Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor mange er det som bruker å drikke ren alkohol? 

Anonymkode: 2408c...e1b

Whisky? Cognac? Drinker med vodka? Sistnevnte med sukkerfritt blandevann, selvfølgelig.

Anonymkode: 98fa5...0c8

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Whisky? Cognac? Drinker med vodka? Sistnevnte med sukkerfritt blandevann, selvfølgelig.

Ikke noe av det der er ren alkohol. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe av det der er ren alkohol. 

Hva kaller du det, da?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kaller du det, da?

Ikke-ren alkohol? 

Ren alkohol finnes knapt, og det nærmeste du kommer er vel 95% i desinfeksjonsmidler.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke-ren alkohol? 

Ren alkohol finnes knapt, og det nærmeste du kommer er vel 95% i desinfeksjonsmidler.

Så du hang deg opp i "ren"?

De fleste vet hva man mener når man sier "ren alkohol" eller "ren sprit", men du er tydeligvis av den bokstavlige typen.

Samma det, ikke mitt sirkus, ikke mine aper......

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du hang deg opp i "ren"?

De fleste vet hva man mener når man sier "ren alkohol" eller "ren sprit", men du er tydeligvis av den bokstavlige typen.

Samma det, ikke mitt sirkus, ikke mine aper......

Selvsagt går jeg ut i fra at du mener ren når det er det du skriver. 

Det er ikke min feil at du ikke klarer å uttrykke deg tydelig. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du spiser lavkarbo/ketogent for å gå ned i vekt så skal du ikke tenke på å få i deg "nok fett".

Fettet skal tas av kroppen din, og hvis du "erstatter karbo med fett", som mange har misforstått lavkarbo som, så er jo hele vitsen borte, akkurat i forhold til slanking.

Lavkarbo har selvfølgelig mange andre helsefordeler man nyter godt av også da, men det virker som de fleste spiser lavkarbo med mål om å gå ned i vekt først og fremst.

Takk for innspill👍 Det får meg til å tenke at jeg skal tenke litt mindre pes rundt dette med fett-inntak. Du har rett, jeg spiser nå på denne måten for å gå ned i vekt- fordi det har sneket seg på 6kg siden jul.. Jeg vil ikke ha de- så må må de vekk🥴 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

På meg så høres det ikke ut som du spiser helt optimalt lavkarbo. Bønner, havregryn og melk er ikke innafor på lavkarbo. På smartkarbo er det mange som innfører småmengder, men ikke på ketolyse og lavkarbo. Tror kanskje du har missforstått, for å være i ketose så skal du ha i deg TOTALT 20g karbohydrater i løpet av dagen, og en skal holde seg til matvarer som har under 5g karbohydrater per 100g. havregryn har 61g karbohydrater per 100g.

Å leve lavkarbo betyr ikke å dynke maten i smør og fett, det betyr å leve av ren og sunn mat, men ikke være redd for fett og ikke velge det bort. Feks ikke skjære vekk fettet fra kjøttskykket, kan godt spise kyllingskinn etc.

Det er overhodet ikke nødvendig å drikke fettkaffe, jeg har spist lavkarbo i flere år og eneste gangen jeg lagde meg en sånn var da jeg hadde tannpine og ikke orket å tygge maten så da var det greit med flytende næring.

Du kan bytte ut havregrøt med chiagrøt. Du kan lage den kvelden før med enten kokos/mandelmelk/fløte og vann, litt sukrin eller natreen. Evt MCT olje. Når du skal spise så tar du litt bringebær/blåbær/jordbær og litt valnøtter/paranøtter/mandler.

De knekkebrødene du nevner inneholder nok ikke så lite karbs som du skrev, anbefaler deg å sette deg litt bedre inn i lære å lese innholdsfortegnelse. Sånne ting anbefales å ikke spise i starten mens kroppen lærer seg å bruke egen fett, men kan innføres i små mengder etterhvert og da helst hjemmelaget. Hvis det er briks blå du mener, så inneholder en sånn 1,1gram karbs når du spiser det med makrell i tomat så kommer du fort opp i mange karbs i løpet av dagen.

Å legge om til lavkarbo er ikke gjort over natta og det tar tid å sette seg inn i alt, og det høres ut som du er på god vei til å knekke koden etterhvert :)

Anonymkode: 0f0f1...589

Du har helt rett, faktisk. Jeg vet og så at bønnene inneholdt 12,6 gr karb PR 100gr - så jeg spiste 50gr i salaten den dagen. Jeg har mye å lære, og syns du har masse bra kunnskap jeg skal ta til meg meg👍 

Jeg var litt trøtt igår kveld på senga - så skrev litt feil, det er de blå briks jeg mener ja- 1,1gr karbs. Og på de to jeg ev spiser så pleier jeg å ha jalapeño smøreost fra kavli - 0gr karbs. Den makrell i tomat boksen går inn i gapet som et eget små måltid. Jeg prøver - og tror jeg får det til endel dager- å holde meg under 20gr totalt. Men- skal sette meg inn i det du sier, for du har peil- virker det som😊 

Det med havregryn kan du kanskje Google på? For det viser seg at under 200gr med store flak ikke oppfattes og omspaltes til karbohydrater i kroppen. Det har man trodd tidligere, men det viser seg annet👍 Likevel skal jeg gå for den chiagrøten du nevner🤩 Virker sunn og god👍 innimellom tar jeg nok litt havregryn (etter tunge styrke treninger) men som sagt kun 100gr. 

Jeg vil få til dette- fordi kroppen trives så godt med å spise sånn her👍 Det kjennes helt klart! 

Takk for innspill og info🥰 Jeg dropper tanken om fettkaffe😅

Skrevet (endret)
13 timer siden, FrodeF skrev:

Jeg tror ikke du helt forstår hva du spiser og hva det inneholder. 

1 propud har feks 10 gram karbo. Havregryn 60%. 

Hvordan kan du da påstå at du spiser under 5 gram pr dag??? 

Jo, tror jeg i hvertfall vet litt hva jeg gjør faktisk. De gangene jeg tar propud drikk m 4,5gr karbo - spiser jeg et måltid totalt uten for å utligne. Flaska er på 330 ml - så da er de neste uten karbo i til jeg er under 5gr tilsammen den dagen. Bare de dagene når jeg trener styrke jeg tar denne altså 👍

Og havregryn spaltes ikke om til karbs. 👍 (under et visst nivå m inntak.) må finne linken. Dette har man trodd før- men etter nyere sporing så viser det seg anderledes. 

Jeg spiser heller ikke hver dag- men en el to ganger i uka da. 

Jeg har sikkert formulert meg feil- men det jeg gjør er å holde hvert måltid i løpet av dagen under 5gr, og jeg spiser tre-fire måltider pr dag. Er det et som går over 5gr- så er neste -eller neste der igjen totalt uten karbohydrater.. 

Sånn er det jeg spiser og tenker. Hva mener du nå, etter at jeg har forklart meg tydeligere?😊 Er jeg fortsatt helt på vidda? Ikke misforstå- jeg er veldig glad for innspill og korreksjoner👍👍 Herremin- JEG kan jo ikke alt😂 Må bare få vekk de 6 snik-kiloene jeg😂😂

image.jpg

image.jpg

Endret av MammaMums
Bilde
AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten 15 gram karbo bare i den ene lille flasken med drikke, dvs at når du drikker en sånn har du bare 5 gram karbo igjen for hele resten av dagen........

Hvis du tenker at du vil ha i deg protein etter trening så spis heller yoghurt, den nye fra Tine som heter Proteinyoghurt eller noe noe sånt, naturell, har 3.3 gram karbo pr. 100 gram, og 8.5 gram protein. Vil du ha litt smaksvariasjon i den så kan du putte oppi en skje av det syltetøyet fra Lerum i 80% bær serien, som er uten tilsatt sukker. bringebærsyltetøyet er det med minst karbo, 3 gram sukkerarter pr. 100 gram.

Det syltetøyet er også godt å blande eller spise sammen med litt peanøttsmør som snack, jeg pleier å ta litt av hver i en liten kopp eller noe og bare spise med skje, får litt sånn "peanut butter and jelly-sandwich" følelse av det, hvis man liker det :)

De to greske yoghurtene i store beger fra Yoplait er også fine, 3.3 gram karbo pr 100 i de også, 8 gram protein.

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nesten 15 gram karbo bare i den ene lille flasken med drikke, dvs at når du drikker en sånn har du bare 5 gram karbo igjen for hele resten av dagen........

Hvis du tenker at du vil ha i deg protein etter trening så spis heller yoghurt, den nye fra Tine som heter Proteinyoghurt eller noe noe sånt, naturell, har 3.3 gram karbo pr. 100 gram, og 8.5 gram protein. Vil du ha litt smaksvariasjon i den så kan du putte oppi en skje av det syltetøyet fra Lerum i 80% bær serien, som er uten tilsatt sukker. bringebærsyltetøyet er det med minst karbo, 3 gram sukkerarter pr. 100 gram.

Det syltetøyet er også godt å blande eller spise sammen med litt peanøttsmør som snack, jeg pleier å ta litt av hver i en liten kopp eller noe og bare spise med skje, får litt sånn "peanut butter and jelly-sandwich" følelse av det, hvis man liker det :)

De to greske yoghurtene i store beger fra Yoplait er også fine, 3.3 gram karbo pr 100 i de også, 8 gram protein.

Takk for tips til yoghurt 👍 Skal testes ut. Jeg syns ikke det er så vanskelig å bare ha de 5 karbonene igjen en dag eller to, jeg da. Da spiser jeg ren salat med ca null karbo i resten. Med en fisk eller kylling eller biff oppi. Det fyller opp, jeg blir mett- og kan spise flere. Vet det er mye vann og noe vitaminer i de bare- men det går det, syns jeg. Sånn innimellom. Gleder meg til yoghurt. 

(Kanskje jeg kan kutte den drikken egtl.. - er jo ikke noe jeg måååå ha..) 

Og takk for tips til godis snacks👍 Får jo suget over meg innimellom.. Har det syltetøyet i kjøleskapet. Peanøttsmør kan jeg jo kjøpe og prøve😊😊

Endret av MammaMums
Mer info
AnonymBruker
Skrevet

Men pass på å lese bakpå peanøttsmøret, det varierer veldig fra type til type med karboinnhold. De minste ligger uansett ganske høyt (Green Choice Creamy har minst, 7.6 gram, hvorav 4.7 sukkerarter), så det er sånt man bare spiser litt av til kos :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke si med 100% sikkerhet, men tror du har missforstått noe ang havregryn. Det er 60g karbs i 100g gryn og havregryn gir blodsukkerstigning hos diabetikere, mao er det sukker og hører ikke til på et ketogent kosthold. Det er selvfølgelig sunnere å spise enn loff, og gir saktere blodsukkerstigning, men de dagene du sipser det så faller du garantert ut av ketosen og forvirrer bare kroppen din. Hvis du lager det med melk og har litt bær eller et eller annet på så øker karbsinnhold enda mere.

Den prodrikk hører heller ikke til i et ketogent kosthold. Hvis du trenger påfyll av protein, spis to egg, ost,avokado, kyllingfilet. En salat med overnevnte dekker både fett, karbohydrater og protein nivå. eller så kan du lage din egen drikk med mandelmelk/kokosmelk,litt  kakao, søtning og egg.

