Gå til innhold

Synd i barn som blir tvunget til å være vegetarianer eller veganer


Søtnosen95

Anbefalte innlegg

Her er noen artikler om hva de stakkars barna gjennomgår på grunn av sine foreldres overbevisning.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6nGPro/lege-advarer-barn-kan-bli-alvorlig-syke-naar-mor-er-veganer

https://forskning.no/a/449941

https://www.itromso.no/nyheter/2018/12/13/UNN-lege-advarer-Kan-bli-alvorlig-syke-når-mamma-er-veganer-18063420.ece

https://www.dinside.no/okonomi/uetisk-a-oppdra-barn-som-veganere/62371237

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/2MpOx/vegan-diett-kan-skade-barna

https://www.dagbladet.no/nyheter/veganer-foreldre-siktet-for-omsorgssvikt-etter-at-14-maneder-gammel-underernaert-gutt-dode/60922477

https://www.tv2.no/a/9046921/

Ernæringsfysiologer sier at ett slikt kosthold kan være fullverdig. Det er KUN om foreldrene virkelig kan det de styrer med, og det er faktisk ikke mange. Jeg hadde vært sint på mine foreldre den dagen jeg ble voksen og virkelig forsto alt jeg ble frarøvet i min barndom..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn som spiser kjøtt kan da også bli underernærte dersom foreldrene gir de feil kost? 

Jeg ser virkelig ikke problemet dersom barna får all den næringen de trenger. Ved å la de spise kjøtt tar man jo også et valg for dem. Det er det foreldre er til for. 

Anonymkode: d6df5...f92

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barn som spiser kjøtt kan da også bli underernærte dersom foreldrene gir de feil kost? 

Jeg ser virkelig ikke problemet dersom barna får all den næringen de trenger. Ved å la de spise kjøtt tar man jo også et valg for dem. Det er det foreldre er til for. 

Anonymkode: d6df5...f92

Det er mye mer å sette seg inn i for å klare ha ett fullverdig kosthold som veganer, det vet vel alle. Det er jo ikke bare kjøtt de holder unna barna sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganer, i ernæringsmessig forstand en person som kun spiser plantekost. 

 

Det er dermed ikke mat, helt egentlig. De stakkars barna har samme kosthold som en ku.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

Det er mye mer å sette seg inn i for å klare ha ett fullverdig kosthold som veganer, det vet vel alle. Det er jo ikke bare kjøtt de holder unna barna sine.

Selvsagt, men det finnes faktisk ganske som mangler grunnleggende kunnskaper om et fullverdig kosthold uansett hva de spiser. 

Anonymkode: d6df5...f92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at veganer og veggiser gir næringsrik og god mat til seg og familien.

Den gjennomsnittlige kjøttetende familie gir jo gjerne spagetti og kjøttdeig med ketchup, toroposer, ferdigpizza og raske løsninger osv. til seg og familien. Vil ikke påstå det er noe bra.

Anonymkode: b4f78...69c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt, men det finnes faktisk ganske som mangler grunnleggende kunnskaper om et fullverdig kosthold uansett hva de spiser. 

Anonymkode: d6df5...f92

Ja? De står uansett ikke i stor fare for å få mangler på grunnleggende mineraler, vitaminer og proteiner. Innen det veganske kostholdet går det en hårfin grense og det skal svært lite til for å trå feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at veganer og veggiser gir næringsrik og god mat til seg og familien.

Den gjennomsnittlige kjøttetende familie gir jo gjerne spagetti og kjøttdeig med ketchup, toroposer, ferdigpizza og raske løsninger osv. til seg og familien. Vil ikke påstå det er noe bra.

Anonymkode: b4f78...69c

Det kan ikke være god og næringsrikt kosthold uten å være variert. Hvor mange kvinner er det ikke som mister mensen av å holde på slik? Det sier sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Søtnosen95 skrev:

Veganer, i ernæringsmessig forstand en person som kun spiser plantekost. 

 

Det er dermed ikke mat, helt egentlig. De stakkars barna har samme kosthold som en ku.

Skulle likt å se den bonden som fôrer kyrne sine med bønner, linser, varierte grønnsaker og variert frukt! Eller Veganer foreldrene som gav barna høy, silofor og kraftfôr... 

Hvis man skal spise veganmat må man vite hva man driver med, men jeg ville heller vokst opp hos kunnskapsrike Veganer- eller vegetarianerforeldre enn hos kjøttetere som ikke har greie på kosthold. (jeg spiser kjøtt jeg, men tenker at ernæring er mye mer enn hvilke matvarer man eventuelt velger bort. 

Anonymkode: e0350...cc3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De artiklene du linker til gjelder jo bare veganere.

Å være vegetarianer er kjempesunt, og i et slikt kosthold mangler man ingenting. Det er ingenting i kjøtt som ikke kan erstattes av et vegetarisk kosthold. Så overskriften din er helt feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Søtnosen95 skrev:

Ja? De står uansett ikke i stor fare for å få mangler på grunnleggende mineraler, vitaminer og proteiner. Innen det veganske kostholdet går det en hårfin grense og det skal svært lite til for å trå feil.

Jo, de gjør det dersom de får feil kost, uavhengig av begrensninger. 

Anonymkode: d6df5...f92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle likt å se den bonden som fôrer kyrne sine med bønner, linser, varierte grønnsaker og variert frukt! Eller Veganer foreldrene som gav barna høy, silofor og kraftfôr... 

Hvis man skal spise veganmat må man vite hva man driver med, men jeg ville heller vokst opp hos kunnskapsrike Veganer- eller vegetarianerforeldre enn hos kjøttetere som ikke har greie på kosthold. (jeg spiser kjøtt jeg, men tenker at ernæring er mye mer enn hvilke matvarer man eventuelt velger bort. 

Anonymkode: e0350...cc3

Katten til min bestemor spiser bedre enn disse barna. han får alle restene.. Det er trist å tenke på.

ja det er det jeg mener. Det er mange som ikke forstår alvoret med en slik diett og setter barna sine i fare, ut fra det jeg har sett. Kunne aldri kuttet ut noe jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veganer eller vegetarianer, men matallergiker som er glad i vegetarmat. Og jeg ser ikke helt logikken i å synes synd på barna som tvinges til dette. For barn som vokser opp som vegetarianere, er det like naturlig å ikke spise kjøtt, som det er for unger som vokser opp i kjøttspisende familier å spise det. Det er ikke som at de frarøves noe de ønsker og savner. 

Uansett kosthold, bør man sette seg inn i hva barn trenger og hvordan man på best måte skal kunne gi dem et godt kosthold med alt dem trenger. Jeg har kjent kjøttetende familier hvor ungene har levd på loff med nugatti og ferdigmat, og jeg har kjent vegetariske familier som har et helt fantastisk rikt kosthold. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

De artiklene du linker til gjelder jo bare veganere.

Å være vegetarianer er kjempesunt, og i et slikt kosthold mangler man ingenting. Det er ingenting i kjøtt som ikke kan erstattes av et vegetarisk kosthold. Så overskriften din er helt feil.

B12 kan du ikke få gjennom vegetarisk kosthold. Så det må man ha tilskudd av. Ellers kan alt erstattes om man setter sammen måltidene riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, de gjør det dersom de får feil kost, uavhengig av begrensninger. 

Anonymkode: d6df5...f92

spiser de Grandiosa 4 dager i uken, grønnsaker 1 dag i uken, frukt på skolen/barnehage, vil de uansett ikke få mangler på en slik måte! Veganere har ikke mye spillerom og hvert eneste måltid må være nøye planlagt og gjennomtenkt for å ikke trå feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jadzia skrev:

B12 kan du ikke få gjennom vegetarisk kosthold. Så det må man ha tilskudd av. Ellers kan alt erstattes om man setter sammen måltidene riktig.

Ja det sier oss at det ikke er ett fullverdig kosthold. hadde det vært det ville de fått alle vitaminene som trengtes via kostholdet sitt uten å måtte ty til kunstige vitaminer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Jadzia skrev:

B12 kan du ikke få gjennom vegetarisk kosthold. Så det må man ha tilskudd av. Ellers kan alt erstattes om man setter sammen måltidene riktig.

Det er B12 i egg og meieriprodukter, noe vegetarianere kan spise.

Vennligst ha litt kunnskaper før du uttaler deg og sprer vranglære.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

De artiklene du linker til gjelder jo bare veganere.

Å være vegetarianer er kjempesunt, og i et slikt kosthold mangler man ingenting. Det er ingenting i kjøtt som ikke kan erstattes av et vegetarisk kosthold. Så overskriften din er helt feil.

De mangler B12 slik som en over poengterte. Det får de ikke i kostholdet sitt. Så innlegget ditt er ; Feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at veganer og veggiser gir næringsrik og god mat til seg og familien.

Den gjennomsnittlige kjøttetende familie gir jo gjerne spagetti og kjøttdeig med ketchup, toroposer, ferdigpizza og raske løsninger osv. til seg og familien. Vil ikke påstå det er noe bra.

Anonymkode: b4f78...69c

Veganere gir akkurat det samme, men bytter ut de animalske ferdigproduktene med plantebaserte ferdigprodukter. Vi sitter stort sett alle sammen fast i den samme tidsklemma hvor lettvint mat er go-to mat mange av ukedagene. 

Anonymkode: 48f3e...7b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Det er B12 i egg og meieriprodukter, noe vegetarianere kan spise.

Vennligst ha litt kunnskaper før du uttaler deg og sprer vranglære.

han mente sikkert veganere. det er lett at det går i surr når det finnes så mange rare dietter og navn tilhørende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...