Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå lurer jeg fælt på en ting her - og drister meg til å spørre😅 Her inne er det mange som kan mye, og nå lurer jeg litt på vurderingen av om man er i ketose eller ikke..

Jeg har kjøpt sånne stix. Prøvde først i går, men da tissa jeg på selve plastikkdelen og ikke måletuppen😂😂😂

Så prøvde jeg igjen nå. Traff riktig, men skjønner at jeg ikke helt har kunnskap nok til å tolke resultatet.. Så jeg spør; dere som har prøvd og kanskje kan dette. 

Min pinne viste spor 0,5. Altså den lyseste rosa. Legger ved bilde. Betyr det at jeg er i ketose eller skal man opp på skalaen ? Se bilde? 

Setter kjempe pris på svar, virkelig. Dumt å drive med noe man ikke kan så mye om i grunn ja.. 

På forhånd tusen takk for innspill 😊

image.jpg

AnonymBruker
Skrevet

For å måle riktig så bør du tisse i et glass og legge pinnen 15-20 sek oppi. Det utslaget du har fått kan tyde på lavt utslg av ketose. Men så er det flere ting som spiller inn. Når målte du? Du skal måle på kvelden 2-3 timer etter siste måltid. Er da det viser riktig utlslag. Når startet du å spise lavkarbo? Hva spiser du? Spiser du riktig mat så kommer kroppen til å begynne å forbrenne fett, dvs du kommer i ketose, for å oppnå optimal ketose så kan det ta opptil 2-3 uker.

Anonymkode: 0f0f1...589

• Liker 2
Skrevet

Så lenge den er litt rosa så er du i ketose. Fargen angir ikke "hvor mye" du er i ketose. Jeg går f.eks i ketose når jeg har ligget lavt på karbs i 2-3 dager. :)

• Liker 2
Skrevet (endret)
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å måle riktig så bør du tisse i et glass og legge pinnen 15-20 sek oppi. Det utslaget du har fått kan tyde på lavt utslg av ketose. Men så er det flere ting som spiller inn. Når målte du? Du skal måle på kvelden 2-3 timer etter siste måltid. Er da det viser riktig utlslag. Når startet du å spise lavkarbo? Hva spiser du? Spiser du riktig mat så kommer kroppen til å begynne å forbrenne fett, dvs du kommer i ketose, for å oppnå optimal ketose så kan det ta opptil 2-3 uker.

Wow, her er det en som kan ja🥰 

Skal vi se, jeg målte på formiddagen - så det betyr at jeg skal måle en gang til i dag, sånn som du sier👍 2-3timer etter siste måltid👍

Jeg begynte for halvannen uke siden ca. Og spiser mye salater med egg, kylling, biff, fisk (rød&hvit) og bønner. Jeg spiser hjemmelagede falafler med masse grønnsaker til. Til frokost ofte to kokte egg, med litt nøtter til. Spiser avokado hver dag, majones, oljedressing jeg lager selv. Eller bare dynker majones oppi salaten. Til kvelds litt havregryn 1dl med melk. Tja- dette dekker sånn greit hva jeg spiser. Jo- myyye brokkoli🥰 Og en sånn pro-pud drikke m sjokolade etter styrketrening. Jeg løper også to/tre ganger i uken. Bare 4,5 km ca. Hva tenker du? Innafor?

Det du skriver er at det kan tyde på lavt utslag av ketose- det er dey som er måleenheten altså? : lavt nivå = jeg er i ketose? Forsto jeg det riktig? 

Takk for svar altså 🥰🥰

Endret av MammaMums
Feil
Skrevet
18 minutter siden, missy_miss skrev:

Så lenge den er litt rosa så er du i ketose. Fargen angir ikke "hvor mye" du er i ketose. Jeg går f.eks i ketose når jeg har ligget lavt på karbs i 2-3 dager. :)

Takk for svar 👍 Jeg var nøye på å la det kun gå 15 sek før jeg vurderte på boksen. 

Så da er jeg i ketose da altså. Hmm.. Skal måle i kveld som en over sier blir mer riktig. Spennende👍

Skrevet
12 minutter siden, MammaMums skrev:

Takk for svar 👍 Jeg var nøye på å la det kun gå 15 sek før jeg vurderte på boksen. 

Så da er jeg i ketose da altså. Hmm.. Skal måle i kveld som en over sier blir mer riktig. Spennende👍

Bare hold deg under 20g karbs per dag så fortsetter du å være i ketose. :) Når jeg er i ketose så måler jeg kun hvis jeg er usikker på om jeg har spist for mye karbs. 

Skrevet
27 minutter siden, missy_miss skrev:

Bare hold deg under 20g karbs per dag så fortsetter du å være i ketose. :) Når jeg er i ketose så måler jeg kun hvis jeg er usikker på om jeg har spist for mye karbs. 

Yes !!! Da er jeg der da👍 Det er ikke noe problem å være under 20 gram. Har holdt meg under 5 gr til nå.. Så det var faktisk et super innspill. Da har jeg kontroll da- ved å bare holde meg under🙏 Takk for svar 🥰

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, MammaMums skrev:

Yes !!! Da er jeg der da👍 Det er ikke noe problem å være under 20 gram. Har holdt meg under 5 gr til nå.. Så det var faktisk et super innspill. Da har jeg kontroll da- ved å bare holde meg under🙏 Takk for svar 🥰

Bare hyggelig! Er i ketose selv og synes det er lett når jeg ikke gjør det så komplisert;) 

Skrevet
43 minutter siden, missy_miss skrev:

Bare hyggelig! Er i ketose selv og synes det er lett når jeg ikke gjør det så komplisert;) 

Godt jobba til deg fra meg😊 Det er faktisk det👍 Hva spiser du PR dag for å få i deg nok fett, egentlig? Drikker du smørkaffe?

Skrevet
18 minutter siden, MammaMums skrev:

Godt jobba til deg fra meg😊 Det er faktisk det👍 Hva spiser du PR dag for å få i deg nok fett, egentlig? Drikker du smørkaffe?

Takk, og til deg også:) Jeg spiser lavkarbobrød til frokost hver dag og kvelds. Pålegg som jeg kan kombinere med ost eller majones. Til lunsj så blir det salater, og middag er mest fisk med grønnsaker og smeltet smør. Bruker også cocosa innimellom. Fett synes jeg er vanskelig, og tenker sjeldent på om jeg får i meg nok. Jeg har et kosthold som for andre sikkert virker veldig kjedelig, men jeg gjør alt for å slippe stress. :ler: Smørkaffe har jeg aldri vurdert siden jeg synes det høres ekkelt ut. Men burde sikkert sett oppskriften før jeg nekter plent. 😅

Hva gjør du forresten for å følge med på antall karbs? Jeg tør jo ikke å spiser havregryn engang for å være safe. 😕

Skrevet
22 minutter siden, missy_miss skrev:

Takk, og til deg også:) Jeg spiser lavkarbobrød til frokost hver dag og kvelds. Pålegg som jeg kan kombinere med ost eller majones. Til lunsj så blir det salater, og middag er mest fisk med grønnsaker og smeltet smør. Bruker også cocosa innimellom. Fett synes jeg er vanskelig, og tenker sjeldent på om jeg får i meg nok. Jeg har et kosthold som for andre sikkert virker veldig kjedelig, men jeg gjør alt for å slippe stress. :ler: Smørkaffe har jeg aldri vurdert siden jeg synes det høres ekkelt ut. Men burde sikkert sett oppskriften før jeg nekter plent. 😅

Hva gjør du forresten for å følge med på antall karbs? Jeg tør jo ikke å spiser havregryn engang for å være safe. 😕

Du får jo i deg fett du ja👍 Jeg vurderer smørkaffe, bare en kopp. Fordi jeg syns d er litt vanskeleg med det fettet som skal inn når man går på lavkarbo og er på ketose-diett 🧐 

Jeg finner ikke linken til deg med havregryn nå (tror den var på forskning.no) -men kan se etter den i morra. Det var det slik at under 200gr m havregryn om dagen viser seg å gi gunstig effekt. I så små mengder- så spaltes de (store flaskene) ikke ned som karbohydrater i tarmene, men blir omdannet til andre enzymfamilier.. Jeg er på sengekanten nå, så skal se etter den til deg i morra. Du kan jo Google og se om du finner den. Det var altså den med store havreflak som blir spaltet annerledes og dermed ikke påvirker karbohydratnivået i den mengden. Så sa blir det 100gr på meg. Av den glutenfrie. For den har størst flak. 

