Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er en ansatt med en måned oppsigelse. Arbeidsplassen er stengt i juli, og de ansatte har da ferie.

Det jeg lurer på er om jeg kan si opp nå før første juli , og være ferdig på arbeidsplassen til 1 august?

fint om noen kan hjelpe meg å finne svar på dette.

Anonymkode: 5520f...5e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ferie påvirker ikke oppsigelsestiden.

Anonymkode: 1676c...e00

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ferie påvirker ikke oppsigelsestiden.

Gjør den vel! Fordi den som skal slutte har rett til å ta ut restferie han har til gode i bedriften han jobber i, og er den på 5 uker og du har alt igjen? Da skal dette avvikles innen han slutter, eventuelt utbetales. For han må opparbeide nye rettigheter i ny bedrift for å få ferie med lønn. Så i praksis påvirker den oppsigelsestiden, eller kan gjøre det. Om han har brukt opp all ferie? Ikke.

Men en bedrift kan jo forhandle med vedkommende om dette, men når hele bedriften har ferie er dette neppe aktuelt uansett.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Gjør den vel! Fordi den som skal slutte har rett til å ta ut restferie han har til gode i bedriften han jobber i, og er den på 5 uker og du har alt igjen? Da skal dette avvikles innen han slutter, eventuelt utbetales. For han må opparbeide nye rettigheter i ny bedrift for å få ferie med lønn. Så i praksis påvirker den oppsigelsestiden, eller kan gjøre det. Om han har brukt opp all ferie? Ikke.

Men en bedrift kan jo forhandle med vedkommende om dette, men når hele bedriften har ferie er dette neppe aktuelt uansett.

Så, jeg kan ikke si opp nå , og være ferdig innen 1 august ...?🙁

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo du kan si opp nå og dermed være ferdig 1 august. Men har du ikke opparbeidet deg rett til ferie, så går det jo ikke

Anonymkode: ef045...a7a

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo du kan si opp nå og dermed være ferdig 1 august. Men har du ikke opparbeidet deg rett til ferie, så går det jo ikke

Anonymkode: ef045...a7a

Det går helt fint. Man har rett på full ferie så lenge man er ansatt før 30. september, og siden vi ikke har kommet så langt i året ennå er det ikke noe problem. Feriepenger, derimot, er noe annet. 

Og til TS sitt spørsmål: ja: du kan ha ferie i oppsigelsestiden. 

Endret av Ullvott
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta det med arbeidsgiver hva retningslinjer som gjelder. Hvor mye ferie du har igjen, om det må utbetales eller om du kan gjennomføre dette. Gå ikke med på at du mister feriedagene dine! Kontakt gjerne fagforeningen om du er medlem  der, slik at de kan sjekke det ut for deg. Det er forskjellige oppsigelsetider skjønne du, mange har 3 måneder. Det er vel fordi at slik ferie faktisk skal avvikles, og med en måned kan en bedrift komme i problemer. Men i ditt tilfelle virker ikke dette som et problem, siden de har "fellesferie" uansett. Skal du gå der og trakke uten noe å gjøre? Bare for å være der? Høres meningsløst ut i utgangspunktet, men vi kjenner jo ikke alle detaljene.

Skrevet
1 minutt siden, Ullvott skrev:

Det går helt fint. Man har rett på full ferie så lenge man er ansatt før 30. september, og siden vi ikke har kommet så langt i året ennå er det ikke noe problem. Feriepenger, derimot, er noe annet. 

Akkurat det samme med feriepenger i den bedriften han jobber i, har full rett til utbetaling av dette om den rettigheten er opparbeidet gjennom foregående år. Han får det ikke i ny bedrift før rettighetene der er opparbeidet, kort fortalt tar det ca et år. Han kan få ferie der også, men da uten lønn. Men i dette tilfellet? Han har full rett på feriepenger og ferie! Og om han jobber i ny bedrift i ferien? Det skal bedriften han jobber i drite i :) 

Skrevet
1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev:

Akkurat det samme med feriepenger i den bedriften han jobber i, har full rett til utbetaling av dette om den rettigheten er opparbeidet gjennom foregående år. Han får det ikke i ny bedrift før rettighetene der er opparbeidet, kort fortalt tar det ca et år. Han kan få ferie der også, men da uten lønn. Men i dette tilfellet? Han har full rett på feriepenger og ferie! Og om han jobber i ny bedrift i ferien? Det skal bedriften han jobber i drite i :) 

Du må se det jeg skriver i sammenheng med det jeg siterer. Det er en som kommer med en påstand om «opparbeidet seg rett til ferie». Mange forveksler retten til ferie med utbetaling av feriepenger eller tror at man ikke har rett på ferie hvis man ikke har opparbeidet seg feriepenger.  

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Ullvott skrev:

Du må se det jeg skriver i sammenheng med det jeg siterer. Det er en som kommer med en påstand om «opparbeidet seg rett til ferie». Mange forveksler retten til ferie med utbetaling av feriepenger eller tror at man ikke har rett på ferie hvis man ikke har opparbeidet seg feriepenger.  

Der har du helt rett, men slik jeg oppfatter TS har han rett til begge dele i den bedriften han jobber nå. Om ikke så har han rett til ferie i ny bedrift også, men da uten lønn. Noe de aller fleste ikke velge uansett. Men en måned oppsigelse for en bedrift er vel ikke helt normalt, da får de problemer om oppsigelse skjer, og opparbeidet ferie ikke er tatt ut. 3 måneder er langt mer utbredd slik jeg opplever det. Da er det tid til å avvikle ferie og få en flytende overgang til en ny ansatt er på plass.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært 3 mnd oppsigelse ville du jo kunne fratre stillingen 1. Oktober om du sa opp i juni. Om du sier opp i juni og må jobbe ut august er jo oppsigelsestiden tross alt 2 mnd. Har ingenting å si at det er ferie i mellom. 

Anonymkode: 031be...51f

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Den ansatte har ikke krav på å få avvikle rettferdige i oppsigelsestiden, nei... Arbeidstaker har krav på 3 ukers sammenhengende ferie i hovedferieperioden, ellers har arbeidsgiver styringsrett over ferien. 

Å avvikle all ferie innen man slutter i en jobb er jo ikke nødvendigvis lurt, da man da ikke har feriedager igjen å avvikle i ny jobb...Og her blander mange snørr og bart for all ferie er uten lønn ;) Feriepenger er derimot noe annet, og opparbeides året før. 

Anonymkode: 1676c...e00

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ansatte har ikke krav på å få avvikle rettferdige i oppsigelsestiden, nei... Arbeidstaker har krav på 3 ukers sammenhengende ferie i hovedferieperioden, ellers har arbeidsgiver styringsrett over ferien. 

Å avvikle all ferie innen man slutter i en jobb er jo ikke nødvendigvis lurt, da man da ikke har feriedager igjen å avvikle i ny jobb...Og her blander mange snørr og bart for all ferie er uten lønn ;) Feriepenger er derimot noe annet, og opparbeides året før. 

Det du skriver stemmer ikke med den praksisen jeg opplever iallefall. Så her må TS sjekke ut hva regler som gjelder for han arbeidsplass. Og du tar feil igjen, mange arbeidsplasser opererer med full lønn i ferien, men da blir feriepengene justert etter dette. Om ikke er det mye mer feriepenger, men da uten lønn. Kall det hva du vil i praksis er det det akkurat det samme. Betingelsene er at disse rettighetene er opparbeidet.

Så er vi inne i hovedferie perioden nå, og da har han rett på dette jo! Slutt å snakke om noe du ikke kan. Arbeidsgiver kan styre uttak av feriedager ja. Men kommer det en oppsigelse og den er på en måned kan ikke arbeidsgiver bare kutte resterende ferie. Du snakker som om du styrer en polsk bedrift :) 

Endret av Duftavsommerregn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...