Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har lyst til å lese mer fantasy, men det er vanskelig å finne fram i jungelen av gode og dårlige bøker. Så jeg tenkte at det sikkert er noen her som kan komme med noen tips. Han liker veldig godt Terry Pratchett og Tolkien, mens f.eks. Robert Jordan og Terry Brooks ikke er så populært. Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sesselja
Skrevet

Jeg vil faktisk anbefale triologien til Philip Pullmann. Det er riktignok klassifisert som en ungdomsserie, men jeg hadde stor glede av å lese den. Ikke barnslig skrevet, men har barn i 'hovedrollen'.

Skrevet

Har kjøpt første del av George R Martin's triologi A Song of Ice and Fire, men ikke fått startet på den enda. Den har blitt en av de aller mest kjente. Det er ikke så mye fantasy elementer i den visstnok. Det er mye politisk kamp.

Som alltid anbefaler jeg triologien Dragonlance Chronicles. Den er lett å lese, det er masse bra humor, men også spenning.

Gjest Anneli
Skrevet

Riftwar sagaen av Raymond E. Feist kanskje? Litt eventyr og magi. :-)

Skrevet

Anbefaler Den mørke materien av Pullmann jeg og.

Har hørt mye bra om A Song of Ice and Fire også, men har ikke lest selv.

Skrevet

Har lest alle bøkene til nå i serien "A Song of Fire and Ice" av George R.R. Martin. De er veldig, veldig bra, og det irriterer meg at forfatteren ikke får ut fingern og gir ut bok nr 4!!! De er som Pace skriver litt low-fantasy.

Hvis han liker Pratchett, så tips ham om et par av barnebøkene, ikke bare Discworld. Pratchett har kommet med et par barnebøker i Discworld-serien, bl.a. "A hatfull of sky" og "The Amazing Maurice and His Educated Rodents".

Hvis han liker humor-fantasy, så bør han prøve å få tak i Myth-serien til Robert Asprin. Ustyrtelig morsom fantasy, veldig, veldig syk humor. (Forklarer hvor demoner kommer fra.)

Du kan også tipse ham om Tad Williams, og hans serie Memory , Sorrow and Thorn. Også veldig bra. :)

Catzy

Skrevet
Hvis han liker Pratchett, så tips ham om et par av barnebøkene, ikke bare Discworld. Pratchett har kommet med et par barnebøker i Discworld-serien, bl.a. "A hatfull of sky" og "The Amazing Maurice and His Educated Rodents".

Ja, disse har han lest også. Vi har absolutt alle bøkene av Terry Pratchett, selv jeg som ellers ikke kan fordra fantasy elsker bøkene hans og har vel lest de aller fleste tenker jeg. Wee free men og Hat full of sky, som egentlig er ungdomsbøker, er faktisk to av mine favoritter.

Ellers takk for gode tips fra alle her. Det er flere her jeg er sikker på han kommer til å se nærmere på. :-)

Gjest milo, ikke innlogget
Skrevet

Robert Rankin er i samme bane som Pratchett. Clive Barker bør nevnes, og ikke minst Neil Gaiman (løøøøp og kjøøøøp "american gods" av ham)

Gjest Gjesten
Skrevet

Neil Gaiman, har skrive både romanar og manus til fantastiske teikneseriar. Har og skrive bok saman med Pratchett trur eg.

Gjest the imp
Skrevet
Har lest alle bøkene til nå i serien "A Song of Fire and Ice" av George R.R. Martin. De er veldig, veldig bra, og det irriterer meg at forfatteren ikke får ut fingern og gir ut bok nr 4!!! De er som Pace skriver litt low-fantasy.

Hvis han liker humor-fantasy, så bør han prøve å få tak i Myth-serien til Robert Asprin. Ustyrtelig morsom fantasy, veldig, veldig syk humor. (Forklarer hvor demoner kommer fra.)

Du kan også tipse ham om Tad Williams, og hans serie Memory , Sorrow and Thorn. Også veldig bra. :)

Catzy

Skal han lese A hat full of sky bør han lese The wee free men først. Utrolig morsomme bøker. Anbefales. Feist som noen har nevnt opp i her, da bør han lese både Riftwar Sagaen og de etterfølgende, til og med Serpentwar saga.

Skrevet

Ja, man må finne riktig rekkefølge på de ungdoms-Discworld-bøkene. Sånn sett er det kjekt med Amazon og liknende. :) Det gjelder for de andre Discworldbøkene også, i tilfelle noen blir inspirert av denne tråden. :)

Kom på noen flere: Bøkene om Vlad Taltos av Steven Brust. Fantasy, leiemordere, udøde, alver, mennesker, spenning og en stor dose humor. Fordelen er at han har allerede skrevet mange bøker, så man kan kjøpe de første 10 og ha mye å lese fram til neste kommer. :)

Catzy

Skrevet

Jeg likte veldig godt The Bitterbynde - trilogien av Cecilia Dart-Thornton. Fine bøker - og litt annerledes fantasy. Mer vekt på folklore og fortellinger enn de fleste andre serier, og kanskje litt mindre sverd & muskelmenn.

Gjest seroxata
Skrevet
Jeg vil faktisk anbefale triologien til Philip Pullmann. Det er riktignok klassifisert som en ungdomsserie, men jeg hadde stor glede av å lese den. Ikke barnslig skrevet, men har  barn i 'hovedrollen'.

Signerer denne! er faktisk en av de beste serier jeg har lest! Ble totalt hekta, klarte ikke legge fra meg bøkene! Og begynte å grine av slutten:O

• 8 år senere...
Skrevet

Stephen King skriver mye bra fantasy. Riktignok skriver han en del som kanskje klasifiserer som horror, men han har også en del som ikke gjør det. Av personlige erfaringer kan jeg anbefale insomnia, og dark tower serien. Og selvsagt også the green mile, som filmen med Tom Hanks er basert på.

AnonymBruker
Skrevet

Patrick Rothfuss. Start gjerne med boken "The Name of the Wind".

Anonymous poster hash: c7a01...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...