AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #1 Skrevet 11. juni 2019 Hei, jeg skal velge studie nå til høsten, men er veldig usikker. Var egentlig ganske sikker på at jeg skulle bli sivilingeniør, men har i de siste dagene begynt å bekymre meg for om jeg er typen til det. Tenkte at ta en integrert master i energi og miljø på NTNU eller integrert master i Energi på UiB. Men hva gjør en slik ingeniør? Er egentlig en person som søker trygghet,forutsigbarhet og og ønsker gjerne å jobbe for det offentlige med rådgivning eller andre arbeidsoppgaver. Klarer ikke helt å se for meg selv ute i feltet eller i store private firmaer på utlån til større bedrifter. Ønsker også å ha muligheten til å jobbe i hjemmekommunen min en gang, og ikke føle på et sterkt behov for å flytte for å få jobb. Er det noen som har erfaring eller venner som jobber innenfor slik sektor? Jeg tenker også på farmasi, for jeg er glad i biologi, men har hørt at det er et tøft studie å komme seg gjennom. Men det er noe med den tryggheten for jobb og rutiner som drar meg litt mot det. Men er redd for kjede meg, og lurer også på om det er noen som har erfaring med dette yrket som kan fortelle meg mer om arbeidsmarkedet og muligheter for å ikke bare jobb på apotek, men også for kommune eller i det offentlige. Så har vi selvfølgelig lærer og bioingeniør som jeg synes virker spennende også. Hvis jeg blir lærer tar jeg nok en lektorutdanning innen realfag, men har hørt at det er vanskelig å finne seg heltidsjobb med det første. Når det kommer til bioingeniør føler jeg at det er lurt med videreutdanning for å ta master, men hva slags master bør man ta isåfall og hvilke andre jobbmuligheter får man? Jeg vet at det er mye informasjon på nettet som kanskje svarer litt på spørsmålene, men ønsker å høre fra folk som har erfaring og selv har vært gjennom denne tankeprosessen. Sliter litt med å bestemme meg, og får virkelig ikke sove, for jeg må omprioritere innen 1.juli. Jeg er så usikker!!!! Anonymkode: e4d95...5f7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #2 Skrevet 11. juni 2019 Energi og miljø på NTNU er sterk-strøm. Regner med du har fysikk og kanskje hatt om ohms lov? Kanskje også regnet på transformatorer og antall vindinger som må til for en viss ut- og innspenning. Det er jo dette fagfeltet du fordyper deg inn i. Dog er det flere retninger du kan velge etter hvert. Har selv studert siving på NTNU og energi og miljø er vel kanskje det kjedeligste man kan studere der, men det er min mening. Anonymkode: 67415...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #3 Skrevet 11. juni 2019 Du må være rette typen for å like siving studiet og den type jobber det gir. Dvs. teknisk anlagt, ha evne til konsentrasjon og fokus. Liker du å dille rundt og snakke med mennesker bør du finne på noe annet 🙂 Anonymkode: c6ac1...80b 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #4 Skrevet 11. juni 2019 Det høres kanskje litt teit ut å si, men problemet mitt (altså jeg som opprett innlegget) er den at jeg har aldri satt meg ned og tenkt veldig godt gjennom hva jeg faktisk liker. Har alltid fått gode karakterer i det meste, og vet virkelig ikke hva jeg er spesielt interessert i eller kunne tenke meg å jobbe som. Har hele realfagpakken med unntak av fysikk 2 og geofagene, og har vel tenkt at ingeniør var veien å gå siden jeg tok alle fagene og hadde så godt snitt sammenlagt. Men jeg sitter nå på slutten av VG3, og tenker at det kanskje blir litt for teknisk? Jeg er den personen som ikke er særlig glad i for mange utfordringer og er vel ikke ganske praktisk person? Jeg er glad i å lese og forstå, for å så videreformidle eller bruke den informasjonen for å løse oppgaver. Er vel kanskje