AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #1 Skrevet 12. juni 2019 Jeg jobber i restaurantbransjen, og har gjort dette i 4 år. For 1,5 uker siden startet jeg i ny jobb, og ett bord gikk uten å betale. Fikk da beskjed om at nestegang må jeg betale regningen til bordene som går dersom det skjer. I forgårs tok jeg feil betaling på ett bord, som gjorde at de betalte 600 kr mindre enn hva dem egentlig skulle. Dette må jeg betale ut av egen lomme. Er dette lov? Står ingenting i kontrakten om det, og har aldri opplevd lignende før. Flere av de som jobber der sier de har lagt ut med flere tusen pga de har gjort feil i starten av opplæringen. Jeg får helt angst. Om man jobber i butikk og en kunde stjeler skal man jo ikke bli holdt ansvarlig for dette å betale varen som kunden stjal? Har noen peiling på regler her? Anonymkode: 7df9d...056
FrodeF Skrevet 12. juni 2019 #2 Skrevet 12. juni 2019 Det er ganske vanlig å ha med i arbeidsavtalen. Dersom du er helt sikker på at det ikke er med krever det som regel forsett eller grov uaktsomhet fra din side for å kunne trekke deg i lønn.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #3 Skrevet 12. juni 2019 Hva som gjelder og går i restaurantbransjen vet jeg ikke, men i den bransjen jeg driver er det ikke vanlig at man må betale for feil man gjør. Enhver seriøs bedrift tar høyde for at feil kan skje og spesielt når det gjelder nyansatte. Anonymkode: 32de5...141 15
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #4 Skrevet 12. juni 2019 Jeg jobbet tidligere mange år på postkontor. Dersom kassa ikke stemte måtte vi dekke underskudd selv selv (dersom det var for mye i kassa fikk vi selvfølgelig ikke beholde det selv). Som tilskudd til lønn fikk vi noe som het "tellepenger" for å dekke eventuelle feil, men det var latterlig lite. Ca. 30 kr. i mnd. Dette var på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. Heldigvis gjorde jeg ingen grove feil, men noen hundrelapper har det nok kostet meg. Anonymkode: 3c32e...318
Armitage Skrevet 12. juni 2019 #5 Skrevet 12. juni 2019 (endret) I arbeidsmiljøloven, paragraf 14-15 så står det: (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a)når det er hjemlet i lov, b)for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger. c)når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d)når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e)når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f)når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden Merk deg c og e. Det er fullt lovlig, men må stå i kontrakten din. https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14-15 Endret 12. juni 2019 av Armitage 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #6 Skrevet 12. juni 2019 5 minutter siden, Armitage said: I arbeidsmiljøloven, paragraf 14-15 så står det: (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a)når det er hjemlet i lov, b)for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger. c)når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d)når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e)når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f)når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden Merk deg c og e. Det er fullt lovlig, men må stå i kontrakten din. https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14-15 Nøkkelordene her er jo "forsettlig" og "grov uaktsomhet".. Jeg kan ikke forstå at det at et bord stikker fra regningen viser til verken forsettlig handling eller grov uaktsomhet fra TS sin side? Anonymkode: 11f04...ca2 26
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #7 Skrevet 12. juni 2019 Merkelig ordning, virker som det er veldig USA-takter, men nå er ikke jeg kjent innenfor restaurantbransjen. Jeg dreit meg ut for et par uker siden selvom jeg ikke er nyansatt. Det kostet jobben min ca. 2500,- i transportkostnader. Jeg slapp heldigvis å betale noenting for det, det går på jobben Anonymkode: 364c7...959 6
Thyra Skrevet 12. juni 2019 #8 Skrevet 12. juni 2019 Jeg har hørr om denne praksisen før, og synes det er dypt urimelig. En ting er om den ansatte har gjort en grov feil, men at kunder stikker fra regningen er jo ikke den ansattes feil. Den ansatte har jo ikke mulighet til å stå og følge med på alle gjestene i tillegg til å hente og bringe mat. Følge dem på do, ut og røyke osv. Og som sagt, ansatte på butikker må jo ikke betale for varer som blir stjålet på deres vakt. De ansatte i restaurantbransjen risikerer jo å gå i minus en arbeidsdag om noen stikker fra en stor regning. 9
Isambard Skrevet 12. juni 2019 #9 Skrevet 12. juni 2019 Det står litt mer her: https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/nar-ma-den-ansatte-erstatte-skade-han-forvolder/ Jeg er faktisk usikker på om de kan trekkke deg i lønn selv om det står i kontrakten. Man kan ikke bare sette loven til side ved å lage en urimelig kontrakt. Da hadde ikke loven vært noe verd. Enten må du selv skriftlig innrømme at du har vært "grovt uaktsom" (da snakker vi om at du har lagt deg til å sove på jobb eller stukket av) eller så må de få deg dømt til å betale. Det er ikke de som bestemmer om du har vært grovt uaktsom. Det høres ut som en useriøs arbeidsgiver. 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #10 Skrevet 12. juni 2019 fagforening? er du organisert, eller blir du truet med å ikke være medlem der heller? Er du norsk? Anonymkode: 46a97...4f5 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #11 Skrevet 12. juni 2019 svært kaldblodig når noen går fra regningen. Ekkelt rett og slett, det er tyveri, det er banditter rett og slett. Anonymkode: 46a97...4f5 2
Armitage Skrevet 12. juni 2019 #12 Skrevet 12. juni 2019 (endret) 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nøkkelordene her er jo "forsettlig" og "grov uaktsomhet".. Jeg kan ikke forstå at det at et bord stikker fra regningen viser til verken forsettlig handling eller grov uaktsomhet fra TS sin side? Anonymkode: 11f04...ca2 Står ikke noe om at de to tingene må forekomme samtidig for at det skal gjelde. Jeg oppfattet det som at så lenge det står i kontrakten så er det lov. Og hvis det ikke står i kontrakten så må det grov uaktsomhet til for å lovlig trekke i lønn. Men jeg er ikke jurist, så kan hende jeg forstår det feil. Endret 12. juni 2019 av Armitage 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #13 Skrevet 12. juni 2019 Ville ikke hatt en sånn arbeidsgiver for å si det sånn. Anonymkode: 14e3e...354 1
Thyra Skrevet 12. juni 2019 #14 Skrevet 12. juni 2019 14 minutter siden, Armitage skrev: Står ikke noe om at de to tingene må forekomme samtidig for at det skal gjelde. Jeg oppfattet det som at så lenge det står i kontrakten så er det lov. Og hvis det ikke står i kontrakten så må det grov uaktsomhet til for å lovlig trekke i lønn. Men jeg er ikke jurist, så kan hende jeg forstår det feil. Det kan jo ikke stå hva som helst i kontrakten om den skal være gyldig. Kontrakten må være i henhold til gjelfende lovverk. Om dette er lov å ha i kontrakten, vet jeg ikke. Men det er jo ikke slik at arbeidsgiver ved å utnytte at noen sårt trenger en jobb kan skrive hva som helst i kontrakten. Arbeidstakere har visse rettigheter. Se for deg en kontrakt hvor det står at den ansatte blir trukket i lønn eller oppsagt om vedkommende får en kvise, legger på seg etc. Eller en kontrakt som regulerer den ansattes fritid på en urimelig måte. 3 1
Thyra Skrevet 12. juni 2019 #15 Skrevet 12. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville ikke hatt en sånn arbeidsgiver for å si det sånn. Anonymkode: 14e3e...354 Det ville vel ingen. Men alle kan ikke velge og vrake i jobber. Noen må ta det de får.
Thyra Skrevet 12. juni 2019 #16 Skrevet 12. juni 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig ordning, virker som det er veldig USA-takter, men nå er ikke jeg kjent innenfor restaurantbransjen. Jeg dreit meg ut for et par uker siden selvom jeg ikke er nyansatt. Det kostet jobben min ca. 2500,- i transportkostnader. Jeg slapp heldigvis å betale noenting for det, det går på jobben Anonymkode: 364c7...959 USA-takter, ja. Husker en sak i media hvor en kafe-ansatt fikk så vondt i beina av de høyhælte skoene hun måtte bruke til uniformen. Skoen var full av blod, og den ene neglen løsnet. Men arbeidsgiver krevde at hun skulle ha på de samme skoene neste dag. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #17 Skrevet 12. juni 2019 5 timer siden, Thyra skrev: Det kan jo ikke stå hva som helst i kontrakten om den skal være gyldig. Kontrakten må være i henhold til gjelfende lovverk. Om dette er lov å ha i kontrakten, vet jeg ikke. Men det er jo ikke slik at arbeidsgiver ved å utnytte at noen sårt trenger en jobb kan skrive hva som helst i kontrakten. Arbeidstakere har visse rettigheter. Se for deg en kontrakt hvor det står at den ansatte blir trukket i lønn eller oppsagt om vedkommende får en kvise, legger på seg etc. Eller en kontrakt som regulerer den ansattes fritid på en urimelig måte. Du mener slik arbeidslivet blir om 20 år? Er vel ikke lenge før arbeidsgiverne krever betaling for å gå på jobb tenker jeg, med alt rasjonaliseringspresset som er i disse dager. Anonymkode: 542e9...553 1
Cleopatra. Skrevet 12. juni 2019 #18 Skrevet 12. juni 2019 Dette var da veldig urimelig! Ville tatt kontakt med et fagforbund (om du er organisert) og hørt jeg Feil kan alle gjøre, spesielt helt i begynnelsen i ny jobb. 2
pautina Skrevet 12. juni 2019 #19 Skrevet 12. juni 2019 Jeg og en veninne "stakk fra" regningen en gang uten å mene det, så flaue da vi resonnerte oss fra til at vi hadde gjort det, så dagen etter troppet vi opp sammen for vi turde ikke alene og forklarte glippen og betalte. Hun servitøren vi hadde hatt var så takknemlig for hun ville ha blitt trukket i lønn for det.....da var jeg glad vi gikk tilbake for det er den mest urimelige praksisen jeg har hørt om noen gang....altså hun var jo ikke uaktsom, det var jo vi. Tror jeg ville prøvd å få ny jobb for det der kan jo ende på minus og det er det vel ingen som gidder jobbe for... 2
Illuminatum Skrevet 12. juni 2019 #20 Skrevet 12. juni 2019 5 timer siden, Armitage skrev: Står ikke noe om at de to tingene må forekomme samtidig for at det skal gjelde. Jeg oppfattet det som at så lenge det står i kontrakten så er det lov. Og hvis det ikke står i kontrakten så må det grov uaktsomhet til for å lovlig trekke i lønn. Men jeg er ikke jurist, så kan hende jeg forstår det feil. Det holder med det ene. Dog kan ikke trekk i lønn skje uten at arbeidstager har skrevet under på det eller ved at det er domfestet ... Trekk i lønn uten å følge vilkårene er rettstridig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå