Gjest Nilsen32 Skrevet 11. juni 2019 #1 Skrevet 11. juni 2019 Hei. Jeg er 34 år og har akkurat sluttet på p-piller. Vi er klare for å få barn! Jeg synes det er spennende og veldig skummelt🙈 Jeg har gått på piller i 15 år. Har noen noe tips/råd å komme med? Når og hvordan vet jeg når eggløsningen kommer? Hvor mange dager varer den? Jeg har hørt at man har prevensjon i kroppen en god stund etter at man slutter på piller. Stemmer dette eller har noen blitt gravide første mnd etter pillestopp? Er det noe jeg burde unngå å spise/gjøre? Eller noe jeg burde spise/gjøre?😅
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #2 Skrevet 11. juni 2019 9 minutter siden, Nilsen32 skrev: Hei. Jeg er 34 år og har akkurat sluttet på p-piller. Vi er klare for å få barn! Jeg synes det er spennende og veldig skummelt🙈 Jeg har gått på piller i 15 år. Har noen noe tips/råd å komme med? Når og hvordan vet jeg når eggløsningen kommer? Hvor mange dager varer den? Jeg har hørt at man har prevensjon i kroppen en god stund etter at man slutter på piller. Stemmer dette eller har noen blitt gravide første mnd etter pillestopp? Er det noe jeg burde unngå å spise/gjøre? Eller noe jeg burde spise/gjøre?😅 Heisann! Så spennende😍 Jeg vil anbefale deg å laste ned en app for å følge syklusen din, da får du litt bedre kontroll på når eggløsning er, fra egget slipper lever det i alt fra 12-48 timer, noen sier 24-48, så her er det variasjon! Bruker selv en app som heter Clue(veldig fornøyd), noen bruker en som heter fertility friend, men den har jeg selv ikke prøvd. Syklus kan være rar og bruke litt tid på å bli stabil etter p-pille slutt, så ha litt is i magen😄 Jeg er selv noen mnd ut i prøving, men har tidligere blitt gravid mens jeg gikk på pilla, så stor variasjon i hvordan det funker😅 Eggløsningstester er også genialt, de er positive i 1-2 døgn og når de blir negative igjen er egget sluppet. Egget slipper på forskjellig tidspunkt hos hver enkelt, så å ha sex fra første positiv er en fordel😄 MEN! Å teste mye og styre kan føre til mye stress og gjøre prøvingen mindre hyggelig, så hvis ikke du tester, ha sex annenhver dag, så vil du treffe uansett da sperm kan leve i kvinnen i flere døgn! Unngå alkohol og tobakk/nikotin, blir du gravid så skal du unngå rå/røkt fisk/kjøtt(les mer på helsenorge). husk å ta folat! Reduserer risiko for ryggmargsbrokk hos fosteret💪🏻 Lykke til❤️ Anonymkode: 83183...34f
mam4ma Skrevet 11. juni 2019 #3 Skrevet 11. juni 2019 Spennende! 🍼🎉 Tja, finnes dessverre ikke ordentlige svar på alt du spør om 😊 Noen blir gravid PÅ p-pillen, og andre blir aldri gravide uten... Gjengs råd er å oppsøke hjelp om dere ikke har lykkes innen ett år. Er man en utålmodig sjel, kan det fort tære litt... 🙈 Rent teoretisk er vel pillen ute av kroppen etter ca 24timer, men syklusen kan jo være uregelmessig og rotete. Eggløsning kommer to uker FØR menstruasjon. Litt vanskelig for deg og si, siden du har brukt p-piller. Men forhåpentligvis får du regelmessig mens. Eggløsning varer ca i 24 timer, men sædcellene kan leve i 4-5 dager, så det er smart å begynne noen dager før 😉 Det finnes eggløsnings-tester man kan kjøpe. Ellers får man et blankt, litt stretchy slim/utflod når man har eggløsning. Jeg anbefaler gjerne fertilitetsmonitor, den ga meg full oversikt og ble gravid etter 4-5 mnd. 😁 Den mnd jeg BLE gravid, trodde jeg monitoren hadde klikket... Fikk liksom aldri eggløsning, men "styrte på" i tilfelle. Eggløsningen kom 5 dager senere enn jeg hadde forventet, så vanligvis hadde vi kuttet produksjonen før den tid.. 😂 Men valgte å stole på monitoren litt til, eggløsningen kom den og gravid ble jeg 😁 Spise spesielle ting er neppe nødvendig, vanlig, regelmessig kosthold og litt kos inn i mellom 😉 Grøftefyll kan man jo unngå, men å ta seg en fest rett etter mensen har startet går jo fint. Mosjon er jo bra uansett. Lev som vanlig, kos dere. ❤️ Lykke til!
mam4ma Skrevet 11. juni 2019 #4 Skrevet 11. juni 2019 Enig med hun over; begynn på folat med en gang. Og selvsagt kutt snus og røyk! 😊
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #5 Skrevet 11. juni 2019 Temp temp temp! Og for Guds skyld bruk fertility friend, mye mer oversiktlig en de andre! Kjøp deg termometer på www.babyplan.no Masse info om temping her inne og der inne også! Anonymkode: a7778...1d2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #6 Skrevet 11. juni 2019 Behøver ikke nødvendigvis å ta lang tid etter man har sluttet på p-piller, her gikk det med en gang etter mange år med p-piller og med nummer 2 like kjapt etter 7 år med hormonspiral. Har aldri fulgt med på eggløsning, bare kjørte på😂 Og som de andre sier, begynt med folat. Lykke til😁 Anonymkode: 146d1...f11
Gjest Nilsen32 Skrevet 11. juni 2019 #7 Skrevet 11. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Temp temp temp! Og for Guds skyld bruk fertility friend, mye mer oversiktlig en de andre! Kjøp deg termometer på www.babyplan.no Masse info om temping her inne og der inne også! Anonymkode: a7778...1d2 Hva er temp?🙈
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #8 Skrevet 11. juni 2019 Herregud. Hvorfor lage problemer av noe som ikke er det. Kvinner har blitt gravide ril alle tider uten apper, termometere og vitaminer. Du har sluttet på p-piller, det holder nok i lange baner hvis dere har et normalt sexliv. Anonymkode: b830f...4cd 3
Nysgjerrig1 Skrevet 11. juni 2019 #9 Skrevet 11. juni 2019 6 minutter siden, Nilsen32 skrev: Hva er temp?🙈 Temperatur. Mange måler temperaturen gjennom syklus for å finne ut av om/når eggløsning (EL) har funnet sted. For de fleste vil temperaturen synke ved eggløsning, deretter stige rett opp igjen. Dette krever at du måler temperaturen hver dag til samme tidspunkt gjennom syklusen ☺️ Digitalt termometer i munnen
Gjest Nilsen32 Skrevet 11. juni 2019 #10 Skrevet 11. juni 2019 5 minutter siden, Nysgjerrig1 skrev: Temperatur. Mange måler temperaturen gjennom syklus for å finne ut av om/når eggløsning (EL) har funnet sted. For de fleste vil temperaturen synke ved eggløsning, deretter stige rett opp igjen. Dette krever at du måler temperaturen hver dag til samme tidspunkt gjennom syklusen ☺️ Digitalt termometer i munnen Takk!!