mer en akademiker og teoretiker? Men det er mange på nettet som skriver at farmasi er kjedelig og at man kun havner på apoteket, samtidig at lektoryrket er ganske spennende, men at det tar tid å få full stilling. Bioingeniør virker spennende som sagt, men finner ikke særlig mye på nettet om videreutdanning og andre muligheter i feltet. Vil liksom ha en master når jeg først er i gang, og vil ha muligheten til å få bedre lønn ved å bygge på utdannelsen min hvis jeg velger bioingeniør. Jeg liker litt tanken på å jobbe for stat eller kommune for det er en god og trygg arbeidsgiver, men vet at jeg ikke bør tenke så langt før jeg har begynt. Anonymkode: e4d95...5f7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #5 Skrevet 11. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må være rette typen for å like siving studiet og den type jobber det gir. Dvs. teknisk anlagt, ha evne til konsentrasjon og fokus. Liker du å dille rundt og snakke med mennesker bør du finne på noe annet 🙂 Anonymkode: c6ac1...80b Er ikke heller veldig den typen til å dille rundt med personer. Jobber på sykehjem ved siden av skolen, og kunne ikke tenkt meg å jobbe slik med mennesker. Har heller ikke sykepleien på listen. Anonymkode: e4d95...5f7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #6 Skrevet 11. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Energi og miljø på NTNU er sterk-strøm. Regner med du har fysikk og kanskje hatt om ohms lov? Kanskje også regnet på transformatorer og antall vindinger som må til for en viss ut- og innspenning. Det er jo dette fagfeltet du fordyper deg inn i. Dog er det flere retninger du kan velge etter hvert. Har selv studert siving på NTNU og energi og miljø er vel kanskje det kjedeligste man kan studere der, men det er min mening. Anonymkode: 67415...5ff Men hva er dine arbeidsoppgaver som sivilingeniør? Anonymkode: e4d95...5f7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #7 Skrevet 11. juni 2019 Det er ikke store muligheter for videreutdanning som bioingeniør, og du kan risikere å overkvalifisere deg for jobber på f.eks. sykehus. Jeg ville ikke forventet noe særlig økning i lønn heller. Det er også et yrke hvor det er vanskelig å få fast stilling med en gang. Jeg er utdannet bioingeniør, og sliter veldig med å få jobb i hjembyen min. Dessuten er arbeidet enormt rutinepreget, mer enn andre jobber vil jeg påstå. Uansett hvor du er ansatt (det fins siiiikkert noen unntak, men det er stort sett sånn det er). Du sier at du liker å videreformidle ting - hva med å gå et lektorstudie i realfag? Anonymkode: fb1b5...26c 2
Gjeste76 Skrevet 11. juni 2019 #8 Skrevet 11. juni 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke store muligheter for videreutdanning som bioingeniør, og du kan risikere å overkvalifisere deg for jobber på f.eks. sykehus. Jeg ville ikke forventet noe særlig økning i lønn heller. Det er også et yrke hvor det er vanskelig å få fast stilling med en gang. Jeg er utdannet bioingeniør, og sliter veldig med å få jobb i hjembyen min. Dessuten er arbeidet enormt rutinepreget, mer enn andre jobber vil jeg påstå. Uansett hvor du er ansatt (det fins siiiikkert noen unntak, men det er stort sett sånn det er). Du sier at du liker å videreformidle ting - hva med å gå et lektorstudie i realfag? Anonymkode: fb1b5...26c Men hva tenker dere om farmasistudiet? Jeg tenker litt på dette jeg også. Endret 11. juni 2019 av Gjeste76
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #9 Skrevet 11. juni 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Men hva er dine arbeidsoppgaver som sivilingeniør? Anonymkode: e4d95...5f7 Sivilingeniør er ikke et yrke på samme måte som sykepleier eller politi. Det er en teknisk utdanning, kan gi en million ulike jobber. Du utdanner deg ikke til en konkret jobb. Er store forskjeller på de ulike linjene og. Anonymkode: c6ac1...80b 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #10 Skrevet 11. juni 2019 21 minutter siden, Gjeste76 said: Men hva tenker dere om farmasistudiet? Jeg tenker litt på dette jeg også. Vurderte selv farmasi, men slo det raskt fra meg da det virker som det bare er jobb på apotek man utdanner seg til. Det er det de fleste ender opp med å gjøre i hvert fall. Jeg leser ofte at folk som er utdannet farmasøyter fraråder folk i å ta denne utdannelsen, med mindre du har et sterkt ønske om å jobbe på apotek (som vil innebære å måtte drive mersalg og kundeservice, ikke bare finne medisiner og gi råd om bruk). Anonymkode: fb1b5...26c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2019 #11 Skrevet 11. juni 2019 Min søster er energiingeniør. Hun endte opp med å jobbe som ingeniør innen rør og anlegg, men liker jobben sin utrolig godt. Hun har aldri angret på studieretningen sin eller hva hun endte opp å jobbe som. Anonymkode: f9bdd...f61 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #12 Skrevet 12. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva er dine arbeidsoppgaver som sivilingeniør? Anonymkode: e4d95...5f7 Jeg jobber i IT-bransjen hvor jeg er med på å utvikle systemer/applikasjoner. Jeg sitter foran en PC hele dagen. Jeg skriver kode og jeg er med på å bestemme hvordan vi skal bygge opp systemet. Jeg jobber med andre som gjør det samme som meg hvor noen er siving og noen har master fra andre studiesteder. Majoriteten har bachelorgrad. Som andre skriver - som siving kan du jobbe med mye. Ingeniører og sivinget gjør som regel akkurat de samme arbeidsoppgavene. Anonymkode: 67415...5ff 2
Sussanne28 Skrevet 12. juni 2019 #13 Skrevet 12. juni 2019 (endret) Bioingeniør er en fin utdanning og det er lett å få jobb nå for tiden og årene fremover fordi vi har stor generasjonsskifte, dette står til og med om i avisen der flere tusen bioingeniører trengs frem til 2030 samme gjelder ogsåsykepleiere. Begge disse to karrieren har mulighet for spesialisering innen mange områder og bli spesialsykepleier eller spesialbioingeniør og videre bli overbioingeniør osv osv. I bioingeniør iør kan du også jobbe i private og tjener mer. I bioingeniør studiet er det mye biologi og om menneske så dette tror jeg vil passe deg veldig godt. Så dett er to veldig fine yrker, kjenner 5 stk dom nettop ble ferdig og fikk fast jobb med en gang. Kjenner flere farmasøyter, og ja over 90% ender opp på apoteket og der forblir de resten av livet desverre. Det går veldig dypt i kjemien så det anbefales på det sterkeste at kjemi kunnskapene sitter veldig godt. Fag som termodynamikk osv osv er også fag en har som har med fysikalsk kjemi å gjøre ved UIB og her detter veldig mange av fordi det er krevende fag. Det er ikke så mange andre muligheter for å få jobb andre steder, dette fordi åpen stilling hos sykehuset har du flere hundre som søker på stillingen og derfor blir det vanskelig å komme noe særlig videre eller jobbe med andre ting. Anbefaler ikke farmasi virkelig. Du står bare hele dagen i 8 timer SOM VIRKELIG TÆRER PÅ BENA OG RYGGEN DIN. Du vil oppleve at med årene er de ganske slitt ut som ikke vil være behagelig å leve kan JEG PERSONLIG SI. 99 % av jobben går ut på å få solgt masse produkter hver dag, fordi sjefen har oversikt over hver ansatte sin personlige salg hver måned. Dette gjør det enda mer stressende og krevende fordi du vil alltid ha noe som nærmest puster deg i nakken og følger med om du er produktiv eller ikke..... ekstremt tragisk. Kunder søker opp alt på Google fra symptomer til medisiner og tror de vet bedre enn deg, så når de stanser innom butikken og du prøver å veilede dem, så kjefter de på deg fordi de har lest noe og bryr seg ikke om det du sier. Dette er ekstremt irriterende og krenkende ovenfor oss som har brukt 3 eller 5 år på studie. Karrieremuligheter finnes altså sjeldent andre steder enn apoteket så jeg vil råde deg til å tenke godt over hva du vil ha ut av livet. Du får kun lov å gå litt rundt i en 10 kvm butikk de resterende 46 årene i livet ditt hver eneste dag. Har du noen gang vært innom et apotek? Hva synes du om å jobbe i for eksempel om å jobbe på duty free på flyplassen? En klesbutikk? Noen gang hatt sommerjobb hos en matvarekjede? Det er nesten det samme for å si det mildt, så har du noe å sammenligne med ettersom du kanskje skal bruke 3 eller 5 år på å studere. Det blir også veldig veldig ensformig og rutinepreget oppgaver med ingen form for karriereprogresjon og når du hver dag skal gjør det samme og du befinner deg i et 10 kvm lokalet så sier det seg selv at man vil føle seg innestengt. Er selv farmasøyt og angrer, mange sluttet også under studiet spesielt i løpet av 1 året etter å ha vært på utplassering fordi utdanningen ikke er verdt det og alle farmasøytene de snakker med angret på studievalget og ville heller tatt noe annet. Ikke akkurat det beste inntrykket og responsen en vil ha, men i det minste er de ærlige og forteller sannheten før en kaster bort masse penger og tid. Kjenner flere som har omskolert seg. Så velg noe annet. Det er også varierende arbeidsdager og du må håndtere stressende og høy tempo arbeid. Dette er fordi de ofte må gjøre flere ting samtidig og det er veldig viktig å ha fokus. Farmasøyter jobber ellers statlig men veldig veldig vanskelig å få tak i disse, men de ligger i Oslo så dermed må du flytte på deg til jobber som nærmest ikke kan fåes tak i. Idag må du kjenne folk på "innsiden" for å få slike jobber. Er selv farmasøyt og har vært det i 4 år og helt utslitt av arbeidet, sjefen fokuserer kun på salgstall og ingenting annet. DETTE FORTALTE DE ALDRI PÅ SKOLEN. Skal omskolere meg også til høsten. En annen ting er at folk ikke vet hvordan realiteten er for arbeidsmuligheter etterpå. Har hørt og lest fra magne at de ønsker å jobbe med forskning og det å produsere nye legemiddler og rådgiving i ulike organer osv osv, men dette er det svært lite av i Norge og jobbene lyses i ny og ne der flere vil søke på disse jobbene og har erfaring fra før, så det holder ikke å flagge med mastergrad for det har alle. DU MÅÅÅÅ!!! ta doktorgrad for å holde på med forskning og jeg er garantert sikker på at folk FLEST ikke har noe peiling på hvordan akademia fungerer. Dette er ikke bare bare, lite legemiddelindustri i Norge og de ansetter også hovedsakelig noen få farmasøyter og mange kjemiingeniører, kjemikere, mikrobiologer, leger med ulik spesialisering osv osv. Dette er fordi det å lage nye medisiner krever kunnskap fra forskjellige områder angående sykdommen, dens mekaniske, syntese av nye legemiddler osv. Dette er ikke noe farmasøyter går inn i dybden på studiet. De har litt fra alle disse fagområdene men KUN overflatemessige og ikke inn dypt i dybden slik andre som har spesialiser seg. DETTE MÅ FOLK FORSTÅ!! DET ER VIKTIG Å SETTTE SEG INN I TING OG IKKE BARE TRO AT ALT BLIR SERVERT MED EN SØLVSKJE!!!. Så for siste gang, du ender opp i apoteket og der blir du. Endret 18. juni 2019 av Sussanne28 4
