Gå til innhold

Blir jeg utnyttet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel vel, så havnet jeg her. Mann 40,meget god jobb. Kona er 43 bra jobb. Felles og privat konto. Hun 3 barn fra tidligere, vi har ett barn sammen. Jeg reiser mye i jobb, og det oppstår som regel pengeproblemer på felleskontoen når jeg er borte. (tom). Kona har i snitt 20k på privat konto i mnd. Ofte "Låner" kona penger fra felles konto for å betale ting til egne barn som har flyttet ut. Og jeg må da overføre fra min konto. I mai overførte jeg 40k ekstra til felles, og de 4 neste dagene ble det brukt 20k. Dette mens jeg var bortreist. Vil tilføye at eksmann til min kone har en god jobb, men betaler ikke for sine barn. Det er det vi som gjør. Er dette normalt? Er dette prisen for å finne ei med barn fra før? 

Anonymkode: d3041...4e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du blir utnyttet ja. Barn som ikke bor hjemme lenger får pent klare seg selv. Jeg hadde fint strammet inn.  Er snakk om store summer det her. 

Anonymkode: 139e1...a92

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor store er barna? 

Hva tjener din kone? Du skriver "kona har i snitt 20k på privat konto i mnd". Hun kan da ikke tjene så lite med en god jobb? Eller mente du å skrive at dette er summen hun overfører fra felles til egen i måneden?

Anonymkode: 08c3e...9a2

Skrevet

Høres jo ikke riktig klokt ut, hvis de ikke bor hjemme og hun ønsker å hjelpe dem burde det jo gå fra hennes privatkonto og ikke felleskontoen. 

Hvis det er diskutert og avtalt med deg så er det en annen sak. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

1

Endret av Spotlight
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 43 og hun har TRE barn som har flyttet ut?? Startet hun som 16-åring eller har de flyttet ut veldig tidlig?

Ting de evt. trenger skal så klart deles mellom henne og barnefar. Til en viss grad må man regne med en annen økonomi når ens partner har barn fra før, men det høres ut som uforholdsmessig mye.

Skrevet (endret)

2

Endret av Spotlight
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir voldsomt utnyttet. 

Anonymkode: 33313...9ef

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, det er ikke prisen å betale for å ha ei kone med særkullsbarn. Sånn fungerer det ikke at du skal punge ut for alt mulig rart. 20.000 kroner som forsvinner helt plutselig er mye penger, og det er penger du har satt over på felleskontoen, da hadde jeg stilt spørsmål til hvor de pengene egentlig ble av? Hvor gikk dem? 

Det er absolutt et poeng at man som familie skal stille opp for hverandre. Og det er bare fint at du stiller opp for dine stebarn også, åpenbart er det det. Men det må skje på en helt annen måte enn at din kone bare suger pengene ut av felleskontoen når du er på reise. Sånt diskuterer man jo! Trenger barna penger og dere ønsker å stille med litt økonomisk bistand må dere jo bli enige om det på forhånd. Sånt går jo også (muligens) ut over deres felles barn. 

Faren til disse 3 barna burde åpenbart hjulpet til med mer, men det er ikke sikkert at han har midler til det. Det betyr ikke at du skal tre inn i hans rolle og punge ut for alt mulig rart. Du kan hjelpe der du VIL og har lyst, men ingen kan kreve det av deg. 

- Må legge til at hvis det er sånn at felleskonto blir misbrukt av din kone, bør det jo vurderes om det kanskje er greit å ikke ha noe felles. Da har man i hvert fall bedre kontroll.

Endret av NewInTown
  • Liker 1
Skrevet

Snakker dere om dette her da? Har du spurt hva pengene går til?

Hvis hun har 20K igjen hver mnd. har hun ikke en veldig høy inntekt, spesielt om hun har tre barn. Men da må dere heller bli enige om en rettferdig skjevfordeling i utgangspunktet.

Jeg kan forstå det om det er uforutsette utgifter til et mindre barn, men "Stine trenger regulering" er jo en grei ting å ta opp. Dersom to av barna er uteboende/studerende, så skal de i stor grad klare seg selv. Ønsker de bistand til depositum el.l., så skal hun kunne si "spør far" - spesielt når han har, som du sier, god økonomi.

Har dere i det hele tatt snakket om dette?

Skrevet (endret)

3

Endret av Spotlight
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel vel, så havnet jeg her. Mann 40,meget god jobb. Kona er 43 bra jobb. Felles og privat konto. Hun 3 barn fra tidligere, vi har ett barn sammen. Jeg reiser mye i jobb, og det oppstår som regel pengeproblemer på felleskontoen når jeg er borte. (tom). Kona har i snitt 20k på privat konto i mnd. Ofte "Låner" kona penger fra felles konto for å betale ting til egne barn som har flyttet ut. Og jeg må da overføre fra min konto. I mai overførte jeg 40k ekstra til felles, og de 4 neste dagene ble det brukt 20k. Dette mens jeg var bortreist. Vil tilføye at eksmann til min kone har en god jobb, men betaler ikke for sine barn. Det er det vi som gjør. Er dette normalt? Er dette prisen for å finne ei med barn fra før? 

Anonymkode: d3041...4e9

Jeg kan bare si hvordan det er her. Jeg har to gutter fra før av som har lite kontakt med faren sin og han betaler jo barnebidrag. Samboer har tatt dem i mot med åpne armer. Det er ikke mine og dine penger, det er våre penger og våre barn (vi har to felles også). :) Derimot... så har vi ikke pengeproblemene som dere har.... Penger forsvinner ikke bare og vi er enige om alle store utgifter. Som at eldste fikk datamaskin til bursdagen sin (som kostet langt under 20.000 kr). 😜 Jeg klarer ikke å skjønne hvordan hun har brukt 20.000 kr på 4 dager. 

Ingen av våre har flyttet ut ennå. Eldste er 13 år. Jeg vet derfor ikke helt hva som menes med: Betale ting til egne barn som har flyttet ut. Hva er det hun betaler?

Anonymkode: 26185...a73

Gjest RødeFare
Skrevet

Støtter det innlegget som sa at dere må snakke sammen. 20.000 kan ikke bare forsvinne fra felleskontoen uten at det er avtalt - uavhengig av om det var et nødvendig eller unødvendig formål. Jeg tenker at dette handler mest om hvordan man praktiserer felles økonomi, og mindre om «mine,dine»-problematikk. Om hun tok ut 20.000 og brukte på deres felles barn eller bolig - uten å diskutere det med deg - ville det likevel vært et problem. 

Skrevet (endret)

4

Endret av Spotlight
Skrevet (endret)

5

Endret av Spotlight
Skrevet
5 minutter siden, Spotlight skrev:

Hun betaler fri telefon, og alle kriser som måtte inntreffe. Det er en del kriser når man er en jentunge på 23

Da jeg var 23 hadde jeg ikke en eneste krise som omfattet penger der mine foreldre måtte involveres. Min erfaring er at slike kriser kun oppstår i familier der det er enkelt tilgang til mor eller fars konto.

• Liker 13
Skrevet (endret)
På 11.6.2019 den 21.50, Bokdamen skrev:

Da jeg var 23 hadde jeg ikke en eneste krise som omfattet penger der mine foreldre måtte involveres. Min erfaring er at slike kriser kun oppstår i familier der det er enkelt tilgang til mor eller fars konto.

6

Endret av Spotlight
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Bokdamen skrev:

Signerer. Jeg hadde en del "kriser" som 20-åring men det handlet jo om at mor var ettergivende. Det gjør det alltid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Spotlight skrev:

Hun betaler fri telefon, og alle kriser som måtte inntreffe. Det er en del kriser når man er en jentunge på 23

Jeg er 21, har allerede et barn selv og maser aldri på egne foreldre om å penger til ditt og datt. Klarer meg med stipend/lån og deltidsjobb! Flyttet ut da jeg var 16 faktisk

Anonymkode: 3d3ec...eff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eneste krisen jeg hadde etter jeg flyttet ut som 18 åring var året etter sa en strømregning på 3-4000 dukket opp i postkassen første vinteren . Året etter var jeg foreberedt på at strøm er dyrere på vinteren 😂 Ellers betalte foreldrene mine mobilregningen frem til jeg var 21 og begynte å jobbe fulltid. 

Anonymkode: 508f9...88a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...