På et lavkarbo/ketogent kosthold så er det mening at karbohydrater skal komme fra utelukkende fra grønnsaker, egg og litt bær og nøtter. Det høres ikke ut som at du får i deg så mye grønnsaker. Du nevner at du spiser salat de dagene du drikker prodrikk. Hva har du i denne salaten. Får du dekket alle behov for vitaminer og mineraler gjennom det måltidet? litt isbergsalat og kyllingfilet dekker ikke alt kroppen din trenger i løpet av dagen. Du må tenke på sammenseting av matvarer i løpet av dagen. Hvis du tenker lavkarbo for å gå ned 6 kg og som en kjapp diett så anbefaler jeg deg heller å telle kalorier. Da kan du også spise både havregrøt og det andre du nevner, men hvis du ønsker å legge om livsstilen til lavkarbo så anbefaler jeg at du setter deg inn i det og gjør det riktig, for de aller fleste som bruker lavkarbo for å bli kvitt noen kilo spretter tilbake når de går over til å spise det de er vant til fra før.

• Liker 2
Skrevet
På 13.6.2019 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke si med 100% sikkerhet, men tror du har missforstått noe ang havregryn. Det er 60g karbs i 100g gryn og havregryn gir blodsukkerstigning hos diabetikere, mao er det sukker og hører ikke til på et ketogent kosthold. Det er selvfølgelig sunnere å spise enn loff, og gir saktere blodsukkerstigning, men de dagene du sipser det så faller du garantert ut av ketosen og forvirrer bare kroppen din. Hvis du lager det med melk og har litt bær eller et eller annet på så øker karbsinnhold enda mere.

Den prodrikk hører heller ikke til i et ketogent kosthold. Hvis du trenger påfyll av protein, spis to egg, ost,avokado, kyllingfilet. En salat med overnevnte dekker både fett, karbohydrater og protein nivå. eller så kan du lage din egen drikk med mandelmelk/kokosmelk,litt  kakao, søtning og egg.

På et lavkarbo/ketogent kosthold så er det mening at karbohydrater skal komme fra utelukkende fra grønnsaker, egg og litt bær og nøtter. Det høres ikke ut som at du får i deg så mye grønnsaker. Du nevner at du spiser salat de dagene du drikker prodrikk. Hva har du i denne salaten. Får du dekket alle behov for vitaminer og mineraler gjennom det måltidet? litt isbergsalat og kyllingfilet dekker ikke alt kroppen din trenger i løpet av dagen. Du må tenke på sammenseting av matvarer i løpet av dagen. Hvis du tenker lavkarbo for å gå ned 6 kg og som en kjapp diett så anbefaler jeg deg heller å telle kalorier. Da kan du også spise både havregrøt og det andre du nevner, men hvis du ønsker å legge om livsstilen til lavkarbo så anbefaler jeg at du setter deg inn i det og gjør det riktig, for de aller fleste som bruker lavkarbo for å bli kvitt noen kilo spretter tilbake når de går over til å spise det de er vant til fra før.

Jeg har faktisk tenkt meg om ift havregryn, og vet hva som skjer ifølge ny forsking. Men- siden jeg vil være i ketose, så har Keg latt være å spise det, etter å ha tenkt på det du sier.. Jeg har også kuttet den protein drikken. Går for dine råd istedenfor👍  

Noe riktig har jeg gjort - for jeg begynt 1juni og 15 juno hadde jeg fått ned 3,9 kg😊 Liker det jeg ser og kjenner kroppen forteller, og kommer snart i mål. Da går jeg for lav karbo resten. 

I salatene mine spiser jeg ruccula, spinatblader og den crispy fra Lier. Jeg har i paprika- alle farger, tomater, avokado, litt nøtter for krønsj og vitaminer og fett, hvitløk, vårløk, ingefær (elsker rå ingefær) rødløk - som regel er dette base salaten min. Som protein kilde tunfisk, torsk, laks, biff, egg så klart,  kylling filet.. ja- d r d jeg kommer på nå. 

Men- jeg har lagt merke til at det gjør noe med vektnedgangen at jeg ikke spiser cc eller melk eller særlig kesam og sånn.. Tror kroppen min slipper kiloer lettere uten melkeprotein faktisk.. Vet ikke helt om det er hold under- men sist jeg gjorde dette - la jeg inn cc og sånt- og da hadde jeg ikke så raskt vekttap.. 

Så får vi se- jeg takker for innspillene dine 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...