Isambard Skrevet 12. juni 2019 #14 Skrevet 12. juni 2019 Det er mange muligheter som siv ing. Man kan jobbe omtrent bare med mennesker (salg, ledelse) eller man kan sitte konsentrert for seg selv. Noen har kjedelige, tørre og repetitive oppgaver, mens andre hele tiden har nye og spennende ting. Det går ikke an å si noe generelt om det. Hvis du misliker å jobbe med mennesker (på sykehus) er kanskje lektor et dårlig valg(?). 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #15 Skrevet 12. juni 2019 Dersom du blir bioingeniør er det flere muligheter for master og evt doktorgrad. Faget og yrket er veldig spennende! Som andre sier her så er det ikke sikkert du får brukt for/betalt for annet enn bachelor, særlig ikke dersom du bor på et lite sted. Men mulighetene er der, særlig dersom du bor i en litt større by. På et lite sted/sykehus innebærer det å være bioingeniør ofte turnusstilling, så det må man jo også ta med i vurderingen. Anonymkode: d4f7f...24a 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2019 #16 Skrevet 12. juni 2019 Det er ganske lett å få jobb som bioingeniør om du har over C i snitt og er relativt oppegående. Men de fleste jobbene er rutinejobber på sykehus, noe jeg leser av svarene dine at kanskje ikke passer for deg. Det finnes mastere du kan bygge videre med dom genteknologi, biomedisin, cellebiologi osv.., enda flere om du tar masteren i utlandet. Men det er vanskeligere å få jobb med mastergrad da du ofte er overkvalifisert til de vanlige jobbene. Ender du opp med bioingeniør og master vil jeg nesten råde deg til å ta en doktorgrad og jobbe innen forskning ut fra det du skriver. Men da kan du se langt etter faste stillinger. Har du vurdert andre ingeniørlinjer? Bygg, elektro, kjemi, data? Man kan fint bygge på med master etter andre 3-årige ingeniørlinjer og! Anonymkode: 6d6b4...52c 2
Tristikolv2 Skrevet 20. juni 2019 #17 Skrevet 20. juni 2019 Er 100% enig med de andre at du burde unngå farmasi, flere jeg studerte med har sluttet fordi apotekpraksisen iløpet av 1 året var ekstremt ensformig og kjedelig. Alle farmasøytene vi jobbet med angret på studiet og fortalte oss det samme som alle andre sier, at 90% ender opp på apoteket. Det er nærmest umulig å få jobb andre steder og fokuset ligger definitivt kun på mer salg av apotek varer. Føler jeg også har kastet bort mye tid og energi på å bli en kassedame uten å få noe igjen for det. Gledet meg super masse da jeg skulle begynne på studiet og underveis i studiet også, men etter jeg kom ut i jobb sa jeg til meg selv, at etter 2 eller 3 år så skulle jeg jobbe med forskning eller rådgiving hos kanskje legemiddelverket eller på sykehuset med produksjon, men dette har ikke skjedd. Har jobbet i snart 5 og halvt år og får ikke muligheten til å jobbe andre steder siden jobbene knapt finnes. Jeg vil råde alle som vurderer farmasi til å ikke studere det, med mindre du virkelig virkelig bare har lyst til å jobbe på apoteket. Noen ganger må jeg jobbe litt på overtid og det ekstremt slitsomt med tanke på at jeg hele tiden må gå rundt og må stå hele dagen, hver eneste dag. Flere av kollegaene mine har havnet hos fysioterapauter med vone ben og rygg på grunn av dette. Alt vi lærer og gjør på studiet som vi syntes var super spennende og gøyt er ikke i det hele tatt det virkeligheten gjenspeiler. Det overnevnte sier er også sant, at arbeidsmulighetene virkelig ikke er der og at universitetene bare markedsfører dette fordi de vil ha flere studenter inn som vil gi universitetet mer penger ettersom hvor mange som fullfører. Vær så snill og ikke velg farmasi, eller må du være forberedt på livsvarig jobb, dag inn og ut på apoteket. 2
Blinng Skrevet 28. juli 2019 #18 Skrevet 28. juli 2019 På 20.6.2019 den 16.21, Tristikolv2 skrev: Er 100% enig med de andre at du burde unngå farmasi, flere jeg studerte med har sluttet fordi apotekpraksisen iløpet av 1 året var ekstremt ensformig og kjedelig. Alle farmasøytene vi jobbet med angret på studiet og fortalte oss det samme som alle andre sier, at 90% ender opp på apoteket. Det er nærmest umulig å få jobb andre steder og fokuset ligger definitivt kun på mer salg av apotek varer. Føler jeg også har kastet bort mye tid og energi på å bli en kassedame uten å få noe igjen for det. Gledet meg super masse da jeg skulle begynne på studiet og underveis i studiet også, men etter jeg kom ut i jobb sa jeg til meg selv, at etter 2 eller 3 år så skulle jeg jobbe med forskning eller rådgiving hos kanskje legemiddelverket eller på sykehuset med produksjon, men dette har ikke skjedd. Har jobbet i snart 5 og halvt år og får ikke muligheten til å jobbe andre steder siden jobbene knapt finnes. Jeg vil råde alle som vurderer farmasi til å ikke studere det, med mindre du virkelig virkelig bare har lyst til å jobbe på apoteket. Noen ganger må jeg jobbe litt på overtid og det ekstremt slitsomt med tanke på at jeg hele tiden må gå rundt og må stå hele dagen, hver eneste dag. Flere av kollegaene mine har havnet hos fysioterapauter med vone ben og rygg på grunn av dette. Alt vi lærer og gjør på studiet som vi syntes var super spennende og gøyt er ikke i det hele tatt det virkeligheten gjenspeiler. Det overnevnte sier er også sant, at arbeidsmulighetene virkelig ikke er der og at universitetene bare markedsfører dette fordi de vil ha flere studenter inn som vil gi universitetet mer penger ettersom hvor mange som fullfører. Vær så snill og ikke velg farmasi, eller må du være forberedt på livsvarig jobb, dag inn og ut på apoteket. Er ikke lønnen til farmasøyter veldig god da? At lønnen kanskje veier opp for en ensformig arbeidshverdag
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2019 #19 Skrevet 28. juli 2019 44 minutter siden, Blinng skrev: Er ikke lønnen til farmasøyter veldig god da? At lønnen kanskje veier opp for en ensformig arbeidshverdag Veldig god er den vel ikke, men heller ikke dårlig. Fordelen er at man har en nokså sikker jobb som ikke krever all verden av kandidaten, mens utviklingsmulighetene er jo så og si ikke-eksisterende. Spørs litt hva man verdsetter mest. Anonymkode: d7868...771
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2019 #20 Skrevet 29. juli 2019 Du kan jobbe i det offentlige med grad i Energi og Miljø, f.eks. mange med den utdannelsen hos NVE. Tipper OED også har noen. Mange ender også i nettselskap, Statnett, eller mindre lokale nettselskap (de finnes over hele landet). Og noen i konsulentselskap. Ganske trygg utdanning vil jeg si. Mye saksbehandling inngår i beslutninger om hvilke nye kabler som skal bygges f.eks. Er jo ofte også et politisk betent tema, og deg krever godt beslutningsgrunnlag. De fleste jeg kjenner bruker dagen foran pc'en. Jobber gjerne med simuleringer av kraftsystemet i egne dataverktøy. Hva skal bygges ut, hvor må det rustes opp pga økt behov, hvor må en linje skiftes pga alder. Er også en del økonomiske beregninger, beslutninger tas gjerne både på grunnlag av tekniske og samfunnsøkonomisk beregninger. Noen jobber også mer hands on, med enkeltkomponenter, i ABB, Siemens O.l. (vet ikke så mye om hvordan disse jobber) Du sier du har lyst til å jobbe der du er fra. Hva med å sjekke ut hvilket nettselskap som opererer i ditt område, og be om å få komme på besøk for å høre hvordan de jobber? (Da får du også vist deg frem, og har en fot innafor for sommerjobb hvis det blir den retningen.) Jeg studerte energi og miljø en periode. (Havnet dessverre i en ulykke, og fikk aldri muligheten til å få det arbeidslivet selv). Svarer basert på det jeg vet om jobbene til de jeg har holdt kontakten med fra den perioden. Alle har endt i veldig teoretiske jobber, selv om det var en del praktisk (lab) i løpet av studiet. Anonymkode: 7d7d6...b91 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå