Gå til innhold

Dere som er lei av "navere" - noen tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er en 31 år gammel kvinne, bor i Oslo. Kort oppsummert: grunnet langvarig sykdom kom jeg sent i gang med utdanning. Jeg skulle vært ferdig med en bachelorgrad nå i juni, men jeg har fortsatt 3 hengefag som jeg skal ta til høsten igjen. Dette er fag jeg har slitt voldsomt med, men jeg skal nok få det til. Problemet er at jeg nå står uten jobb (og uten studielån) og ingen bachelorgrad før til jul. Jeg hadde jobb frem til desember i fjor, men kjeden gikk konkurs og ble nedlagt. Jeg har søkt jobber siden oktober i fjor, uten å få napp. 

Jeg søker på mye butikkjobber, men siden jeg "straks" er ferdig med en bachelor, regner de meg som overkvalifisert og at jeg ikke vil være i jobben særlig lenge. Søker jeg på jobber som er relevante for det jeg studerer, er problemet at jeg ikke er ferdig med graden.

Jeg har vært på karriereveiledning på høyskolen jeg går på, jeg har vært hos Manpower, flere timer for å se over CV og søknad hos ulike konsulentselskaper (og har fått mange gode tips, men endringene har ikke ført til noe). Jeg blir GAL. Jeg har blitt innkalt til to intervjuer av de sikkert 70 søknadene jeg har sendt, men begge stillingene gikk til noen som er 10 år yngre enn meg. 

Per i dag får jeg ikke noe nav-støtte eller lignende, men hva i alle dager gjør jeg videre? Jeg får jo ikke jobb 😔 

Anonymkode: a718d...730

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke kvalifisert til en ekte naver.

Anonymkode: cf7c6...d74

• Liker 1
Gjest FirstNameLastName
Skrevet

småjobber på finn.no til du finner noe varig.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Per i dag får jeg ikke noe nav-støtte eller lignende, men hva i alle dager gjør jeg videre? Jeg får jo ikke jobb 😔 

Hva med tilkallingsvakt innenfor helse eller barnehage? Jeg forstår at dette ikke er relevant, men nå har du jo forsøkt masse og står fremdeles uten jobb. Ta kontakt med ulike sykehjem, der trenger de alltids noen. Og det er veldig trivelig med eldre:)

Anonymkode: c3c52...1ee

• Liker 1
Skrevet

Hæ, synes de at du er overkvalifisert fordi du har gått tre år på skole? Hørtes rart ut.

Det er kjipt å ikke få de jobbene en vil ha, men hva med å melde deg som barnehagevikar i et bemanningsbyrå? Det er veldig lett å få jobb der, siden behovet er så stort (klart det er kanskje forskjeller på bygd og by). Da kan du jobbe de dagene du ikke har forelesning.

Hvorfor har du ikke studielån lengre, forresten? Har du valgt dette selv?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, FirstNameLastName skrev:

Er man ikke nødt til å betale Finn.no for muligheten til å kontakte de som har lagt ut slike små-jobber? Finn.no tjener selvdølgelig fett på dette opplegget, med ganske mange som betaler for hver -småjobb" som legges ut. 

Men folk som betaler, har jo selvfølgelig null og niks garanti for at de faktisk får noen som helst jobb på denne måten. Så de aller fleste risikerer å gå i minus, utem å få noen som helst jobb...    

Anonymkode: a9d4e...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er - dessverre - helt vanlig å søke 200 jobber før du får en. Jeg gjorde det og har mastergrad. Du må ikke gi opp!

Anonymkode: 6147e...55e

• Liker 2
Skrevet

Har du gått rundt med CVer uten at stilling har vært utlyst? Det kan ofte være en vei til jobb, mange gidder ikke utlyse fordi de får søknader på den måten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Tibbie skrev:

Hæ, synes de at du er overkvalifisert fordi du har gått tre år på skole? Hørtes rart ut.

Det er kjipt å ikke få de jobbene en vil ha, men hva med å melde deg som barnehagevikar i et bemanningsbyrå? Det er veldig lett å få jobb der, siden behovet er så stort (klart det er kanskje forskjeller på bygd og by). Da kan du jobbe de dagene du ikke har forelesning.

Har man en som straks er ferdig med bachelor grad så er man overkvalifisert til en butikkjobb, når man i tillegg muligens forsvinner straks graden er ferdig. Ser den....

Anonymkode: 52111...59d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med tilkallingsvakt innenfor helse eller barnehage? Jeg forstår at dette ikke er relevant, men nå har du jo forsøkt masse og står fremdeles uten jobb. Ta kontakt med ulike sykehjem, der trenger de alltids noen. Og det er veldig trivelig med eldre:)

Anonymkode: c3c52...1ee

Tro meg, har søkt på mest urelevante jobber som nettopp dette. Jeg kunne gjerne begynt på f eks sykehjem imorgen jeg, men det hjelper jo ikke når de ikke vil ha meg :( 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er - dessverre - helt vanlig å søke 200 jobber før du får en. Jeg gjorde det og har mastergrad. Du må ikke gi opp!

Anonymkode: 6147e...55e

Uff, så kjipt! Jeg skal ikke gi opp, men er overrasket over at selv de med master må søke såpass mange jobber før de får napp. Sender ut søknader hver eneste dag 💪🏼

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Tibbie skrev:

Studielån er ikke noe som utbetales om sommeren når man ikke studerer. Har du vært student selv? :) 

Ja, dessverre er 3 års utdanning mye i forhold til hva som kreves i en butikkjobb. De vil heller ha 20-25 åringer uten utdanning, da må de også betale mindre lønn. 

Jeg ser det kom dårlig frem at jeg har søkt på tonnevis av urelevante jobber. Men jeg søker hver dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studielån er ikke noe som utbetales om sommeren når man ikke studerer. Har du vært student selv? :) 

Ja, dessverre er 3 års utdanning mye i forhold til hva som kreves i en butikkjobb. De vil heller ha 20-25 åringer uten utdanning, da må de også betale mindre lønn. 

Jeg ser det kom dårlig frem at jeg har søkt på tonnevis av urelevante jobber. Men jeg søker hver dag. 

Bachelorgrad er heller ikke allverdens. Alle klarer å ta bachelorgrad i Norge, spesielt i økonomi og administrasjon. 

Anonymkode: cdb89...476

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv student. Det er bare èn måned i året du ikke får lån og stipend, og det er i juli :) 

Høres rart ut. Hva studerer du? Jeg er selv snart ferdig med min bachelor, og av de i klassen min som har jobb, så jobber alle i butikk eller som servitør. Ingen spesielt bra jobber.
Men jeg kan jo kanskje skjønne at de velger ei på 25 over ei på 35 til sånne type jobber.

Kanskje du skriver dårlige søknader? Kjenner du noen som er flinke til det, som kanskje kan lese gjennom en for deg?

Skrevet

Ta opp et lån og få bacheloren ferdig. Det ville jeg gjort. En investering til deg selv. 😊

AnonymBruker
Skrevet

En liten kneik, men dette klarer du! 

Lev enkelt på oppsparte midler eller lån penger for å få utdanningen i havn. Jeg hadde 350.000 i lån når utdanningen var ferdig og det ordner seg. 

Anonymkode: 43e13...2b7

AnonymBruker
Skrevet

Om du har jobbet sammenhengende ved siden av studiene, trenger du ikke å opplyse i CVen at du studerer. Om de tror du blir værende inn i evigheten kan de bare tro det. Du skal vel uansett ha en lav stillingsprosent. 

Anonymkode: fa13b...fa0

Skrevet

Jeg fullførte innen normal tid(sivøk). Men har vært igjennom det du beskriver. Fikk i snitt 2 intervjuer i året. Sendte ut flere hundre søknader og betalte til slutt for cv tjeneste siden jeg ble utslitt av all skrivingen. Jeg brukte faktisk 3 år på å få fastjobb men stortrives i dag :) 

Det tok 1 år før jeg fikk fulltidsvikariat gjennom manpower i bank.

men jeg har tips til deg som er like desp etter penger slik jeg var. 

Start som selger/salgskonsulent og søk på mer relevante jobber derifa. Ting går seg til når økonomien bedrer seg. Det er mye gjennomtrekk i salgsbransjen så de ansetter folk kontinuerlig og det er lett å få jobb. Det var det jeg gjorde en periode. 

Prøv ceesolutions og andre byråer som ansetter kun salgsrelaterte stillinger.

AnonymBruker
Skrevet

Finn deg et studium på restetorget. Da blir du regnet som student neste semester. Du trenger ikke ta eksamen, konsentrer deg om de du har igjen på bacheloren. 

Anonymkode: 81e82...3f3

AnonymBruker
Skrevet
På 12.6.2019 den 15.21, FirstNameLastName skrev:

Småjobber blir lagt ned og koster penger! Unødvendig dårlig råd!!

Anonymkode: 009d8...29b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...