Gjest Nilsen32 Skrevet 11. juni 2019 #11 Skrevet 11. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Så spennende😍 Jeg vil anbefale deg å laste ned en app for å følge syklusen din, da får du litt bedre kontroll på når eggløsning er, fra egget slipper lever det i alt fra 12-48 timer, noen sier 24-48, så her er det variasjon! Bruker selv en app som heter Clue(veldig fornøyd), noen bruker en som heter fertility friend, men den har jeg selv ikke prøvd. Syklus kan være rar og bruke litt tid på å bli stabil etter p-pille slutt, så ha litt is i magen😄 Jeg er selv noen mnd ut i prøving, men har tidligere blitt gravid mens jeg gikk på pilla, så stor variasjon i hvordan det funker😅 Eggløsningstester er også genialt, de er positive i 1-2 døgn og når de blir negative igjen er egget sluppet. Egget slipper på forskjellig tidspunkt hos hver enkelt, så å ha sex fra første positiv er en fordel😄 MEN! Å teste mye og styre kan føre til mye stress og gjøre prøvingen mindre hyggelig, så hvis ikke du tester, ha sex annenhver dag, så vil du treffe uansett da sperm kan leve i kvinnen i flere døgn! Unngå alkohol og tobakk/nikotin, blir du gravid så skal du unngå rå/røkt fisk/kjøtt(les mer på helsenorge). husk å ta folat! Reduserer risiko for ryggmargsbrokk hos fosteret💪🏻 Lykke til❤️ Anonymkode: 83183...34f Tusen takk❤
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #12 Skrevet 11. juni 2019 Anbefaler som noen over å bruke en app for å få oversikt over syklus, ta folat, og unngå røyk/snus. Om dere har sex annenhver dag ca. i den fruktbare perioden holder det i massevis, så jeg ville venta med eggløsningstester, temping og slikt - det blir fort mer stress enn gøy. Ville vurdert det om det viser seg syklusen bruker lang tid på å stabilisere seg (og det ser du enkelt om du bruker en app). Jeg sluttet på p-piller noen måneder før vi ville begynne å prøve, nettopp for å gi kroppen litt tid til å stabilisere seg og bli kjent med syklusen. Brukte appen Clue, som jeg var fornøyd med, og det viste seg at jeg hadde regelmessig syklus med en gang fra p-pilleslutt så det trenger ikke ta lang tid heller. Ble gravid på første forsøk da vi droppa kondomene. Anonymkode: 445f0...b1f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #13 Skrevet 11. juni 2019 Anbefaler å bruke en app for å følge med på syklusen. Appen «Flo» har estimert at jeg har eggløsning ca. dag 21 av en 33 dager lang syklus, og er nå gravid med barn nummer to. Anonymkode: 8c1a7...e0a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #15 Skrevet 12. juni 2019 Vit at det kan ta tid å det er helt normalt Anonymkode: d0968...35d
jordbærterte Skrevet 12. juni 2019 #16 Skrevet 12. juni 2019 Husk folat, som de andre sier. Sjekk også om du får i deg nok jod. Det kan du sjekke via en kalkulator på melk.no Jeg trodde jeg fikk i meg mer enn nok jod da jeg drikker melk og spiser yoghurt hver dag, men måtte ta tilskudd siden jeg er gravid. De anbefaler å ta tilskudd dersom man ikke får i seg nok og planlegger/prøver å bli gravid 🙂
Gjest Nilsen32 Skrevet 12. juni 2019 #17 Skrevet 12. juni 2019 18 minutter siden, jordbærterte skrev: Husk folat, som de andre sier. Sjekk også om du får i deg nok jod. Det kan du sjekke via en kalkulator på melk.no Jeg trodde jeg fikk i meg mer enn nok jod da jeg drikker melk og spiser yoghurt hver dag, men måtte ta tilskudd siden jeg er gravid. De anbefaler å ta tilskudd dersom man ikke får i seg nok og planlegger/prøver å bli gravid 🙂 Takk for tips😊
Gjest Nilsen32 Skrevet 12. juni 2019 #18 Skrevet 12. juni 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler å bruke en app for å følge med på syklusen. Appen «Flo» har estimert at jeg har eggløsning ca. dag 21 av en 33 dager lang syklus, og er nå gravid med barn nummer to. Anonymkode: 8c1a7...e0a Lastet den ned😍
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #19 Skrevet 12. juni 2019 Fertility friend er mye mer oversiktlig enn Flo, så om du skal følge med bør du bruke FF😊 Anonymkode: a7778...1d2
Gjest Nilsen32 Skrevet 12. juni 2019 #20 Skrevet 12. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fertility friend er mye mer oversiktlig enn Flo, så om du skal følge med bør du bruke FF😊 Anonymkode: a7778...1d2 Takk😊 kan prøve begge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå