Gå til innhold

Dere som går/har gått på keto; hva er deres beste tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ønsker å starte på keto i sommer, kom med tipsene deres :D

Anonymkode: 4af9f...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fettkaffe ❤️

Jeg går ikke på keto atm, men bruker fortsatt egg i kaffe 😄 Supert når jeg er litt småsulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Keto anbefales ikke for folk som er i fysisk aktivitet i hverdagen sier nå jeg. Grunnen til at det fungerer er fordi maten du kjører i deg i Keto perioden virker mer mettende, men gir ikke i nærheten like mye energi som når du ikke er i keto diett. 

Jeg ble ofte svimmel og følte meg veldig uvell på denne dietten. Gikk på den i ca. 5 uker før jeg måtte kaste inn håndkle fordi jeg rett og slett ikke følte meg noe pigg i det hele tatt. Alltid sliten og i underskudd. Hvis du først skal prøve å gå ned i vekt anbefaler jeg midlertidig å kjøre tiltak som å spise mer "riktig". Mer brokkoli, mer grønnsaker og fisk. 

Anonymkode: c0ee6...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips:

• Variasjon i kostholdet. Det er fort gjort å bli drittlei og gi opp fordi man rett og slett blir kvalm av maten man spiser. Husk (kalorifattige) grønnsaker, som f.eks. Brokkoli.
  • Dropp tung/hard kardiotrening. Tren styrke og gå/ta rolige joggeturer.
  • Ikke kjør mer ekstremt enn nødvendig. Det er ikke nødvendig å redusere inntaket av karbohydrater til null. Gjør justeringer underveis hvis du alltid føler deg sliten og i underskudd.
  • Fortsett og tell kalorier, så du har oversikt over inntak og forbruk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt beste tips er å ikke gå på ketodietten.

Om du vil slanke deg anbefaler jeg deg å spise vanlig, sunn mat, i litt mindre porsjoner enn vanlig.

Anonymkode: da8c3...c1b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Keto er ikke noe en går på i løpet av sommermnd, det bør være en livsstil. Ketolyse er å holde seg under 20g karbs i løpet av dagen, og den brukes som regel for å gå ned i vekt, før en øker karbs og gjør det til en livsstil. Det er så mange som tror at det å leve lavkarbo er å helle i seg fett og spise mest mulig kjøtt. Poenget er å kutte ut rent sukker og industrimat. Spise rent mat og mat fra bunnen av. Mest mulig grønnsaker og bær, naturlige fettkilder, som feks avokado og egg, nøtter.Ingen skal komme og si at det er usunt? Det er mange inkludert meg som har fått en mye bedre livskvalitet etter å ha lagt om til dette kostholdet. Kroniske endometriose smerter er så og si borte sammen med mange andre plager og smerter.

Jeg har de siste årene levd mer eller mindre på lavkarbo. det hender jeg begynner å spise kaker og annet med sukker ved store anledninger, men etter par uker så sier kroppen såpass ifra at jeg vender fort tilbake til lavkarbo.

Min forkost består av endten chiagrøt med kokosmelk, valnøtter og bringebær, omelett med masse grønnsaker både i og ved siden av, hjemmelaget knekkebød med enten ost, kyllingfiletpålegg, makrell i tomat etc, avokado, kokt egg. Alltid masse grønt ved siden av. Lunch er enten det samme som frokost, salat eller suppe. Middag er enten laks, kylling, annen type kjøtt med masse grønnsaker.

Hvis sulten melder seg innimellom så kan jeg ta litt nøtter, Skyr, litt ost eller litt bær. Mørk sjokolade med minst 70% kakao er full av antioksidanter og hvis du velger riktig type så er det innafor å ta litt hver dag.

Abefaler deg å lese deg opp på forhånd, mye god info på Lavkarbo.no og Kostdoktorn.se kjøp inn det du trenger så har du det du trenger og unngår å gå på en smell. De første dagene er det vanlig å være ekstra sulten, men når kroppen begynner å bruke fett på kroppen som energi og blodsukkeret stabiliserer seg så gir dette seg. Ha alltid litt nøtter, en Atkinsbar og noen babybell i veska i tillfellet krise :)

Jeg tok blodprøver etter et år for å sjekke, og det dårlige kolesterolet mitt hadde halvert seg,mens det gode hadde økt, jeg hadde blitt kvitt fettlever og b12 og jernverdier hadde steget, og dette uten å ha tatt noen tilskudd. Siden dette kostholdet er hormonregulerende så ble stoffskiftet mitt bedre også, og som sagt endometriose.

Lykke til, håper du finner din vei innen kostholdet og at du kommer til å bli like helfrelst som meg.

Anonymkode: e48e4...b4b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Keto er ikke noe en går på i løpet av sommermnd, det bør være en livsstil. Ketolyse er å holde seg under 20g karbs i løpet av dagen, og den brukes som regel for å gå ned i vekt, før en øker karbs og gjør det til en livsstil. Det er så mange som tror at det å leve lavkarbo er å helle i seg fett og spise mest mulig kjøtt. Poenget er å kutte ut rent sukker og industrimat. Spise rent mat og mat fra bunnen av. Mest mulig grønnsaker og bær, naturlige fettkilder, som feks avokado og egg, nøtter.Ingen skal komme og si at det er usunt? Det er mange inkludert meg som har fått en mye bedre livskvalitet etter å ha lagt om til dette kostholdet. Kroniske endometriose smerter er så og si borte sammen med mange andre plager og smerter.

Jeg har de siste årene levd mer eller mindre på lavkarbo. det hender jeg begynner å spise kaker og annet med sukker ved store anledninger, men etter par uker så sier kroppen såpass ifra at jeg vender fort tilbake til lavkarbo.

Min forkost består av endten chiagrøt med kokosmelk, valnøtter og bringebær, omelett med masse grønnsaker både i og ved siden av, hjemmelaget knekkebød med enten ost, kyllingfiletpålegg, makrell i tomat etc, avokado, kokt egg. Alltid masse grønt ved siden av. Lunch er enten det samme som frokost, salat eller suppe. Middag er enten laks, kylling, annen type kjøtt med masse grønnsaker.

Hvis sulten melder seg innimellom så kan jeg ta litt nøtter, Skyr, litt ost eller litt bær. Mørk sjokolade med minst 70% kakao er full av antioksidanter og hvis du velger riktig type så er det innafor å ta litt hver dag.

Abefaler deg å lese deg opp på forhånd, mye god info på Lavkarbo.no og Kostdoktorn.se kjøp inn det du trenger så har du det du trenger og unngår å gå på en smell. De første dagene er det vanlig å være ekstra sulten, men når kroppen begynner å bruke fett på kroppen som energi og blodsukkeret stabiliserer seg så gir dette seg. Ha alltid litt nøtter, en Atkinsbar og noen babybell i veska i tillfellet krise :)

Jeg tok blodprøver etter et år for å sjekke, og det dårlige kolesterolet mitt hadde halvert seg,mens det gode hadde økt, jeg hadde blitt kvitt fettlever og b12 og jernverdier hadde steget, og dette uten å ha tatt noen tilskudd. Siden dette kostholdet er hormonregulerende så ble stoffskiftet mitt bedre også, og som sagt endometriose.

Lykke til, håper du finner din vei innen kostholdet og at du kommer til å bli like helfrelst som meg.

Oi.. du kan mye om dette.. Har du brukt keto stix? Kunne du sett på tråden min i tilfelle? Jeg lagde den nettopp 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, MammaMums skrev:

Oi.. du kan mye om dette.. Har du brukt keto stix? Kunne du sett på tråden min i tilfelle? Jeg lagde den nettopp 👍

Har brukt ketostix, men det er egentlig ikke nødvendlig å bruke det. Spiser en riktig så kommer en i ketose, noen kommer lettere inn enn andre, jeg kommer i ketose dagen etter jeg kutter ut raske karbohydrater, mens andre trenger opptil flere dager.

Ja jeg kan mye om dette fordi jeg har satt meg veldig inn i dette pga egen helse. Jeg har vel gjort det en kaller livsstilsendring, og har lært mye om hva som er bra for kropp og ikke og lever etter denne lærdommen. Jeg skal inn og se på tråden din :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Tullball. Jeg har spist lavkarbo/keto siden 2013 - har aldri vært i bedre form, er aldri syk, fremmede har tilogmed stoppet meg på gata for å fortelle at jeg ser utrolig bra ut. Da jeg spiste karbs var jeg bare slapp og dvask og fikk ingen oppmerksomhet fra noen. Det er en livsstil, ikke en diett.

Anonymkode: fad54...061

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.6.2019 den 14.04):

Har du lest boka "selvforsvar mot overvekt"? Den tar for seg mye av dette med karbohydrater osv. Du virker veldig kunnskapsrik. 

Etter mange år som "lavkarbomotstander" skal jeg skifte ut mat i kostholdet mitt fra karbohydratrik mat til mer nøktern og fokus på rent kjøtt, egg, fisk, bær, nøtter og grønnsaker. Tror og håper det gir meg mer. 

Dessuten har jeg lest at det kan ta opp til 6 uker før man virkelig får full utbytte og effekt av det.

Anonymkode: cd450...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...