Metyer godt og fjør mye annet bra👍

Ellers så spiser jeg bare ikke karbs. Spiser grønnsaker under 5gr, ikke mais, ikke ertetmr i lake, ikke lavkarbo brød - mwn spiser de onekkebrødene fra lille fabrikken eller noe - den blå, har o,1gr karbo i seg. Og makrell i tomat på den🙏

Ingen potet ingen ris ingen pasta ingen lasagne ingen rekeaften med loff (Jar med wraps da👍 supergodt) ingen godteri. Ingen ting 😂😂😂bare rent kjøtt,fugl,fisk PG egg.. og masse salat 

Skrevet

mye feil skriving på sengekanten - sorry 😂😂 

Skrevet (endret)

Så lenge det er farge på den er du i ketose. I teorien. 

I praksis vil den også gi utslag på mørkere farge om du drikker for lite (uten å være i ketose). Den vil også nesten alltid gi utslag på morgenen fordi de fleste av oss opparbeider oss mild ketose i løpet av natten. I det hele tatt er ikke måling på urin så pålitelilg. 

Den sikreste måten å måle optimal ketose (da du forbrenner best) er ved å måle blodet. Et lite hendig apparat fås kjøpt på apoteket til ca 250 kr. Sticksene kjøper jeg på ebay (altfor dyr på apotek). Du måler på kvelden, ca 2 timer etter du har spist. 

Endret av Nooni
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiser lavkarbo/ketogent for å gå ned i vekt så skal du ikke tenke på å få i deg "nok fett".

Fettet skal tas av kroppen din, og hvis du "erstatter karbo med fett", som mange har misforstått lavkarbo som, så er jo hele vitsen borte, akkurat i forhold til slanking.

Lavkarbo har selvfølgelig mange andre helsefordeler man nyter godt av også da, men det virker som de fleste spiser lavkarbo med mål om å gå ned i vekt først og fremst.

Anonymkode: 98fa5...0c8

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, MammaMums skrev:

😂Du får jo i deg fett du ja👍 Jeg vurderer smørkaffe, bare en kopp. Fordi jeg syns d er litt vanskeleg med det fettet som skal inn når man går på lavkarbo og er på ketose-diett 🧐 

Jeg finner ikke linken til deg med havregryn nå (tror den var på forskning.no) -men kan se etter den i morra. Det var det slik at under 200gr m havregryn om dagen viser seg å gi gunstig effekt. I så små mengder- så spaltes de (store flaskene) ikke ned som karbohydrater i tarmene, men blir omdannet til andre enzymfamilier.. Jeg er på sengekanten nå, så skal se etter den til deg i morra. Du kan jo Google og se om du finner den. Det var altså den med store havreflak som blir spaltet annerledes og dermed ikke påvirker karbohydratnivået i den mengden. Så sa blir det 100gr på meg. Av den glutenfrie. For den har størst flak. 

Metyer godt og fjør mye annet bra👍

Ellers så spiser jeg bare ikke karbs. Spiser grønnsaker under 5gr, ikke mais, ikke ertetmr i lake, ikke lavkarbo brød - mwn spiser de onekkebrødene fra lille fabrikken eller noe - den blå, har o,1gr karbo i seg. Og makrell i tomat på den🙏

Ingen potet ingen ris ingen pasta ingen lasagne ingen rekeaften med loff (Jar med wraps da👍 supergodt) ingen godteri. Ingen ting 😂😂😂bare rent kjøtt,fugl,fisk PG egg.. og masse salat 

Jeg fant artikkelen og leser den i morgen:)

En lørdag jeg var superdesp etter snacks av noe slag så fant jeg et tips som brukte baconcrisp og gratinerte med ost på.  Det var digg! Og glassnudler med karbonadesus er good:) Smeltet ost funker på mye hvis man vil fokusere på fettet. Jeg hadde blitt gal. Må ha det enkelt:) Makrell i tomat er ukens tier på Joker, så da er fiskepålegg med majones sikra ut dietten. Kom  rotehodet frem er så da er det på tide å slokne.,

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På meg så høres det ikke ut som du spiser helt optimalt lavkarbo. Bønner, havregryn og melk er ikke innafor på lavkarbo. På smartkarbo er det mange som innfører småmengder, men ikke på ketolyse og lavkarbo. Tror kanskje du har missforstått, for å være i ketose så skal du ha i deg TOTALT 20g karbohydrater i løpet av dagen, og en skal holde seg til matvarer som har under 5g karbohydrater per 100g. havregryn har 61g karbohydrater per 100g.

Å leve lavkarbo betyr ikke å dynke maten i smør og fett, det betyr å leve av ren og sunn mat, men ikke være redd for fett og ikke velge det bort. Feks ikke skjære vekk fettet fra kjøttskykket, kan godt spise kyllingskinn etc.

Det er overhodet ikke nødvendig å drikke fettkaffe, jeg har spist lavkarbo i flere år og eneste gangen jeg lagde meg en sånn var da jeg hadde tannpine og ikke orket å tygge maten så da var det greit med flytende næring.

Du kan bytte ut havregrøt med chiagrøt. Du kan lage den kvelden før med enten kokos/mandelmelk/fløte og vann, litt sukrin eller natreen. Evt MCT olje. Når du skal spise så tar du litt bringebær/blåbær/jordbær og litt valnøtter/paranøtter/mandler.

De knekkebrødene du nevner inneholder nok ikke så lite karbs som du skrev, anbefaler deg å sette deg litt bedre inn i lære å lese innholdsfortegnelse. Sånne ting anbefales å ikke spise i starten mens kroppen lærer seg å bruke egen fett, men kan innføres i små mengder etterhvert og da helst hjemmelaget. Hvis det er briks blå du mener, så inneholder en sånn 1,1gram karbs når du spiser det med makrell i tomat så kommer du fort opp i mange karbs i løpet av dagen.

Å legge om til lavkarbo er ikke gjort over natta og det tar tid å sette seg inn i alt, og det høres ut som du er på god vei til å knekke koden etterhvert :)

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, MammaMums skrev:

Jeg tror ikke du helt forstår hva du spiser og hva det inneholder. 

1 propud har feks 10 gram karbo. Havregryn 60%. 

Hvordan kan du da påstå at du spiser under 5 gram pr dag??? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Husk at alkohol ofte kan inneholde en del karbohydrater. 

Anonymkode: 2408c...e1b

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at alkohol ofte kan inneholde en del karbohydrater. 

Ren alkohol inneholder ikke karbohydrater.

Vin kan variere, sjekk restsukker på hjemmesidene til vinmonopolet, og øl inneholder selvfølgelig karbohydrater.

Lite-øl er litt bedre, men det skal ikke mer til enn 2 av de før man allerede er oppe i 10 gram.

Men skal man ned i vekt burde man ikke drikke alkohol uansett, og det har ingenting med karbohydrater å gjøre....

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ren alkohol inneholder ikke karbohydrater.

Vin kan variere, sjekk restsukker på hjemmesidene til vinmonopolet, og øl inneholder selvfølgelig karbohydrater.

Lite-øl er litt bedre, men det skal ikke mer til enn 2 av de før man allerede er oppe i 10 gram.

Men skal man ned i vekt burde man ikke drikke alkohol uansett, og det har ingenting med karbohydrater å gjøre....

Hvor mange er det som bruker å drikke ren alkohol? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...