AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #1 Skrevet 12. juni 2019 Terapeuten mener jeg bør bli terapeut. Psykologen jeg har gått til sier noe i samme gata. Det har kommet opp i samtaler om utdanning og karrierevalg, men jeg har aldri spurt hva de synes jeg skal gjøre. Forslaget kommer fra dem, typ "du kan jo vurdere å bli terapeut" Noen som har vært borti lignende? Jeg tror jo at de oppriktig mener det, men samtidig blir jeg litt usikker. Jeg har egentlig aldri vurdert en sånn karriere før jeg begynte å gå i terapi. Er det noen har inne som har blitt terapeuter på bakgrunn av egen erfaring med terapi? At hjelpen dere selv har mottatt, gjør at dere kunne tenke dere å gi det videre. Etter å ha sittet i terapirommet, så innser jeg at yrket ikke er slik jeg trodde. Og det virker som et ganske krevende, men også givende yrke. Tror ikke jeg hadde tenkt tanken, hvis ikke de hadde sagt noe om det. Nå tar jeg meg stadig i å tenke over hvordan det ville vært. Noen med innspill? For ordens skyld, jeg har ikke en (tung) psykisk lidelse. Livet har gått sin gang og jeg har måttet kjenne på andre sider ved det å være menneske enn jeg har vært vant til. Anonymkode: 953c9...7af
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #2 Skrevet 15. juni 2019 Jeg har. Har vært flere runder i behandling, hos flere ulike personer og ved ulike typer behandling. Det gjorde at jeg egentlig ikke ønsket å jobbe som psykolog, fordi jeg har møtt mange andre syke som jeg hadde blitt "gal" av å jobbe med. Jeg har litt dårlig tålmodighet med enkelte ting. Men så har jeg fått øynene opp for andre ting behandlere kan jobbe med og skal derfor prøve å komme inn på psykologistudiet (profesjon). Anonymkode: 4c852...8ac
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #3 Skrevet 15. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har. Har vært flere runder i behandling, hos flere ulike personer og ved ulike typer behandling. Det gjorde at jeg egentlig ikke ønsket å jobbe som psykolog, fordi jeg har møtt mange andre syke som jeg hadde blitt "gal" av å jobbe med. Jeg har litt dårlig tålmodighet med enkelte ting. Men så har jeg fått øynene opp for andre ting behandlere kan jobbe med og skal derfor prøve å komme inn på psykologistudiet (profesjon). Anonymkode: 4c852...8ac Kan jeg spørre hva slags ting du mener? Anonymkode: 43800...b0c 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #4 Skrevet 16. juni 2019 Det sier jo bare hvilken stereotyp av psykologer de mener er gode, ikke om du ville vært en god psykolog. Kanskje mener noen av en rolig, innadvendt person som stiller reflekterende spørsmål hadde vært en god psykolog og tenker det er deg. Mens egentlig er det helt andre egenskaper som kreves, som innsikt, forstå hvordan motivere andre mennesker og appellere til selvinteressen deres, være en god manipulator osv. Så jeg hadde nok ikke valgt yrke basert på hva de sa. Anonymkode: 0770c...98a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #5 Skrevet 16. juni 2019 De ser nok at du har kvaliteter som vil være til hjelp for andre. Du er nok en som viser selvinnsikt og forståelse, samt at du har evnen til å lytte. Jeg vet om ei som var rusmisbruker i mange år. Nå har hun blitt terapeut og er så utrolig god på det hun driver med. Hun er respektert og veldig godt likt, og jeg blir helt varm av engasjementet hennes og respekten hun viser de hun hjelper. Hun vet hva det handler om og er en fantastisk flink og dyktig hjelp for mange. Om det kan sammenlignes? Det kan vel det selv om rusmisbruk ikke er et av problemene du har hatt. Den vet best hvor skoen trykker, den som har hatt den på. Anonymkode: 9fdc3...fb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå