Gå til innhold

Hva menes med "ansvar for legemiddelhåndtering"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på stillingsannonser for sykepleiere og vernepleiere, og da står det ofte "ansvar for legemiddelhåndtering". Hva ligger i dette? Hva slags oppgaver har man rundt det? Og har man ansvar alene, eller blir det feks kontrollert av andre?

Anonymkode: 8be01...e52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er å ha ansvar for bestillinger av medisiner og dosere det ut til riktig person. En lege bestemmer først hva en pasient skal ha av reseptbelagt medisin.

Det føres logg om hva du levere ut av medisin og selvfølgelig hva du bestiller og får inn.

Nå tar jeg utgangspunkt om at dette gjelder avdeling på sykehus/sykehjem/institusjoner.

Stort ansvar. Jeg har selv sett en med det ansvaret gi feil medisin til en pasient. Det gikk bra, pasienten sov hele dagen og kvelden, men var ellers en som likte å sitte sammen med de andre i dagligstua. Skal love st det ble ett møte med den ansvarlige pga dette.

Anonymkode: a8dba...07c

AnonymBruker
Skrevet

En lege forordner legemidlene, deretter er det ditt ansvar å gi medisinen til riktig tidspunkt og på riktig måte og vite om bivirkninger og observere disse. Du har også ansvar for å dosere medisinen og blande feks antibiotika. I tillegg kommer  ansvar for å bestille legemidler slik at det finnes et forsvarlig lager av medisiner og føre regnskap over A-preparater. 

Anonymkode: 6ab2c...80e

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at alt av infusjoner og medisiner du gir intravenøst, pluss A-preparater skal kontrolleres av to sykepleier, så du har med deg en til på det ansvaret. 

Anonymkode: 6ab2c...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...