Gå til innhold

Hjemme alene trening av valp med hund i hus fra før av

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ville dere gjort det med hjemme-alene treningen av valp hvis det var en voksen hund i huset fra før av? Hun voksne er vandt til å være alene når vi er på jobb og har tilgang til stort sett hele huset. Men lurer litt på hvor valpen skal være. Løs sammen med hun voksne? På eget rom? I en stor valpegrind? Tenker at valpen gjerne gjør fra seg og ødelegger ting osv 😅 Kommer jo til å trene på dette veldig gradvis uansett men bare lurer på hvordan vi skal gjøre det. 

Anonymkode: ccfc3...47f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte valpegrind i stuen, slik at hundene ikke kom fysisk i kontakt med hverandre når vi var borte. Den voksne er en veldig tålmodig hund, men vi var redd valpen skulle ødelegge noe eller plage den voksne hunden.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde valpen i valpebinge når vi ikke var hjemme. Lagde en stor valpebinge av kompostgrinder som vi kjøpte på plantasjen, klipset bare veggene sammen til den ble så stor som vi ønsket (sånn at valpen hadde senga si der, vannskål og noen leker, og plass til å røre seg) 

Etter vår erfaring så gikk hjemme-alene-trening med den nye valpen lettere pga vi hadde en godt voksen hund fra før. Tror valpen følte seg tryggere pga den andre hunden, var jo ikke alene hjemme pga den. Pluss den eldste hunden vår er en veldig rolig og bedagelig hund, så det hadde smitteeffekt til valpen 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke hatt valp og voksen hund sammen i starten.

1) Fordi HVIS noe skjer mellom dem to, så er du ikke der for å bryte inn. Selv om man har verdens snilleste hund så kan den få nok av valpen, eller valpen kan plage den voksne inne. 

2) Det er betryggende for valpen å se/høre hunden, men god trening for den å måtte sove/oppholde seg alene. 

Skrevet

Jeg ville ikke skilt lag på de to. Den yngste har godt av selskap fra den eldste, en å se til når han er usikker.

Første gangen jeg lot valpen og den voksne hunden min være hjemme alene, lukket jeg dem inn på et eget rom der det sto et skrivebord, en kommode og et garderobeskap bare. Ikke noe særlig å ødelegge. La ut sånne tisseunderlagsmatter her og der på gulvet til valpen, da den ikke var husrein ennå (den ble husrein på bare noen få uker).

Da jeg kom hjem, hadde valpen brukt underlagsmattene. Luftet dem begge med en gang jeg var hjemme.

Jeg gjorde ingen andre forberedelser mht valpen, annet enn å legge ut noen leker han kunne tygge på hvis det klødde i tenna. Han var flink og ødela aldri noe. Hadde lekt med han med lekene før, så han visste at lekene liksom var hans og at det var tillatt å bite på dem. 

Neste gang gikk vi fra dem løse i stuen, og valpen taklet det helt fint. Han så på den voksne hunden, og gjorde det samme som henne. Hun gikk og la seg på sofaryggen for å ha utkikk ut vinduet og for å se hvem som kom og gikk, slik hun alltid pleide. Valpen klatret etter og gjorde det samme, lå der og tittet ut. Der lå de og speidet da vi kom hjem igjen, og det gjorde de alltid etter det.

AnonymBruker
Skrevet

Ang. å ha dem løse sammen eller ikke kommer også veldig an på den voksne hunden. Min voksne hund sier aldri ifra og en hund kunne bitt av henne beinet uten at hun hadde sloss tilbake. Hun blir også fort mobbeoffer for unge bøllehunder, derfor vil jeg rett og slett skjerme den voksne.

Det er dessuten en god egenskap at den lille valpen klarer seg alene uten en annen hund også tidvis, i tilfelle den voksne dør.

Anonymkode: 41294...3fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...