Sniglå Skrevet 4. mai 2005 #41 Skrevet 4. mai 2005 Nei det er ikke for alltid. Man får en karantene på opptil 6 mnd, avhengig av hvilket land du har vært i. Det samme gjelder når man har byttet sexpartner, 6 mnds karantene. Etterpå kan man gi blod som før. _________________ Det var ikke slik for venninna mi. Hun har bodd der i to år. Den samme beskjeden fikk en kompis av meg som er født og har bodd 6 år i vietnam..
Arkana Skrevet 4. mai 2005 #42 Skrevet 4. mai 2005 http://www.blodbanken-oslo.no/praktisk/kanikke.html Han som er født i Vietnam kan aldri gi blod. Jeg kjenner en som er født i Brasil og adoptert til Norge etter bare noen mnd, hun kan ikke gi blod. Men nordmenn som bare har vært på ferie eller bodd i andre land kan gi blod etter karantene.
sixx Skrevet 4. mai 2005 #43 Skrevet 4. mai 2005 Det var ikke slik for venninna mi. Hun har bodd der i to år. Den samme beskjeden fikk en kompis av meg som er født og har bodd 6 år i vietnam.. Når jeg tenker etter, så mener jeg også å ha lest noe om restriksjoner hvis man har bodd i land utenfor Vesten. (Så over til det store spørsmålet....skal jeg finne ut av det...eller skal jeg gå og pusse panel?)
*Lene* Skrevet 4. mai 2005 #44 Skrevet 4. mai 2005 Min mann fikk karantene i 6 mnd, da han ble sammen med meg og gikk ut av sitt gamle..
Sniglå Skrevet 4. mai 2005 #45 Skrevet 4. mai 2005 Når jeg tenker etter, så mener jeg også å ha lest noe om restriksjoner hvis man har bodd i land utenfor Vesten. Da er ikke Moskva vesten da? Jaaa, jeg er ELENDIG i geografi....
sixx Skrevet 4. mai 2005 #46 Skrevet 4. mai 2005 Jeg fant jeg fant (og bare for å ha sagt det...jeg har pusset panel i mellomtiden ): Sitat fra www.giblod.no : Personer som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke være blodgiver. Personer med seksualpartnere som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke gi blod før 6 måneder etter at samlivet er opphørt. ---------------------- Derfor kan man altså ikke være blodgiver hvis man har bodd i Vietnam i 6 år Sniglå. Hvorfor ikke Moskva...vet jeg ikke Sniglå. Tror det var Nettavisen som hadde en liste over hvilke land som var ok, og der mener jeg at det kun var vestlige land som stod. Det er faktisk strenge krav til den som skal gi blod. Har du vært hos tannlegen samme dag - så kan du ikke gi blod. Har du sår som ikke er helt grodd-så kan du ikke gi blod. Er du litt forkjølet-så kan du ikke gi blod....osv. Sånn må det være også....mange av de som får blod er svært syke...og mange har et immunforsvar som er helt nedbrutt av medisiner (f.eks. kreftpasienter).
Sniglå Skrevet 4. mai 2005 #47 Skrevet 4. mai 2005 Jepp, helt enig. Det ER bra at det er strenge krav, ingen tvil om det!
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #48 Skrevet 4. mai 2005 Personer med seksualpartnere som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke gi blod før 6 måneder etter at samlivet er opphørt. Det som er kjipt er at om du lever i et langvarig stabilt forhold med en person fra disse områdene så kan du ALDRI gi blod. Jeg skjønner ikke helt begrunnelsen for det. Vet i alle fall at det er en god del potensielle blodgivere som faller i denne gruppen.
sixx Skrevet 4. mai 2005 #49 Skrevet 4. mai 2005 Det som er kjipt er at om du lever i et langvarig stabilt forhold med en person fra disse områdene så kan du ALDRI gi blod. Jeg skjønner ikke helt begrunnelsen for det. Vet i alle fall at det er en god del potensielle blodgivere som faller i denne gruppen. Ja, men de kan ikke ta noen risiko når det gjelder blodet. Som det gjerne sies....ingen har noen rett til å gi blod. Som du nevner faller mange potensielle blodgivere da ut, men gruppen av potensielle blodgivere som ikke gir fordi de er redd for sprøytestikk, ikke har tid, ikke "gidder"...osv...er myyye større.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #50 Skrevet 4. mai 2005 Ja, men de kan ikke ta noen risiko når det gjelder blodet. Som det gjerne sies....ingen har noen rett til å gi blod. Jeg forventer ikke å ha rett til å gi blod, men jeg forventer egentlig en forklaring på hvorfor det er større risiko.
