AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #1 Skrevet 11. juni 2019 Samboeren min og jeg er forlovet, og hadde fastsatt dato for bryllupet og begynt å planlegge. Så ble jeg gravid og nurket kom, og vi kjøpte hus sammen. Og vi valgte å utsette bryllupet på ubestemt tid, og bruke oppsparte midler til oppussing osv. Vi eier huset sammen 50/50. Ingen av oss har store verdier som tas med inn i et ekteskap. Føler vi allerede lever etter forsørgerplikten, ettersom den som har mest betaler til enhver tid. Jeg tenker nå da - er det noe som tilsier at det hadde vært en fordel å få unna papirarbeidet nå og heller ta festen senere? Eller har det ikke så mye å si om vi gifter oss nå eller om 2-3-4 år? Ønsker innspill på fordeler/ulemper ved å gifte oss nå kontra å vente. Han har barn fra før av, hvis det har noe å si. Anonymkode: d4005...815
stan Skrevet 11. juni 2019 #2 Skrevet 11. juni 2019 Det kommer an på hva som er viktigst, å være gifte eller ha en fest? Det er jo mulig å ha en fin fest uten at det koster enormt mye. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #3 Skrevet 11. juni 2019 Enig med Stan. Finn ut hva som er viktigst For meg og min mann så er ekteskapet viktigst. Vi bryr oss lite om festen og sånt, så vi gjorde det bare helt enkelt med en tur til rådhuset og en god middag + hotellopphold Anonymkode: c09d5...d8e 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #4 Skrevet 11. juni 2019 1 time siden, stan skrev: Det kommer an på hva som er viktigst, å være gifte eller ha en fest? Det er jo mulig å ha en fin fest uten at det koster enormt mye. 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med Stan. Finn ut hva som er viktigst For meg og min mann så er ekteskapet viktigst. Vi bryr oss lite om festen og sånt, så vi gjorde det bare helt enkelt med en tur til rådhuset og en god middag + hotellopphold Anonymkode: c09d5...d8e Jeg tolket det mer som om TS lurer på om det har noen juridiske konsekvensen ved å gifte seg nå vs senere? Anonymkode: d35a7...42c
stan Skrevet 11. juni 2019 #5 Skrevet 11. juni 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tolket det mer som om TS lurer på om det har noen juridiske konsekvensen ved å gifte seg nå vs senere? Anonymkode: d35a7...42c I dag har det få juridiske konsekvenser å være gift eller ikke. Det kan være detaljer i forhold til økonomi og ved samlivsbrudd, men dette kan ordnes ved hjelp av en samboerkontrakt. Det bør egentlig alle gjøre, mye bedre mens man er venner og vil hverandre godt, enn når man er blitt uvenner. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #6 Skrevet 11. juni 2019 Ektefeller har forsørgerplikt overfor hverandre, det har ikke samboere. Dersom den ene havner uten inntekt, får man (som hovedregel) ikke sosialstønad. Dersom den ene faller fra, gjelder det vel også forskjellige regler for samboere og gifte? Ikke satt meg i den biten da det ikke er relevant for meg Anonymkode: 29d65...f09
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #7 Skrevet 11. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med Stan. Finn ut hva som er viktigst For meg og min mann så er ekteskapet viktigst. Vi bryr oss lite om festen og sånt, så vi gjorde det bare helt enkelt med en tur til rådhuset og en god middag + hotellopphold Anonymkode: c09d5...d8e Helt enig. Festen er det minst viktige av alt. Anonymkode: d2b1e...e39
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #8 Skrevet 11. juni 2019 Festen er ikke relevant til det jeg lurte på her. 🙂 Er som nevnt av andre, om det er noen juridiske fordeler eller ulemper ved å gjøre det nå kontra å vente til vi tar alt samtidig. Anonymkode: d4005...815
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #9 Skrevet 11. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Festen er ikke relevant til det jeg lurte på her. 🙂 Er som nevnt av andre, om det er noen juridiske fordeler eller ulemper ved å gjøre det nå kontra å vente til vi tar alt samtidig. Anonymkode: d4005...815 Jeg synes dere bør gifte dere dersom din mann har betydelig forume i forhold til deg. Hvis ikke, bør du forbli samboer. I mitt tilfelle er jeg samboer siden jeg har både høyere lønn og formue i forhold til min mann. Anonymkode: 8b0aa...5ce
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #10 Skrevet 11. juni 2019 Jeg var samboer, og så døde han brått. Alt hadde vært mye enklere om vi var gift. Bare det kunne si at jeg var enke, hadde vært godt. Siden mannen din har særkullsbarn, kan ikke du sitte i uskiftet bo, så sørg for at du kan betale ut barnet hans. Anonymkode: a5557...d10 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå