Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste årene vanligvis drukket mellom 1-1,5 liter med kaffe om dagen. Veier ca 50 kg, så vet at dette er veldig mye. Nå har jeg funnet ut at jeg er gravid, og har forstått det slik at man egentlig bør drikke så lite kaffe som mulig i svangerskapet. Har prøvd å bare drikke sånn 1 dl om dagen, men har så veldig vondt i hodet (spiser nok og drikker nok vann utenom, er nok koffeinmangelen som gjør det). Er det kaffen i seg selv som er problemet, eller alt som har koffein? Er det noe jeg kan erstatte kaffen med, eller handler det bare om avvenning fordi jeg ikke bør ha særlig koffein? Hvor farlig er det egentlig? :( 
Evt forslag til hvordan takle det? Går bra ellers, men kunne godt ha levd uten å kjenne det som om jeg har en tung hjelm på hodet hele tiden!

Anonymkode: 9c244...045

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forsking viser at det å drikke 5 kopper kaffe øker abortsjanse med 50%. 

3 kopper regnes som «uviss risiko/grenseland», mens 1-2 er uproblematisk.

Du finner dessverre ikke erstatninger for koffein. Du må regne sjokolade/cola/te inn i regnskapet.

Mye grønn te kan og være skadelig, men et par kopper kaffe og en kopp grønn koffeinfri te er OK. 

Hodepinen er ikke farlig, men mye koffein er det (er også knyttet til lav fødselsvekt som gir problemer). 

Hodepinen gir seg etterhvert, men som koffeinavhengig vet jeg alt om hvor vanskelig det er å kutte :) Selv som langtidsprøver over 3 år var det vanskelig når jeg ble gravid med IVF (og jeg drikker ikke i nærheten av så mye som du). 

Anonymkode: c14a3...55a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsking viser at det å drikke 5 kopper kaffe øker abortsjanse med 50%. 

3 kopper regnes som «uviss risiko/grenseland», mens 1-2 er uproblematisk.

Du finner dessverre ikke erstatninger for koffein. Du må regne sjokolade/cola/te inn i regnskapet.

Mye grønn te kan og være skadelig, men et par kopper kaffe og en kopp grønn koffeinfri te er OK. 

Hodepinen er ikke farlig, men mye koffein er det (er også knyttet til lav fødselsvekt som gir problemer). 

Hodepinen gir seg etterhvert, men som koffeinavhengig vet jeg alt om hvor vanskelig det er å kutte :) Selv som langtidsprøver over 3 år var det vanskelig når jeg ble gravid med IVF (og jeg drikker ikke i nærheten av så mye som du). 

Takk for grundig svar! ❤️ Liker ikke så godt sjokolade, men får droppe pepsi max og kun drikke ca 2 dl kaffe, så skal det være trygt? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært gravid selv, men når en venninne var gravid fortalte hun at det var så kjipt å ikke kunne drikke Redbull på grunn av koffeinen. Hun drakk ikke kaffe da, bare Redbull før hun ble gravid. Hun prøvde å heller begynne å drikke 1-2 kopper kaffe i ny og ne fordi det hadde mindre koffein og var greit i følge legen hennes.

Men da bør vel koffeinfri kaffe være greit? Kanskje det kan gi en slags placebo-effekt? Er jo kanskje verdt å prøve. Jeg drikker 5-7 kopper kaffe hver ukedag selv, og for min del tror jeg det handler mest om "kosen" med å hente en kopp kaffe til å sitte og kose meg med mens jeg jobber på kontoret. Hadde kanskje merket noe fysisk ubehag etter en stund uten koffeinen, men det hjelper nok litt?

Men jeg tror jeg ville hørt litt med legen eller annet fagpersonell om dette, han/hun vet jo hvor mye det er greit at du drikker, og han/hun har kanskje vært borti problemstillingen med andre pasienter også og har noen tips?

Anonymkode: 79ce1...00e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 kopper = 4 dl. Det drikker jeg ca. 

Anonymkode: 6d386...a5d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Så lenge det er koffeinen og ikke noe annet i kaffen som er et problem, så er det sikkert smart å ta koffeinfri ettermiddagskaffe for eksempel, fint tips! Skal nevne til legen også :) Så får jeg i mellomtiden holde meg til 2 kopper og være obs på at ingenting annet jeg spiser/drikker har koffein.

AnonymBruker
Skrevet

Vann med smak/ frukt💞 det er forfriskende og mye bedre for både deg og barn. 

Anonymkode: 26670...1a1

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vann med smak/ frukt💞 det er forfriskende og mye bedre for både deg og barn. 

Anonymkode: 26670...1a1

Takk for forslag! :)

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for grundig svar! ❤️ Liker ikke så godt sjokolade, men får droppe pepsi max og kun drikke ca 2 dl kaffe, så skal det være trygt? 

Du må telle i antall milligram, ikke mengde :)

Eisempelvis drikker jeg bare espresso. Da må jo jeg ha langt mindre desilitermengde enn du som drikker traktekaffe (?).

Sjekk koffeiengden på det du ønsker å drikke.

Jeg drikker Nespresso nå om dagen, og det har ca 70 mg koffein. Og maks anbefaling er 200 mg (altså, 200 er helt trygt). 

Det står også antall mg på colaflaska, så regnet du det inn og antall dl du drikker :) 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

kunne godt ha levd uten å kjenne det som om jeg har en tung hjelm  hodet hele tiden!

Ditto!

hatt slik hodepine i 10 år nå, blir gal 🙈

Anonymkode: 4f495...66a

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditto!

What går ikke hodepinen bort etter noen uker med avvenning? 

Anonymkode: a57f4...8e9

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må telle i antall milligram, ikke mengde :)

Eisempelvis drikker jeg bare espresso. Da må jo jeg ha langt mindre desilitermengde enn du som drikker traktekaffe (?).

Sjekk koffeiengden på det du ønsker å drikke.

Jeg drikker Nespresso nå om dagen, og det har ca 70 mg koffein. Og maks anbefaling er 200 mg (altså, 200 er helt trygt). 

Det står også antall mg på colaflaska, så regnet du det inn og antall dl du drikker :) 

Aha, selvsagt hehe. Når jeg skriver dl så snakker jeg om traktekaffe, ja - 1/2 vanlig måleskje evergood per dl. Skal se hvor mye koffein det er. :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ditto!

Uff det høres ikke trivelig ut :( Håper du på noe tidspunkt kan finne noe som hjelper! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...