Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skulle gjerne gitt blod jeg, men blodbanken har jo bare åpent til 15 så da går ikke det. Ikke så greit å stikke innom i løpet av arbeidsdagen når jobben består i å kjøre ...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor ofte gir man blod? Binder man seg for livet ut?

Skrevet

Her finner man masse informasjon:

www.giblod.no

Donerer selv blod og jeg blir ikke kvalm eller svimmel, men det kan være lurt å ta det litt rolig etterpå.

Er ikke noe skummelt, og man binder seg IKKE for livet altså. Kan fint gjøre det en gang eller 20 om man vil...

Skrevet

Her har dere et par linker dere kan gå inn på å se.

www.blodbanken-oslo.no

www.giblod.no

Her regner jeg med at dere får svar på det meste dere lurer på.

Og til Englepus: Ser du ikke bor i Oslo, men der har de begynt å ha litt åpent på kveldstid. Kanskje de har gjort det i Stavanger og? Det er verdt å sjekke.

Skrevet
Er det noen som er blodgiver som kan fortelle litt om hvordan det er? Tapper de mye blod? Jeg har det med å bli veldig svimmel og av og til besvime når jeg tar blodprøve. Men har så lyst å bli blodgiver, men vet ikke helt. Er det vondt når de stikker? (har erfaring med dårlige stikkedamer på legekontor, sånne som må stikke flere ganger og "grave")

Det står sikkert mye detaljert informasjon på linkene (har ikke lest der selv). Men Jeg kan jo prøve å fortelle litt hvordan jeg opplever det å være blodgiver..

Når du kommer inn skal du først fylle ut et skjema. Dette for at de skal være sikker på at du kan gi blod akkurat den dagen. Ganske strenge regler der.

Selve blodtappingen tar vel rundt ti minutter, hvis jeg ikke husker helt feil. De tapper vel 450 ml, ca en halvliter. Før de stikker vasker de med klorhexidin tror jeg. Hvis de stikker rett etter dette kan det svi litt, så det er greit hvis de venter til dette har tørket. Når de stikker kjenner du det, selvfølgelig, men det er ikke vondt.

Imens får du en ball eller noe lignende å klemme på, slik at blodet renner greit. Du får også masse å drikke, dette er viktig for å erstatte væsketapet ved tappingen. Her hvor jeg går (i Bergen) får vi velge fritt hva vi vil drikke, alt fra brus til vanlig vann. De som har tappet flere ganger uten problemer får til og med lese aviser under tappingen! En fin avslappingsstund med andre ord!!

Når tappingen er ferdig må du vente litt i denne godstolen du sitter i. For å sikre at du ikke er svimmel og slikt. Ellers er det viktig å ikke ha noen sterke fysiske anstrengelser den dagen.

Det er ganske uproblematisk å gi blod, men hvis du er redd generelt for sprøyter og nåler...Vet ikke jeg hvordan de forholder seg til dette, jeg? Kanskje noen andre som vet?

Håper du fikk noen svar :)

Gjest Cerise
Skrevet

Det står sikkert mye detaljert informasjon på linkene (har ikke lest der selv). Men Jeg kan jo prøve å fortelle litt hvordan jeg opplever det å være blodgiver..

Når du kommer inn skal du først fylle ut et skjema. Dette for at de skal være sikker på at du kan gi blod akkurat den dagen. Ganske strenge regler der.

Selve blodtappingen tar vel rundt ti minutter, hvis jeg ikke husker helt feil. De tapper vel 450 ml, ca en halvliter. Før de stikker vasker de med klorhexidin tror jeg. Hvis de stikker rett etter dette kan det svi litt, så det er greit hvis de venter til dette har tørket. Når de stikker kjenner du det, selvfølgelig, men det er ikke vondt.

Imens får du en ball eller noe lignende å klemme på, slik at blodet renner greit. Du får også masse å drikke, dette er viktig for å erstatte væsketapet ved tappingen. Her hvor jeg går (i Bergen) får vi velge fritt hva vi vil drikke, alt fra brus til vanlig vann. De som har tappet flere ganger uten problemer får til og med lese aviser under tappingen! En fin avslappingsstund med andre ord!!

Når tappingen er ferdig må du vente litt i denne godstolen du sitter i. For å sikre at du ikke er svimmel og slikt. Ellers er det viktig å ikke ha noen sterke fysiske anstrengelser den dagen.

Det er ganske uproblematisk å gi blod, men hvis du er redd generelt for sprøyter og nåler...Vet ikke jeg hvordan de forholder seg til dette, jeg? Kanskje noen andre som vet?

Håper du fikk noen svar :)

å,hørtes mye ut med 450 ml.. Så jeg kan ikke trene den dagen jeg har vært der da nei. Hvor ofte er du inne og tapper blod?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har allergi og astma. Kan jeg da gi blod?

Har hørt begge deler så jeg er ikke sikker.

Gjest Gitte
Skrevet

jeg har lenge tenkt på å bli blodgiver jeg også, mye fordi jeg vet det er mange som trenger det, og tenk om jeg selv måtte trenge det en dag? mor og far har vært blodgivere en stund de også. leste på www.vilduhjelpe.no i dag, og det var sterk lesning... om jeg blir svimmel får jeg tåle det, det er absolutt verdt det. meldte meg på i dag på www.giblod.no

Gjest gjest1
Skrevet

450 ml er ikke så mye som det høres ut som. Kroppen bruker bare noen timer på å reprodusere det.

Jeg er egentlig er litt under vektgrensen for blodgivning (hysj..), men blir aldri svimmel etter blodgivning. Det er viktig å drikke mye før, under og etter blodtapping. Trening anbefales heller ikke samme dag.

Synes også at så mange som mulig burde melde seg som blodgivere. Du kan tappes maks 4 ganger i året, så man bruker ikke mye tid på det akkurat.

Selv har jeg opplevd at blodbanken har ringt en søndag og spurt om jeg kunne gi blod med en gang, fordi en person ble operert og trengte ferskt blod. Det var en nokså spesiell opplevelse. Stod en sykesøster og ventet på posen skulle fylles, og når den var full så løp hun avgårde..

Skrevet
Men har så lyst å bli blodgiver, men vet ikke helt. Er det vondt når de stikker? (har erfaring med dårlige stikkedamer på legekontor, sånne som må stikke flere ganger og "grave")

Jeg liker ikke sprøytestikk (de gjør jo ikke vondt da men :ler: )...og jeg "liker" ikke blod...men er blodgiver. Sett det litt i perspektiv....sprøytestikk er jo egentlig ikke vondt...iallefall ikke så vondt som et skrubbsår...eller betent sår i neglebåndet (som eks.) Og når en tenker over hvor vondt de som får blodet har det....så blir ikke sprøytestikket noe å bry seg om allikevel. :)

har erfaring med dårlige stikkedamer på legekontor, sånne som må stikke flere ganger og "grave")

Si ifra med en gang at du er sansibel for sprøytestikk. De som tapper blod har langt mer erfaring med å nålestikk enn de som jobber på legekontor. De skal ikke grave etter blodårene dine...de skal se dem....selv om du ikke ser dem selv. De eneste de må "grave" på....er de med det som kalles rulleårer.

Jeg har lyst å bli benmargsdonor og, er det noen som har erfaring fra dette? Er det noen risiko forbundet med det? Er det noen risiko forbundet med narkose?

Det er risiko forbundet med all type operasjon, også med narkose. Men statistikken "sier" at det er trygt. Og det er det nok helt sikkert.

Jeg er ikke benmargsdonor selv (ennå....jeg må venne meg til tanken først). Jeg spurte imidlertid litt på blodbanken...og de sa at de henter ut benmarg fra hoftekammen din...du vil føle deg "rundjult" noen dager etterpå...men så er du helt frisk og rask igjen......i tillegg til at du kanskje har reddet et liv....og det er jo fantastisk. :)

Skrevet

Det er forresten veldig fint at folk strømmer til blodbankene nå. :)

Selv om jeg ikke forstår at det må sånne mediaoppslag til for at folk skal gjøre det.

Kom dere av gårde og gi blod.....det koster ikke noe. Du hjelper ingen ved å kun tenke på det. :)

Gjest Virvel
Skrevet

Lizbet, hvis du er veldig nysgjerrig på hvordan det er med medisiner og blodgiving, kan du gå inn på Felleskatalogen og finne det aktuelle legemiddelet der. Øverst på siden vil det da stå en kode bestående av tall og bokstaver, f.eks. A03. Denne koden sjekker du opp mot medikamentlisten bakerst i Veileder for transfusjonstjenesten i Norge.

...men det letteste er nok bare å ringe blodbanken, så sjekker de det for deg. :wink:

Gjest Virvel
Skrevet

Og til deg med allergi: Om du kan gi blod eller ikke kommer an på hvor kraftige symptomer du har, og hva slags og hvor mye medisiner du bruker. Ta kontakt med blodbanken for vurdering!

Skrevet
Jeg vil legge en link til denne siden.  

Det var utolig sterk lesning dette, det kan skje med oss alle...

Jeg vet ihvertfall hva jeg skal gjøre på mandag!

Jeg har meldt meg...

Tankevekkende lesning.. Det kan skje oss alle :-(

Gjest Anonymous
Skrevet

Skulle gjerne vært blodgiver, men har fått beskjed om at de ikke vil ha blodet mitt.

Årsaken er at jeg har vært i et forhold med en person som ikke er fra Europa. Kjipt.

Skrevet
Årsaken er at jeg har vært i et forhold med en person som ikke er fra Europa. Kjipt.

Men gjelder det for all fremtid da?

:)

Skrevet

De har noen ganske strenge regler...ei venninne av meg får heller ikke gi fordi hun har bodd i Moskva i mer enn tre mnd... :-? Og ja, det er for alltid.

Skrevet

Nei, det er ikke for alltid. Man får en karantene på opptil 6 mnd, avhengig av hvilket land du har vært i. Det samme gjelder når man har byttet sexpartner, 6 mnds karantene. Etterpå kan man gi blod som før.

Skrevet

Det kom litt motstridende meldinger her.....derfor kopierer jeg dette over hit fra www.giblod.no :)

Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

2. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler eller dopingmidler.

3. Prostituerte og tidligere prostituerte.

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

5. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med en person med AIDS eller hepatitt (gulsott), eller med person som har hatt positiv test relatert til disse sykdommene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...