AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #1 Skrevet 11. juni 2019 Hei! Jeg vet virkelig ikke hva jeg vil lenger, men ender nok opp med å ta noe for ha prøvd. Er 18 år og ferdig med VG3 til sommeren nå. Lurer på om det er noen av dere som har valgt feil studie eller rett og slett ikke vet hva dere ønsker å studere? Er det noen som har tips om utdannelser som gir lett jobb i framtiden og har en god og rimelig lønn. Er ikke særlig interessert i sykepleien hvis noen lurer. Har hatt realfag på skolen og har den kompetansen til å søke meg videre med hvis jeg vil, har også rimelig greit snitt på over 5. Trenger virkelig litt hjelp eller tips. Anonymkode: 9926c...a9d 1
Anzii Skrevet 11. juni 2019 #2 Skrevet 11. juni 2019 Er ikke fristen for å søke høyere utdanning gått ut? Det er ikke noe i veien med å søke på noe, og ikke fullføre. Eneste er at alt studielånet du evt. tar forblir gjeld. Du har sannsynligvis trålet Internett for utdannelser, men har du snakket med venner og familie? Kanskje ser de egenskaper hos deg som du ikke ser selv, som vil komme godt med i enkelte yrker. Jeg ville også prøvd å tenke ut hvilken retning jeg vil gå. Vil du jobbe med mennesker? Kontor? Noe praktisk? Matematikk? It? På den måten kan du eliminere enkelte utdannelser. Det er også mange kombinasjoner og videreutdanninger tilgjengelig, som kan være vanskelig å få oversikt over. Om du finner ut litt ca. hva du vil bli, kan du ta kontakt med rådgiver på skolen din, eller en høgskole/ universitet i nærheten. Kanskje de har noen tips😊 masse lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #3 Skrevet 11. juni 2019 Jeg hadde virkelig ingen peiling, og vurderte egentlig alt mulig da jeg var ferdig med vgs. Fysikk, kjemi, ingeniør, politi, agronom, nautikk, veterinær, revisjon, journalistikk osv. Var skikkelig vanskelig fordi jeg ikke klarte å bestemme meg, det var jo alle mulige alternativer. Endte opp med å velge samfunnsøkonomi. Fant ut at det var veldig fleksibelt, og at man kan jobbe 'over alt' siden de fleste trenger økonomer. Jeg angrer, men har vært for sta til å gi meg. Har absolutt ingen interesse for faget. Nå som jeg har blitt litt eldre (26 år) har jeg vel endelig funnet ut hva jeg kunne tenkt meg å drive med. Noe som føles meningsfullt. Er opptatt av dyr og naturvern, så jeg burde kanskje forbedret karakterene mine for å komme inn på veterinærstudiet. Evt. skulle jeg bare gått for revisjon, som er mye mer håndfast enn samfunnsøkonomi og som passer evnene mine bedre. Hva er det du ønsker å holde på med frem til du blir pensjonist? Hvilke fag liker du? Hva er du flink til? Og det er ingen fare om du finner ut at du ikke ønsker å fortsette med studiet. Mange jeg kjenner har byttet studieretning både en og to ganger. Ingen skam å gi seg underveis og prøve noe annet. Skulle ønske jeg svelgte stoltheten min når jeg innså at samfunnsøkonomi er fryktelig kjedelig og ikke passer meg. 😂 Du må ikke være redd for å gå din egen retning (mine foreldre og lærere hadde visse forventninger til hva jeg skulle studere). Dette er deg og ditt liv, så det er viktig å finne ut hva som motiverer deg. Anonymkode: fd38e...63c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #4 Skrevet 11. juni 2019 Jeg valgte nok feil utdanning, men har klart å finne en karrierevei som går mot noe jeg trives med likevel. Anonymkode: bf5fb...054 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #5 Skrevet 11. juni 2019 Valgte feil utdanning i første omgang, ja, men byttet til noe annet senere. Null stress. Anonymkode: 2122c...76c 3
Jojo jojo Skrevet 11. juni 2019 #6 Skrevet 11. juni 2019 Valgte først et samfunnsfag, men fant ut etter et år at det ikke var noe for meg, men jeg fullførte studier. Tok etter et studie jeg var helt ukjent med, og har i dag fast jobb med grei lønn! 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #7 Skrevet 11. juni 2019 Kan vel si at jeg valgte feil studie.. Jeg valgte et studie som føltes OK, men ikke noe mer. Ante ikke hva jeg skulle velge, så jeg gikk for et safe studie jeg tenkte jeg ville trives med. Hadde ikke noe studie jeg brant for.. desverre. Og begrenset nok meg selv med «er ikke god nok», «vil ikke flytte så langt» osv. Nå sitter jeg med en jobb jeg ikke liker. Men jeg aner ikke hva jeg skulle valgt i stedet.. jeg gikk jo for det jeg ville mest der og da. Men det var likevel feil for meg. 5 år senere føles det bortkastet ut. Anonymkode: 25a40...938 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #8 Skrevet 11. juni 2019 Det er et hav av studenter som velger feil. Selv studerer jeg medisin, og det er svært mange som hadde byttet fra indøk, fysmat, nanoteknologi, psykologi etc. etter et år. Det var også flere som sluttet på medisinstudiet etter et år og startet på noe annet. Dette her gjelder kun mitt studieprogram, så det er klart at det gjelder ganske mange studenter. Dette her er ikke krise, så jeg synes ikke du skal føle på at det er nå du må ta ditt livs største beslutning angående utdanning og yrkesvei. Du har nok sannsynligvis mer innsikt uansett i løpet av det første året du studerer. Enten har du valgt rett, eller så er det lurt å bytte retning, og det er også helt greit. Anonymkode: 6df3e...c34 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #9 Skrevet 12. juni 2019 Jeg kjenner mange som har byttet studium undervegs, tror de fleste jeg kjenner byttet. Det de har lært på andre studier har de tatt med seg i det nye studiet og i yrkeslivet. Kanskje du skal studere matematikk, et realfag eller ingeniør/sivilingeniør? Anonymkode: 2f94d...50a 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #10 Skrevet 12. juni 2019 Jeg valgte nok feil, men forsto det ikke før jeg nesten var ferdig. Så jeg fullførte studiet (bachelor) og har senere tatt videreutdanning. Hadde ikke valgt det samme igjen, har jobbet 12 år innen yrket. Anonymkode: 8667e...2ae
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #11 Skrevet 12. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg valgte nok feil, men forsto det ikke før jeg nesten var ferdig. Så jeg fullførte studiet (bachelor) og har senere tatt videreutdanning. Hadde ikke valgt det samme igjen, har jobbet 12 år innen yrket. Anonymkode: 8667e...2ae Kan du si hvilket yrket? Anonymkode: ee0fb...aa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå