Gå til innhold

Råd for å unngå hyl og skrik på morningene..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper å slippe å bli halshugd her inne nå!!, jeg ber om råd og tips for å kunne forbedre situasjonen. 

Jeg er ganske fersk barnehage barn mor. Mitt barn er 1.5 år og har gått i barnehagen i et par måneder.  

Jeg og min mann bruker vår flexi tid for at hun ikke skal få så lange dager i bhg. Det er derfor som regel jeg som leverer i bhg. 

Jeg opplever stadig at morningene er kaotiske og ukoslige. Grunnen er at barnet er sutrete, klengete og i dårlig humør om morningen. 

Hun vil gjerne at jeg skal bære henne rundt hele tiden og vil helst bort til skapet for å få smoothie eller smokken sin. Eller andre ting.

Vi starter dagen med å kle på klær og pusse tenner,  Så går vi inn på kjøkkenet hvor jeg er nødt til å koke opp grøten hennes, smøre mat, fore hunden osv.

Det er små oppgaver jeg må gjøre, og barnet vil ikke stå alene,  hun sutrer, griner og klenger. Hun vil at jeg skal holde henne i hånda og følge med henne rundt. Men jeg MÅ jo få gjort de tingene. 

Etterpå så må jeg sminke meg og kle på meg. Igjen så blir det veldig ukoselig med sutring, grining og mas. Hun vil bæres og løftes, hun vil hantak i maskaraen min og hyl skriker når jeg ikke gir den til henne. men jeg har jo ikle tid. Jeg må jo bare få fikset meg ferdig. 

Ungen får masse oppmerksomhet og kjærlighet resten av døgnet, men akkurat om morningene MÅ jeg også kunne gjøre litt andre ting. 

Jeg føler meg som en dårlig mor som nærmest må ignorere mitt gråtende barn. 

Råd fra erfarne mødre?

Anonymkode: ec29c...d53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett ungen på kjøkkenbenken og la henne se på at du lager mat. Sett ungen på vasken og gi henne tannbørsten så kan hun pusse tennene selv. Jeg inkluderer barna i det meste, men til et visst punkt må du bare forklare at nå er mamma opptatt så gå å lek litt. Sånt må de bare lære fra de er små. Med fire barn med to års mellomrom så måtte det til ellers hadde jeg aldri kommet meg ut døra. 

Anonymkode: 66039...3c9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Beste tipset er å fikse alt før barnet våkner. Stå opp tidligere 😊 

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er gutten min også. Samboer må hjelpe til så jeg får ordnet meg selv og smurt matpakker. I tillegg skal storebroren vekkes og hunden mates og luftes. Kan ikke pappaen til barnet hjelpe til?

Anonymkode: 0cf8d...f7b

• Liker 3
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Rucula
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er gutten min også. Samboer må hjelpe til så jeg får ordnet meg selv og smurt matpakker. I tillegg skal storebroren vekkes og hunden mates og luftes. Kan ikke pappaen til barnet hjelpe til?

Anonymkode: 0cf8d...f7b

Han drar tidlig på jobb for å kunne hente barnet tidlig på ettermiddagen, så ikke dagene skal bli så lange

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at man aldri vet når barnet våkner. Det kan være 04.00 og det kan være 06.00 . Det er aldri noen fast tid  

Skrevet

Dette er for en periode, vi har alle vært der :kose: Hvis du føler tiden blir for knapp på morgenen så forsøk å legg inn en halvtime ekstra, du får bedre tid til det du må gjøre og barnet slipper å oppleve morgenen som stressende. Gjør klart det du kan kvelden før slik at det du bruker tiden på om morgenen kun er det nødvendigste. Husk at selv om det har gått noen måneder så er likevel barnehagestart en stor omveltning for et lite menneske som er vant til å ha mamma og pappa rundt seg hele tiden. Tilvenning i barnehagen tar tid og selv når ting har gått seg til kommer det gjerne flere perioder som kan være slitsomme. Datteren min var også veldig opptatt av dette med sminken min så det jeg gjorde var å lage en liten skål til henne med et par ubrukte børster til øyenskygge, små svamper osv slik at hun kunne gjøre sin "sminke" samtidig som min. Du får tid til å gjøre ditt og ungen får gjøre noe spennende som h*n ikke får lekt med ellers :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett ungen på kjøkkenbenken og la henne se på at du lager mat. Sett ungen på vasken og gi henne tannbørsten så kan hun pusse tennene selv. Jeg inkluderer barna i det meste, men til et visst punkt må du bare forklare at nå er mamma opptatt så gå å lek litt. Sånt må de bare lære fra de er små. Med fire barn med to års mellomrom så måtte det til ellers hadde jeg aldri kommet meg ut døra. 

Ts her

Det gjør jeg stadig vekk, men ikke så lett. For hun sitter ikke stille. Neida,  hun begynner å krabbe rundt oppå benken og hun prøver å ta tak i kniven jeg smører med, grafser tak i brødskiva osv... så det blir veldig vanskelig

Skrevet

Kan du sette av tid til å ha henne fem minutter på fanget helt til å begynne med? Vet ikke om du har prøvd det, men noen ganger er det ikke mer som skal til for å få en god start. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva med at pappaen smører matpakke og ordner frokost sånn at du slipper det? Eventuelt så kan du reise 10 minutter tidligere og sminke deg på jobb før arbeidsdagen begynner? 

Anonymkode: f346c...2f3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sminke og kle deg selv gjør du før barnet står opp selv om det innebærer at du må stå opp tidligere. Forbered  gjerne maten hennes også. Gå for noe enklere enn grøt evt gi henne noe å spise mens du lager grøten.

Anonymkode: 9a7f0...5a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Beregn mer tid. Det hjelper ikke med masse tid på ettermiddagene, om hun trenger tiden NÅ. Hun vet at du snart skal gå, hun trenger kos og oppmerksomhet først.

Så sett av tid til å sitte på fanget, lese en bok, synge litt, før alt annet. Da får hun forhåpentligvis dekket såpass av behovet sitt til at du får hendene fri litt etterpå.

Ellers gjør så mye som mulig mens hun sover. 

Sover hun når du står opp, gjør det du absolutt trenger to hender til da.

Og gjør så mye som mulig kvelden før.

Mat kan lages kvelden før. Smør niste, bytt til en grøt som kun krever at du heller over varmt vann og rører. Mål opp grøtpulver kvelden før, da går det fint å sette på vannkoker og røre ut med ungen på armen (vannet trenger ikke koke, så ikke farlig..).

Legg maten i hundeskålen kvelden før.

Sminke kan du legge på jobben, om det bare er stress hjemme. 

Jeg har klistremerke selv, og sliter en del med det samme. Så alt som kan gjøres før/etter leggetid, før "oppstandelse", alt som kan preppes så det kan gjøres ferdig med barnet på armen, alt prøves.

Og jeg står opp 05:30 for å ha tid.

Anonymkode: df935...0e5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Hactar skrev:

Kan du sette av tid til å ha henne fem minutter på fanget helt til å begynne med? Vet ikke om du har prøvd det, men noen ganger er det ikke mer som skal til for å få en god start. 

Jeg har 1.5 time på meg før vi skal dra, så pleier å ha ganske god tid til å kose. På badet feks, bruker vi god tid. Men da jar jeg all min oppmerksomhet rettet mot henne og ikke andre ting, som f.eks matlaging. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med at pappaen smører matpakke og ordner frokost sånn at du slipper det? Eventuelt så kan du reise 10 minutter tidligere og sminke deg på jobb før arbeidsdagen begynner? 

Anonymkode: f346c...2f3

Han drar 05 om morningen og går tur med hunden og fikser veldig mye annet. Jeg tror ikke han har lyst på enda mer jobb så tidlig om morningen :)

det er også han som henter henne 15 og begynner på middag, opplever litt det samme problemet da 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sminke og kle deg selv gjør du før barnet står opp selv om det innebærer at du må stå opp tidligere. Forbered  gjerne maten hennes også. Gå for noe enklere enn grøt evt gi henne noe å spise mens du lager grøten.

Anonymkode: 9a7f0...5a0

Ok, da må jeg opp 03 om natta da! For jeg vet aldri når barnet står opp! 

Det kan være 04 og det kan være 06. Jeg våkner aldri før henne! I dag våknet hun 05.00

Hadde det vært en fast tid hun stop opp kunne jeg selvfølgelig stått opp før. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 1.5 time på meg før vi skal dra, så pleier å ha ganske god tid til å kose. På badet feks, bruker vi god tid. Men da jar jeg all min oppmerksomhet rettet mot henne og ikke andre ting, som f.eks matlaging. 

Kan hun sitte ved bordet og gnage på ei skorpe eller noe mens du lager mat? Ellers tenker jeg smokk er innafor om humøret er bånn under morgenrutinene, selv om den kanskje bare er til soving til vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, takk for tips! 

Å sminke seg på jobben har jeg ikke tenkt på som en mulighet, det kan jeg vurdere. 

Å smøre maten kvelden i forveien hadde også vært fint, men jeg er redd for at maten blir tørr og ekkel? Brune kanter på leverposteien??  Noen tips til å unngå dette? for matsmøringen er et problem 

AnonymBruker
Skrevet

MÅ du være så strikt med smokken om morgenen da? Du skriver at hun prøver å komme seg inn i skapet for å få tak i den. La henne ha smokken under morgenrushet! Det er tid for effektivitet, ikke for rigide regler. Hun er 1,5 år. Du har god tid til å avvenne henne med smokken. 

La henne få den kosen og trøsten, så kanskje hun slapper litt bedre av og blir i bedre humør også? Gjør klar et beger med oppskåret frukt dagen før, og sett den på bordet foran henne så hun kan spise selv med fingrene, dersom hun er grinete av sult, mens du smører og koker grøt etc.

Anonymkode: c036f...e24

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å smøre maten kvelden i forveien hadde også vært fint, men jeg er redd for at maten blir tørr og ekkel? Brune kanter på leverposteien??  Noen tips til å unngå dette? for matsmøringen er et problem 

Smøre maten ved bordet mens hun spiser? Kan hun få kniv selv og smøre og dille med ei skive mens dere spiser og lager matpakke?

Mine unger var en periode nærmest allergiske mot at jeg snudde ryggen til, så blant annet all matpakkesmøring ble gjort ved spisebordet sammen med dem i stedet for ved kjøkkenbenken. Det hjalp i alle fall noe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...