AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #1 Skrevet 11. juni 2019 Når bør man ta praten med barn om at ingen har lov til å ta de på underlivet, og hvordan skal man ta praten? Anonymkode: 1dd20...5ee
solmåneogstjerner Skrevet 11. juni 2019 #3 Skrevet 11. juni 2019 Med en gang de skjønner litt. Kanskje 2-3 år. Og så kan pratene være litt mer detaljerte etterhvert. Jeg begynte når de fortsatt brukte bleier ihvertfall. Men bare 'husk at ingen kan ta på deg om du ikke vil' og lignende. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #4 Skrevet 11. juni 2019 Jevnt og trutt gjennom hele oppveksten. Det bør ikke være en prat, det bør være en dialog som tas opp igjen med jevne mellomrom gjennom hele barndommen. Den bør begynne så fort barnet er i stand til å forstå språk. Selvsagt alltid tilpasset barnets alder og modenhet. Anonymkode: cb8f1...fbf 16
Maleficenta Skrevet 11. juni 2019 #5 Skrevet 11. juni 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når bør man ta praten med barn om at ingen har lov til å ta de på underlivet, og hvordan skal man ta praten? Anonymkode: 1dd20...5ee Fins det ikke bøker om dette tema som man kan lese for barnet?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #6 Skrevet 11. juni 2019 Det finnes små videosnutter man kan vise barnet på nrk super som omhandler dette tema Anonymkode: 5de2a...93b 4
Arkana Skrevet 11. juni 2019 #7 Skrevet 11. juni 2019 Den praten har vi tatt helt fra de var så små at de kunne forstå det (selvsagt alderstilpasset). Ikke spesifikt om underlivet, men generelt om kroppen, at man selv bestemmer hvem som skal få gjøre hva med deg og at selv ting som er ment vel (som en klem) heller ikke er lov uten at den andre synes det er greit. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #8 Skrevet 11. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jevnt og trutt gjennom hele oppveksten. Det bør ikke være en prat, det bør være en dialog som tas opp igjen med jevne mellomrom gjennom hele barndommen. Den bør begynne så fort barnet er i stand til å forstå språk. Selvsagt alltid tilpasset barnets alder og modenhet. Anonymkode: cb8f1...fbf Enig. Vi begynte så fort hun fikk språk, men i situasjoner hvor det falt seg naturlig Anonymkode: 940d3...f24
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #9 Skrevet 13. juni 2019 På 11.6.2019 den 18.39, AnonymBruker skrev: Det finnes små videosnutter man kan vise barnet på nrk super som omhandler dette tema Anonymkode: 5de2a...93b Hva heter det som går på NRK super? Noen som vet? Tenkte vise det til dattera vår på tre. Anonymkode: 3527b...dcc
Morgenrøden Skrevet 13. juni 2019 #10 Skrevet 13. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva heter det som går på NRK super? Noen som vet? Tenkte vise det til dattera vår på tre. Anonymkode: 3527b...dcc Serien heter «Kroppen min eier jeg» 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #11 Skrevet 14. juni 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva heter det som går på NRK super? Noen som vet? Tenkte vise det til dattera vår på tre. Anonymkode: 3527b...dcc Er ikke en 3-åring litt for ung til å skjønne sånt? Jeg forslår at du venter til hun begynner på skolen. Anonymkode: a10b1...ff5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #12 Skrevet 14. juni 2019 Med tanke på at seksuelle overgrep faktisk skjer allerede i barnehagen så ville jeg startet smått med å fortelle i 3-4 års alderen? Anonymkode: 80fa5...583 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #13 Skrevet 14. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Med tanke på at seksuelle overgrep faktisk skjer allerede i barnehagen så ville jeg startet smått med å fortelle i 3-4 års alderen? Anonymkode: 80fa5...583 Kroppen min eier jeg er beregnet til barn i barneskole. Boka som heter jeg er meg. min meg kan brukes til mindre barn også. Anonymkode: 5e410...75d
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #14 Skrevet 14. juni 2019 Men ja, superviktig tema. Jeg tenker å snakke om gode og vonde hemmeligheter er viktig. Anonymkode: 5e410...75d 1
Irja Skrevet 14. juni 2019 #15 Skrevet 14. juni 2019 Jo fortere jo bedre. Så snart de kan forstå! Dette er ikke «en samtale» dette er noe som må snakkes om igjen og igjen. Så viktig!! 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #16 Skrevet 14. juni 2019 Vi har tatt det litt som det har falt seg naturlig, fra type 3 års alder. Men det har gått på grenser generelt. Så har de etter hva jeg antar hatt endel om dette i barnehagen, og da har jeg snakket litt mer rundt dette om at det ikke er lov for andre voksne eller ungdom å ta på andres tiss selv om man synes det er greit selv. Etterhvert kommer jeg til å ta opp dette med ulike måter voksne kan manipulere på (med annet begrep da). Det kan jo tenkes at en venn forteller noe, og at ens eget barn får beskjed om å ikke si noe til voksne/er redd for straff osv - eller bare har fått beskjed om at dette er vanlig. Så når barnet mitt er litt eldre (han er 5 nå, og jeg merket han ikke helt forstår mer komplekse ting på det nivået), så kommer jeg til å ta opp dette med hvordan voksne/andre kan bruke skam, frykt, trusler eller kjærlighetserklæringer som en måte å holde det hemmelig på. Og at det aldri er lov, og at noen dessverre har familie/trenere eller annet som dessverre gjør dette mot andre, også egne barn. Men akkurat nå er han for liten til å høre direkte om overgrep, vi må si det på en mer praktisk måte rettet mot lov/ikke lov. Så nå sier vi at han selv kan ta på tissen sin, men at hverken vi eller andre voksne har lov til å ta på tissen. Vi foreldre og en doktor kan ta på tissen dersom det eksempelvis er noe man skal rengjøre/at man skal ha plaster eller noe sånt (asså, vi tar jo ikke plaster på tissen - men bare for å si noe rundt praktiske årsaker til at vi og leger kan måtte ta på tissen). Han forstod ikke så mye av dette med at vi foreldre heller ikke har lov til å ta på hans tiss sånn helt uten videre - men jeg har altså tatt opp dette i tillegg til fysisk vold (slå barn). Og presisert at heller ikke vi foreldre har lov. Det var litt for å indirekte legge til rette for at han forteller til oss om han ser/hører noe hos andre. Anonymkode: 00470...7a0
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #17 Skrevet 14. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke en 3-åring litt for ung til å skjønne sånt? Jeg forslår at du venter til hun begynner på skolen. Anonymkode: a10b1...ff5 Barnehagene skal ta opp dette, det er laget egen video til barnehagebarn. Anonymkode: fd0c6...bb1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå