Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg har prøvd å være god og tålmodig mot siden jeg vet hun har noen utfordringer. Men jeg føler meg sliten og trenger andres vurdering utenfra. Eksempel på hva hun gjør:

1. Er stadig ikke hjemme når barna våres(vi er naboer) kommer hjem fra skolen. Resultatet er at ofte kommer hennes barn til meg og jeg hjelper med lekser og lager til mat. Det syns jeg ofte er koselig fordi jeg er glad i barn og liker å ordne litt. Men jeg syns det er surt når dette skjer for ofte. Barnet hennes blir gjerne sendt hjem mett, ferdig med leksene og til min venninne har gjort klar middag til familien. Dette har jeg forresten satt litt brems på i det siste. 

2. Til stadighet har hun ikke handlet inn gave når barna våre er bedt i bursdag til noen i klassen. Hun melder meg og spør om jeg har noe gavelager og om vi kan spleise. Ja og om jeg har kort og innpakkingspapir. Noe som hun vet jeg har siden jeg pleier å planlegge. Helt ok av og til, men ikke når det er 80% av gangene. 

3. Hun "tar over" når jeg står og snakker med andre for eksempel på skoletilstelninger. Kommer inn fra siden og tar i blant over samtalen. 

4. Tar mindre kontakt i lange perioder når hun ikke "trenger" meg. Hun har nå for eksempler en stor sjarm-offensiv mot noen i nabolaget hun nettopp har blitt kjent med. Da er det ikke initiativ mot meg så og si i det hele tatt. Slik har det vært flere ganger. 

5. Hun forteller meg negative ting mannen hennes har sagt om en utdannelse jeg tar nå. Har tenkt at hun kanskje projiserer. Er det egentlig hun som tenker slik eller i hvert fall er enig med han? 

Det er flere ting også, men det blir så mye og skrive. 

Jeg sitter i hvert fall igjen med en følelse av å være en nyttig idiot for henne. Er det jeg som overdriver reaksjonene mine? Magefølelsen min føles ikke bra. Sier ikke at jeg selv er perfekt, men jeg har aldri med hensikt utnyttet eller trykt noen ned. Noe jeg føler hun gjør. 

Anonymkode: d12ed...ea3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan høres ut som hun utnytter deg.

Men noen ganger når man lager seg slike negative lister så mister man perspektivet og glemmer det positive. Da ser man bare det som bekrefter hypotesen. 

Er det noe som er bra med vennskapet? Hvis det ikke er det, så ville jeg satt foten ned. Dog ikke slik at barna hennes blir skadelidene. 

Anonymkode: e72ff...4a8

• Liker 9
Skrevet

Hun er en selvsentrert dame. Sett ned foten, hun får stå for manglende bursdagsgaver selv. Barna kan du jo fortsatt ta litt vare på, men ellers er det lite kvalitet på vennskapet deres, virker det som. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for klokt svar. Det er så klart positive ting med denne venninnen. Ellers hadde jeg ikke holdt ut i så mange år. Men følelsen etter jeg har vært sammen med henne er ofte at jeg er tappet for godfølelsen i magen i stedet for å ha fått en boost som jeg opplever fra enkelte andre. Og så er jeg rett og slett skuffet over den følelsen hun gir meg når hun oppleves så uinteressert i kontakt i perioder der hun har sjarmoffansiv med andre potensielle venner. Hun er veldig glad i å kjenne mange tror jeg. Det jeg sitter igjen med ofte er at jeg er en nyttig venninne for henne, men at jeg ikke føler meg verdsatt og respektert. Noe jeg mener er et must å både motta og gi i et vennskapsforhold. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tenkt å kutte ut barnet hennes. Er glad i henne og ønsker henne vel. Kommer alltid til å være velkommen her selv om jeg velger å roe ned kontakten med moren hennes. Bare hun ikke "straffer" meg ved å motarbeide vennskapet barna våre har. Har bekymra meg for det også 

AnonymBruker
Skrevet

Hun utnytter deg. Du har gjort tilværelsen fryktelig behagelig for henne fordi hun veit at du ordner når hun ikke gjør det 

Anonymkode: ebca8...151

• Liker 2
Skrevet

Man må være veldig forsiktig med å være ressursene til folk og hun der høres ut som en bruker av deg, ikke ei venninne.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill. Jeg ser at det er ikke er jeg som har vært overmistenksom... Jeg er en nyttegjenstand for henne mer enn ei venninne. Nå må jeg bare finne en måte å lande dette på siden jeg ikke kan kutte 100% kontakt pga barna våre. Bare så synd hun er så manipulerende de gangene hun har en oppsving i sjarmen mot meg. Hun er da så vennlig og kjempesnill at det er vanskelig å tro hun har noen dårlige hensikter. Men jeg vet jo av erfaring at hver gang skjer det ett eller annet etter en periode, som gjør meg skikkelig skuffet. Det er tross alt 10 år jeg har kjent henne og det med følelsen utnyttingen har bare blitt verre underveis. 

Usj, skulle ønske jeg ikke følte meg så brukt og rett og slett dritt 😥. Jeg tror gjerne det beste om de som er venner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...