sixx Skrevet 4. mai 2005 #51 Skrevet 4. mai 2005 [Jeg forventer ikke å ha rett til å gi blod, men jeg forventer egentlig en forklaring på hvorfor det er større risiko. Spør dem da vel.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #52 Skrevet 4. mai 2005 Spør dem da vel. Jeg har gjort det, men de svarte at reglementet var slik fordi det var større sjanse for blodbårne sykdommer. Jeg bare lurer på hvordan sjansen er større om jeg har vært sammen med en partner som har bodd nesten hele sitt voksne liv i Norge, og har testet seg for HIV etc. OG jeg har levd flere år sammen med denne personen i et monogamt forhold. Det som er litt artig er jo at du på den annen side kan spasere rett inn og gi blod, selv om du har hatt tilfeldig og ubeskyttet sex med 15 forskjellige personer den siste måneden.
Nilma Skrevet 4. mai 2005 #53 Skrevet 4. mai 2005 Hvordan er det med blodgivning i forhold til jobben? Får man fri på samme måte som ved f.eks. legetime?
sixx Skrevet 4. mai 2005 #54 Skrevet 4. mai 2005 Det som er litt artig er jo at du på den annen side kan spasere rett inn og gi blod, selv om du har hatt tilfeldig og ubeskyttet sex med 15 forskjellige personer den siste måneden. Nope Sitat fra www.giblod.no Ny seksualpartner, eller tilfeldig seksuell kontakt: 6 måneders karantene.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #55 Skrevet 4. mai 2005 Sitat fra www.giblod.no Ny seksualpartner, eller tilfeldig seksuell kontakt: 6 måneders karantene. Ok, men du er ikke utestengt på livstid. Slik man potensielt er om man har en fast partner født i de nevnte områder.
sixx Skrevet 4. mai 2005 #56 Skrevet 4. mai 2005 Hvordan er det med blodgivning i forhold til jobben? Får man fri på samme måte som ved f.eks. legetime? Varierer sikkert fra sted til sted. Ellers så er det kveldsåpent flere av stedene man kan gi blod.
Wayah Skrevet 4. mai 2005 #57 Skrevet 4. mai 2005 Var og ble tappa i går på blodbanken i Arendal, som forøvrig har den beste givermengden i landet visstnok :-) Fikk ikke meldt meg som beinmargsgiver, men skal kjappe meg. Ingen fortjener å dø av leukemi.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #58 Skrevet 7. mai 2005 Dytter denne litt opp jeg. Hvor lenge pågår tappingen? Lenger enn en blodprøve der man tar litt blod? (tenker da på når man tar noen glasser) Jeg har så lyst å bli blodgiver og benmargsdonor, men har historie med å bli svimmel og av og til svime av. Hva vil dere anbefale meg å gjøre? (tenker da på dere som er blodgivere?)
Pandore Skrevet 7. mai 2005 #59 Skrevet 7. mai 2005 Jeg har vært blodgiver i 5 år og står også på liste som benmargsgiver. Selve blodgivingen tar for meg ca. 10 minutter, men man må ligge en stund etterpå, i tilfelle man blir svimmel. De tapper 450 ml blod.
Gjest Virvel Skrevet 8. mai 2005 #60 Skrevet 8. mai 2005 Hvor lenge pågår tappingen? Lenger enn en blodprøve der man tar litt blod? (tenker da på når man tar noen glasser) Jeg har så lyst å bli blodgiver og benmargsdonor, men har historie med å bli svimmel og av og til svime av. Hva vil dere anbefale meg å gjøre? (tenker da på dere som er blodgivere?) Ideelt bør tappingen ta 3-10 minutter. Går det for lang tid kan ikke trombocyttene (blodplatene) brukes. Det er veldig individuelt hvor lang tid det tar å fylle posen, men generelt er menn raskere enn kvinner, fordi de har større årer. Hos mange kvinner har nålen lett for å suge seg fast på innsiden av åreveggen, og da renner det saktere. Hvis du pumper (altså klemmer og slipper med hånden) med jevne mellomrom går det som regel på godt under 10 minutter. Mens du tapper sitter du godt bakoverlent, nesten så du ligger, og da skal det mer til før du svimer av. Drikk rikelig samtidig og sitt og slapp av en god stund etterpå, så er du sikker. Blodbankens personale kan for øvrig alt om besvimelser, og er flinke til å berolige dem som ikke føler seg helt komfortable i situasjonen. Jeg synes du skal kontakte Blodbanken, jeg! Om ikke annet så er det der du får den beste informasjonen og kan spørre om alt du lurer på. Du får et mye bedre inntrykk av hvordan det hele foregår når du faktisk er der. Hvis du spør pent kan du sikkert få se på at de tapper noen også, de er ganske greie sånn. Og hvis du bestemmer deg for at du ikke vil, kan du trekke deg når som helst, uten spørsmål.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå