Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått meg jobb som miljøarbeider assistent for første gang. Vet hva det går i, men lurer på hvordan en normal arbeidsdag ser ut? Blir veldig takknemlig om noen har tid til å dele sine opplevelser 🙂

Anonymkode: 17448...114

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skole eller institusjon?

Anonymkode: ab112...609

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skole eller institusjon?

Anonymkode: ab112...609

Det er en bolig- og miljøarbeidertjeneste. Det er med mentalt tilbakestående mennesker, men som bor i egen bolig. 

Skrevet

Gratulerer med jobb! :)

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Emblja skrev:

Gratulerer med jobb! :)

Takk! Gleder meg veldig! 

• Liker 2
Skrevet

Datteren min jobbet med dette sist sommer. Hun hadde tunge brukere uten språk, så det var litt utfordrende. Jobben besto i hjelp og medvirkning til personlig hygiene, bla bleieskift og dusjing. Matlaging og mating/hjelp til spising. Turer med brukerne. Husarbeid og oppfølging av tiltak i planen til brukerne. Sosialt samvær. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mentalt tilbakestående?

Anonymkode: 65100...6e7

• Liker 1
Gjest xfs367
Skrevet

Det kommer helt an på hva som er kulturen blant de ansatte som allerede jobber der, og hvilket opplegg det er forventet at du som nyansatt er lojal mot. Noen steder går jobben hovedsakelig ut på å aktivisere, kommunisere på best mulig måte og gjøre det du kan for å gi beboerne et best mulig liv. Andre steder går jobben ut på å braute seg inn i noen andres hjem, oppføre seg som en diktator og kjefte og smelle dagen lang. Som sagt, kommer helt an på kulturen i den aktuelle institusjonen.

Skrevet

Gratulerer med jobb! Dagene er gjerne veldig forskjellige fra sted til sted. men kan ofte være noe hjelp med personlig hygiene, kjøring eller følge til fra skole/aktivitesenter, oppfølging av husarbeid ol. Husk at det heter psykisk utviklingshemmet. Mentalt tilbakestående er ikke et begrep som brukes lenger. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Tallla skrev:

Gratulerer med jobb! Dagene er gjerne veldig forskjellige fra sted til sted. men kan ofte være noe hjelp med personlig hygiene, kjøring eller følge til fra skole/aktivitesenter, oppfølging av husarbeid ol. Husk at det heter psykisk utviklingshemmet. Mentalt tilbakestående er ikke et begrep som brukes lenger. Lykke til!

Ja, selvfølgelig! Hadde helt hjerneteppe da jeg skrev innlegget. 

takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjelper til med hygiene, opprettholde rutiner, stelle i leiligheten, lage mat, følger til dagsenter, og så drar vi på tur. Noen foretrekker skog og mark, andre vil på kjøpesenter og cafe. 

Den viktigste delen av jobben er allikevel god tilrettelegging. Vi drar ikke på tur om dagsformen ikke tilsier det, og vi styrer ikke rundt i leiligheten om det skaper uro feks. 

Gratulerer med jobb, jeg stortrives!  

Anonymkode: 3d2ff...d0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Tallla skrev:

De er da vitterlig mentalt tilbakestående uavhengig av hvor politisk korrekt man vil være. Er det ikke bedre å fjerne de negative forbindelsene med uttrykket, heller enn å si at det er feil å bruke? 

Anonymkode: ddcad...374

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er da vitterlig mentalt tilbakestående uavhengig av hvor politisk korrekt man vil være. Er det ikke bedre å fjerne de negative forbindelsene med uttrykket, heller enn å si at det er feil å bruke? 

Anonymkode: ddcad...374

Jaha, og hvordan skal du gjøre det? Sier bare det begrepet brukes ikke innen fagfeltet lenger. Er da ikke noe å hisse seg opp for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobben består av kommer ann på hvor selvstendig brukerene er selv. Alt fra hjelp til vaske kropp, tørke seg etter dobesøk, til kun å assistere ved middagslaging. De fleste steder har brukere med fordkjellig hjelpebehov. Følge handlingskeder for best og likest mulig jobb, og påse brukerene får et verdig liv. Det innebærer en del.

Anonymkode: da499...be4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I seg selv er dette en veldig koselig jobb. Som andre nevner går det mye i å hjelpe brukerne med hverdagslige oppgaver, gjerne legge til rette for at de skal klare mest mulig selv. Ofte er brukerne i godt humør og liker humor. Dessverre ble ikke jeg lenge i jobben. Der jeg jobbet var det et par brukere som kunne være farlige. De kastet gjenstander etter deg, slo seg selv og andre, sparket, prøvde rett og slett å skade deg. Dette kom og gikk i perioder.

Jeg taklet rett og slett ikke å ha en slik jobb. Men det er meg. Det er langt ifra sikkert at det er utagerende brukere i boligen du begynner i. Hvis det er det, er det MYE fokus på forebygging og hva man skal gjøre i slike situasjoner. Jeg er veldig sår som person, derfor taklet jeg det dårlig.

Masse lykke til! :) 

Anonymkode: dc498...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Kan en miljøarbeider jobbe på f.eks DPS eller SFO? Hvilke jobber er uten stell/hjelp til personlig hygiene?

Hva ligger lønnen på?

Anonymkode: 8d6ea...c2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...