Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har det?

Vi vurderer om vi skal gjøre det, men siden vi egentlig er på jakt etter et nytt hus så er vi usikre om det lønner seg. Vi må få takst på huset vi bor i nå (av godkjent takstmann, meglervurdering godtas ikke) + omkostninger til etablering av nytt lån. Og hva skjer hvis vi kjøper nytt hus i nær framtid, må vi da søke på nytt og få ny takst der også?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går ut i fra at du har sett på http://www.spk.no/ Du trenger ikke nødvendigvis ha ny takst. Det jeg har funnet av informasjon er følgende: "Gyldig verdidokumentasjon: Takst ikke eldre enn to år som er avholdt av godkjent takstmann. Dersom det foreligger eldre takst kan denne godkjennes sammen med ny verdivurdering av megler. Verdivurderingen må opplyse om eiendomsbetegnelse samt det må fremkomme at megler har befart boligen." Dersom du flytter blir det et nytt lån på den nye boligen. Pensjonskassa må vite verdien på den nye boligen siden det er en grense på max 80% av låneverdien du får lånt. For å registrere pant i den nye boligen må avgifter betales og papirer ordnes. Kjøper du en bolig som er dyrere enn den du har kan det hende du må låne mer en det du har i lån og da må det til en ny nedbetalingsplan. Kort fortalt: jeg regner med at når du kjøper ny bolig må du søke om et nytt lån i SPK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...