert, så får du skaffe deg en advokat på egenhånd. Det kan være straffbart å henge folk ut på sosiale medier. Så bli voksen og opptre voksent. Anonymkode: 89bb7...516 2
missy_miss Skrevet 12. juni 2019 #7 Skrevet 12. juni 2019 (endret) . Endret 12. juni 2019 av missy_miss Leste ikke hele innlegget først
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #8 Skrevet 12. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynt med å poste samme innlegget på facebook. Deretter be venner om dele innlegget. Da blir media interessert i saken din og lager en sak ut av dette. Når media tar kontakt med arbeidsgiveren i forbindelse med dette, da får lønnen utbetalt (de hadde plutselig lønn nok til dette nå.) Anonymkode: 2c875...393 Det er var ett mindre smart forslag. Anonymkode: 79a1e...9a0 2
ajarRun Skrevet 12. juni 2019 #9 Skrevet 12. juni 2019 Det er mye som er lov som er idiotisk å gjøre. Å henge ut en tidligere abreidsgiver i avisen er en fin måte å ikke bli ansatt noen annen plass. Du får jo pengene uansett.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #10 Skrevet 12. juni 2019 Folk går ut offentlig mot butikker og bedrifter som de mener de ikke fått god nok service fra. Ser ikke at det skal være noe annerledes med arbeidsgivere. Arbeidsgivere som ikke "leverer" bør rapporteres om offentlig akkurat som man utleverer Elkjøp når de ikke leverer noe du har bestilt. Anonymkode: 487d2...ef3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #11 Skrevet 12. juni 2019 Takk for svar, jeg skal gjøre det på riktig måte først. Har allerede skrevet brevet som skal bli sendt ut rekommandert i morgen. Jeg lurte rett bare på om det var lov som en siste utvei. Spesielt på et tettsted som dette kan lokal media + rykter fort gjøre en forskjell. Denne arbeidsgiveren liker «å ta en spansk en» som en selv har uttalt. Jeg vet og at det er flere tidligere ansatte som har levert oppsigelse tidligere og jeg tror nok ikke de fikk utbetalt det de skulle ha heller. Jeg vet og at en annen ansatt der nå har en sak gående med lo. Jeg vil bare ha det arbeidsgiver skylder meg og legge dette bak meg. I stede blir det dratt ut og jeg får ikke noe svar på hvorfor det ikke blir utbetalt, jeg får ikke noe svar i det hele tatt... Ts Anonymkode: da4da...bf6
Gjest MyzTeri Skrevet 13. juni 2019 #12 Skrevet 13. juni 2019 Det siste du skal gjøre, er å gå ut offentlig med noe som helst. Det du oppnår er at ingen arbeidsgiver kommer til å ville ta i deg senere. Du har for det første ikke prøvd noe som helst ut av de millioner av ting du kan prøve. Vet ikke når du har lønningsdag, men kan hende det rett og slett har blitt avglemt - shit happens. Du må i det minste la de få sjansen til å rette opp i dette ila neste måned.
Gjest MyzTeri Skrevet 13. juni 2019 #13 Skrevet 13. juni 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynt med å poste samme innlegget på facebook. Deretter be venner om dele innlegget. Da blir media interessert i saken din og lager en sak ut av dette. Når media tar kontakt med arbeidsgiveren i forbindelse med dette, da får lønnen utbetalt (de hadde plutselig lønn nok til dette nå.) Anonymkode: 2c875...393 Joda, du får penger, men du får ingen jobb senere. Tidenes teiteste ide.
Gjest MyzTeri Skrevet 13. juni 2019 #14 Skrevet 13. juni 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk går ut offentlig mot butikker og bedrifter som de mener de ikke fått god nok service fra. Ser ikke at det skal være noe annerledes med arbeidsgivere. Arbeidsgivere som ikke "leverer" bør rapporteres om offentlig akkurat som man utleverer Elkjøp når de ikke leverer noe du har bestilt. Anonymkode: 487d2...ef3 Du veit de tingene som du skriver om Elkjøp på face i vilt raseri? Mhm...arbeidsgiverne leser de når de søker deg opp etter å ha mottatt søknaden din. Han Michael med altibox kommer nok unna med det, men han andre som bare er irritert og lirer av seg usakligheter havner raskt i nei-takk bunken.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #15 Skrevet 13. juni 2019 Det kan godt hende at en avis vil skrive om saken, og det er jo ikke ulovlig på noe vis. Det er jo ytringsfrihet i Norge. Arbeidsgiveren din vil ha krav om tilsvar (altså få svare på kritikken du kommer med samtidig som du kommer med din historie), men det er det selvsagt avisen sitt ansvar å innhente. Likevel er det jo greit å ha i bakhodet at begge parter skal få si sin mening i en slik artikkel. Klart du skal ha pengene dine, og gå gjerne til forliksrådet for å få dem. Jeg vil uansett på det sterkeste fraråde å legge ut om dette offentlig. Alle medier er i dag først og fremst på nett, og navnet ditt vil være søkbart i denne forbindelse for alltid. Det er neppe noen fordel neste gang du skal søke jobb eller på en date at det første som kommer opp når man søker på navnet ditt på Google er denne saka - til tross for at du ikke har gjort noe galt i saken. Anonymkode: efb2b...1ca
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #16 Skrevet 13. juni 2019 1 time siden, MyzTeri skrev: Det siste du skal gjøre, er å gå ut offentlig med noe som helst. Det du oppnår er at ingen arbeidsgiver kommer til å ville ta i deg senere. Du har for det første ikke prøvd noe som helst ut av de millioner av ting du kan prøve. Vet ikke når du har lønningsdag, men kan hende det rett og slett har blitt avglemt - shit happens. Du må i det minste la de få sjansen til å rette opp i dette ila neste måned. Jeg har prøvd å kontakte arbeidsgiver flere ganger, uten å få noe svar som helst. Det har nå godt en uke og jeg nekter å tro en person som er på pc og telefonen hele dagen i løpet av arbeidsdagen ikke har fått med seg at jeg har prøvd å ta kontakt. Som sagt så skal jeg sende et slikt rekommandert brev som det blir anbefalt fra arbeidstilsynet. Jeg har og kontaktet nav, så å si at jeg ikke har gjort noen ting som helst er vell ikke helt riktig. ts Anonymkode: da4da...bf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå