AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #1 Skrevet 11. juni 2019 Jeg er en 23 år gammel jente som sliter veldig økonomisk for tiden. Dette gjør at jeg føler meg liten og ukomfortabel. Til neste år skal jeg starte å studere og håper det vil bringe meg på andre baner, men akkurat nå må jeg låne penger av foreldre og kjæreste til tider. Flaut. Jeg har ikke igjen mye når måneden er ferdig, og jeg får ikke spart BSU'en eller noe annet. Jeg føler meg så fæl. Anonymkode: 2488a...f0e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #2 Skrevet 11. juni 2019 Hvordan har du fått dårlig råd? Anonymkode: 44049...35f 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #3 Skrevet 11. juni 2019 Jobber du? Hvordan er budsjettet ditt? Kan du flytte til et billigere sted? Det er mye du kan gjøre for å bedre situasjonen, men det krever jo litt av deg. Anonymkode: 9245b...633 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #4 Skrevet 11. juni 2019 Jeg forstår at det er frustrerende å være nødt til å låne av familie og kjæreste for å få det til å gå rundt. Det er heller ikke gøy å ikke kunne spare, når man oppfordres til det på alle kanter. Jeg vil derfor oppfordre deg til å legge bort tanken om sparing til du klarer å ikke lage ny gjeld, og heller forsøke å betale ned gjelda i stedet for å spare. Har du mulighet til å øke inntekter eller kutte utgifter? Det er litt sent å skaffe sommerjobb nå, men du kan forsøke å spørre på butikker etc om de trenger noen. I tillegg kan du forsøke å skaffe diverse småjobber, f.eks kan du henge opp lapper på butikken der du tilbyr å klippe plen, vaske vinduer eller lufte hunder mot betaling. Det er mange gamle folk som sliter med slike ting, og nå vokser gresset fort. Det vil også gi deg noe annet å tenke på. Hvis du ikke allerede har gått gjennom utgiftene dine og sett hva du kan kutte bør du gjøre det. Det er lett at flere små utgifter tilsammen blir ganske store i løpet av en måned. Om du føler press fra de rundt deg om å være med på ting som koster penger, forsøk å heller komme med forslag som ikke koster noe (piknik i parken, filmkveld hjemme, badetur etc). Det vil antagelig hjelpe om du er ærlig med venner om at det er litt trangt for tiden, men pass på at du ikke da lar deg bli spandert på dersom du ikke føler deg komfortabel med det. Det er vennlig ment, men mange (inkludert meg) synes det er mer nedverdigende å være nødt til å ta imot veldedighet. Anonymkode: af98e...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #5 Skrevet 11. juni 2019 Tusen takk for så gode råd og støttende ord ❤️ Jeg jobber hele tiden, har tre jobber, men jeg har bodd med kjæresten samtidig som jeg har tatt opp litt fag. Dette har resultert i et dårlig resultat. Dette har sikkert vært dumt av meg, men det har føltes veldig nødvendig. Om noen dager flytter jeg hjem til familien, får derfor heldigvis spart opp endel og fokusert på å bygge meg opp økonomisk. Altså håper jeg på et bedre sikte, og jeg er heldig som har den støtten jeg kan få. Likevel så er jeg så frustrert over gjelda jeg allerede har. I tillegg er mange jevnaldrende ferdigutdannet og etablert, mens jeg starter på et femårig studium til høsten, og har tilbakelagt tre dyre år fra før. Det går muligens oppover fra nå, men jeg føler meg stusselig likevel. Jeg skal absolutt få gått gjennom utgiftene mine mye nærmere. Jeg er ikke den som bruker mest penger, men det kan absolutt hende jeg kan kutte ut endel. Anonymkode: 2488a...f0e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #6 Skrevet 11. juni 2019 Dette har resultert i dårlig økonomi *** TS Anonymkode: 2488a...f0e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #7 Skrevet 11. juni 2019 Jeg tenker også veldig mye på hvordan det skal bli for meg når jeg blir eldre. Så mye gjeld og så dårlig økonomi i ung alder, jeg ser ikke for meg at jeg får kjøpt meg bolig engang. Jeg har jobbet ræva av meg på skolebenken og på jobb, likevel sitter jeg slik. Anonymkode: 2488a...f0e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #9 Skrevet 11. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en 23 år gammel jente som sliter veldig økonomisk for tiden. Dette gjør at jeg føler meg liten og ukomfortabel. Til neste år skal jeg starte å studere og håper det vil bringe meg på andre baner, men akkurat nå må jeg låne penger av foreldre og kjæreste til tider. Flaut. Jeg har ikke igjen mye når måneden er ferdig, og jeg får ikke spart BSU'en eller noe annet. Jeg føler meg så fæl. Anonymkode: 2488a...f0e Jeg melker mye fra kjæresten min! Anonymkode: e958d...99f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #10 Skrevet 11. juni 2019 Hva skal du studere? Mange trenger tid før de begynner. Ikke stress med det! Anonymkode: 8d68b...201
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #11 Skrevet 11. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker også veldig mye på hvordan det skal bli for meg når jeg blir eldre. Så mye gjeld og så dårlig økonomi i ung alder, jeg ser ikke for meg at jeg får kjøpt meg bolig engang. Jeg har jobbet ræva av meg på skolebenken og på jobb, likevel sitter jeg slik. Anonymkode: 2488a...f0e Jeg tenker motsatt av deg. Så utrolig flott at du tar tak i dårlige vaner. Hvis du synes at du sitter ille i det nå, forestill deg 20-30 år der du fortsetter i et spor med overforbruk. Da er det jo mye vanskeligere. Men nå har du muligheter tilby snu dette:) skjønner ting ikke er ideelt, men fokuset på det du har og det du får til Anonymkode: 67749...606
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #12 Skrevet 11. juni 2019 Jeg har surret mye, og har hatt mange drømmer og mål. Et av målene var å studere medisin, men etter å ha tatt opp fag i tillegg til å studere sykepleien fant jeg ut at dette absolutt ikke var noe for meg. Jeg har altfor mange interesser, men ut ifra hvilke egenskaper jeg har ønsker jeg nå å sikte meg inn på rettsvitenskap. Jeg håper det kan passe meg, og jeg har ikke råd til å surre mer nå. Takk for refleksjon. Jeg er enig med deg, og tror det kan hjelpe meg å være eldre. Samtidig er jeg redd for å framstå dum til tross for at jeg er eldre, men jeg må faktisk bare legge fra meg den tanken. Så fantastisk at dere får meg til å tenke i disse baner. Takk for at dere sprer holdninger! Likevel så kjenner jeg at jeg er dypt skuffa, men jeg håper det kan forsvinne når fokuset ligger på å fullføre et studium. Anonymkode: 2488a...f0e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #14 Skrevet 11. juni 2019 Hva likte du ikke med medisin? Anonymkode: 8d68b...201
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #15 Skrevet 11. juni 2019 Og det er godt å høre at flere utnytter seg litt av kjæresten. Hvor gammel er du, og kan jeg spørre hvilken situasjon du står oppi? TS Anonymkode: 2488a...f0e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #16 Skrevet 11. juni 2019 Hva slags gjeld har du? Da jeg var på din alder hadde jeg ingenting. Sommerjobb og studielån👍. Ikke alle kan forvente å ha god økonomi i 20-årene. Jeg er 30 år og tjener ikke godt enda. Vanskelig å få jobb selv med en utdannelse. Anonymkode: 3c7ce...891
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #17 Skrevet 11. juni 2019 Ta det med ro. Ting ordner seg. Men du er nødt til å roe deg ned for å se løsninger vettu. De fleste av oss har gjeld, så det er normalt, hvor mye gjeld har du og hva slags gjeld? Viktig å legge en plan og starte å nedbetale det. Legg opp et budsjett, der vil du se dine utgifter osv. Deretter legger du opp en plan basert på budsjettet for å se hva du skal minke, kutte i. Snakk med folk du stoler på om det, det hjelper. Man kan også få sånn lignende økonomi styrings hjelp i banken osv, husker da jeg rotet litt med økonomien tok en telefon til banken min og dem hadde en sånn tjeneste, fikk rådgivning og hjelp. Skaff deg en deltidsjobb, du kan også skaffe sommerjobb. Ikke sent med å skaffe sommerjobb, mange drar på ferie og dermed trenger de fleste butikker, bedrifter osv hjelp. Er du heldig får du også fast jobb der etter på. Jeg starter å studere nå¨jeg er 24, tror ikke det har noe å si. Så lenge du iverksetter deg nen plan for å holde orden på økonomien din, så ser ikke jeg at du vil oppleve noe problemer i fremtiden. Hadde du sett hvor mye jeg har surret da hadde du fått deg en god latter. Ikke noe å være flau over, viktig at du lærer, du er til tross ung. Jeg skrev ganske dårlig her og det beklager jeg for, jeg er veldig syk idag 🤕😖. Anonymkode: 25636...341
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå